Kies jij voor luxe of basic hotels?

24-10-2007 10:19 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zit nogal veel verschil tussen accommodaties. Je kunt kiezen voor heel luxe hotels (bijvoorbeeld sauna en whirlpool op de kamer) en voor basic hotels. Het prijsverschil is natuurlijk evenredig. Voor een luxe suite betaal je al snel 200 euro per nacht en voor een "gewone" kamer ongeveer 80 euro.

Ik ben benieuwd waar jullie voor kiezen voor een vakantie of weekendje weg. Kies je voor kort en luxe of voor langer en wat meer basic? En waarom kies je hiervoor? Vinden jullie een suite van 200 euro per nacht extravagant of is het je het geld waard?
Ligt eraan, als ik ga backpacken dan ga ik gewoon naar een guesthouse ofzo, maar als ik een week op vakantie ga dan 4 of 5 sterren.
Cum non tum age
Ik ben van mening dat als je op vakantie gaat er ook wel geld voor mag rollen. Ik ga tenslotte niet ieder jaar op vakantie. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een luxe strandvakantie bijv. Een mooi hotel, all inclusive, mooie hotelkamer en dan heb ik echt geen sauna nodig.. een bad is wel lekker.

Voor een weekendje Antwerpen ofzo zou ik een basic hotel boeken. Why? zodat ik de rest van het geld kan besteden aan shoppen!
het ligt er idd een beetje aan wat je verder nog gaat doen.

Als ik op vakantie ben in een warm land, dan leef je veel meer buiten en zou ik juist voor iets meer basic gaan, omdat je toch alleen maar in je hotel/appartement slaapt en voor de rest ergens anders bent.

Voor een romantisch weekendje met zijn tweeen zou ik eerder iets luxers boeken, omdat het dan de bedoeling is om veel tijd in de hotelkamer door te brengen. en dan is dat bubbelbad toch best leuk.
Ik kies altijd voor luxe, maar niet voor zoveel geld. Het beste van beide werelden Ik boek meestal bed & breakfasts, als je een beetje zoekt zitten daar echt pareltjes tussen (bijv op weekendhotel.nl zijn er heel veel verzameld) : ruime, lichte, mooi ingerichte kamers, eigen badkamer, uitgebreid ontbijt op een mooie locatie, vaak voor onder de 100 euro. En over het algemeen lever je ook helemaal niet in op de privacy, maar wordt je wel persoonlijk geholpen.

Als ik naar grote steden in amerika ga boek ik ook vaak hotels via hotwire.com, daar kan je (vaak lastminute) luxe hotels boeken voor prijzen van een budgetaccomodatie. Je weet alleen niet precies welk hotel het is, maar wel ruwweg de locatie, en het aantal sterren en de dingen die ze hebben (zwembad, internet etc.). Binnen europa had booking.com ook altijd wel goede deals, maar daar heb ik al een tijdje niet meer via geboekt. De laatste tijd ben ik helemaal into de B&B's.
Ik ben ook helemaal van de Bed and Breakfasts, zeker voor een weekendje of nachtje weg in Nederland of in Europese steden. Voor minder dan 80 euro hebben we vaak kamers met enorme luxe waar je in een groot hotel het dubbele voor betaald.

Juist het persoonlijke contact met de eigenaar, die zijn stad natuurlijk het beste kent, is ideaal! Daar halen we de tips die niet in de reisgids staan vermeld.

Weekendhotel.nl is een goede, maar ook bedandbreakfast.com voor buitenlandse steden.

En als ik een weekje of twee weken weg ga, mag het allemaal wat minder luxe. Ik ben sowieso niet van de luie strandvakanties, dus een hotelkamer dient bij mij vaak alleen voor het slapen en douchen. Het moet er schoon zijn, maar het mag best klein zijn en een ouderwetse jaren '70 inrichting hebben.

Dan ga ik vaak voor de kleine dorpshotelletjes of herbergen met maximaal 10 kamers.
Ik kies absoluut voor luxe. Maar dan neem ik wel in een luxe 5 sterrenhotel de standaard kamer. ( Die overigens al vaak 200 euro per nacht kost) Ik kies juist voor het luxehotel om het hotél, en niet om op mijn kamer te gaan zitten.

Trouwens, als je bij het inchecken vraagt om een upgrade gebeurt het vaak dat je een mooiere en duurdere kamer krijgt zonder extra te betalen, of een klein bedrag.
Leuk jullie reacties! Ben erg benieuwd hoe anderen over het onderwerp dachten, omdat man en ik ook wisselen. Soms gaan we voor erg luxe (en komen de kamer niet af of alleen om te eten), soms kiezen we gewoon voor budget omdat we iets langer willen.

Tips voor luxe Bed & Breakfasts zijn van harte welkom!

@Evidenza: hoe regel jij het met die upgrades?
het ligt er een beetje aan, wanneer en waar ik heenga

bijv. New York zou ik niet zo snel besparen op hotelkosten, het is daar nu eenmaal erg duur en als je echt goedkoop gaat wordt er in reviews vaak geklaagd over kakkerlakken en bedbugs.. nou dan ga ik liever helemaal niet dan naar zoiets!
met de vakantie gaan we naar n 4 of 5 sterren hotel.

in nederland,belgie en duitsland gaan we naar n adresje van vrienden op de fiets.

da,s net als n B&B bij particulieren,alleen veel goedkoper je betaalt de vaste prijs van 17 euro per nacht.elke keer is anders,we hebben heel luxe geslapen met uitgebreid ontbijt,ook wel eens heel armoedig met n karig ontbijt.

soms met n prachtige badkamer,soms met n doucehokje van voor de jaartelling.

zo ben ik n paar weken geleden op texel geweest,al 3 jaar bij t zelfde adres,zo goed verzorgd,aardige mensen,gratis motorstalling,ze hadden hun auto aan de straat gezet zodat we met 3 motors in de garage konden.

we geven als t goed is altijd 20 euro,s p.p.da,s nog goedkoop
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Een beetje van alles, maar nooit echt luxe of duur, vind ik altijd zonde van mijn geld.

Tijdens een reis ver weg ben ik al tevreden als de lakens schoon zijn, alhoewel ik ook wel eens in een "hotel" alle lege kamers ben af gegaan op zoek naar het schoonste beddengoed en uiteindelijk maar niet gedouched heb (om het verschil wat kleiner te maken) en mijn kussen heb omgedraaid zodat ik niet zag hoe smerig het was. Er was toen overigens geen alternatief.

In Europa moet het toch op z'n minst schoon zijn, zodat ik zonder slippers kan douchen, jeugdherbergen uitgezonderd (daar douche ik zowiezo met slippers).

Bed en Breakfast is inderdaad ook erg leuk, varierend van een pension waar de dames van lichte zeden thuis kwamen toen wij weer weggingen 'sochtends tot een mooie kamer en een hele huiskamer tot de beschikking en ook nog een fiets, en een geweldig lekker uitgebreid ontbijt.

Het liefst iets met een balkon of tuin, voor de frisse lucht. Of in ieder geval een raam....

Ik ben nu trouwens wel op zoek naar een luxe overnachting, we hebben een vol spaarvarken dat we op willen maken aan iets decadents wat we normaal nooit zouden doen, iemand nog goede tips voor mooie kastelen met bubbelbaden en 5 gangen diners????
Pinksterbloempje, gewoon door te vragen. Vaak als je een standaardkamer reserveert kom je in het laatst aangebouwde gedeelte. En dat is vaak veel minder mooi dan het hoofdgebouw. Als ze niet te vol zitten krijg je vaak een upgrade naar een mooiere kamer in het hoofdgedeelte. Ik vraag standaard bij het inchecken: is er nog een upgrade mogelijk?
quote:Pinksterbloempje schreef op 24 oktober 2007 @ 12:28:

Tips voor luxe Bed & Breakfasts zijn van harte welkom!

B&B Zinneke in Brussel.

Voor ons tot nu toe de meest geweldige, we hadden daar een woonkamer, slaapkamer, balkon én luxe badkamer. En alles ingericht met mooie (design)meubels enzo. Het ontbijt (Villeroy en Boch servies) was echt meer dan top! Oja, en we mochten gebruik maken van de DVD en CD collectie van de eigenaar.

www.zinneke.info

Als iemand anders nog tips terug heeft zijn die ook welkom hoor!
Wij kiezen 9 vd 10x voor luxe,gewoon omdat het zo lekker is als je in een mooie,opgeruimde kamer komt,schone douche etc,etc...

Ondanks dat je eigenlijk alleen maar slaapt op je kamer vinden wij luxe toch wel belangrijk. Mss als we 1 nachtje weggaan, we dan zoiets hebben van ok iets minder is ook goed,maar zeker voor een lange vakantie is luxe zeker aan ons besteed
Ligt ook een beetje aan mijn vakanties. Buiten Europa boek ik meestal gewoon hostels en guesthouses. Supergoedkoop en supergezellig altijd !

Ga ik in Europa dan ga ik ook vaak voor de goedkope hostels of hotels en guesthouses.

Alleen als ik bv een georganiseerde reis boek, bv weekje Turkije, nou dan zie ik wel wat er in de gids wordt aangeboden.
Ik ga voor net zoveel luxe als mijn budget toelaat. Wel zoeken we altijd naar kwaliteit/prijsverhouding (dus het liefst zo lux mogelijk voor zo min mogelijk geld :-)).

In het laatste hotel hadden we zelfs een butler (wisten we bij het boeken overigens niet) en die kwam elke dag handgemaakte bonbons, hors d'oevre en stapels schone handdoeken brengen. Dat soort dingen, daar kan ik echt enorm van genieten. Dan voel ik me zo ontzettend verwend... heerlijk!
Wij gaan altijd voor een 3 sterren hotel (West Europese 3 sterren dan he), die zijn niet zo duur en voldoen prima. Wij gebruiken de kamer alleen om te slapen en te douchen. O ja, een ontbijtje wil er de volgende ochtend ook nog wel in.

Een luxe hotel met alles d'r op en d'r aan is heel leuk maar wij komen er eigenlijk nooit aan toe om alle extra fasciliteiten te gebruiken. Behalve dan heel soms het zwembad van het hotel.

Voor ons is het belangrijk dat het hotel schoon is en dat het op een goede locatie staat.
Niet luxe maar ook niet te basic.. Meestal er tussen in. 3 of 4 sterren.

Als we een nachtje of weekendje weggaan, meestal wel luxe!

Ik vindt het belangrijk dat het niet te oud is allemaal.
Dit verschilt per reisje. Des te korter de trip, des te luxer de accommodatie.

Stedentripje meestal heerlijk verwenhotel, met ontbijt op bed, enzo. Weekjes vakantie ook, zeker na onze laatste vakantie een week geleden. Maar weer eens gekozen voor basic en de hele week op een rotbed geslapen en een veel te basic badkamer (beetje ranzig en kapot). Hebben elkaar beloofd om de volgend keer weer lekker voor wat luxer te gaan.

Langere rondreizen vaak wat simpeler, maar ook niet te. In landen in Azie, Zuid-Amerika en Afrika kun je al gauw een stuk luxer slapen voor heel weinig geld (onze begrippen dan).

Altijd een eigen douche en toilet (niet delen of op de gang), altijd een 2-persoonsbed (en niet 2 van die ongezellige losse) en als de kleine meegaat een extra slaapkamer. En schoon!

Ik kijk overigens ook altijd naar de locatie.
Wij slapen meestal bij vrienden of familie. Kazachstan, bij familie. Parijs, bij vrienden, Riga, bij vrienden, Rusland, bij familie of bij lokalo's die iets gunstigs aanbieden op het station etc etc. Nu gaan we in februari 5 dagen naar Rome en daar hebben een 2-sterren hotel in de buurt van het Colloseum. We zijn er allebij nog nooit geweest en willen zo veel mogelijk van de stad zien. Hoe, of en waar we slapen maakt ons nooit veel uit.

Manlief wil wel eens op strandvakantie naar de Antillen dus dan wordt het wel wat luxer denk ik.
Kies altijd voor basic.

Ik wil wat zien van de omgeving / het land en de kamer / accomodatie maakt mij niet zoveel uit.

Op deze manier bespaar je heel wat geld en kun je daar leuke dingen van doen, vind ik belangrijker, dan whirpool etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven