Liften

23-05-2012 10:31 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal..



Ik ben 25 en ik wil dit jaar in de zomer samen met een vriendin liftend Europa door.

Mijn vriendin heeft dit vaker gedaan. Ik niet. Nou heb ik daar onwijs veel zin in. Maar mijn ouders zijn niet zo blij met dit plan. Zij vinden dit gevaarlijk aangezien je niet weet bij wie je in de auto stapt.



Wat denken jullie hiervan? Ik heb heel veel zin maar ik vind het vervelend dat mijn ouders een paar weken niet lekker zitten omdat ik niet thuis ben en ik voel ook niet de behoefte om elke dag op te bellen dat ik nog leef...



Hoe ga ik hier dus mee om?
yesorno schreef op 23 mei 2012 @ 11:08:

Veel verschillende reacties... Leuk om te lezen! Bedankt.



@ druifje, ik zelf heb vertrouwen in de goedheid van de mens. (noem het maar naief.. ik zie het meer als; als je in de goedheid gelooft komt het ook naar je toe..)

Dus ja, ik wil daar een risicootje voor nemen. Ik stap ook alleen maar in als het goed voelt en stap niet in als er meer dan 1 man in een auto zit.



Mijn ouders daarentegen zien de slechtheid van de mens... tja.




Goedheid van de mens. Tsja.



Meid, veel mensen lopen over van goedheid, de meesten zelfs! Het is alleen jammer dat er een paar verdorven zielen rondlopen. NIet alleen goedheid komt naar je toe, ook de geestelijk gestoorden. Door te liften geef je ze alle kans om HUN plannetje te trekken. Door te liften stel je jezelf 100% kwetsbaar op.



Maar je hebt natuurlijk een persoonlijke 'creep-radar'. Je vertrouwt op je gevoel. Je stapt niet in als je GEVOEL zegt dat het niet goed is. Want je gevoel is feilloos.



Succes, maar ik zou het niet doen. Ik zou het echt niet doen. Als je er nou helemaal rationeel en nuchter in stond, dan zou ik me minder zorgen maken. Maar goedheid van de mens? Gevoel? Het is geen 1969.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goed plan, missmartine.. ik weet nog wel een leuk plekje groningen waar we kunnen overnachten;)
Alle reacties Link kopieren
De meeste lifters waar ik in ben gestapt vonden het leuk om lifters mee te nemen en hebben het zelf ook gedaan. Of waren nieuwsgierige mensen voor wie het een onbekend fenomeen is. Of, en dat was altijd erg lief, waren stellen met dochters van onze leeftijd en wilden er persoonlijk voor zorgen dat we veilig aankwamen :)



Er zijn wel mensen met slechte bedoelingen, heb ook wel eens oneerbare voorstellen gehad van een vrachtwagenchauffeur of wat schunnige toespelingen, en dan laat je je (als je al bent ingestapt) gewoon snel afzetten. Niet tegen beter weten in toch instappen als er een onverzorgde man achter het stuur zit, de auto is een zooitje, nummerplaat zit los, hij kijkt verlekkerd naar je benen, biedt je aan om je oooooveral heen te brengen waar je maar wilt, etc. Die mensen heb je ook, en het is de kunst om die er uit te filteren en voorbij te laten gaan. Maar als je zo open ergens instapt zul je dat (denk ik) wel snel aanvoelen en uitstappen of niet eens instappen.



Tip van foto maken van elke lifter(+auto) vind ik een heel goede, liefst met kentekenplaat erop.
Alle reacties Link kopieren
Maar rationeel en nuchter in staan, kadanz? Ik kan moelijk gaan navragen bij het ministerie of iemand een strafblad heeft toch?

Ik zal het toch van mijn gevoel moeten hebben..
Alle reacties Link kopieren
Maar er van uit gaan dat als je in goedheid gelooft dat het dan ook op je af zal komen is misschien niet het beste uitgangspunt. Er zit wel een kern van waarheid in, maar alsnog is het zaak dat je écht goed nadenkt voor je instapt en écht goed naar je gevoel luistert en ernaar handelt, bij twijfel nooit doen, dan zit je echt niet lekker.
genkie schreef op 23 mei 2012 @ 11:15:

[...]





ja armpje drukken zegt ook zoveel :')

dat zijn bepaalde spiergroepen die je gebruikt.

Ik was daar ook slecht in toch won ik veel vechtpartijen op mijn gemak...



een vrouw is gewoon een potentieel prooi en je neemt een groter risico.

en als er dan wat gebeurd dan is het niet alleen een rotsituatie voor de vrouw in kwestie maar ook partner en familie die ook geconfronteerd worden met je trauma.




Bij wijze van spreken. Ik bedoel meer, ken jezelf. Ik ben in het verleden (nooit bij het liften) in rotsituaties gekomen waar ik me prima heb weten te redden.



En je trekt mss ander publiek.. Vrouwen nemen je makkelijk mee in hun eentje. Echtparen die een man in de auto eng vinden nemen je ook makkelijker mee. Mensen die je 2 arme meisjes vinden. Ik heb echt alleen maar leuke ervaringen gehad met liften, ook toen ik alleen met een ander meisje lifte.
YesorNo: Als ik jouw reacties lees, dan heb ik wel het idee dat je het toch wel wil doen? Ongeacht wat hier gezegd wordt of wat je ouders vinden?
yesorno schreef op 23 mei 2012 @ 11:15:

[...]





Maar Christel, als ik er van uit ga dat iedereen slecht is.. Zou ik niet gaan liften, toch..? Als ik denk dat iedereen een slechte rijstijl heeft, of verkrachter of moordenaar.. tja.. dan wil ik ook niet liften. Maar ik geloof niet dat dat zo is. De mensen die een lift aanbieden zijn over het algemeen (denk ik) hetzelfde ingesteld als ik. Tenslotte weten zij ook niet wat ze in de auto halen..
Er is ook nog zoiets als realisme? Als je slechts uitgaat van het goede van de mens, dan zou ik dit echt niet doen als ik jou was.
himareable schreef op 23 mei 2012 @ 11:24:

De meeste lifters waar ik in ben gestapt vonden het leuk om lifters mee te nemen en hebben het zelf ook gedaan. Of waren nieuwsgierige mensen voor wie het een onbekend fenomeen is. Of, en dat was altijd erg lief, waren stellen met dochters van onze leeftijd en wilden er persoonlijk voor zorgen dat we veilig aankwamen :)



Er zijn wel mensen met slechte bedoelingen, heb ook wel eens oneerbare voorstellen gehad van een vrachtwagenchauffeur of wat schunnige toespelingen, en dan laat je je (als je al bent ingestapt) gewoon snel afzetten. Niet tegen beter weten in toch instappen als er een onverzorgde man achter het stuur zit, de auto is een zooitje, nummerplaat zit los, hij kijkt verlekkerd naar je benen, biedt je aan om je oooooveral heen te brengen waar je maar wilt, etc. Die mensen heb je ook, en het is de kunst om die er uit te filteren en voorbij te laten gaan. Maar als je zo open ergens instapt zul je dat (denk ik) wel snel aanvoelen en uitstappen of niet eens instappen.



Tip van foto maken van elke lifter(+auto) vind ik een heel goede, liefst met kentekenplaat erop.




Als ik een keer een lifter meeneem en die persoon gaat eerst mijn hele hebben en houden fotograferen dan rij ik keihard door. Graag of niet.



Wat die oneerbare voorstellen betreft, is dat nou echt relaxt vakantievieren, niet wetend van wie je weer in een uiterst ongemakkelijke situatie (in een auto op de snelweg in een onbekend land in the middle of nowhere) een oneerbaar voorstel krijgt?



En dan netjes vragen om je zo snel mogelijk af te zetten? Wat heb je eraan als je bij mr. Psycho bent ingestapt? Niks.
Ik heb ook de ervaring dat mensen die zelf gelift hebben er positief tegenover staan (met de nodige tips en voorzorgsmaatregelen), terwijl mensen die het nooit gedaan hebben vooral denken dat het heel eng en gevaarlijk is.



Je legt overigens elke dag je leven in handen van anderen: als iemand niet oplet terwijl jij net oversteekt ben je ook dood. Ik ga uit van de goede bedoelingen van anderen, met natuurlijk wel in mijn achterhoofd dat niet iedereen zo is als ik. Maar de meeste mensen wel, dus dat blijft mijn uitgangspunt.
Ik heb nooit geliftlift zeg maar, maar wel af en toe liften geaccepteerd, ook als alleenreizende, van mensen met wie ik een tijdje had opgetrokken in een vliegtuig/trein/hotel oid (maar dan heb je iets meer een indruk van de persoon etc). Ook nooit problemen gehad, maar wel regelmatig dat je toch even je grenzen duidelijk moet maken.



Ik geloof niet dat vrouwen nou zoveel kwetsbaarder zijn, maar wel dat er vrij veel mannen rondlopen met nogal bijzondere iedeeen over wat vrouwen zouden willen. Dat betekent gewoon soms wat meer gedoe, en is ook niet altijd leuk.



Mensen die echt over iemands grenzen heen gaan zijn pathologisch, en daar kun je met piemel ook veel last mee hebben. Daar zijn er niet zoveel van, maar ze zijn er wel. Ik denk dat je dat met een beetje intuitie meestal wel aanvoelt, maar ja meestal he.



Mij trekt het niet, er zit toch wat risico aan, snelwegen zijn niet mijn hobby, en als je met lokaal openbaar vervoer reist ontmoet je echt ook heel veel mensen, raak je makkelijk in gesprek en word je ook wel eens te eten uitgenodigd etc.
Alle reacties Link kopieren
Als het je om leuke mensen te doen is ga dan hostelhoppen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de ervaring dat mensen die zelf gelift hebben er positief tegenover staan (met de nodige tips en voorzorgsmaatregelen), terwijl mensen die het nooit gedaan hebben vooral denken dat het heel eng en gevaarlijk is.



Dit is ook wat ik lees, cellista, in de reacties van de mensen op het forum.



En nee druifje, ik weet nog niet wat ik er van denken moet.

Ik zit nu te kijken hoe duur een interrailticket kost. Dus ik ben er nog niet uit wat het gaat worden. Maar het lijkt me wel ontzettend gaaf om te doen en mee te maken, dat is wel zo.
Alle reacties Link kopieren
Verder lijkt het me niet echt bevorderend voor het vakantiegevoel als je een uur langs de snelweg staat in de stromende regen met een bord in je hand. Regel dan een goedkope vlucht naar een leuk land en ga daar rondtrekken.
Als je goedkoop en avontuurlijk wil reizen, kun je bijv een budgetvlucht naar ergens in Oost Europa boeken en daar met OV reizen.
Anna37 schreef op 23 mei 2012 @ 11:32:



Ik geloof niet dat vrouwen nou zoveel kwetsbaarder zijn.






Vrouwen trekken, bovenop de normale boevenbende waar mannen ook kwetsbaar voor zijn, een andere categorie engerds aan en dat weet je best.



Daarnaast is geen enkele doorsneeman bang voor een meisje (terecht of onterecht).



Vrouwen zijn driedubbel zo kwetsbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ruza, mij lijkt het ook niet leuk om verplicht urenlang met wildvreemden te ouwehoeren, maar het is haar vakantie, ik hoef gelukkig niet ;-)
Ik weet van iemand die het ook 2x heeft gedaan.. Liften. De eerste keer geweldige ervaring gehad. De 2e vakantie ging 2 weken goed, en in de 3e week werden ze (2 meiden) door 1 (!) man aangerand en achtergelaten op een behoorlijk verlaten parkeerplaats..



Er hoeft er maar 1 tussen te zitten....
Alle reacties Link kopieren
@kadanz, is helemaal waar. Moet ook zeggen als ik er zo eens over nadenk ik ook geen foto's zou gaan maken. Al vind ik het wel een veilig idee. En die oneerbare voorstellen, nee niet echt leuk op het moment, maar de spanning en uitdaging van het risico voegen naar mijn idee wel iets toe aan je vakantie. Als je echt alleen maar relaxt wil vakantievieren is liften sowieso niet echt een goed idee. Ervan uitgaand dat niet elke man die een oneerbaar voorstel doet ook mr. Psycho is, is vragen om afgezet te worden wel doeltreffend.



Van de vele liften die ik heb gehad is er één vrachtwagenchauffeur geweest die wel iets wist wat we voor hem konden doen en twee keer een man die schunnige toespelingen maakte. Ik vind het nog wel meevallen. Als je bij mr. Psycho instapt, en dat kan ook een man in pak zijn met een nette auto, tja, dan loopt het echt verkeerd af. Maar in de trein kun je ook in netelige situaties terecht komen met mensen die iets van je willen, je vliegtuig kan ook neerstorten.



Natuurlijk zijn dit drogredenen, maar ik bedoel maar te zeggen, hou je kop erbij en probeer zo veilig mogelijk te liften, dan is het hartstikke leuk.
anoniem_125856 wijzigde dit bericht op 23-05-2012 11:41
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Kandanz, lees even de rest van de zin, het gaat mij erom dat het niet 'in' vrouwen zit.
Alle reacties Link kopieren
christel2312 schreef op 23 mei 2012 @ 11:27:

[...]





Bij wijze van spreken. Ik bedoel meer, ken jezelf. Ik ben in het verleden (nooit bij het liften) in rotsituaties gekomen waar ik me prima heb weten te redden.



En je trekt mss ander publiek.. Vrouwen nemen je makkelijk mee in hun eentje. Echtparen die een man in de auto eng vinden nemen je ook makkelijker mee. Mensen die je 2 arme meisjes vinden. Ik heb echt alleen maar leuke ervaringen gehad met liften, ook toen ik alleen met een ander meisje lifte.




ja maar je kunt ook een keer in een situatie komen dat je je niet prima kunt redden.

het is jammer maar als meisje/vrouw ben je met dit soort ondernemingen veel kwetsbaarder en zul je meer maatregelen moeten nemen dan mannen.



je kunt natuurlijk zeggen "overkomt me niet, red me wel" maar dat vind ik een beetje naief.

maar je moet lekker doen wat jij wilt maar niet nadien gaan klagen dat het toch fout ging.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik kom mr. Psycho echt wel liever tegen in de trein dan wanneer ik op zijn achterbank zit.
@yesorno, je kan ook heel goedkoop boemelen door duitsland. Superleuk en kost heel weinig. Het is een ticket waarop je met max 6 personen door duitsland mag reizen met alleen maar stoptreinen, dus je ziet echt heel erg veel.



Ook ben ik een keer met wat vrienden van polen naar slovenie gereisd met de trein en dergelijke. Overal een paar dagen gebleven. Het enige wat we vooraf geregeld hadden waren de vliegtickets en die hadden we op prijs uitgekozen. Dus van goedkoopste plek in europa naar de andere goedkope

plek reizen.
Alle reacties Link kopieren
Overkomt me niet idd...ken 3 vrouwen persoonlijk die op die manier maar net aan verkrachting ontsnapt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Idd, het is mijn vakantie;) haha. Ik zou niet graag ergens op een wit strand willen zitten, met een paar palmbomen en een cocktail in mijn hand. Ik hou van een beetje avontuur! Ik hou van mensen ontmoeten en verhalen te horen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven