Kroatië

12-07-2007 08:52 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Dit jaar gaan we voor het eerst naar Kroatië (eiland Cres) op vakantie. Heeft iemand nog goede tips voor dingen om te bezichtigen. We zijn met de auto dus kunnen een stukje rijden.

Leuke restaurantjes, gezellige dorpjes en handige marktjes hoor ik ook graag over.

Groetjes!
Hoi!

Wij gaan nu voor het derde jaar naar kroatie en dit jaar voor het eerst naar mali losinj. Wij komen dus ook over Cres en mss dat we daar 1 of 2 overnachtingen doen. We hebben namelijk alle tijd om te reizen. Ik kan je weinig vertellen over Cres of Krk. Aangezien jullie de beschikking hebben over de auto zou ik je wel willen aanraden om een dag naar Plitvice te gaan. Dat natuurpark (staat op de werelderfgoederenlijst van UNESCO) is werkelijk adembenemend. Je zou dat in 1 dag kunnen doen maar er ook 1 overnachting aan vast kunnen plakken. Alleen de hele rit er naar toe is al prachtig. Verder is een bezoekje aan de Krka watervallen ook absoluut aan te raden. Ook al zo'n prachtig natuurgebied! Wat ik zelf heb opgesnort op internet; Cres is het eiland waar je de grootste kans hebt om dolfijnen te zien. Verder schijnen er echt prachtige stadjes en dorpen te zijn op Cres en Krk. Dat kunnen ze je vast vertellen bij de accomodatie waar je verblijft. Boottochten worden er ook georganisserd. Verder zou je Losinj en Veli losinj kunnen bezoeken. Losinj schijnt het meest zonnige eiland te zijn. Ik wens je iig heel veel plezier!

Wij vertrekken over twee weken, wanneer gaan juliie?
Bedankt voor de tips. Ik heb al 2 gidsjes in huis die ik de komende tijd eens nauwkeurig ga bestuderen. We gaan met een tent dus ergens anders nog een nachtje overnachten vind ik niet zo'n prettig idee (de tent staat dan een nacht onbeheerd). 4-26 aug. zijn wij op vakantie.

Ik heb er heel veel zin in.

Hoe zijn de kroaten?
Hoi Els,

Wij zijn net terug van onze vakantie in Kroatie. We gingen er dit jaar voor het derde jaar heen. We zijn o.a. naar Dubvrovnik geweest, erg mooi, zeker een aanrader, maar wel ver rijden.

Ook zijn we 3 dagen op het eiland KRK geweest, en dan in de plaats Baska. Men zegt dat hier het mooiste strand van Kroatie ligt. En het was ook echt prachtig helder water, nog mooier dan in de rest van Kroatie.

Een tripje naar de Kornati eilanden is ook zeer aan te raden. Hebben wij dit jaar een dag aan besteedt, met een boot de hele dag gevaren rond deze eilandjes, inclusief lunch.

Vorig jaar zijn we naar de Plitvice meren geweest. Ook een aanrader. Adembenemend mooie watervallen.

De Kroaten zijn heel erg vriendelijk. Al spreken ze zeer slecht hun talen. Sommige kunnen een beetje Duits. Maar het verbaasd me iedere keer weer hoe slecht zelfs jongeren Engels of Duits spreken. Ze spreken echt alleen maar Kroatisch en blijven dat ondanks dat je aangeeft er niks van te begrijpen gewoon spreken. Maar met handen en voetenwerk kom je ook al een heel eind.

Verder gewoon een prachtig land, met heel veel historische Middeleeuwse dorpjes die gewoon heel leuk zijn om te bekijken.
Bedankt voor je tip. Dubrovnik lijkt me enorm mooi, maar wel te ver. Dus die schrijven we af. De overige tips heb ik genoteerd!

Ben dol op ME dorpjes trouwens.

Ojee, dat wordt nog wat met het praten! Nou ja, ik heb mijn 'hoe en wat in het Kroatisch' al klaarliggen. Hahaha

Hoe zijn jullie gereden (of zijn jullie gevlogen)?
De Kroaten zijn erg vriendelijke mensen over het algemeen. Ze kunnen wat stug overkomen maar prik daar maar door heen.

Wat de taal aangaat heb ik andere ervaringen, ze spreken erg goed engels. Spreek ze ook aan in het engels en niet in het Duits.

Duitsers zijn nu eenmaal wat minder geliefd daar en zodra ze weten dat je nederlandse bent, draaien ze vaak om als een blad aan een boom.

Koop ter plaatse trouwens waterschoenen! IVM zee-egels. Dit jaar rijden wij via de Brenner en Dolemieten (schrijf je dat zo?), doen we voor het eerst.

Maar goed we hebben dan ook alle tijd om er te komen en we hebben de caravan bij ons dus wij zullen hier of daar lekker een overnachting pakken.

Wat de restaurantjes aan gaat(spotgoedkoop). Kies er lekker zelf een uit! Vaak zijn diegene die wat verder weg of achteraf liggen beter dan diegene waar (heel

toeristisch) de ober je naar binnen probeert te kletsen.
Hihi, iedereen heeft dus verschillende ervaringen met de taal. Duitsers lijken overal wel minder geliefd. Ook in Hongarije en Tsjechië kregen we de tip om eerst in het Engels te beginnen en te melden dat je Nederlander bent, en pas later - indien nodig - over te schakelen op het Duits.

Restaurantjes vind ik altijd lastig uitzoeken. Al kreeg ik laatst wel de tip te kijken op de parkeerplaatsen: als er veel auto's uit Kroatië zelf staan, is het vaak wel een goed restaurant. Al zullen we niet vaak uiteten gaan (tenzij het alleen maar regent, maar ja dan trekken we ook snel door).

Ik heb in elk geval ook een Trotter-boekje. Daar staan vaak heel goede tips in qua restaurants en helemaal niet toeristisch.

Oja, de waterschoenen liggen al klaar :P
Wij zijn via Oostenrijk, Lublijana (Slovenie) de grens overgegaan naar Kroatie. We wilden graag in Slovenie een van de grootste druipsteengrotten bekijken. (in Postojna) En dat lag prima op de route naar Kroatie. Ook een aanrader trouwens om een tussenstop te maken daar. De grotten zijn erg mooi.

Wat de taal betreft, wij hebben echt nergens Engels kunnen spreken, en we zijn de hele kust van boven tot onder afgereden. We begonnen vaak in het Engels, waar de mensen dan direct vroegen of we geen Duits konden. Dat spraken ze over het algemeen redelijk. Ik denk dat dit ook komt omdat ze dichtbij Oostenrijk en Duitsland liggen en over het algemeen veel meer duitssprekende dan engelssprekende gasten krijgen.

Wij waren echt verbaasd over het slechte taalniveau. We zaten op een terrasje waar we een hamburger wilden bestellen. Meisje van n jaar of 20 hielp ons en kon alleen maar uitbrengen: no, no no. Hoe ze uit moest leggen waarom ze geen hamburgers had, dat kon ze niet in het Engels, en in het Duits ook niet. Ging ze in het Kroatisch verder, waar wij natuurlijk niks van begrepen.

En dit maken wij al jaar op jaar mee. Vorig jaar waren we in Zagreb. Daar hadden we een gesprek met een meisje in een bar. We vroegen haar welke taal ze beter sprak, Engels of Duits omdat we toen ook al verbaasd waren over het slechte taalgevoel van de Kroaten. Antwoordde ze: Kroatisch!!

Maar ze zijn wel heel vriendelijk hoor. Proberen je heel goed te helpen, al begrijp je er soms niks van. Zo hebben wij overal kamers gehuurd en dat ging ook over het algemeen in het kroatisch. Als iemand geen kamer meer had, werd er direct de telefoon gepakt en werd de hele buurt afgebeld die dan vervolgens allemaal op de stoep stonden om je toch te helpen aan een kamer. Erg grappig!
ik ben 3 jaar terug in Kroatie geweest, vlakbij Reijka. Die stad hoef je niet te bezoeken, want daar is weinig aan :P

maar de dorpjes ietsjes zuidelijker van Reijka zijn echt top!!!

Je kunt heerlijk in de zee zwemmen (neem wel TEFA'S schoenen mee ivm de vele zee-egels!!) Wat helemaal top is om gewoon heel simpel een dikke duikbril mee te nemen en lekker op een luchtbedje gaan liggen met je hoofd in het water!! Je ziet er op die manier al de prachtigste vissen. Je hebt helemaal geen dure duikexcursie nodig, je kunt jezelf echt prima vermaken.

Ik ben dat jaar ook naar de plitvice meren geweest!! Die mag je niet overslaan!!! Echt schitterd is het daar!!

Verder kun je echt super eten in Kroatie!! De keuken is echt top!! Heerlijke groentes mmmm smullen hoor!!

Veel plezier!!
quote:Bedankt voor de tips. Ik heb al 2 gidsjes in huis die ik de komende tijd eens nauwkeurig ga bestuderen. We gaan met een tent dus ergens anders nog een nachtje overnachten vind ik niet zo'n prettig idee (de tent staat dan een nacht onbeheerd). 4-26 aug. zijn wij op vakantie.

Ik heb er heel veel zin in.

Hoe zijn de kroaten?

de kroaten zijn hele gastvrije vriendelijke mensen.

al ben ik een beetje bevooroordeeld , mijn vriendin is kroaat en ik verblijf bij haar familie  als ik daar op vakantie ga :D

6 augustus ga ik naar lovran. dicht bij Rijeka en Opatija

hier ligt straks mijn handdoek!!!
korte taalcursus...:D

dobro  =  goed

whala = dankjewel (spreek uit als gwala)
quote:

6 augustus ga ik naar lovran. dicht bij Rijeka en Opatija

hier ligt straks mijn handdoek!!!

daar lag mijn handdoek toen ook!!! Was echt top!!!!!:):):)
we zijn er bijna we zijn er bijna  maar nog niet helemaal ...
FF ge-upt voor nieuwe Kroatie gangers en omdat bij mij de voorpret weer aardig begint te kriebelen. We zijn er uit, uiteraard wordt het dit jaar weer Kroatie! Dit keer gaan we naar Split! Heb er zoooo'n zin in. Maar duurt helaas nog zooo lang. Maar in ieder geval weer een heerlijk vooruitzicht!
tja bij ons ook weer int vooruitzicht. zoals elk jaar trouwens....

voor ons duurt het niet zo heel erg lang meer...gaan dit jaar vroeg, nl 27 juni
Wat leuk een Kroatiëtopic!!

Wij gaan dit jaar ook weer heen

We staan op een camping vlakbij Porec (Lanterna Camp)
ik ga dit jaar ook,voor het eerst, weet nog niet zeker waarheen precies, waarschijnlijk naar Rovinj. Los van de talen en de waterschoenen nog tips?
Wij willen dit jaar ook voor het eerst naar Kroatië gaan. We willen naar het eiland Cres of Losinj. We gaan kamperen maar zijn niet van plan te reserveren, we zien wel waar we een plekje kunnen vinden voor ons tentje. We hebben er echt al heel erg veel zin in! Leuk om hier alvast wat tips te lezen :D
quote:Nonik schreef op 08 februari 2008 @ 23:21:

Wat leuk een Kroatiëtopic!!

Wij gaan dit jaar ook weer heen

We staan op een camping vlakbij Porec (Lanterna Camp)nice... wij ook! al Jaaaaaaaren trouwens!
Ben Kroatië-verslaafd! Ik vind het zo'n mooi land. Ik ben ook lid van een hyve www.kroatie1.hyves.nl Ik weet niet of je toevallig hyves hebt, maar mocht dat het geval zijn dan is dit een leuke tip! Nog meer tips:

- Rovinj is een mooi oud romantisch stadje en zeker de moeite waard om te bekijken!

- Uiteraard Plitvice! Da's volgens mij het mooiste wat ik ooit gezien heb. Wel erg toeristisch en druk (wij waren er in het hoogseizoen).

- Hotel Bristol in Lovran is heerlijk! Goedkoop, hoge plafonds, openslaande deuren naar het balkon, het echte sissi-gevoel, uitzicht op zee, lekker eten, goede service!

- een dagje naar Venetië vanuit Istrië is goed te doen en ik vond het fantastisch!

- Ook een dagje Triëst is vanuit Istrië te doen en ook daar heb ik enorm genoten!
quote:anridama schreef op 07 februari 2008 @ 21:28:

tja bij ons ook weer int vooruitzicht. zoals elk jaar trouwens....

voor ons duurt het niet zo heel erg lang meer...gaan dit jaar vroeg, nl 27 juni

Ook op Lanterna??

Ik geloof dat we er dan gelijk staan

Ik zal ook eens kijken op die kroatie-hyves!!
Hallo,

Wij willen dit jaar ook naar Kroatië, mag ik aan de ervaren Kroatëgangers een paar vragen stellen?

1. Wat zijn jullie ervaringen, met de auto of vliegtuig? Ik vond de vliegtickets vrij duur, maar met de auto lijkt me erg ver... Aan de andere kant is een auto wel erg handig.

2. Ik wil graag in een appartement, hebben jullie tips voor goede aanbieders? Wil namelijk heel graag een mooi schoon onderkomen (geen kakkerlakken, heb ik eens meegemaakt...)

Ben benieuwd naar jullie tips!
quote:MarreMyrthe schreef op 29 juli 2007 @ 21:43:

[...]

daar lag mijn handdoek toen ook!!! Was echt top!!!!!:):):)De mijn ook al!
quote:Lollita schreef op 23 februari 2008 @ 17:15:

Hallo,

Wij willen dit jaar ook naar Kroatië, mag ik aan de ervaren Kroatëgangers een paar vragen stellen?

1. Wat zijn jullie ervaringen, met de auto of vliegtuig? Ik vond de vliegtickets vrij duur, maar met de auto lijkt me erg ver... Aan de andere kant is een auto wel erg handig.

2. Ik wil graag in een appartement, hebben jullie tips voor goede aanbieders? Wil namelijk heel graag een mooi schoon onderkomen (geen kakkerlakken, heb ik eens meegemaakt...)

Ben benieuwd naar jullie tips!

Wij gaan altijd met de auto, is heel goed te doen. Wij rijden altijd s'nachts vertrekken rond 19.00 uur en zijn dan rond 10.00 uur in Rijeka. Vind je s'nachts rijden niets dan kun je het prima in 2 dagen rijden.

Adriatica.net is een leuke site. Kroatische organisatie die ook particuliere appartementen aanbied. Dit houdt in dat je in een woonhuis zit. De meest huizen in Kroatie worden zo gebouwd dat je meerdere wooneenheden hebt dus met eigen ingang en alles voor jezelf. Het voordeel is dat je aan de bewoners een goed aanspreek punt hebt als je iets wilt weten. Wij hebben erg goede ervaringen met deze organisatie, hebben al verschillende malen een appartement via hen gehuurd en het is altijd schoon. Ga maar eens kijken op de site.

Succes,

Pav
Leuk topic!

Af en toe als het weer zou grauw en koud is buiten klik ik de mooie foto's van Kroatie even open op mijn pc. Dat vrolijkt me helemaal op.

Wij zijn vorig jaar ook voor het eerst in Kroatie geweest. We zijn echt verliefd geworden op dat mooie land!

We zijn in Istrie in Vrsar geweest en van daar uit hele mooie stadjes bezocht. Oa Rovinj (wauw (L) !) en Porec.

De hostess vertelde ons toen dat het zuiden van Kroatie mooiere stranden heeft en nog iets mediteraner is qua natuur. Daarintegen schijnen de hotels wel iets ouder en minder netjes te zijn.

Dus daar zijn we nog een beetje over aan het nadenken.

Het eiland KrK lijkt me ook erg mooi. Misschien 1 weekje Kvarnerbaai en dan door rijden naar Zuid-Dalmatie misschien?

Leuk topic!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven