leven in afrika

04-02-2013 16:32 52 berichten
ik ben net 3 weken in West Afrika geweest met mijn Afrikaanse man en ons kind.

Het was een geweldige ervaring.

Nu hebben we daar land gekregen, op een mooie plek. Best veel ook.

We denken erover om daar wat te gaan opbouwen.

Ik zou het heel leuk vinden om wat te horen van mensen die langere tijd in Afrika zijn geweest.

Waar loop je tegen aan

Hoe voelt het na een tijdje

Wat mis je en wat juist niet

en alles wat jullie verder kwijt willen.

mijn man is in die regio opgegroeid, ik heb mijn hele leven in Nederland gewoond. Ons kind is nog jong en moet wel een goede opleiding kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dan druk je per ongeluk die FN toets (Naast ctrl) in en dan veranderd die m naar amerikaans toetsenbord
Hoi rrrinkje! Leuk om nog even van je te horen. Ik ben een aantal keren geweest, waarvan twee keer wat langer (half jaar en anderhalf jaar). Ik had het plan om langer te blijven, maar ik miste 'hier' te erg.

Wat ik leuk vond:

-het makkelijke contact

-goedkoop leven (ik had voor NL het minimum, maar dat was daar veel)

-mijn persoonlijke groei en ontwikkeling

-het klimaat

-het basic leven

Wat ik lastig vond:

-alles duurde lang, afspraken maken was lastig

-in het begin werd ik als iemand met geld beschouwd, maar dat ging wèl over naarmate ik mensen beter leerde kennen

-ik had mn mannelijke vrienden en kennissen. Ik vond het contract met vrouwen moeilijk. Van mij als westerse vrouw werd meer gepikt, maar dat maakt dat je altijd 'anders' blijft

-gezondheidszorg: ik heb goede zorg gehad, maar heb ook meer kwalen gehad dan in NL. Vergis je daar niet in!

-ik miste familie en vrienden heel erg

Kan nog uren doorgaan! Ik wil ook graag nog eens op bezoek, maar ben toch echt heel blij hier, zeker nu ik kinderen heb.
..
dubbel
yes, leestekens weer normaal, bedankt!

ja ik ben wit. Ik denk inderdaad dat altijd een issue zal blijven daar. Nu denk ik wel dat er overal aardige mensen zijn en dat ik er dus ook overal wel 1 of 2 tegen zal komen en veel meer heb ik hier ook niet.

iemand schreef over de relatie met mijn man, dat die daar wel eens heel anders kon gaan liggen.

Misschien wel ja. Ik heb daar wel een kant van mijn man gezien die ik hier zelden zie. Maar eerlijk gezegd denk ik dat dat een leukere man kan maken van hem. Omdat hij meer tot zijn recht zou komen als die kant er meer zou mogen zijn.

Ik weet niet of ik echt zo vrijgevochten ben hier. Ik heb hier alle vrijheid en laat me daar ook niet in beperken door hem, nooit gedaan ook. De taakverdeling man-vrouw is hier thuis wel heel traditioneel en ik ben daarin wel verzorgend ja.

Maar hij neemt geen beslissing zonder mij.

Hier ben ik de taalvaardige en daar zou hij dat zijn en zou ik de 1e tijd, best lang denk ik aangezien ik in het Zuzu geen aanknopingspunten heb gehoord aan talen die ik ken, afhankelijk zijn. Nu kan ik een beetje Frans, maar jezelf volledig uitdrukken is iets heel anders.

Daar had ik nu al af en toe moeite mee, het moeten wachten tot het moment waarop er ruimte is om het voor jou te vertalen. Het vraagt een heel groot vertrouwen en ook het vermogen om los te kunnen laten. Dat lijkt me heel moeilijk.
het forum doet raar!
Ik vond wonen in Afrika een bijzondere ervaring, maar ik had wel de mazzel een goed inkomen te hebben en daardoor me zeker luxe kon veroorloven. Een maand primitiviteit is leuk en aardig, maar na een tijd verlang ik toch altijd wel naar wat comfort

Een van dingen die me in Oost Afrika tegen ging staan was veiligheid. Als vrouw 's avonds alleen over straat is geen goed idee. Ik vond dat lastig omdat ik graag in mijn eentje dingen onderneem. Als ik thuis kom in nederland vind ik het heerlijk om als het donker is op de fiets door de stad te rijden, gewoon omdat het kan.

Verder had ik ook meer mannelijk vrienden dan vrouwelijke. Ik weet nog steeds niet goed waarom maar ik vond vrouwen lastiger om activiteiten mee te ondernemen. Las in een van de posts hierboven dat iemand dat ook ervaren had.

Zijn jullie van plan om naar een hoofdstad te verhuizen? Veel secundaire steden hebben veel minder voorzieningen dan hoofdsteden. Zijn er in een stad veel hulporganisaties en expats (met familie) dan is er een goede kans op internationale scholen en degelijk onderwijs naar onze maatstaven. Echter hangt hier een enorm prijskaartje aan. Als je geen goede positie hebt bij een internationale organisatie kun je dat eigenlijk wel op je buik schrijven.
Er zijn landen die een verdrag hebben met Nederland dat pensionado's die in dat land gaan wonen hun ziektekostenpremie in Nederland blijven betalen. Frankrijk hoort daarbij, alsmede de rest van de EG. Denk niet dat dat voor Afrika geldt eigenlijk.
In Afrika heb je niet iets als een ziektenkostenverzekering. Alles is handje contantje. En uiteraard staat de zorg op een bijzonder laag peil vergeleken met Europa. En geloof me, ik kan het weten.

Mijn moeder is er doodgegaan. Zij werd plotseling erg ziek op vakantie en werd opgenomen in een dure privékliniek en toch ging ze dood. Hier had ze het overleefd.

Ik ben dol op het continent, kom er graag en vaak, maar 6 maanden is voor mij de max. Dan heb ik het helemaal gehad met de armoede, ziektes, de vuiligheid, gebrek aan vrijheid na zonsondergang en corruptie en moet ik terug.

Als je je kind niet op een internationale school kunt doen,(duur!!) wordt het ook al erg vervelend. Afrikaans onderwijs is hard. Kinderen worden geslagen en het is alleen maar repeteren.

Daar kunnen blanke kinderzieltjes slecht tegen.

Ik zou zeggen: kom uit de roes.

Blijf er gewoon op vakantie gaan.

Ik heb zoveel mensen terug zien komen die er gingen wonen.

Ik denk niet dat je na één bezoek kunt zeggen dat je er wilt wonen. En dan vooral niet met een kind.
Nogmaals, hoe gaan jullie je verblijf daar bekostigen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Philein schreef op 04 februari 2013 @ 20:24:

Strike, ik bedoel het echt niet overdreven, ik denk echter wel dat de ervaringen sterk afhankelijk zijn van het West Afrikaanse land. Ik zat dan ook in één van de slechtst ontwikkelde gebieden, waar je als Westerling echt niet integreerde en waar nauwelijks zorgaanbod was. In welk land heb jij gewoond? Ik ga er vanuit dat we een compleet andere ervaring hebben. Excuus als mijn berichten erg negatief overkomen, zo is het niet bedoeld.

Ik ben benieuwd naar welk land TO overweegt te gaan.

Dank voor je toelichting. Ik ging ook te kort door de bocht. Ook excuses daarvoor.

Lijkt me als aanvulling nog wel helder dat je er met een duidelijk doel heen moet gaan.

Doelloos en ongedwongen leven is er daar niet bij.
Dank je Strike, fijn dat je dat zegt.

Naar een Afrikaans land vertrek je niet zomaar lijkt me. Als TO haar man er vandaan komt, dan kan ik het begrijpen, maar het belang van er zelf ook iets om handen hebben is enorm groot. Ik woonde en werkte er, dus ging emt een duidelijk doel die kant op.
veel om over na te denken.

hoe gaan we ons verblijf bekostigen: we hebben daar land, op een gunstige locatie. Plan is om daar iets te bouwen wat geld oplevert, waar wij dan weer van kunnen leven.

Het plan is nog in het allereerste stadium, op dit moment hebben we nog niet eens geld om te bouwen.

Imo zijn plannen en dromen er om onderzocht te worden. Misschien is het wat, misschien niet, misschien in een andere vorm.

zoals ik al eerder schreef, ervaringen horen van anderen helpen in het denkproces, althans zo werkt dat bij mij.

@strike, 1 van de tips uit het andere topic was zeker een hele goeie nl zoveel mogelijk contant meenemen. Dat hebben we gedaan en maar goed ook want we konden daar niet pinnen bleek, we hadden niet de goede pas. Automaten waren en wel een ook prima toegankelijk alleen werd onze pas geweigerd.

Verder heeft ook dat topic me geholpen te ordenen, erg prettig.
@yasmijn, wat erg van je moeder. Dat is wel heel confronterend. Kon ze niet meer naar Nederland om verder behandeld te worden? Of denk ik nu weer veel te simpel?

Ik ben wel naïef ja, aan de ene kant. Heb me nooit in Afrika verdiept, ware het niet voor man dan was ik er niet geweest.

Ergens wonen is iets heel anders dan ergens een paar weken verblijven, of maanden. Natuurlijk, ik mag naïef zijn, ik ben niet achterlijk.

Bij voorbaat dingen al afserveren omdat er moeilijke kanten aanzitten vind ik jammer.
strike en philein, jullie lijken bijna tegengesteld. In beide ben ik heel geïnteresseerd.

Welke landen hebben jullie gezeten? Het land waar wij aan denken in Guinee.

Strike, stomme vraag misschien, maar ben je een man?

yasmijn, heb jij echt ervaring met de scholen? Als ik het me goed herinner heb je in Kenia gewoond, maar ik dacht zonder kind, die was al groot toen toch? Misschien vroeger?

De kinderen van 1 broer zitten op een privéschool waar in het Frans wordt onderwezen. Er zijn wel internationel scholen daar. Mijn zwagers/schoonzussen hebben redelijke banen. Bij de belastingdienst, bij een ministerie, verpleegkundige, leraar. Zij leven daar wel goed. Daarom dacht ik dat wij dat ook zouden kunnen.

Of is dat een kromme vergelijking?
,,
Afhankelijk van de specifieke functie zijn dit (Bij de belastingdienst, bij een ministerie, verpleegkundige, leraar.)ook in afrika niet bijzonder goed betaalde banen. Hangt natuurlijk ook een beetje af van je referentie kader. Het positieve is dat zo'n baan een gegarandeerd inkomen geeft en deze mensen het een stuk beter hebben dan ongeschoolde arbeiders.
quote:rrinkje schreef op 04 februari 2013 @ 16:32:

ik ben net 3 weken in West Afrika geweest met mijn Afrikaanse man en ons kind.

Het was een geweldige ervaring.

Nu hebben we daar land gekregen, op een mooie plek. Best veel ook.

We denken erover om daar wat te gaan opbouwen.

Ik zou het heel leuk vinden om wat te horen van mensen die langere tijd in Afrika zijn geweest.

Waar loop je tegen aan

Hoe voelt het na een tijdje

Wat mis je en wat juist niet

en alles wat jullie verder kwijt willen.

mijn man is in die regio opgegroeid, ik heb mijn hele leven in Nederland gewoond. Ons kind is nog jong en moet wel een goede opleiding kunnen krijgen.

Hoi,ik heb 1 jaar in Afrika (tanzania) gewoont met afrikaanse man en onze dochter van toen 1 jaar.Nou ik wou op mijn knieeen terug naar Holland.

Alles,maar dan ook alles is anders daar,Vakantie is fantastiche maar wonen is heel iets anders.Mijn dochter is nog ziek geweest ze had malaria.Het was verschrikkelijk,en geen dokter in de buurt daar zoals hier.Voor mij was het iig niets.Nu wonen we alweer jaren gelukkig hier in Holland.Voor vakantie gaan we wel terug,,maar wonen nooit meer..
Ik lees dezelfde bezwaren die ik had. Afrika is een mooi continent maar zo anders ingericht. Ik betwijfel of je hef gaat redden daar.
Ik ben veel op scholen geweest(afgelopen april nog) en het systeem is niet leuk (understatement). Kinderen worden echt geslagen. En ze moeten heel, heel hard werken, geen tijd voor spel. En de dagen duren erg lang. Dat wil jij je kind niet aandoen, geloof me.

Mijn moeder lag in coma toen wij aankwamen nadat mijn vader ons belde dat het mis was. Maar wat er mis was wisten we toen nog niet. Ze mocht niet vervoerd worden.

2 dagen later was ze hersendood en moest de beademing eraf.

Wij vlogen diezelfde avond weer terug en mijn moeder kwam 3 dagen later. Je mag niet op dezelfde vlucht zitten als de overledene.
Rinkje, ga eens eerst lezen. Verdiep je in alle kanten van Afrika.

Ik heb 3 kasten vol boeken over alle Afrikaanse landen die er maar zijn. Beschreven uit elke invalshoek.

Het lijkt allemaal zo mooi als je er een paar weken op vakantie bent geweest.

Maar permanent? No way,

Wat zou je dan willen met dat land? Een guesthouse bouwen?

Indien ja, dan zul je toch heel erg moeten onderzoeken of dat wel rendabel is. Het is niet bepaald een toeristisch land. Dus daar kun je al niet vanuit gaan. Je moet je richten op de lokale bevolking.
Maar niet die Corine boeken toch Yasmijn?
Ik denk dat het voor iedereen anders is, ook te lezen aan de verschillende reacties op dit topic.

Het hangt er helemaal van af wat voor een type je bent.

*Onderstaande niet qouten svp, ik haal het denk ik weer weg ivm privacy*

Ik woon al jaren in Zuid Afrika en ik vind het geweldig. Zou echt nooit meer in Nederland of een soortgelijk land willen leven.

Okay, Zuid Afrika is "Afrika light", zeker waar ik woon, ik heb beroepshalve veel contact met blanken maar ik hou van dit land, de mensen, het klimaat, de levensinstelling hier.

Ik ken alleen zuidelijk Afrika vrij goed (Namibia, Zambia, Botswana) en west Afrika is wel een ander verhaal.

Ik heb een zwarte man (geen Afrikaan -ok, eigenlijk oorspronkelijk wel natuurlijk) en heb met hem ook in een ander "zwart land" gewoond. Daar had ik het ook naar mijn zin maar toch niet genoeg voor de lange termijn ivm weinig kansen, slechte gezondheidszorg, primitieve omstandigheden etc.

Hier hebben we het beste van both worlds. Vinden wij dan.

Nogmaals, het hangt er zó van af wat voor type mens je bent. Schiet je in Nederland al in de stress als de halfvolle melk in de supermarkt op is, de tram niet op tijd rijdt of de dakgoot lekt dan is Afrika niets voor jou.
quote:Isabelle41 schreef op 05 februari 2013 @ 17:39:

Maar niet die Corine boeken toch Yasmijn?O hemel nee! Wat een vertekend beeld
@phileine, het land wat jij noemt is het geboorteland van man. Daar is lang oorlog geweest natuurlijk, dus ik kan me zo voorstellen dat het daar nog veel minder op orde is dan het land waar wij waren.

@guria; wat zijn dan wel goedbetaalde banen?

@yasmijn, ik ga zeker lezen. we gaan ook niet morgen weg en we vinden beide scholing voor kind heel belangrijk.Zijn er nog boeken die je aanraadt?

Het is ook heel persoonlijk. Iemand schrijft over de vrijheid 's avonds. Zij is gewend om 's avonds veel te ondernemen. Ik niet, ik zit bijna altijd thuis 's avonds en dat vind ik prima.

Die school voor kind is het heikele punt denk ik. Als we hem niet hadden zouden we allebei een tijdje keihard werken en dan gewoon gaan, zien waar het schip strandt. Maar we hebben hem wel en we willen hem een goede basis meegeven in het leven en daar is opleiding wel echt een pijler van.

Wat ik ook wel heb is waarom niet gewoon proberen. Ik werk in de zorg daar kun je altijd weer in terug, man kan zijn werk ook altijd weer doen, we hebben een huurhuis. Ik kan eventueel kind ook een periode zelf onderwijzen.

Maar goed, eerst het geld om echt een begin te maken.

@yasmijn, ik wil niet teveel ingaan op ons plan ivm herkenbaarheid, maar dat is slecht deels gebaseerd op toerisme omdat het inderdaad geen toeristisch land is. Het is wel een plek voor lokaal toerisme.

Ik begrijp jullie reacties wel en ik heb ook niet echt een idee waar ik aan begin. Maar ik ben niet gek. En mijn man al helemaal niet, die heeft zich in zijn leven op veel plaatsen vaak onder hele slechte omstandigheden goed weten te redden op hele creatieve manieren. Zonder hem of met een andere blanke zou ik er geen seconde overnadenken maar met hem heb ik er wel een plaatje bij.

Ik ga rustig verder met me orienteren en informatie vergaren en werken en gaandeweg zien we wel waar we uitkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven