Lapland in februari (tips en locatie)
woensdag 6 oktober 2021 om 08:48
Samen met mijn man en kind van 6 wil ik in februari voor een week naar Lapland. Ik wil vooral sneeuw en een mooie omgeving, kans op noorderlicht zien.
Hebben jullie tips voor waar we het beste heen kunnen? Finland/Zweden/Noorwegen en specifieke locatie tips zijn ook zeer welkom.
Ik neig nu naar Finland en dan Rovaniemi, heb daar wat prima accomodaties gevonden en zag er mooi uit, maar sta ook open voor andere plekken! Zou het heel leuk vinden om ervaringen te lezen
Hebben jullie tips voor waar we het beste heen kunnen? Finland/Zweden/Noorwegen en specifieke locatie tips zijn ook zeer welkom.
Ik neig nu naar Finland en dan Rovaniemi, heb daar wat prima accomodaties gevonden en zag er mooi uit, maar sta ook open voor andere plekken! Zou het heel leuk vinden om ervaringen te lezen

woensdag 6 oktober 2021 om 09:22
hier ook naar Salla geweest. En inderdaag het is er erg koud. Maar het voordeel van kou is... je kunt je er goed op kleden. Gewoon alle kledingadviezen- en tips lezen online. Maar misschien is dat omdat ik een wintermens ben.
Ik kan dan weer niets in de zomer. Ik kan me er ook niet meer op kleden. Uiteindelijk is er dan niets meer wat uit kan en is het nog steeds heet.
.
Ik kan dan weer niets in de zomer. Ik kan me er ook niet meer op kleden. Uiteindelijk is er dan niets meer wat uit kan en is het nog steeds heet.

woensdag 6 oktober 2021 om 09:22
hier ook naar Salla geweest. En inderdaag het is er erg koud. Maar het voordeel van kou is... je kunt je er goed op kleden. Gewoon alle kledingadviezen- en tips lezen online. Maar misschien is dat omdat ik een wintermens ben.
.

woensdag 6 oktober 2021 om 09:29
Ik ben meerdere keren geweest met kinderen van verschillende leeftijden. Jongste was 15 maanden. Geen enkel kind over de kou horen klagen. De volwassenen daarentegen

woensdag 6 oktober 2021 om 09:29
Dank jullie al voor de tips!
@star en dahlia: waarom raden jullie rovaniemi af? Goed dat ik nog niet heb geboekt in elk geval
Ik had wat huisjes buiten het centrum gezien en het leek me wel handig dat je dicht bij een stad zit en het vliegveld dichtbij is. En omdat we niet willen skiën leek een wintersport oord me niet ideaal. Maar omgeving bij rovaniemi is dus echt minder begrijp ik?
Hoe zijn jullie naar Salla gereisd?
@star en dahlia: waarom raden jullie rovaniemi af? Goed dat ik nog niet heb geboekt in elk geval

Ik had wat huisjes buiten het centrum gezien en het leek me wel handig dat je dicht bij een stad zit en het vliegveld dichtbij is. En omdat we niet willen skiën leek een wintersport oord me niet ideaal. Maar omgeving bij rovaniemi is dus echt minder begrijp ik?

woensdag 6 oktober 2021 om 09:31
Wij hadden wel een georganiseerde reis.
Dus met vliegtuig, transfer en huisje en dus ook excursies.
Zeker een aanrader.
En natuurlijk zijn er kinderen die goed tegen de kou kunnen.
Maar als je naar de sneeuw wil om daar gezellig sneeuwpoppen oid te maken dan kan je volgens mij beter naar Oostenrijk gaan.
Dus met vliegtuig, transfer en huisje en dus ook excursies.
Zeker een aanrader.
En natuurlijk zijn er kinderen die goed tegen de kou kunnen.
Maar als je naar de sneeuw wil om daar gezellig sneeuwpoppen oid te maken dan kan je volgens mij beter naar Oostenrijk gaan.

woensdag 6 oktober 2021 om 09:33
Ik was er met mijn man, maar ik heb heel erg moeten wennen.Dr-Harmonica schreef: ↑06-10-2021 09:31Kou maak ik me (misschien onterecht) niet zo’n zorgen over. Leek me dat dat met de juiste kleding wel op te lossen moet zijn… of hebben jullie zelf slechte ervaring met kinderen daar?
Je kan je erop kleden, maar het zijn zoveel lagen dat je daar best 'last' van kan hebben qua beweeglijkheid.
woensdag 6 oktober 2021 om 09:34
Omdat het een grote stad is en niet wat jij lijkt te zoeken (mooie omgeving).Dr-Harmonica schreef: ↑06-10-2021 09:29Dank jullie al voor de tips!
@star en dahlia: waarom raden jullie rovaniemi af? Goed dat ik nog niet heb geboekt in elk geval![]()
Wij waren laatste keer in Levi. TUI vliegt op Kittilä. Levi is een kilometer of 15 van de luchthaven.
woensdag 6 oktober 2021 om 09:39
Absoluut! Klein dorpje, mooie omgeving, veel te doen in de omgeving.
woensdag 6 oktober 2021 om 09:54

woensdag 6 oktober 2021 om 09:59
Levi is zoveel leuker dan Rovaniemi.
Op kou kun je je kleden. Maar het is wel even wennen, je ademt bijvoorbeeld koude lucht in en je wimpers bevriezen bijvoorbeeld. Had ik verder geen last van overigens, ik vond het heerlijk. Met kinderen heb ik geen ervaring.
Er zijn diverse bureaus waar je excursies kunt boeken, je kunt dus ter plekke bekijken wat je wilt.
Wintersportoord Finland is absoluut niet te vergelijken et wintersportoord in bijvoorbeeld Oostenrijk.
Op kou kun je je kleden. Maar het is wel even wennen, je ademt bijvoorbeeld koude lucht in en je wimpers bevriezen bijvoorbeeld. Had ik verder geen last van overigens, ik vond het heerlijk. Met kinderen heb ik geen ervaring.
Er zijn diverse bureaus waar je excursies kunt boeken, je kunt dus ter plekke bekijken wat je wilt.
Wintersportoord Finland is absoluut niet te vergelijken et wintersportoord in bijvoorbeeld Oostenrijk.
woensdag 6 oktober 2021 om 10:21
De laatste keer hadden we wel een auto want een stukje buiten het dorp. We zijn ook 1 dagje naar Rovaniemi gereden en diverse excursies gedaan en ik vind eigen auto dan wel prettig, maar nodig is het niet. In Levi rijden ook prima bussen en bij excursies is ook vaak vervoer inbegrepen.Dr-Harmonica schreef: ↑06-10-2021 09:54Dankje, dan ga ik daar nog goed naar kijken!
Had jij een huurauto daar en is dat absoluut noodzakelijk? En zo ja, is rijden moeilijk daar of wel te doen als je niet aan sneeuw gewend bent?
Ben je qua rijden helemaal geen sneeuw gewend?
woensdag 6 oktober 2021 om 10:21
Ik zou voor een eerste keer lekker een georganiseerde reis boeken naar Fins Lapland , bv naar Salla. Zit je bus naar locatie, groot deel excursies en je thermo overal bij in. Kijk eens bij Voigt travel, die hebben speciaal voor met kinderen reizen. Daar kan je je prima vermaken en er rijdt een bus naar een 'stadje' waar een supermarkt en wat winkels zit.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
woensdag 6 oktober 2021 om 10:25
Toen wij de eerste keer in salla waren, waren sommige wegen echt complete ijsbanen (weet niet of dat altijd zo is, er was voordat wij er waren veel sneeuw gevallen en het was heel koud). De buschauffeur reed daar gewoon lekker hard door maar als ik het zelf had moeten doen had ik het denk niet zo prettig gevonden. Dus enige ervaring met rijden in de sneeuw/gladde wegen is denk wel handig.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
woensdag 6 oktober 2021 om 10:25
woensdag 6 oktober 2021 om 10:29
Dank, kan me voorstellen dathet inderdaad handig is, maar het spreekt ons niet zo aan om een georganiseerde reis te doen. Dus gaan toch proberen om zelf alles bij elkaar te scharrelenkaren28 schreef: ↑06-10-2021 10:21Ik zou voor een eerste keer lekker een georganiseerde reis boeken naar Fins Lapland , bv naar Salla. Zit je bus naar locatie, groot deel excursies en je thermo overal bij in. Kijk eens bij Voigt travel, die hebben speciaal voor met kinderen reizen. Daar kan je je prima vermaken en er rijdt een bus naar een 'stadje' waar een supermarkt en wat winkels zit.

woensdag 6 oktober 2021 om 10:30
Super, dankjewel!Star⁴ schreef: ↑06-10-2021 10:25Ik vind dit een fijne om excursies te boeken:
https://www.levi.fi/en/activities.html