Marokko: Essaouira tips

08-01-2012 21:46 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Binnenkort willen we op vakantie in Essaouira, Marokko.

Dit stadje stond al heel lang op mijn lijst en met kleine kinderen lijkt het me wel de juiste keuze ivm rust enzo, schijnt erg rustig te zijn.

Maar ondanks dat ik zelf Marokkaanse ben, weet ik eigenlijk niet wat ik mag/kan verwachten.

Wat is er allemaal wel te doen en welke luchthaven is het beste om erheen te gaan?

Denk zelf Agadir vanwege de afstand, maar daarna?

Is er een goede taxi verbinding?

En welke Riad/ hotel/ appartement zou je aanraden?

Zag een aantal zeer prachtige riads online ( wow!) maar misschien heeft iemand ook ervaring met een hele goede of juist niet goede Riad.

Hoop op een aantal redacties want weet dat deze stad erg in trek

is bij sommige Marokko kenners.

Edit: vind het ook erg exiting omdat dit onze reis naar mijn geboorteland is met het hele gezin.

Normaal weet ik wel wat te doen, maar vind het zo spannend dat ik het even niet meer weet
Love...miss..will never forget you..
Hey Safiya bedankt voor de tip, ga daar ff op googlen.

Wat betreft argan olie ben ik daar altijd terughoudend in.

Het is vaak niet helemaal zuiver, tenzij het uiteraard waar je bijstaat vervaardigd wordt en in een flesje wordt gedaan.

Vaak wordt het nl gemengd.
Ik vind vooral het kijken naar het maken van de olie leuk, en de verhalen die de zuid-berbers erbij hebben.
Zonnetje, nee geen mail ontvangen dus blijkbaar is er iets misgegaan.

2010viva, ja daar hou ik ook van.

Vind het ergens wel jammer dat ook moderne tijdperk ingegaan is in Zuid Marokko.

Heel veel mooie berber tradities hebben het afgelopen 20 jaar niet overleefd.
quote:purplesky schreef op 09 januari 2012 @ 16:03:

Zonnetje, nee geen mail ontvangen dus blijkbaar is er iets misgegaan.

2010viva, ja daar hou ik ook van.

Vind het ergens wel jammer dat ook moderne tijdperk ingegaan is in Zuid Marokko.

Heel veel mooie berber tradities hebben het afgelopen 20 jaar niet overleefd.Ok, probeer ik het nog een keer.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
quote:Mother2009 schreef op 11 januari 2012 @ 11:54:

[...]

Essaouira naar Marrakech in 1 uur met de auto, ik denk meer aan 2 a 3 uur.Kan ook, voor mijn gevoel ging het heel snel.
Zonnetje, helaas niets ontvangen.....

Mother2099, we denken om rond april/mei te gaan.

maar hoop dan dat het wel lekker qua temperatuur zal zijn, als jullie het midden in de zomer al koud vonden.
quote:purplesky schreef op 11 januari 2012 @ 22:47:

Zonnetje, helaas niets ontvangen.....

Mother2099, we denken om rond april/mei te gaan.

maar hoop dan dat het wel lekker qua temperatuur zal zijn, als jullie het midden in de zomer al koud vonden.

Hoi Purplesky,

Heb het twee keer gemailed en een "undeliverbale message" teruggekregen, dus denk dat het email adres dat je hebt doorgegeven niet klopte (kan ook aan mij liggen, had het gekopieerd vanuit jouw posting, maar misschien heb ik iets gemist daarin). De appartementen zijn sowieso wel 1 of 2 hoog, dus vroeg me af of dat wel handig is met kleine kinderen, maar vind ze zelf dus wel heel leuk. Ben zelf in maart 2010 in Essaouira geweest en toen was het heel lekker weer, maar in juli/aug 2011 wel warm maar te winderig en daardoor zelfs soms te koud, terwijl Marrakech bloedheet was. Je kan vlg mij via ww.nu.nl, weer etc een link vinden naar gemiddelde windkracht en temp. per maand.
Hi zonnetje, als je dit leest:

Ik kan het email adres nogmaals plaatsen.

Laat maar ff weten als je dit hebt gelezen.

Hoogte vd appartementen is geen probleem.

We lopen thuis ook 2 trappen op
quote:purplesky schreef op 13 januari 2012 @ 15:24:

Hi zonnetje, als je dit leest:

Ik kan het email adres nogmaals plaatsen.

Laat maar ff weten als je dit hebt gelezen.

Hoogte vd appartementen is geen probleem.

We lopen thuis ook 2 trappen op Hoi purplesky, hoop dat je mijn post van gisteren hebt gelezen, heb het nu weer weggehaald.
Even up!

Is er nog iemand geweest? Ik ga in november en kom 1 van de laatste dagen vanaf Tiznit. We zouden dan naar Agadir gaan, daar een nachtje slapen en dan de volgende dag terug naar Marrakech om weer naar huis te gaan, vlucht gaat om 18.10 uur.

Maar in plaats van Agadir zou ik liever Essaouira aandoen, omdat dat authentieker is. Ik vraag me alleen af of dat niet te ver is vanaf Tiznit. Kan iemand me misschien tips geven en/of wat meer vertellen over deze afstanden en hoe lang je daarover doet? We hebben zelf een huurauto bij en zijn met 2en.
Hoi. Ik ben er onlangs geweest. Vanuit Marrakech heb je een prima bus verbinding. Het is ongeveer een uurtje rijden geloof ik.

Hotel cap sim is een echte aanrader, ligt in de medina. De medina is vrij klein en je kunt je er heerlijk laten verdwalen. Het is jammer dat zo weinig mensen deze plaats kennen want het is er erg mooi en super leuk. Ik ben er 3 dagen geweest en zou er zo een week heen kunnen.

Veel plezier!!!
Bedankt! Wij hebben een huurauto, dus bussen zijn niet nodig. Al lijkt een uurtje me wel kort, waar ik ook kijk en wie ik ook spreek, iedereen zegt 2 a 3 uur met de auto van essaouira naar marrakesh...

Maar waar het mij nu vooral om gaat is hoelang je erover doet om met de auto van tiznit in essaouira te komen. Dat kan ik eigenlijk nergens echt vinden.
Omdat er maar weinig mensen iets te zoeken hebben denk ik. Het is nou niet een hele bekende plaats toch?
quote:2010viva schreef op 18 oktober 2012 @ 09:19:

Omdat er maar weinig mensen iets te zoeken hebben denk ik. Het is nou niet een hele bekende plaats toch?Klot. Heb wel van die laats gehioord maar is idd weinig over te vinden. Het boek dat ik altijd gebruk is de rough guide. Wellicht kun je daar iets in terugvinden?
Haha, ga er maar eens heen. Zie je heel veel toeristen! :-)
De verhalen die ik ervan mee gekregen heb, zijn het bijzondere toeristen met een voorkeur voor een bepaalde rookwaar.
Ik heb verschillende reisgidsen liggen, maar wordt niets in genoemd. Denk ook niet de Essaouira het probleem is, maar meer Tiznit, dat is nog minder toeristisch. Essaouira is lang niet zo toeristisch als Agadir, maar al behoorlijk toeristisch volgens mij hoor, en dan vooral de "back-pack" figuren, en niet de strand- vakantiegangers om het zo maar te noemen. Gewoon omdat het een knus, authentiek stadje is en Agadir juist supertoeristisch is. En dat zoek ik zelf ook liever niet op.

Maar dan moet ik dus eigenlijk wel weten hoe lang we erover doen om er te komen ;). haha!
quote:2010viva schreef op 18 oktober 2012 @ 12:44:

De verhalen die ik ervan mee gekregen heb, zijn het bijzondere toeristen met een voorkeur voor een bepaalde rookwaar.Ik heb me al behoorlijk goed ingelezen, maar ben hier dan weer helemaal niets over tegengekomen.. zal wel meevallen denk ik.
Ik zag er veel stelletjes, echtparen en gezinnen hoor. Vraag me altijd af waar al die indianenverhalen vandaan komen.

Juist omdat het zo dichtbij Marrakesh ligt gaan veel mensen er een paar dagen heen.
Inderdaad, dacht ik dus ook.

Ben er intussen achter dat het waarschijnlijk een uur of 5 rijden is van Tiznit naar Essaouira, dus we gaan eens overleggen of we dat de moeite waard vinden.
Uiteraard staat dat niet in de reisgidsen, zeker niet in een land zoals Marokko waar het niet legaal is. Maar kan inderdaad een groot indianen verhaal zijn.
Dat van die drugs bedoelde ik uiteraard niet in reisgidsen, de afstanden bedoelde ik, die kan ik niet vinden in reisgidsen, althans, niet die ik nodig heb.

En met inlezen bedoel ik niet alleen boeken, maar ook blogs en fora. Nergens iets gezien over drugs of iets dergelijks in essaouira, en ik heb véél gelezen al, haha.
Tiznit - Essaouira is zeker wel 5 uur, misschien wel iets meer. Agadir - Essaouira is al zo'n uur of 3. Mooie route, een heel stuk meteen langs de zee, sommige stukken niet echt een goede weg (althans, 'n jaar of 3 geleden toen ik er met een huurauto was), en bussen rijden er als gekken, niet altijd fijn als er een achter je zit die wil inhalen.

Essaouira is idd toeristisch, maar niet vergelijkbaar met Agadir. Veel dagjesmensen uit Marrakech. Terug naar Marrakech kan tegenwoordig over de (tol) snelweg. Let op dat je je aan de (snelheids)regeltjes houdt, de gendarmerie houdt er zeer van om verdekt opgesteld snelheidscontroles te houden en geld te vangen.

Als je er moeite voor wil doen is er volop drugs te krijgen (overal in Marokko, niet specifiek in Essaouira), maar het wordt je echt niet op straat aangeboden zoals bv. in Chefchaouen. Het is wel verboden om op straat hash te roken, dus je zult er nagenoeg niets van merken.

En waarom naar Tiznit eigenlijk? Voor de surfstranden daar in de buurt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven