Lariam, hoe erg is dat?

13-03-2018 15:12 90 berichten
Wij gaan volgend jaar op vakantie naar een malariagebied. Nu lees ik overal dat malariamedicijnen verschrikkelijke bijwerkingen hebben en sommige mensen ze daarom maar niet nemen, of pas als ze ziek worden. Volgens de bijsluiter heeft maar 5-10% van de gebruikers (ernstige) bijwerkingen, dus dat valt op zich nog wel mee.
Heeft er hier iemand ervaring met het medicijn, zonder of met bijwerkingen? Hoe erg is het echt? Zou je het je kind durven geven? En de alternatieve (veel duurdere) middelen?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-03-2018 19:09
In de familie wel wat personen met psychologische klachten maar zelf hebben we die nooit gehad (wel ADHD). We gaan wel naar de reizigersdesk van de GGD, zit hier in het ziekenhuis, dus daar zullen ze er wel meer van weten.
Geven jullie bijwerkingen ook aan hen door? Of de huisarts? Ik vind het zo frappant dat je zoveel psychische bijwerkingen hoort, terwijl die volgens de bijsluiter zeldzaam zijn.
Volgens de bijsluiter van Lariam zijn angst en depressie vaak voorkomend (1-10%). Dat noemen ze zelf dus ook niet zeldzaam. Malerone heeft een veel lager percentage bijwerkingen op psychisch gebied.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden de generische versie van Malarone mee naar India. Bij toeval, omdat de huisarts die had voorgeschreven, maar dat scheelde ongeveer de helft van de prijs, denk ik. Maar goed ook want mijn kinderen waren allebei net te licht voor de volwassen versie, maar moesten wel 3 pilletjes (of 2, weet ik niet meer precies) per dag pakken van de junior versie, waardoor ik heel veel doosjes moest meepakken.

Wij hadden overigens geen bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
13-03-2018 15:14
Ik zou mijn kind niet meenemen naar een malaria gebied.
dát...en mijzelf ook niet
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Partner is vrij ongevoelig voor veel dingen maar van Lariam werd hij niet lekker. Hij weigert dat dan ook te slikken. Ik kan sowieso slecht tegen malariatabletten (Malarone) dus vier liever geen vakantie meer in malariagebieden. Krijg maagklachten en als de inhoud er net zo hard weer uitkomt, heeft het ook weinig zin.
Alle reacties Link kopieren
Elk vier jaar gaan we met de hele fam naar ons moederland ( malariagebied)
Vaak genoeg lariam ingenomen maar nooit klachten gehad. Wij nemen van te voren 1x per week een pilletje. Ik ken ook veel mensen uit “mijn land’ die het slikken voordat ze die kant op gaan. Eerste keer dat ik van psychische klachten hoor.
Kenissen hadden ook klachten van Lariam (hallucinaties, depri) terwijl ze verder niet eerder psychische klachten hadden.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... an-lariam/
Alle reacties Link kopieren
Drie keer Malarone voorgeschreven gekregen voor 3 relatief korte trips (max 2 week).

Ik zou zeker niet puur vanwege de kosten voor het goedkopere lariam kiezen. Een vriendin die dit slikte werd ook depri. Ze slikte lariam vanwege de lagere kosten, maar heeft geen fijne vakantie gehad.

Bij mij werd alle drie keren sowieso niet gesproken over Lariam, alle 3 (ggd, huisarts en andere reispoli) schreven gewoon malarone voor.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
zó, dat zijn heftige cijfers. Er zijn nog zoveel andere leuke en veel veiligere landen om op vakantie te gaan.
En ik hoef ook niet verder dan de buren/mijn collega's. De een doet nog gekker als de andere. Daar hoef je niet in mee te gaan he'?
Ik tenminste niet, ik geniet 12 dagen, all, inclusive, 10 zwembaden, volop in La Palma. Maar er zijn hier vast mensen die daar een mening over hebben.
Dat mag ook.

Voor mij is vakantie vooral genieten. In gebieden waar ik geen hoofddoek hoef te dragen, waar ik gewoon veilig over straat kan als vrouw alleen en waar ik geen medicijnen met heftige bijwerkingen voor hoef te slikken.
So shoot me...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Lastig, ik heb jarenlang in Malaria gebied gewoont dus ik gebruik nu niets meer omdat ik ook weet waar ik op moet letten, zelfde geldt voor kind, maar dat zou ik voor een korte vakantie niet aanraden. De meeste mensen hebben van malerone geen klachten, lariam hoorde ik wat meer over, maar ook mensen die bijv alleen wat maag em darmklachten hadden of rare dromen. Lastige keuze hoor. Veel wijsheid toegewenst
pokkewijf schreef:
13-03-2018 22:20
zó, dat zijn heftige cijfers. Er zijn nog zoveel andere leuke en veel veiligere landen om op vakantie te gaan.
En ik hoef ook niet verder dan de buren/mijn collega's. De een doet nog gekker als de andere. Daar hoef je niet in mee te gaan he'?
Ik tenminste niet, ik geniet 12 dagen, all, inclusive, 10 zwembaden, volop in La Palma. Maar er zijn hier vast mensen die daar een mening over hebben.
Dat mag ook.

Voor mij is vakantie vooral genieten. In gebieden waar ik geen hoofddoek hoef te dragen, waar ik gewoon veilig over straat kan als vrouw alleen en waar ik geen medicijnen met heftige bijwerkingen voor hoef te slikken.
So shoot me...
Je hoeft die rommel ook niet te slikken he.
pokkewijf schreef:
13-03-2018 22:20
zó, dat zijn heftige cijfers. Er zijn nog zoveel andere leuke en veel veiligere landen om op vakantie te gaan.
En ik hoef ook niet verder dan de buren/mijn collega's. De een doet nog gekker als de andere. Daar hoef je niet in mee te gaan he'?
Ik tenminste niet, ik geniet 12 dagen, all, inclusive, 10 zwembaden, volop in La Palma. Maar er zijn hier vast mensen die daar een mening over hebben.
Dat mag ook.

Voor mij is vakantie vooral genieten. In gebieden waar ik geen hoofddoek hoef te dragen, waar ik gewoon veilig over straat kan als vrouw alleen en waar ik geen medicijnen met heftige bijwerkingen voor hoef te slikken.
So shoot me...
Ik verkeer niet in een omgeving waar men er prat op gaat verder, hoger, gekker te reizen. Wij willen gewoon een keer op safari in het echt in plaats van Beekse Bergen. Aansluitend een weekje strand, en als we er toch zijn doen we dat ook daar in de buurt.
Ik ben trouwens pas dit jaar voor het eerst buiten Europa geweest, dus ik vind er niets mis mee als mensen all inclusive op de Canarische Eilanden prefereren, of kamperen in Normandië.
Alle reacties Link kopieren
Ik slikte altijd malarone omdat dit minder heftige bijwerkingen heeft. Can malarobe heb ik lichte bijwerkingen zoals maagpijn en aften in mijn mond en ik men minder energiek. Na veel in Afrika te hebben gewerkt slik ik niet meer, maar dat vind ik geen aanrader als je voor het eerst op vakantie gaat. Mijn dochter van 1,5 heeft ook malarone gehad de laatste reis en dat ging heel goed.

Is er een specifieke reden dat je Lariam overweegt? In sommige verzekeringen worden de malaria tabletten ook gewoon vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 8 was ben ik echt vreselijk ziek geworden van de malaria tabletten.
Geen idee meer welke ik toen had gehad, is al een hele tijd geleden.
Wij gingen toen naar Zuid-Afrika en ik moest de tabeletten slikken ivm bezoek aan het Kruger park.
Ik weet nog heel goed dat ik zo ziek was dat ik uiteindelijk naar de dokter moest daar.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik Lariam kreeg voorgeschreven werd ik zo labiel als een bos uien. Ik ben ermee gestopt toen ik bij het tanden poetsen al moest huilen omdat er spettertjes op de spiegel kwamen. En ter vergelijking: ik ben normaal gesproken een blij ei.

Uiteindelijk kreeg ik geen ander middel, maar de tip om met Deet te smeren en een lange broek aan te trekken 's avonds. Ik bleef maar een paar dagen in het gebied waar malaria voorkwam, en ook nog eens niet in het seizoen van de muggen, dus het was een beetje een kanonkogel om een (hahaha) mug dood te schieten.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal maanden malarone geslikt : GEEN bijwerkingen. Loriam schijnt heftiger te zijn.
Ooit Lariam geslikt. Wat een ellende. Ik kreeg er angstdromen van. En meer dan de helft van de mensen in mijn reisgezelschap ook. Waar die cijfers in de bijsluiter vandaan komen kan ik niet begrijpen. En ook niet dat ze die troep nog voorschrijven.
Toen ik mijn bijwerkingen meldde bij de HA werd het gebagatelliseerd. Zoiets van: ja dat kan gebeuren bij mensen met een depressieve inslag.. Pardon??? Dat heb ik helemaal niet namelijk.
MinkeDeWit schreef:
13-03-2018 19:09
In de familie wel wat personen met psychologische klachten maar zelf hebben we die nooit gehad (wel ADHD). We gaan wel naar de reizigersdesk van de GGD, zit hier in het ziekenhuis, dus daar zullen ze er wel meer van weten.
Ik vind mezelf een vrij stabiel persoon en heb nooit eerder psychische klachten gehad. Maar Lariam viel dus niet lekker.
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:14
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet in ieder geval zeker dat ik never nooit Lariam ga slikken.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Oeps Lariam, pijnlijk punt. Ben er zo gek als een deur van geworden. Zag spookbeelden en kon niet meer slapen.
Werkte toen in Afrika in een malariagebied en ben toen overgestapt op Malerone. Niks aan de hand behalve wat maagpijn.
Vriendin van me heeft onder invloed van lariam op het punt gestaan zichzelf van kant te maken. Ik zal dat dus nooit slikken.

Helaas is het niet altijd een kwestie van kiezen: in een aantal gebieden zijn de muggen resistent tegen bepaalde malaria profylactica. Ik zou kijken bij CDC wat zij aanraden, niet heel Tanzania is risicogebied.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het wel duidelijk, maar toch nóg een advies: ver weg blijven van Lariam! Mijn vriend heeft 2 pillen geslikt voordat hij op reis ging (inderdaad om te kijken 'hoe het viel') en heeft daar zeker 1,5 jaar last van gehad. Gekke dromen, nare depressieve gevoelens die hij eerder (en gelukkig later) niet kende.

Wij hebben allebei eerder paludrine, malarone en doxycycline geslikt. Af en toe wat last van onze maag, maar goed te doen.

Ga gewoon naar de GGD. Kans is groot dat ze malarone voorschrijven voor Tanzania.

Veel plezier met plannen en de voorpret!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere malen Malerone geslikt en ben daarvan als ik het slik doorlopend aan de diaree. Lariam heb ik niet uitgeprobeerd omdat in mijn famile psychische klachten snel voorkomen.

Ik vind het advies van de reispoli's toch vaak vaag. Eens ging ik naar Zuid-Amerika in de Andes waar je te hoog zit voor welke mug dan ook. Dus hoef je niet te slikken. Als ik dan 2 nachten naar de jungle zou gaan hoefde ik niet te slikken. Ging ik een week moest ik wel slikken. Alsof die malariamug bij mij in de buurt zou weten of ik er 2 nachten of 7 nachten ben.....? :facepalm:

Inmiddels ben ik regelmatig in Afrika is een stadje waar men zegt dat ze aan malaria preventie doen, ze roeien de malariamug daar uit met spray. Dit vind ik ook een vaag verhaal, hoe weet die mug nou de grens tussen wel en geen malaria gebied?
Valt wel op dat niemand in dat gebied ooit malaria heeft gekregen, niet zolang ze binnen het gebied blijven. De mensen die wel malaria hebben gehad zijn allemaal 2 weken daarvoor in een ander gebied geweest. Dus dat zegt wel genoeg denk ik.
Ik slik dus geen medicatie meer, alleen als ik langer dan 2 dagen naar een gebied ga waarvan ik weet dat er malaria is.

Moet ik er wel bij zeggen, muggen in het algemeen moeten mij niet, dus zoveel risico zal ik van mezelf niet lopen. Leg mij zonder deet en zonder net op een slaapzaal met mensen ingesmeerd met deet en onder een net en ik word zonder muggenbeten wakker en zij met. :proud:
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Sowieso om die stomme naam zou ik het weigeren.
I wanna live my life with the volume full!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven