Luxemburg

10-07-2018 21:05 41 berichten
Wat is leuk?
Wat wil ik zien?
Weet je een hele oude (vervallen) begraafplaats e/o kerk?
Moet ik naar het 3 landen punt?
Wat moet ik eten?
Verdun is het hoofddoel ;)
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
10-07-2018 21:26
Ja, ik kwam er een jaar of 15, achter elkaar, in mijn jeugd. Het knusse en vriendelijke, haast ouderwetse sprak me aan, de Middeleeuwse dorpjes en stadjes , de magistrale wandelpaden door dichtbegroeide wouden, langs klaterende watertjes. Overal die geur van vuurtjes en gerookte ham. Bramen plukken. Zwemmen in riviertjes. Echt een vakantieland, Luxemburg.

Durf je er nu nog te komen, of ben je bevreesd dat 't niet meer kan tippen aan die jeugdherinneringen?
Wij hebben 2 jaar geleden een weekendje Luxemburg stad gedaan. Leuk, fijne wandelingen, veel musea, maar ook prima voor een dagtrip vanuit iets anders!
Wij hebben jaren achter elkaar op een camping in Kautenbach gekampeerd. Vianden is inderdaad erg mooi, en Luxemburg stad ook! Maar dan wel voor een dag :) Luxemburg is erg mooi, en voor een paar euro kan je daar een dagkaart halen voor de trein. Ook een aanrader!
Luxemburg is schitterend. Ik wandelde van het klooster in Echternach naar de Gorge du loup (wolfskloof) en dat vond ik erg mooi. Sowieso het Müllerthal.
Ik vind Luxemburg stad wel leuk, de kazematten en er hangt een heel rijk en schoon sfeertje.
Wat leuk, al die enthousiaste verhalen. Ik dacht dat Luxemburg saai zou zijn, maar alles behalve dat dus (op het eten na).
O, als je einddoel Verdun is en je houdt van ruïnes dan moet je zeker aan een of meerdere villages détruits stoppen: in de oorlog verwoeste dorpen die nu helemaal overwoekerd zijn, maar waar wel nog straatnaambordjes hangen. Wij zijn er toevallig eentje tegengekomen, maar ik was helemaal onder de indruk. Ik vond de ganse streek rond Verdun super boeiend, maar ik hou erg van geschiedenis
Luxemburg vind ik - in tegenstelling tot de rest hier- overigens geen ruk aan. Dat zou ik dan weer skippen :)
Oorlogsmuseum in Diekirch! Heel uitgebreide collectie van spullen uit de tweede Wereldoorlog en uiteraard heel uitgebreid over het Ardennenoffensief.
Parc Merveilleux bij Bettembourg. Dat is een verrassend leuk dierenpark.
Dan heb je nog een vlindertuin in Grevenmacher, en een ‘aquarium’ in Wasserbillig, op een steenworp afstand van Grevenmacher. Piepklein, maar die man die het runt/ runde (waren er 3 jaar terug voor de tweede keer) is heel bevlogen en enthousiast over alle tropische vissen die ze hebben.
Tip: Google op Luxemburg Card. Scheelt je een hoop geld en je kunt met flinke korting gebruik maken van het OV
En uiteraard Trier bezoeken. In het centrum bij een pleintje zit een heerlijke ijssalon.
the4ofus schreef:
11-07-2018 17:15
O, als je einddoel Verdun is en je houdt van ruïnes dan moet je zeker aan een of meerdere villages détruits stoppen: in de oorlog verwoeste dorpen die nu helemaal overwoekerd zijn, maar waar wel nog straatnaambordjes hangen. Wij zijn er toevallig eentje tegengekomen, maar ik was helemaal onder de indruk. Ik vond de ganse streek rond Verdun super boeiend, maar ik hou erg van geschiedenis
Luxemburg vind ik - in tegenstelling tot de rest hier- overigens geen ruk aan. Dat zou ik dan weer skippen :)
Heb jij een naam?
Dit lijkt me zo gaaf.
Nemaìn’ schreef:
11-07-2018 21:15
Heb jij een naam?
Dit lijkt me zo gaaf.

www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ind ... s_Détruits
Dank je!
Ik had nog nooit van die villages detruits gehoord, wel fascinerend eigenlijk
Of misschien gruwelijk, gezien de zinloze slachtingen van die idiote oorlog

https://www.youtube.com/watch?v=ldUZBrPivg4

(Zo te zien destijds volledig vernietigd, en nu vooral bos?)
quattro35 schreef:
11-07-2018 21:25
Ik had nog nooit van die villages detruits gehoord, wel fascinerend eigenlijk
Of misschien gruwelijk, gezien de zinloze slachtingen van die idiote oorlog

https://www.youtube.com/watch?v=ldUZBrPivg4

(Zo te zien destijds volledig vernietigd, en nu vooral bos?)
Indrukwekkend. Ik ben wel benieuwd welke dorpen er nog te bezoeken zijn.
Ja, zijn inderdaad nu helemaal overwoekerd, maar je ziet nog wel goed de ruïnes staan. En bv. Rue de l'Eglise met dan de ruïne van de kerk dus je kan je er nog wel iets bij voorstellen. Ik vond het echt indrukwekkend, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer of de dorpen echt nog namen hadden... waarschijnlijk wel. Maar wij hebben er echt toevallig eentje ontdekt.
Ik haak even in op het culinaire gebeuren in Luxemburg; aan een goede maaltijd zit hier vaak een prijskaartje, maar er is voor ieder wat wils. Je hebt in de benedenstad sinds een jaar of 10 les Rives de Clausen bijvoorbeeld. Dat is een uitgaanszone met veel restaurants, cafés en leuke kroegjes. Je kunt daar sushi eten bij de ‘Ikki’, burgers en Tex Mex krijgen bij ‘Maybe Not Bob’s’, echte zware Luxemburgse gerechten bij de ‘Brauerei’ of de ‘Mousel’s Cantine’ etc en chic dineren in het sterren restaurant ‘Le Sud’ om maar wat te noemen. Als je dol bent op geflambeerde scampi’s dan is ‘Chez Bacano’ the place to be en dat ligt ook in die buurt, evens pizzeria Dal Notaro, een vegetarisch tentje en een Thais restaurantje ‘Ukelele.’
Kortom, dat gedeelte van de stad heeft aardig wat te bieden wat dat betreft, maar het is wat aan de dure kant. Veel plezier in elk geval !
Zolang er wijn is, is er hoop. Nondikass !
Müllertal en Echternach. Je moet wel goeie knieën hebben want ze hebben daar overal van die rare trappetjes met heel erg ongelijke treden. Daar hebben mijn knieën nog heel lang van kunnen nagenieten, au.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven