Lange vlucht, tips?

13-08-2017 17:02 176 berichten
Verre reizen zijn leuk maar die lange vluchten wat minder. De laatste keer dat ik een lange vlucht had wist ik gewoon niet hoe ik moest zitten op een gegeven moment want mijn opblaasbaar nekkussentje zat voor geen meter, mijn broek begon irritant te zitten etc.

Wat zijn jullie tips om lange vluchten zo aangenaam mogelijk te maken als je moeite hebt met slapen in het vliegtuig?
Vaak plassen en in halve uren aftellen.
Alle reacties Link kopieren
Yogabroek, herriestoppers, slaapmasker, valeriaantabletten...
't Is al met al een heel gedoe
Comfortabele kleding.
Tandenborstel mee.
Véél water drinken.
Verschillende vormen van vermaak meenemen.
Om de zoveel tijd rekken en strekken.
Jurkje met legging aan. Dat zit lekker. Ik neem extra sokken mee, doe de schoenen uit en twee paar sokken aan. Dat voelt comfortabel en dan krijg ik geen koude voeten. Verder gebruik ik oordoppen en slaapmasker, al kan ik niet slapen in een vliegtuig. En ereader met boeken erop. Ik hou er niet van om de hele tijd films etc te kijken.
Ik zit het liefst bij het gangpad. Dan kan ik nl zonder iemand te storen rondjes lopen. Ik kan niet zo lang stilzitten.
Aan de wandel en films kijken. Eten leidt mij ook altijd af:)
TVP, ga volgende week voor het eerst 11 uur vliegen. Zie er best wel tegenop, al heb ik enorm zin in de vakantie... :O
Nav__ schreef:
13-08-2017 17:16
TVP, ga volgende week voor het eerst 11 uur vliegen. Zie er best wel tegenop, al heb ik enorm zin in de vakantie... :O
11 uur.
Dat zijn 660 minuten.
Dat zijn dus 39.600 seconden.

Ga aftellen.
Of neem een groot blad papier en zet elke seconde een streepje.
Ik ga altijd aan de wandel (moet je wel een gangpadstoel hebben, anders ben je echt de buur from hell voor degenen die willen slapen ;-D ). Gewoon een beetje op en neer het gangpad, wat stretchen/yoga/lichte oefeningen als squats als er ruimte voor is. Helpt als een tierelier tegen mijn opgezwollen benen, verkrampte nek en doorgezakte rug van al dat zitten in een ellendig stoeltje.

En geef het slapen gewoon op, dat helpt bij mij ook altijd heel goed tegen zo'n chagrijnig gevoel. In plaats daarvan vermaak ik me lekker met het bekijken van alle films in het entertainment-aanbod. Zelfs als je slaapt in een vliegtuig, kom je meestal nog totaal gebroken aan, dus voor mij maakt het dan ook weinig verschil uit of ik de nacht doorhaal. En met die mindset is de "druk" een beetje van dat slapen af en sukkel ik vaak genoeg alsnog vanzelf in slaap voor een paar uurtjes.
Ik zie het probleem niet. Volgende maand (wederom) 10 uur vliegen. Meestal kom ik niet eens van mijn plaats af, hooguit om een keer naar het toilet te gaan. Verder lees ik, kijk een filmpje of laat me even relaxt achteruit zakken. Boek wel altijd plaatsen met meer beenruimte of zitruimte, kost je dan wat meer, maar dat vind ik het wel waard. Maar schoenen uit? Waarom? Mijn god, heb mensen gezien die voor een vlucht van 4 uur zowat in pyjama het vliegtuig in komen, doe je dat ook als je 4 of 5 uur in de trein moet zitten ofzo (doe ik ook regelmatig, in Duitsland e.d., nou echt niet dat ik dan in joggingbroek en op mijn sokken de trein binnen wandel...).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Bij lange vluchten trek ik een joggingbroek aan en inderdaad schoenen uit. En verder kijk ik ook films. En als ik dat niet doe oordopjes in en slaapmasker op.
Het is gewoon niet fijn maar als je ergens heen wilt zul je wel moeten dus ik leg me er bij neer dat het even oncomfortabel is.
Ik ga in november voor het eerst zo lang vliegen dus ik lees even mee. Kijk er ook best tegenop maar dat is meer omdat ik moeilijk (zo lang) stil kan zitten.
Ik heb wel een stoel met extra beenruimte geboekt, met onze lengte geen overbodige luxe.

Jurkje vind ik wel een goed idee! Joggingbroek ga ik niet mee over straat ;-) maar een spijkerbroek lijkt me niks.
Pivot! PIVOT!!!
KitKeller schreef:
13-08-2017 17:49
Ik ga in november voor het eerst zo lang vliegen dus ik lees even mee. Kijk er ook best tegenop maar dat is meer omdat ik moeilijk (zo lang) stil kan zitten.
Ik heb wel een stoel met extra beenruimte geboekt, met onze lengte geen overbodige luxe.

Jurkje vind ik wel een goed idee! Joggingbroek ga ik niet mee over straat ;-) maar een spijkerbroek lijkt me niks.
Maar als je niet zo lang stil kan zitten, wat verwacht je dan? Een joggingparcours door de gangpaden? Je kan toch ook niet constant heen en weer gaan lopen, is toch ook niet prettig voor de andere passagiers die wél rustig willen zitten, als er steeds iemand langs komt stekkeren?
KitKeller schreef:
13-08-2017 17:49
[...]
Je hebt ook jeggings: comfort van een legging, uitstraling van een spijkerbroek (H&M heeft bijvoorbeeld heel betaalbare http://www2.hm.com/nl_nl/search-results.html?q=jeggings). Die draag ik altijd in het vliegtuig (en daarbuiten, zo comfy :D )
Weinig slapen van tevoren, dan een paar borrels en lekker gaan liggen snurken...
Gewoon lekker muziekje mee, tijdschrift of boekje lezen. Filmpje kijken via entertainmentsysteem. Nou dan pak je een keer wat te drinken en te eten en de tijd is zo om.

Als je naar Italië of Frankrijk rijd ben je net zo lang onderweg alleen dan met de auto.. zoveel maakt dat ook niet uit qua hoe je jezelf vermaakt
pejeka schreef:
13-08-2017 17:52
Maar als je niet zo lang stil kan zitten, wat verwacht je dan? Een joggingparcours door de gangpaden? Je kan toch ook niet constant heen en weer gaan lopen, is toch ook niet prettig voor de andere passagiers die wél rustig willen zitten, als er steeds iemand langs komt stekkeren?
Zit gerust rustig in je stoel terwijl andere passagiers desnoods een hindernissenparcours doen midden in 't vliegtuig.
Het zal jou toch worst wezen dat iemand effe rondloopt in 't gangpad? Zolang ie dat niet doet met ook nog een stereo-installatie op zijn schouder ...

Beter ook voor de bloedsomloop.
Lange vluchten zijn verschrikkelijk. Ik weet ook echt niet hoe ik de vlucht naar Australië heb overleefd, dat was zo'n 7 uur naar Dubai (die nog prima vol te houden was) en zo'n 14 uur naar Melbourne. Ik kan echt niet zittend slapen maar was op een gegeven moment zó moe dat ik nauwelijks wakker kon blijven. Ging me daardoor heel vreemd voelen. Ik ben toen wel in slaap gevallen, maar steeds voor maximaal 30 minuten. Het was zo frustrerend wanneer ik dan wakker werd en zag dat er maar zo weinig tijd was verstreken. Op de terugvlucht van 14 uur had ik veel geluk, ik heb al die tijd heerlijk liggen slapen op de 4 stoelen in het midden :biggrin:

De vliegtuigen die wij hadden waren trouwens wel luxe, we hadden een eigen tv met een gigantisch aanbod aan films, documentaires, spelletjes etc en voor 1 dollar had je onbeperkt wifi. Als je dus urenlang geconcentreerd naar films kan kijken (wat ik helaas niet kan), zul je je best prima vermaken denk ik.

De enige tip die ik voor je heb is de volgende keer meer tussenvluchten nemen, dat ga ik de volgende keer zeker doen. En dan een of twee nachten op de tussenstop blijven.

Slapen. Joggingbroek of legging aan met lekker dikke sokken. En een dekentje. Boekje mee. Melatonine, oordopjes en slaapmasker. Gaat prima.

Ik vind verre reizen helemaal niets, maar met vliegen heb ik dan weer niet zo'n moeite haha.
Laptop mee en werk- of studiegerelateerde zaken doen. Ik heb eens een tweede versie van m'n bachelorscriptie geschreven tijdens de heen- en terugvlucht naar New York :)

Ik kan absoluut niet slapen in een vliegtuig, dus ik ga ook vaak rustig een kop koffie of water staan drinken halverwege het vliegtuig - daar is in grotere vliegtuigen vaak een soort ruimte waar je kunt staan - en maak een praatje (op fluistertoon, uiteraard).
Sunshine1992 schreef:
13-08-2017 17:57

Als je naar Italië of Frankrijk rijd ben je net zo lang onderweg alleen dan met de auto.. zoveel maakt dat ook niet uit qua hoe je jezelf vermaakt
Dat vind ik wat anders, je kan dan stoppen zo vaak je wilt.
dolfje schreef:
13-08-2017 18:27
Dat vind ik wat anders, je kan dan stoppen zo vaak je wilt.
Nu kan je toch opstaan wanneer je maar wilt en even heen en weer lopen?
Ik zie het probleem niet zo. Tien uur vliegen is natuurlijk niemands favoriete hobby maar zo ontzettend lang is het ook weer niet.
De beste tip die is gegeven is laat het idee los dat je moet slapen. Dat maakt je reis een stuk ontspannender en als je toch in slaap sukkelt is dat alleen maar mooi meegenomen.
Dus toch maar op zoek naar een nieuwe lekker zittende yoga/jogging etc broek. Zat ook al te denken aan een tregging/jegging. Of in ieder geval iets met elastiek en geen knoop of rits want vooral die knoop begon te irriteren na 13+ uur vliegen. En wellicht toch die ene oversized trui mee.

En ja ik val wel eens in slaap omdat ik gewoon zo moe ben maar ik slaap dan heel licht en dan slaap je eindelijk worden je buren wakker en gaan kletsen, moet er een naar de WC of even iets vragen (moeder had niet door dat ik sliep). Zwaar frustrerend dus ik ga er altijd al vanuit dat ik niet slaap en probeer er het beste van te maken maar dat voorkomt niet altijd dat ik erg chagrijnig wordt. Had ook al een slaapmasker gekocht voor de aankomende vlucht van wederom zo'n 13 uur. En oordoppen gaan ook mee.
Leo schreef:
13-08-2017 18:38
Nu kan je toch opstaan wanneer je maar wilt en even heen en weer lopen?
Ik zie het probleem niet zo. Tien uur vliegen is natuurlijk niemands favoriete hobby maar zo ontzettend lang is het ook weer niet.
De beste tip die is gegeven is laat het idee los dat je moet slapen. Dat maakt je reis een stuk ontspannender en als je toch in slaap sukkelt is dat alleen maar mooi meegenomen.
Klopt, zo doe ik het ook. Soms zet ik dan gewoon een schijtlollige sitcom aan op het schermpje, zo één dat je na een kwartier al zit te gapen. Een beter middel om even weg te zakken is er niet.
Ik heb laatst voor het eerst een lange vlucht gemaakt (12 uur vliegen) en vond het eigenlijk verrassend relaxed ;-D
Had een lekkere stretchbroek aan, dikke sokken en een warm vest mee. Ereader, oordopjes, flesje water en snoepjes binnen handbereik. Vloog met KLM en het eten en de snacks waren prima (weer iets om je even op te verheugen ;-)) en brachten ook wat afleiding.
Om de paar uur even uit de stoel en een rondje lopen/ naar de wc en wat kletsen met andere passagiers.
Verder vooral films gekeken, uit het raam gekeken en zelfs nog even geslapen. Vond het wel heerlijk om zonder schuldgevoel uren lang films te kijken en niks nuttigs te doen. :proud:
Wat bij mij erg hielp was me erop instellen dat ik niet zou kunnen slapen, dus dat ook niet koste wat kost proberen. Deed dat op de heenweg eerst nog niet en heb toen uren zitten draaien en mezelf irriteren op m'n stoel om een goede slaaphouding te vinden, wat niet lukte. Niet slapen en gewoon relaxen werkt uiteindelijk veel beter dan korte, oncomfortabele slaapjes en alle irritatie er omheen.

Edit: oow ik ben alweer mosterd met mijn laatste tip. Maar werkt dus blijkbaar bij meer mensen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven