Lariam, hoe erg is dat?

13-03-2018 15:12 90 berichten
Wij gaan volgend jaar op vakantie naar een malariagebied. Nu lees ik overal dat malariamedicijnen verschrikkelijke bijwerkingen hebben en sommige mensen ze daarom maar niet nemen, of pas als ze ziek worden. Volgens de bijsluiter heeft maar 5-10% van de gebruikers (ernstige) bijwerkingen, dus dat valt op zich nog wel mee.
Heeft er hier iemand ervaring met het medicijn, zonder of met bijwerkingen? Hoe erg is het echt? Zou je het je kind durven geven? En de alternatieve (veel duurdere) middelen?
Alle reacties Link kopieren
TO, je wil volgend jaar pas naar Tanzania. Als je je hier nu al zorgen om maakt, zou ik nu gewoon informeren bij de plaatselijke GGD of ze daar überhaupt Lariam voorschrijven voor een korte vakantie of aan jongeren. Of dat ze standaard Malarone of iets anders voorschrijven.

Malarone kan ook wel wat bijwerkingen hebben, maar over het algemeen veel minder.

Ik schrik er wel van hoeveel mensen ernstige bijwerkingen van Lariam hebben gehad..
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het nooit meer nemen. Doodziek van geweest. Een kind zou ik het dus zeker niet geven. Ik heb ook malaria gehad en dat was in mijn geval minder erg. Malarone daarentegen beviel altijd erg goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Lariam geslikt toen ik 14 was en ik had nergens last van. Maar ik ben dan ook een stabiel persoon die niet gevoelig is voor bijwerkingen van medicijnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet zo goed dat je je op internet gaat oriënteren mbt te slikken medicatie tegen malaria. De GGD / tropenarts lijkt mij hiervoor de uitgelezen persoon om jou en kind te informeren of dat nodig is en zo ja, welke medicatie in aanmerking komt gezien jullie medische voorgeschiedenis. Voor andere aandoeningen ga je toch ook niet eerst op internet vragen of je om pil A of B moet vragen bij de arts?

Deze arts had je namelijk verteld dat Lariam zeer veel voorkomende (psychische) bijwerkingen heeft en dus nauwelijks wordt voorgeschreven nog in NL. En over andere malariamedicijnen kan je dan juist en door de daarvoor aangewezen persoon worden geïnformeerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij de GGD een proefdoses aanvragen. Het is 1 pil per week, en na de 2de week heb je echt wel een idee.
In mijn geval deed ik in de eerste week proberen in Nederland al gekke dingen, (ruzie zoeken met mensen op straat, veel geld uitgeven wat ik me niet herinnerde) maar mijn reisgenoten hadden nergens last van.
Als jij goed reageert dan is de kans groot dat je kids een proefdosis ook positief ondergaan.
Heel veel plezier op je vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Shine_bright101 schreef:
16-03-2018 22:02
Ik zou bij de GGD een proefdoses aanvragen. Het is 1 pil per week, en na de 2de week heb je echt wel een idee.
In mijn geval deed ik in de eerste week proberen in Nederland al gekke dingen, (ruzie zoeken met mensen op straat, veel geld uitgeven wat ik me niet herinnerde) maar mijn reisgenoten hadden nergens last van.
Als jij goed reageert dan is de kans groot dat je kids een proefdosis ook positief ondergaan.
Heel veel plezier op je vakantie.
Een proefdosis is niet zo'n gek idee, maar verder snap ik je logica niet.

Waarom zou je uberhaupt een proefdosis Lariam slikken (met als mogelijke consequenties de dingen die jij erdoor ging doen of erger) als je veel veiliger Malarone kunt slikken? Als je een proefdosis zou nemen is het logischer om dat van Malarone te nemen toch?

Waarom zou het kind van TO identiek aan haar reageren en reageerden jouw reisgenoten wel anders dan jij? Dat is toch tegenstrijdig? Als iemand een proefdosis neemt, laat het dan het kind zijn zou ik zeggen, anders kun je nog steeds geen conclusies trekken.
Ik zou me uberhaupt geen lariam aan laren smeren. Hier bij de ggd is de standaard malerone, maar ook daarcan hoef je geen kuur meer te slikken maar gewoon precentief mee te nemen voor als je koorts krijgt. Vaak heb je toch nog wel n incubatietijd waardoor je met een standaard vakantie alweer thuis bent voor je ziek wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag geen Lariam en slik dus standaard Malarone als ik naar malariagebied ga. Nooit ergens last van gehad met Malarone. Waarom Lariam?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-03-2018 00:42
Ik zou me uberhaupt geen lariam aan laren smeren. Hier bij de ggd is de standaard malerone, maar ook daarcan hoef je geen kuur meer te slikken maar gewoon precentief mee te nemen voor als je koorts krijgt. Vaak heb je toch nog wel n incubatietijd waardoor je met een standaard vakantie alweer thuis bent voor je ziek wordt.
Ik vind dat je hiermee advies geeft dat niet klopt.
Dit is afhankelijk van het gebied waar je heen gaat.
Als daar malaria tropica heerst dan adviseren ze bij de GGD zeker niet om pas malerone te gaan slikken bij koorts.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn weten is lariam 1ste lijn, en daarmee heeft het de voorkeur. Duidelijk hier niet op het forum, maar wel in de medische wereld.
Daarbij heb je bij alle medicatie een risico op bijwerkingen.
Daarnaast is hoe je reageert op medicatie o.a. afhankelijk van je genen (icm omgevingsfactoren).
Ik heb geen familiaire band met mijn reisgenoten, TO wel met haar kinderen..
nicole123 schreef:
17-03-2018 00:14
Een proefdosis is niet zo'n gek idee, maar verder snap ik je logica niet.

Waarom zou je uberhaupt een proefdosis Lariam slikken (met als mogelijke consequenties de dingen die jij erdoor ging doen of erger) als je veel veiliger Malarone kunt slikken? Als je een proefdosis zou nemen is het logischer om dat van Malarone te nemen toch?

Waarom zou het kind van TO identiek aan haar reageren en reageerden jouw reisgenoten wel anders dan jij? Dat is toch tegenstrijdig? Als iemand een proefdosis neemt, laat het dan het kind zijn zou ik zeggen, anders kun je nog steeds geen conclusies trekken.
Alle reacties Link kopieren
Shine_bright101 schreef:
17-03-2018 19:06

Daarnaast is hoe je reageert op medicatie o.a. afhankelijk van je genen (icm omgevingsfactoren).
Ik heb geen familiaire band met mijn reisgenoten, TO wel met haar kinderen..
Ja, zoals je zegt: onder andere, dat is dus zeker niet helemaal. En ze zijn geen eeneiige tweeling, ze deelt slechts de helft van haar genen met haar kind. De omgevingsfactoren zijn deels ook anders. Dus ik vind het een gevaarlijk advies om aan te nemen dat het kind precies hetzelfde zal reageren op het Lariam als haar moeder.
Mijn ouders verdroegen wel lariam, ik totaal niet
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen lariam gekregen vanwege psychische klachten in het verleden. Ik zou me vooral goed laten informeren bij de tropenarts. Vage kennis van me had overigens geen verleden met psychische klachten maar ging wel hallucineren van lariam. Ze heeft er soms nog steeds last van. Het is echt troep dus pas er mee op!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen lariam genomen vanwege psychische klachten, maar Malarone. Maar zelfs daar kreeg ik klachten van (nachtmerries, angsten, veel last van maag en darmen). Ik ga nooooooooit meer naar een malaria gebied.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft kantje boord gelegen met malaria tropica. Afschuwelijk was het, weet niet wat je meemaakt. En helse pijnen.

Tegenwoordig krijgen we inderdaad een precentieve set mee, ook als het niet een malaria gebied is maar wel tropisch.

De malaria tropica kreeg hij in een niet-malaria gebied, dus we zijn nu altyd op onze hoede. Het Havenziekenhuis geloofde toentertijd eerst ook niet dat hij de malaria er had opgelopen. Ze bleven maar vragen of we toch ook niet ergens anders waren geweest. Betrof toen Java en Bali - ondertussen al meer dan 15 jaar geleden maar blijft je altijd bij. Het heeft ons niet belemmerd weer te gaan, maar altyd met medicatie op zak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven