Liften
woensdag 23 mei 2012 om 10:31
Hoi allemaal..
Ik ben 25 en ik wil dit jaar in de zomer samen met een vriendin liftend Europa door.
Mijn vriendin heeft dit vaker gedaan. Ik niet. Nou heb ik daar onwijs veel zin in. Maar mijn ouders zijn niet zo blij met dit plan. Zij vinden dit gevaarlijk aangezien je niet weet bij wie je in de auto stapt.
Wat denken jullie hiervan? Ik heb heel veel zin maar ik vind het vervelend dat mijn ouders een paar weken niet lekker zitten omdat ik niet thuis ben en ik voel ook niet de behoefte om elke dag op te bellen dat ik nog leef...
Hoe ga ik hier dus mee om?
Ik ben 25 en ik wil dit jaar in de zomer samen met een vriendin liftend Europa door.
Mijn vriendin heeft dit vaker gedaan. Ik niet. Nou heb ik daar onwijs veel zin in. Maar mijn ouders zijn niet zo blij met dit plan. Zij vinden dit gevaarlijk aangezien je niet weet bij wie je in de auto stapt.
Wat denken jullie hiervan? Ik heb heel veel zin maar ik vind het vervelend dat mijn ouders een paar weken niet lekker zitten omdat ik niet thuis ben en ik voel ook niet de behoefte om elke dag op te bellen dat ik nog leef...
Hoe ga ik hier dus mee om?
woensdag 23 mei 2012 om 11:22
Goedheid van de mens. Tsja.
Meid, veel mensen lopen over van goedheid, de meesten zelfs! Het is alleen jammer dat er een paar verdorven zielen rondlopen. NIet alleen goedheid komt naar je toe, ook de geestelijk gestoorden. Door te liften geef je ze alle kans om HUN plannetje te trekken. Door te liften stel je jezelf 100% kwetsbaar op.
Maar je hebt natuurlijk een persoonlijke 'creep-radar'. Je vertrouwt op je gevoel. Je stapt niet in als je GEVOEL zegt dat het niet goed is. Want je gevoel is feilloos.
Succes, maar ik zou het niet doen. Ik zou het echt niet doen. Als je er nou helemaal rationeel en nuchter in stond, dan zou ik me minder zorgen maken. Maar goedheid van de mens? Gevoel? Het is geen 1969.
woensdag 23 mei 2012 om 11:24
De meeste lifters waar ik in ben gestapt vonden het leuk om lifters mee te nemen en hebben het zelf ook gedaan. Of waren nieuwsgierige mensen voor wie het een onbekend fenomeen is. Of, en dat was altijd erg lief, waren stellen met dochters van onze leeftijd en wilden er persoonlijk voor zorgen dat we veilig aankwamen 
Er zijn wel mensen met slechte bedoelingen, heb ook wel eens oneerbare voorstellen gehad van een vrachtwagenchauffeur of wat schunnige toespelingen, en dan laat je je (als je al bent ingestapt) gewoon snel afzetten. Niet tegen beter weten in toch instappen als er een onverzorgde man achter het stuur zit, de auto is een zooitje, nummerplaat zit los, hij kijkt verlekkerd naar je benen, biedt je aan om je oooooveral heen te brengen waar je maar wilt, etc. Die mensen heb je ook, en het is de kunst om die er uit te filteren en voorbij te laten gaan. Maar als je zo open ergens instapt zul je dat (denk ik) wel snel aanvoelen en uitstappen of niet eens instappen.
Tip van foto maken van elke lifter(+auto) vind ik een heel goede, liefst met kentekenplaat erop.
Er zijn wel mensen met slechte bedoelingen, heb ook wel eens oneerbare voorstellen gehad van een vrachtwagenchauffeur of wat schunnige toespelingen, en dan laat je je (als je al bent ingestapt) gewoon snel afzetten. Niet tegen beter weten in toch instappen als er een onverzorgde man achter het stuur zit, de auto is een zooitje, nummerplaat zit los, hij kijkt verlekkerd naar je benen, biedt je aan om je oooooveral heen te brengen waar je maar wilt, etc. Die mensen heb je ook, en het is de kunst om die er uit te filteren en voorbij te laten gaan. Maar als je zo open ergens instapt zul je dat (denk ik) wel snel aanvoelen en uitstappen of niet eens instappen.
Tip van foto maken van elke lifter(+auto) vind ik een heel goede, liefst met kentekenplaat erop.
woensdag 23 mei 2012 om 11:27
Maar er van uit gaan dat als je in goedheid gelooft dat het dan ook op je af zal komen is misschien niet het beste uitgangspunt. Er zit wel een kern van waarheid in, maar alsnog is het zaak dat je écht goed nadenkt voor je instapt en écht goed naar je gevoel luistert en ernaar handelt, bij twijfel nooit doen, dan zit je echt niet lekker.
woensdag 23 mei 2012 om 11:27
Bij wijze van spreken. Ik bedoel meer, ken jezelf. Ik ben in het verleden (nooit bij het liften) in rotsituaties gekomen waar ik me prima heb weten te redden.
En je trekt mss ander publiek.. Vrouwen nemen je makkelijk mee in hun eentje. Echtparen die een man in de auto eng vinden nemen je ook makkelijker mee. Mensen die je 2 arme meisjes vinden. Ik heb echt alleen maar leuke ervaringen gehad met liften, ook toen ik alleen met een ander meisje lifte.
woensdag 23 mei 2012 om 11:30
Als ik een keer een lifter meeneem en die persoon gaat eerst mijn hele hebben en houden fotograferen dan rij ik keihard door. Graag of niet.
Wat die oneerbare voorstellen betreft, is dat nou echt relaxt vakantievieren, niet wetend van wie je weer in een uiterst ongemakkelijke situatie (in een auto op de snelweg in een onbekend land in the middle of nowhere) een oneerbaar voorstel krijgt?
En dan netjes vragen om je zo snel mogelijk af te zetten? Wat heb je eraan als je bij mr. Psycho bent ingestapt? Niks.
woensdag 23 mei 2012 om 11:30
Ik heb ook de ervaring dat mensen die zelf gelift hebben er positief tegenover staan (met de nodige tips en voorzorgsmaatregelen), terwijl mensen die het nooit gedaan hebben vooral denken dat het heel eng en gevaarlijk is.
Je legt overigens elke dag je leven in handen van anderen: als iemand niet oplet terwijl jij net oversteekt ben je ook dood. Ik ga uit van de goede bedoelingen van anderen, met natuurlijk wel in mijn achterhoofd dat niet iedereen zo is als ik. Maar de meeste mensen wel, dus dat blijft mijn uitgangspunt.
Je legt overigens elke dag je leven in handen van anderen: als iemand niet oplet terwijl jij net oversteekt ben je ook dood. Ik ga uit van de goede bedoelingen van anderen, met natuurlijk wel in mijn achterhoofd dat niet iedereen zo is als ik. Maar de meeste mensen wel, dus dat blijft mijn uitgangspunt.
woensdag 23 mei 2012 om 11:32
Ik heb nooit geliftlift zeg maar, maar wel af en toe liften geaccepteerd, ook als alleenreizende, van mensen met wie ik een tijdje had opgetrokken in een vliegtuig/trein/hotel oid (maar dan heb je iets meer een indruk van de persoon etc). Ook nooit problemen gehad, maar wel regelmatig dat je toch even je grenzen duidelijk moet maken.
Ik geloof niet dat vrouwen nou zoveel kwetsbaarder zijn, maar wel dat er vrij veel mannen rondlopen met nogal bijzondere iedeeen over wat vrouwen zouden willen. Dat betekent gewoon soms wat meer gedoe, en is ook niet altijd leuk.
Mensen die echt over iemands grenzen heen gaan zijn pathologisch, en daar kun je met piemel ook veel last mee hebben. Daar zijn er niet zoveel van, maar ze zijn er wel. Ik denk dat je dat met een beetje intuitie meestal wel aanvoelt, maar ja meestal he.
Mij trekt het niet, er zit toch wat risico aan, snelwegen zijn niet mijn hobby, en als je met lokaal openbaar vervoer reist ontmoet je echt ook heel veel mensen, raak je makkelijk in gesprek en word je ook wel eens te eten uitgenodigd etc.
Ik geloof niet dat vrouwen nou zoveel kwetsbaarder zijn, maar wel dat er vrij veel mannen rondlopen met nogal bijzondere iedeeen over wat vrouwen zouden willen. Dat betekent gewoon soms wat meer gedoe, en is ook niet altijd leuk.
Mensen die echt over iemands grenzen heen gaan zijn pathologisch, en daar kun je met piemel ook veel last mee hebben. Daar zijn er niet zoveel van, maar ze zijn er wel. Ik denk dat je dat met een beetje intuitie meestal wel aanvoelt, maar ja meestal he.
Mij trekt het niet, er zit toch wat risico aan, snelwegen zijn niet mijn hobby, en als je met lokaal openbaar vervoer reist ontmoet je echt ook heel veel mensen, raak je makkelijk in gesprek en word je ook wel eens te eten uitgenodigd etc.
woensdag 23 mei 2012 om 11:33
Ik heb ook de ervaring dat mensen die zelf gelift hebben er positief tegenover staan (met de nodige tips en voorzorgsmaatregelen), terwijl mensen die het nooit gedaan hebben vooral denken dat het heel eng en gevaarlijk is.
Dit is ook wat ik lees, cellista, in de reacties van de mensen op het forum.
En nee druifje, ik weet nog niet wat ik er van denken moet.
Ik zit nu te kijken hoe duur een interrailticket kost. Dus ik ben er nog niet uit wat het gaat worden. Maar het lijkt me wel ontzettend gaaf om te doen en mee te maken, dat is wel zo.
Dit is ook wat ik lees, cellista, in de reacties van de mensen op het forum.
En nee druifje, ik weet nog niet wat ik er van denken moet.
Ik zit nu te kijken hoe duur een interrailticket kost. Dus ik ben er nog niet uit wat het gaat worden. Maar het lijkt me wel ontzettend gaaf om te doen en mee te maken, dat is wel zo.
woensdag 23 mei 2012 om 11:38
woensdag 23 mei 2012 om 11:38
@kadanz, is helemaal waar. Moet ook zeggen als ik er zo eens over nadenk ik ook geen foto's zou gaan maken. Al vind ik het wel een veilig idee. En die oneerbare voorstellen, nee niet echt leuk op het moment, maar de spanning en uitdaging van het risico voegen naar mijn idee wel iets toe aan je vakantie. Als je echt alleen maar relaxt wil vakantievieren is liften sowieso niet echt een goed idee. Ervan uitgaand dat niet elke man die een oneerbaar voorstel doet ook mr. Psycho is, is vragen om afgezet te worden wel doeltreffend.
Van de vele liften die ik heb gehad is er één vrachtwagenchauffeur geweest die wel iets wist wat we voor hem konden doen en twee keer een man die schunnige toespelingen maakte. Ik vind het nog wel meevallen. Als je bij mr. Psycho instapt, en dat kan ook een man in pak zijn met een nette auto, tja, dan loopt het echt verkeerd af. Maar in de trein kun je ook in netelige situaties terecht komen met mensen die iets van je willen, je vliegtuig kan ook neerstorten.
Natuurlijk zijn dit drogredenen, maar ik bedoel maar te zeggen, hou je kop erbij en probeer zo veilig mogelijk te liften, dan is het hartstikke leuk.
Van de vele liften die ik heb gehad is er één vrachtwagenchauffeur geweest die wel iets wist wat we voor hem konden doen en twee keer een man die schunnige toespelingen maakte. Ik vind het nog wel meevallen. Als je bij mr. Psycho instapt, en dat kan ook een man in pak zijn met een nette auto, tja, dan loopt het echt verkeerd af. Maar in de trein kun je ook in netelige situaties terecht komen met mensen die iets van je willen, je vliegtuig kan ook neerstorten.
Natuurlijk zijn dit drogredenen, maar ik bedoel maar te zeggen, hou je kop erbij en probeer zo veilig mogelijk te liften, dan is het hartstikke leuk.
anoniem_125856 wijzigde dit bericht op 23-05-2012 11:41
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
woensdag 23 mei 2012 om 11:39
ja maar je kunt ook een keer in een situatie komen dat je je niet prima kunt redden.
het is jammer maar als meisje/vrouw ben je met dit soort ondernemingen veel kwetsbaarder en zul je meer maatregelen moeten nemen dan mannen.
je kunt natuurlijk zeggen "overkomt me niet, red me wel" maar dat vind ik een beetje naief.
maar je moet lekker doen wat jij wilt maar niet nadien gaan klagen dat het toch fout ging.
woensdag 23 mei 2012 om 11:40
@yesorno, je kan ook heel goedkoop boemelen door duitsland. Superleuk en kost heel weinig. Het is een ticket waarop je met max 6 personen door duitsland mag reizen met alleen maar stoptreinen, dus je ziet echt heel erg veel.
Ook ben ik een keer met wat vrienden van polen naar slovenie gereisd met de trein en dergelijke. Overal een paar dagen gebleven. Het enige wat we vooraf geregeld hadden waren de vliegtickets en die hadden we op prijs uitgekozen. Dus van goedkoopste plek in europa naar de andere goedkope
plek reizen.
Ook ben ik een keer met wat vrienden van polen naar slovenie gereisd met de trein en dergelijke. Overal een paar dagen gebleven. Het enige wat we vooraf geregeld hadden waren de vliegtickets en die hadden we op prijs uitgekozen. Dus van goedkoopste plek in europa naar de andere goedkope
plek reizen.