Kenya onrustig?

17-10-2011 22:45 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Op het nieuws heb ik al verschillende keren Kenya voorbij zien komen, ook las ik dat er voor het noorden van kenya een slecht reisadvies uitgegeven wordt.

Hier een paar voorbeelden:

"In een vluchtelingenkamp in Kenia zijn twee medewerkers van Artsen zonder Grenzen ontvoerd. Het zijn twee Spaanse vrouwen.

Ze waren aan het werk in het kamp Dadaab toen ze door gewapende mannen werden meegenomen. In het grensgebied van Kenia en Somalië wordt naar de twee gezocht"

Incidenten waarbij toeristen betrokken zijn, werden gemeld in de dierparken en in de toeristische gebieden in het centrum van het land: Isiolo, Buffalo Springs.

Er wordt dus aangeraden aan de Belgen die in Kenia verblijven om zeer waakzaam te zijn en om kennis te nemen van de informatie van de lokale en internationale pers. Verplaatsingen 's nachts moeten vermeden worden.

De ganse regio ten Noorden van de lijn die van Mount Elgon tot Lamu en door Maralal, Archer's Post en het nationaal park van Meru loopt, moet vermeden worden.

Er wordt afgeraden om individuele excursies te maken in afgelegen gebieden en buiten de toeristische circuits. De Toeristische Federatie van Kenia is beschikbaar om uitgebreide informatie te verschaffen aan toeristen. (KTF: www.katokenya.org). (tel. ++/254/20/601.343).

De Mungiki sekte terroriseert regelmatig de gebruikers van het openbaar vervoer (matatus), d.m.v. afpersing. Dit kan leiden tot gewelddadige schermutselingen tussen Mungiki's en slachtoffers en tot zware interventies van de ordediensten. Dit soort incidenten werd vooral in de centrale provincie waargenomen.

Kustprovincie

Tana River gebied moet vermeden worden in gevolge van conflicten rond landaangelegenheden. Ook de weg Malindi- Lamu is onveilig.

Mombasa (Zuidkust en toeristische ressorts)

Verplaatsingen in de volkswijken van Mombasa dienen te worden vermeden. Aan toeristen wordt sterk aangeraden de toeristische paden niet te verlaten. Door het verhoogd banditisme is waakzaamheid aanbevolen indien men het hotel onbegeleid verlaat en is het gebruik van het openbaar vervoer (matatus) af te raden. Gelieve zich enkel overdag naar de zuidkust te verplaatsen. De ereconsul in Mombasa is te bereiken op 0721/762.880.

Laat ik nu net deze week naar Kenya vertrekken. Ik moet zeggen dat ik nu wel een beetje gespannen ben.. Ik vroeg me af of hier misschien ook meiden/vrouwen op het forum schrijven die op dit moment in Kenya verblijven of wonen. Wat denken jullie er van? (Ik hoorde ook dat Kenya vandaag Somalie binnen gevallen is, maar kon dit niet terug vinden in het nieuws...)

Ik ben erg benieuwd......
Heeft Min BuZa al een negatief reisadvies afgegeven? In dat geval kun je kosteloos annuleren. (Sterker nog, ben je niet verzekerd als je toch gaat).

En ik zou morgen zeker even met die Toeristische Federatie bellen om je licht op te steken.
@nummerzoveel:

Ik ga daar direct even kijken en misschien morgen toch even een belletje plegen.
Niet-essentiële reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden.

Nog steeds geldig op 17 oktober 2011

Actualiteiten

Reizigers in Kenia wordt geadviseerd waakzaamheid te betrachten, demonstraties en samenscholingen te mijden en zich steeds goed op de hoogte te stellen van de actuele ontwikkelingen en veiligheidssituatie via het lokale nieuws, hotels, reisagenten, lokale autoriteiten en de Kenya Tourist Federation (zie rubriek ‘Algemeen’).

In geval van ongeregeldheden wordt men geadviseerd hotel of verblijfplaats niet te verlaten.

Oke.. Lastig.. Dit is dus in eventueel gevaar...?
Terrorisme

Er is Kenia sprake van een verhoogde terroristische dreiging. In Nairobi dient men extra alert te zijn o.a. bij bezoeken aan grote winkelcentra, hotels, vliegvelden, VN-gebouwen, (westerse) ambassades, overheidsgebouwen en druk bezochte openbare bijeenkomsten. In het gehele land kunnen badplaatsen en andere toeristische bestemmingen doelwit zijn.
Op 1 oktober 2011 is een Franse vrouw door gewapende mannen vanaf het eiland Manda in de Lamu-archipel ontvoerd naar Somalië. Drie weken daarvoor werd een Britse toerist vermoord en zijn echtgenote ontvoerd, eveneens naar Somalië. Dit gebeurde nabij het eiland Kiwayu, aan de kust circa 50 km ten noorden van Lamu, niet ver van de grens met Somalië. Op 13 oktober 2011 werden twee Spaanse vrouwen werkzaam voor een NGO nabij Dadaab ontvoerd naar Somalië.
Je zult dus uit moeten zoeken wat de gebieden zijn waarnaar niet essentiele reizen wordt ontraden en dan kijken of die onderdeel uitmaken van je reisplan.
Kustprovincie

Tana River gebied moet vermeden worden in gevolge van conflicten rond landaangelegenheden. Ook de weg Malindi- Lamu is onveilig.

Het plan was om hier een graf van iemand te bezoeken die onlangs is overleden... Maar ik ben bang dat dat hem dus niet gaat worden...:(
Ga in plaats van naar Kenia naar Tanzania. Daar heb je evengoed veel wild. Mag je je reis nog omboeken van de organisatie?
Is deze tijd van 't jaar uberhaupt goed voor die regio klimaattechnisch gezien?
Vervelend dat je niet langs het graf kan, TO.

Heb je lokale vrienden/familie daar? Waarschijnlijk weten die beter wat de situatie ter plekke is en wat wel kan en wat te gevaarlijk is voor een buitenlander.
Het zit je niet mee Lotus

De tip van Borderwalk lijkt me een goede. Even contact opnemen met de broer van je overleden vriend, horen wat zijn mening is.

Ga je alleen? Of georganiseerd? En als je alleen gaat, wordt je dan opgehaald door de familie of niet? Echt helemaal alleen reizen daar lijkt me op dit moment (afgaande op de berichten die je post in dit topic) niet heel verstandig.
Zou dat graf 't graf laten. Laat desnoods iemand 'n foto doormailen. Degene die daarin ligt kan niks meer gebeuren, jou nog wel.
quote:elninjoo schreef op 17 oktober 2011 @ 23:20:

Ga in plaats van naar Kenia naar Tanzania. Daar heb je evengoed veel wild. Mag je je reis nog omboeken van de organisatie?Ze gaat niet voor het wild....
quote:elninjoo schreef op 17 oktober 2011 @ 23:27:

Zou dat graf 't graf laten. Laat desnoods iemand 'n foto doormailen. Degene die daarin ligt kan niks meer gebeuren, jou nog wel.Lekker subtiel weer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Lunax schreef op 17 oktober 2011 @ 23:28:

[...]

Ze gaat niet voor het wild....

Dat las ik later pas. In dat geval zou ik de hele reis cancelen en pas gaan in 'n tijd dat het én rustig is én je ook nog wat aan 't land hebt qua goede omstandigheden op klimaat- en wildgebied.

Was TO die van dat vakantievriendje wat verongelukt was? Dan zijn er toch geen hechte banden waarom je daar opeens met die onbekende familie zou moeten bonden?
Zojuist was Kenia in het late nieuws van RTL4 maar er werd niets over een negatief reisadvies gezegd,

Morgen kun je het beste BuZa bellen.
quote:elninjoo schreef op 17 oktober 2011 @ 23:33:

[...]

Dat las ik later pas. In dat geval zou ik de hele reis cancelen en pas gaan in 'n tijd dat het én rustig is én je ook nog wat aan 't land hebt qua goede omstandigheden op klimaat- en wildgebied.

Was TO die van dat vakantievriendje wat verongelukt was? Dan zijn er toch geen hechte banden waarom je daar opeens met die onbekende familie zou moeten bonden?Afscheid nemen heet dat voor sommige mensen El... En wat jij, ik of wie dan ook daar ook van vinden, TO heeft daar behoefte aan. Persoonlijk kan ik me dat voorstellen. Ze heeft intensief contact gehad met broer van TO de laatste tijd dus dat is niet 'die onbekende familie'.
Ik had een post getypt, deze heb ik verwijderd, geen zin in een ban.

Omboeken kan ws niet, als dat zou kunnen dan had Lotus dit al eerder gedaan, of zit er een verschil in naar een later tijdstip boeken of eerder boeken? Best logisch, nu ik het type.

Als het nog kan, omboeken tot het rustig is. Als het niet kan, dan zou ik (persoonlijk) gaan. Het is niet het graf van zomaar iemand Als je een jaar moet sparen totdat je kan gaan, heb je ook geen 'rust' niet dat ik wil zeggen dat je na het bezoek direct rust hebt, maar ongetwijfeld dat het helpt bij de verwerking. Ik zou dan wel ten alle tijden zijn familie meenemen, gewapend het liefst. Ivm met ontvoeringsgevaar. Veel sterkte Lotus, het zit je echt niet mee! Liefs Patricia
de meeste stukjes die je plakte staan al tijden op de site van minbuza. Betekend niet dat je ze niet serieus moet nemen hoor maar ik denk dat je daar een half jaar geleden niet over nagedacht zou heben. Waar ik me wel zorgen om zou maken is het feit dat het Keniaanse leger zich gaat bemoeien met Al Shabab in Somalie. Ik weet niet hoe dat uitpakt qua vergelding. Ik moet ook terug naar Kenia en houd het dus maar een beetje in de gaten
De stukjes die ik hier geplaatst heb zijn 17 oktober op de website van min buza geplaatst.. Ze hebben ook allemaal iets te maken met el shabab. Daar maak ik me ook het meeste zorgen over.
Lotus, ik ben in 2006 en 2008 in Kenia geweest en de dingen die jij hebt gepost stonden er in die tijd ook op. Niet exact hetzelfde, maar wel woorden van gelijke strekking.

Ondanks de berichten hebben wij toen een zorgeloze, fantastische reis gemaakt. Wel bleven we uit de buurt bij de gebieden en plaatsen die genoemd werden.

Let wel op het fenomeen `negatief reisadvies`. Een paar jaar geleden hadden wij een reis geboekt naar Sri Lanka en dat was precies in de periode dat er aanslagen waren gepleegd en aangekondigd op toeristische doeleinden. De site van MinBuZa werd aangepast. Eerst stond er dat bepaalde gebieden werden afgeraden. Dat veranderde in het advies om alle niet/noodzakelijke reizen af te zeggen en tenslotte werden alle Nederlandse toeristen geadviseerd het land te verlaten. Nou, dat leek ons echt een negatief reisadvies. Helaas bleek het zo niet te werken. We moesten contact opnemen met de stichting Calamiteitenfonds. Maar zij vertelden ons dat ondanks de waarschuwing van MinBuza, zij hun dekking over het gebied nog niet hadden ingetrokken. En dus konden we niet kosteloos annuleren.

De term `negatief reisadvies` bestaat in die zin niet meer. MinBuZa adviseert wel op hun website, maar dat zegt niets over wel of niet kosteloos je reis kunnen annuleren.

http://www.rijksoverheid. ... ij-een-geboekte-reis.html

Ik hoop dat je een goede keus kan maken. Jakkie, je verheugd je op de reis en als er dan dit soort berichten verschijnen is het alles behalve zorgeloos....
quote:Konela schreef op 19 oktober 2011 @ 23:10:

Lotus, ik ben in 2006 en 2008 in Kenia geweest en de dingen die jij hebt gepost stonden er in die tijd ook op. Niet exact hetzelfde, maar wel woorden van gelijke strekking.

Ondanks de berichten hebben wij toen een zorgeloze, fantastische reis gemaakt. Wel bleven we uit de buurt bij de gebieden en plaatsen die genoemd werden.

Let wel op het fenomeen `negatief reisadvies`. Een paar jaar geleden hadden wij een reis geboekt naar Sri Lanka en dat was precies in de periode dat er aanslagen waren gepleegd en aangekondigd op toeristische doeleinden. De site van MinBuZa werd aangepast. Eerst stond er dat bepaalde gebieden werden afgeraden. Dat veranderde in het advies om alle niet/noodzakelijke reizen af te zeggen en tenslotte werden alle Nederlandse toeristen geadviseerd het land te verlaten. Nou, dat leek ons echt een negatief reisadvies. Helaas bleek het zo niet te werken. We moesten contact opnemen met de stichting Calamiteitenfonds. Maar zij vertelden ons dat ondanks de waarschuwing van MinBuza, zij hun dekking over het gebied nog niet hadden ingetrokken. En dus konden we niet kosteloos annuleren.

De term `negatief reisadvies` bestaat in die zin niet meer. MinBuZa adviseert wel op hun website, maar dat zegt niets over wel of niet kosteloos je reis kunnen annuleren.

http://www.rijksoverheid. ... ij-een-geboekte-reis.html

Ik hoop dat je een goede keus kan maken. Jakkie, je verheugd je op de reis en als er dan dit soort berichten verschijnen is het alles behalve zorgeloos....

Goeie info Konela!

Het is inderdaad aan het Calamiteitenfonds of een reisbestemming een dekkingsbeperking heeft. Zoals een reis naar Syrie nu geen optie is. Min. Buza adviseert maar heeft daarin verder geen stem. Kenia en ook Tanzania geloof ik hebben status 4, Iran status 5 en daar kun je gewoon op reis naar toe. Het Calamiteitenfonds biedt daar dekking.

Heb je de adviezen over Nederland wel eens gelezen? Als Australische toerist met je je ook voor een bezoek aan Nederland echt goed achter de oren krabben of je dat risico wel wilt nemen..... Of kijk eens bij Turkije bij Min Buza (reisbestemming nummer 1 voor Nederlanders,...)
Heb drie weken geleden een reis geboekt naar Diani beach

in december.

Moet zeggen als ik toen Min.Buza had gelezen had ik het nooit geboekt.

Ik zou als ik jouw was zeker niet in de buurt van de Somalische grens komen.

Wij zitten op een resort en gaan twee dagen met een prive gids op safari.

Lijkt me nu wel veilig.Maar ga dus geen boottochtjes op de indische oceaan doen en blijf met mijn twee kids verder gewoon op het resort.

Contact opgenomen met het reisburo en die zeggen dat ze zeker zullen waarschuwen als ze het onveilig vinden.
Gelieve zich overdag naar de zuidkust te verplaatsen.

Wij komen pas om 21.40 aan en worden dan per transfer met de ferry naar Diani beach(zuidkust)gebracht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven