Lissabon of Porto ?

02-01-2017 20:01 28 berichten
Ik wil mijn vriend verrassen met een lang weekend (3 of 4 nachten) midden maart.

Wat is leuker Porto of Lissabon? En wat moeten we daar echt doen/zien?

We houden van combi van cultuur en terrasjes, lekker eten en gewoon sfeer snuiven (niet shoppen).

Hoteltips? (in welk deel van de stad?)

Lissabon of Porto?

Totaal aantal stemmen: 27

Lissabon (74%)
Porto (26%)
Alle reacties Link kopieren
Lissabon heeft veel meer te bieden.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker voor Lissabon kiezen!
Midden maart zou ik Lissabon kiezen. Meer te doen en zuidelijker, dus een grotere kans op een beetje lekker weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 02 januari 2017 @ 20:04:

Midden maart zou ik Lissabon kiezen. Meer te doen en zuidelijker, dus een grotere kans op een beetje lekker weer.Ja, als het regent zit je in Lissabon sowieso een stuk beter dan in Porto, daar is met slecht weer geen drol aan. En maart is idd nog niet stabiel.
.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut Lissabon!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook voor Lissabon. Ken Porto niet, maar Lissabon is gaaf!
Ben geloof ik de enige die Lissabon niet veel an vindt.
Alle reacties Link kopieren
LISBOA! Dolfijnen in de haven, expo98, al die witte huisjes op die berg. Je ziet pas goed wat een vieze, smerige, kapotte stad Amsterdam is als je in Lissabon bent geweest.
Alle reacties Link kopieren
De keuze is eigenlijk niet de juiste. Noord-Portugal moet je de bergen ingaan. Viseu is een stadje 100km ten oosten van Porto. Dat, Lissabon, of de Algarve zijn de 3 plekken.



En wat ik je ook aan kan raden is dit rit met de auto te doen, omdat je door de mooiste streken van Frankrijk maar ook Spanje komt. De bergen in Noord-Spanje zijn adembenemend mooi. Het moment dat Madrid in je vizier komt vergeet je nooit meer. In between zijn er zoveel steppen dat je elk moment Clint Eastwood op een paard en zn sherpa verwacht (veel westerns zijn in Spanje geschoten. Maar ook dat puntje van Bordeaux naar Spanje is mind blowing. Frankrijk heeft zoveel verschillende vistas. EN als je dan in de avondschemering de brug op Lisboa binnenkomt weet je niet wat je ziet, al die lichtjes. Zo mooi.
Alle reacties Link kopieren
Porto ken ik niet maar Lissabon sowieso een aanrader!
Ik vond Lissabon vorig jaar juist erg tegenvallen. Het enige leuke vonden wij het eten en het zwembad op het dak van ons hotel. De stad, meh. Niet wat we ervan verwacht hadden. Ik heb juist wel een aantal keer gehoord dat Porto leuker is.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar pinterest en zoek naar Lissabon, keus is dan snel gemaakt, lijkt me.

Veel kijkplezier.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeJongenArmand schreef op 02 januari 2017 @ 20:18:

LISBOA! Dolfijnen in de haven, expo98, al die witte huisjes op die berg. Je ziet pas goed wat een vieze, smerige, kapotte stad Amsterdam is als je in Lissabon bent geweest.Nou, in Lissabon heb je buurten die tien keer verrotter zijn dan de meest vervallen straat van Amsterdam. Wel het bezoeken waard
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chavisory schreef op 02 januari 2017 @ 20:47:

Ik vond Lissabon vorig jaar juist erg tegenvallen. Het enige leuke vonden wij het eten en het zwembad op het dak van ons hotel. De stad, meh. Niet wat we ervan verwacht hadden. Ik heb juist wel een aantal keer gehoord dat Porto leuker is.



Wat had je verwacht dan en wat miste je?

Ik vind Lissabon juist hartstikke leuk. Kan er eindeloos doorheen dwalen en het barst er idd van de lekkere restaurantjes. Porto vond ik zelf een stuk minder. Ik denk dat je daar een auto moet hebben en ook de omgeving moet bekijken, met mooi weer. Het stadje zelf heb je in een dag wel gezien. Ook beduidend minder lekkere eettentjes, het eten is in Porto vaak traditioneler (veel vis met aardappelen).
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 02 januari 2017 @ 21:05:

[...]





Nou, in Lissabon heb je buurten die tien keer verrotter zijn dan de meest vervallen straat van Amsterdam. Wel het bezoeken waard ??? Je bent niet goed. 020 is zoveel viezer, goor, kapot, alles is stuk en opgebroken, overal zijn zwarte muren of grafiti, terwijl veel in Lissabon prachtige wijken met schitterende huizen zijn, dolfijnen in de haven zwemmen terwijl als je in een gracht in 020 flikkert, je 60 injecties nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeJongenArmand schreef op 02 januari 2017 @ 21:20:

[...]





??? Je bent niet goed. 020 is zoveel viezer, goor, kapot, alles is stuk en opgebroken, overal zijn zwarte muren of grafiti, terwijl veel in Porto prachtige wijken met schitterende huizen zijn, dolfijnen in de haven zwemmen terwijl als je in een gracht in 020 flikkert, je 60 injecties nodig hebt.



Eh? Je had het net over Lissabon. En ik ook. En nu heb je het over Porto?

Lissabon heeft een supertoeristisch 'openluchtmuseum'-deel maar ook rauwe vervallen achterbuurten.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het allebei leuke steden maar Lissabon heeft inderdaad meer te bieden als je echt in de stad wilt blijven. Bovendien is het weer daar in midden maart een stuk beter.



Ideeën om te doen

- Mosteiro dos Jeronimos

- Castelo de Sao Jorge (met het gele trammetje de berg op)

- Oceanario de Lisboa

- Pasteis de nata eten bij Belem.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 02 januari 2017 @ 21:22:

[...]





Eh? Je had het net over Lissabon. En ik ook. En nu heb je het over Porto?

Lissabon heeft een supertoeristisch 'openluchtmuseum'-deel maar ook rauwe vervallen achterbuurten.Je hebt gelijk, en eerlijk gezegd ben ik er al een jaar of 6 niet meer geweest. Maar ik was vorige week in Amsterdam en het was nog net zon afschuwelijke stad als toen ik er vandaan verhuisde. That said, beauty is in the eye of the beholder.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeJongenArmand schreef op 02 januari 2017 @ 21:41:

[...]





Je hebt gelijk, en eerlijk gezegd ben ik er al een jaar of 6 niet meer geweest. Maar ik was vorige week in Amsterdam en het was nog net zon afschuwelijke stad als toen ik er vandaan verhuisde. That said, beauty is in the eye of the beholder. Wat je ziet, hangt vooral af van wat je opzoekt . Amsterdam heeft ook prachtige, rustige, dorpse straatjes.
.
Impala, ik verwachtte wat meer leuke pleintjes, musea, dat soort dingen. De stad was wel mooi, maar zag er veelal hetzelfde uit. Ik vond niet erg veel verschil in wijken of dat er een oud of niet gedeelte was of zo. Daarbij vonden wij de mensen ook niet erg vriendelijk. En het shoppen, ondanks de winkelcentra, die wij ook veel hetzelfde vonden. Meestal is het juist leuk om verschillende winkels te zien. Maar dat is sowieso niet waar TO op zoek naar is, dus dat valt voor haar al af.

Wij waren er 5 dagen, dag van aankomst waren we rond 12 uur 's middags in ons hotel en op dag van vertrek vlogen we iets van 9 uur 's avonds weer, dus we hadden wat tijd. We houden ook altijd van ronddwalen en kijken waar we uitkomen. In plaats daarvan zijn we vooral 's ochtends/begin van de middag op pad geweest, maar hadden we het al gauw gezien en gingen we weer naar het zwembad. 's Avonds eten en drankjes en dat was dan weer een dag.



Met Porto kan ik Lissabon dus niet vergelijken, ik heb het alleen maar gehoord
Alle reacties Link kopieren
quote:Chavisory schreef op 02 januari 2017 @ 21:48:

Impala, ik verwachtte wat meer leuke pleintjes, musea, dat soort dingen. De stad was wel mooi, maar zag er veelal hetzelfde uit. Ik vond niet erg veel verschil in wijken of dat er een oud of niet gedeelte was of zo. Daarbij vonden wij de mensen ook niet erg vriendelijk. En het shoppen, ondanks de winkelcentra, die wij ook veel hetzelfde vonden. Meestal is het juist leuk om verschillende winkels te zien. Maar dat is sowieso niet waar TO op zoek naar is, dus dat valt voor haar al af.

Wij waren er 5 dagen, dag van aankomst waren we rond 12 uur 's middags in ons hotel en op dag van vertrek vlogen we iets van 9 uur 's avonds weer, dus we hadden wat tijd. We houden ook altijd van ronddwalen en kijken waar we uitkomen. In plaats daarvan zijn we vooral 's ochtends/begin van de middag op pad geweest, maar hadden we het al gauw gezien en gingen we weer naar het zwembad. 's Avonds eten en drankjes en dat was dan weer een dag.



Met Porto kan ik Lissabon dus niet vergelijken, ik heb het alleen maar gehoord Geen idee hoe ver je gekomen bent voor je het wel gezien had, maar Lissabon is absoluut niet overal hetzelfde,
.
Ach, dat was onze ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me over de reacties. Porto heeft ook enorm veel te bieden. Ik ben er 8 dagen geweest en heb nog steeds het gevoel dat ik makkelijk een keer terug kan, weer een volle week. Heerlijke stad! En ook in de omgeving veel mooie dorpen, bijvoorbeeld Guimaraes en Amarante. En met een kwartiertje fietsen of met de tram zit je op het strand.

Ik kan dit appartement van harte aanraden. Het is klein maar heel gunstig gelegen en is in het echt net zo tof als op de foto's. https://www.airbnb.nl/rooms/758709

Leuk om te doen? Het fotografiemuseum in een mooie oude gevangenis, vele terrasjes als het droog is, meerdere vlooienmarkten, gewone markten, porthuizen, fado luisteren, galerietjes bezoeken, veel straatkunst, leuke ouderwetse en juist hippe café's (laat maar weten als je namen wilt), lopen over de hoge brug voor prachtig uitzicht, het prachtige treinstation vol beschilderde tegels, het paleis, etc.



Ja, Lissabon is ook leuk. Maar ik denk ook drukker met toeristen. En niet per definitie leuker dan Porto.



Alleen zou ik op geen van beide steden aanraden in maart... volgens mij is er dan grote kans op regen in Portugal. Ik zou eerder gaan voor bijvoorbeeld Sevilla of Rome ofzo (en dan ook nog even het klimaat checken).
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:DeJongenArmand schreef op 02 januari 2017 @ 21:41:

[...]





Je hebt gelijk, en eerlijk gezegd ben ik er al een jaar of 6 niet meer geweest. Maar ik was vorige week in Amsterdam en het was nog net zon afschuwelijke stad als toen ik er vandaan verhuisde. That said, beauty is in the eye of the beholder. Bijzonder. Ik vond Lissabon vooral vervallen en vies en Amsterdam weer zo netjes toen ik terugkwam. En ben je weleens buiten het toeristencentrum van Lissabon geweest? Banlieue achtige flats in overvloed. Desalniettemin vind ik Lissabon wel wat hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven