Must see in Wenen

04-07-2013 15:09 26 berichten
Over een paar weken ga ik voor 5 dagen naar Wenen. Natuurlijk wil ik daar het kasteel ed van Sisi gaan bekijken, maar er zal nog veel meer te doen zijn in Wenen? Het Mozarthuis schijnt ook echt een aanrader te zijn, maar wat mag ik nou echt niet missen volgens jullie?

Ook zijn we nog op zoek naar een hotel. Liefst midden in het centrum met ontbijt erbij. Wie o wie heeft de gouden tip?

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Schloss Schonbrunn, de tuinen van Belvedère, de vele musea (bijvoorbeeld MAK is heel cool) en de mooie parken.
Schonbrunn en de Hofburg mag je inderdaad niet missen! Ik vond een bezoekje aan de Spaanse rijschool ook erg leuk.

Als je van kunst houdt zou ik ook naar het unteres en het oberes Belvedere gaan. Voor wat ontspanning is het Prater erg leuk. Het reuzenrad is nog precies zo als in de tijd van Sisi. Ook het hundertwasserhaus is in de zomer erg mooi.

Verder is gewoon slenteren door de straten van het centrum ook heerlijk. Je komt er vanalles tegen en de huizen zijn prachtig!
Naschmarkt

Als je geinteresseed ben in architectuur: Hundertwasserhaus

stefansdom is gewoon leuk door het mooie patroon op het dak

Prater met een rondje in het reuzenrad is een klasieker.

Hier staan ze op een rij:

http://www.stadsverkenner.com/wenen/hofburg
Been there, done that, got the T-shirt.
Eten bij een Heuriger (U4 naar Heiligenstadt, 38A tot halte Ambrustergasse, dan even de heuvel op, achter de bus aan, en aan de rechterkant zit Feuerwehr Wagner) Of U4 naar Heiligenstadt en dan met de tram D naar Nussdorf en daar in de Kahlenbergerstrasse eten bij een van de hele Heurigen.

Dit is goed te combineren met een wandeling naar het Beethovenhuis (38A tot Kahlenberg en daan naar beneden wandelen) Beethovenhuis

Dan is de Naschmarkt erg leuk en gezellig (U4 Karlsplatz)

Om te winkelen is de het gebied tussen Neubaugasse (U3) en Burggasse erg leuk, ga ook vooral naar Spittelberg!

Wat voor dingen zoek je? dan geef ik nog wat meer gerichte tips.
Oh en niet alleen het Hundertwasserhaus bekijken, maar ook het Kunsthaus Wien, daar kan je namelijk in en dat is ook erg leuk!
Wow wat een reacties al. Super fijn! Ik ga vanavond op mijn gemak alles eens even onderzoeken.

En tja, wat zoek ik? Ik hou zelf wel van muziek en de plaatselijke gebruiken/muziek/cultuur. Ook ben ik, zoals in de OP al staat, stiekem gewoon echt fan van alles wat met Sisi te maken heeft.

Een mooi museum kan ik ook echt wel waarderen en wat ik hier al lees over lekker door de stad slenteren; heerlijk.

Het leukste vind ik die plekken in de stad die je echt moet weten te vinden zeg maar. Dus de dingen die niet in elk toeristisch boekje staan maar wel ontzettend de moeite waard zijn. Zo ontdekten we in Praag bijvoorbeeld een heerlijke wijngaard die in ons boekje niet voorkwam (misschien wel bij iedereen bekend hoor, maar voor ons een onverwachte verrassing)
Ok, dan dus iig naar een heuriger gaan, dat is een restaurant dat zijn eigen wijn verbouwt en verkoopt. En dan vooral 1 waar niet teveel toeristen komen. (zie mijn tips hierboven.

Neubaugasse, Kirchengasse en Spittelberg zijn ook insider tips. Dan is de Karmelitermarkt (U1 Nestroyplatz) ook een belevenis, net als de Brunner en Yppen markt (U6 Josephstädterstrasse en dan een stukje staduitwaarts).

En je kunt ook even op falter kijken voor plaatselijke events.

De Karlskirche is ook prachtig!

En als je iets wilt doen wat de locals ook doen, ga dan als het warm is naar de Alte Donau (U1 Alte Donau) om daar te zwemmen.

Mijn moeder zit straks in dit pension, maar ik weet nu dus nog niet of het goed is. pension
Ben net 2 weken terug van een rondreis door Europa, en ben 4 dagen in Wenen geweest.

Opera zou ik afraden, de akoustiek is geweldig, gebouw is prachtig, maar wat een rukvoorstelling was het.......

Aanrader swarovski wien, geweldig mooie swarovskiwinkel! Die hele winkelstraat is fantastisch trouwens, Kartner strasse. Tiergarten in schonbrunntuinen vond ik ook te gek, panda's!!

In diezelfde tuinen had ik mij verheugt op het palmenhuis, maar dat zit nu dicht i.v.m. verbouwing

Kunsthistorisch museum heeft een prachtige collectie, maar het pronkstuk is het interieur van het pand zelf. Schatkamer in de hofburg ook top.

Ben bij de morgenarbeit van de spannse rijschool geweest.....echt ruk!! duurt 2 uur, maar is 4x dezelfde oefening met iedere x 5 andere paardjes. Ben na de 3de wisseling dus ook weggelopen...

Koop een metrokaart voor 72 uur en cross zorgeloos door de stad!
Als je naar de naschmarkt gaat, ga op zaterdag, dan is er ook een grote rommelmarkt.
quote:cadou schreef op 04 juli 2013 @ 15:42:

Als je naar de naschmarkt gaat, ga op zaterdag, dan is er ook een grote rommelmarkt.Nee, niet doen. De rommelmarkt bij de naschmarkt is HEEL duur. En er staan alleen maar handelaren. Als je naar een rommelmarkt wil, kijk dan op falter.at daar vind je ze zeker!
Bij Schönbrunn kun je een dag doorbrengen. Je hebt het paleis, lekker taart eten in de Gloriëtte (soort arc de triomfe), tuin, dierentuin.

Het centrum is leuk met winkels, je kunt ook de Stephansdom bekijken. Ergens verscholen achter in de kerk kun je met een lift omhoog. Dan kun je het mooie dak zien en over de stad uitkijken.

Bij de Hofburg heb je ook een mooie bibliotheek, de Lippizaner paarden en het Sisi-museum.

In kasteel Belvedere kun je kunst kijken, waaronder 'de kus' van Gustav Klimt.

De hotels in de binnenstad zijn waarschijnlijk wel duur, ik sliep in Ibis Wien Mariahilf. Ik hoorde dat die tegenwoordig anders heet, dus dan moet je even opletten. Dit hotel ligt vlakbij het Westbahnhof, met de metro ben je heel snel in de binnenstad en je kunt het ook lopen natuurlijk.

Ik ben ook eens in de Donautoren geweest, kijk je mooi over de stad uit.

Verder zijn er parkjes, in eentje staat het gouden Johan Strauss beeld.

Beetje apart: Zentral Friedhof. Een gigantische en mooie begraafplaats met allemaal graven van beroemdheden.

Ik heb er ooit stage gelopen, zou dus nog uren kunnen doorgaan

Bij het verkeersbureau van Oostenrijk kun je folders vragen, ze hebben ook een plattegrond met metrokaartje die ik heel veel heb gebruikt: vakantie@austria.info
quote:hoppala schreef op 04 juli 2013 @ 15:47:

[...]

Nee, niet doen. De rommelmarkt bij de naschmarkt is HEEL duur. En er staan alleen maar handelaren. Als je naar een rommelmarkt wil, kijk dan op falter.at daar vind je ze zeker!

Dat vond ik reuze meevallen!

Ben niet bij andere rommelmarkten geweest dus kan het daar niet mee vergelijken, maar vergeleken met de prijzen in Wenen in het algemeen........niet duur hoor.
Ik was er afgelopen winter.. wij sliepen in parkhotel schonbrunn (was een gastenverblijf van het bijbehorende sloß..) echt een supermooi hotel! met ontbijt ;).

Wat ik persoonlijk erg leuk vond, was de crypte onder die grote dom (st stephans volgens mij)..

De dierentuin vond ik ook mooi om te zien.

een schnitzel eten bij figlmueller is ook wel grappig, ze zijn namelijk mega-bigass-groot.. maar dan wel smiddags, om ellenlange rijen te voorkomen (ze hebben voorbij het steegje waar ze zitten, nog een filiaal, dat schijn rustiger te zijn)

Een bezoek aan de spaanse rijschool vond ik ook erg mooi. We hebben alleen de ochtendtraining gezien, niet de hele show. Wel kregen we een rondleiding, zelfs door de stallen.. alles mocht je zien. (als paardenliefhebber vond ik dat wel erg leuk :D)

verder hebben we veel rondgestruind en zijn we vooral gewoon gaan kijken op plekken die we interessant vonden..

We hebben daar toen ook oud en nieuw gevierd, dat vond ik echt geweldig!
Echt heel erg fijn jullie reacties. Ik zie al een aantal dingen die iedereen aanraadt dus die zullen we zeker gaan doen. Ook bedankt voor de insiders tips.

Ik hoorde van een aantal mensen in mijn omgeving dat 5 dagen veel te lang was voor Wenen, dus was al aan het kijken om eventueel ook een dagje naar een dorpje in de buurt te gaan, maar zo te horen is er meer dan genoeg te doen in Wenen.
Voor een dagtrip is Stift Melk evt met een boottocht over de donau erg leuk! kijk ff op oebb.at Maar 5 dagen is niet te lang hoor, ik woon hier al 4 jaar en ben nog niet uitgekeken.
Nee joh, 5 dagen is echt niet te lang. Ik ben er net 7 geweest en heb niet alles kunnen zien. Maar je kunt vanuit Wenen heel makkelijk in Bratislava komen als je toch een dagje ergens heen wilt.
Bratislave kun je ook heen met de boot over de donau, ook heel leuk!
ik was er ook 5 dagen.. heb me absoluut niet verveeld.. de dierentuin kostte al bijna een dag... en zijn oko naar het palmenhaus en woestijnhuis daarbij geweest.... dat paleis kostte ook nogal wat tijd.. dus het ligt er maar net aan hoe snel je overal doorheen racet of dat je ook de tijd neemt om bijvoorbeeld in een park of aan het water even te genieten van de omgeving
ijssalon Bortelotti op de MarieHilferStrasse
Nogmaals super bedankt voor jullie tips. Ik heb al vanalles bekeken op internet en denk dat 5 dagen eerder te kort dan te lang zijn. Ik heb er zin in om te gaan!
Ik ben afgelopen oud en nieuw 6 dagen in Wenen geweest, dacht van te voren ook, is dat niet te lang? Nou nee, dus, wil zeker nog terug want heb niet het idee alles gezien te hebben. We hebben een wandeling langs de ring van Wenen gemaakt, was prachtig, alleen maar supermooie gebouwen en oude koffiehuizen. Spaanse rijschool avondvoorstelling gezien, kost veel geld, maar is een belevenis die je niet vergeet. De dierentuin is Schonbrunn was ook heel leuk. De hele stad is mooi, staat bij mij gelijk aan Rome inmiddels. Je kan dagen door de stad slenteren en het blijft maar doorgaan met prachtige statige gebouwen en leuke pleintjes. Nasschmarkt is gewoon leuk om rond te struinen. Vond persoonlijk Prater echt het minst leuke, het was triest, vervallen, vuil en lelijk.
Een paar jaar geleden hebben wij in Wenen een ticket gekocht waarmee we ook naar een Meubelmuseum konden. Misschien denk je nu, niks voor mij, maar als je Sisi-fan bent, is dit een heel leuke plek. Er staan namelijk allemaal meubels die afkomstig zijn uit de Habsburg paleizen, soms best apart (de reisdoodskist van de broer van Franz Josef, Maximiliaan). Destijds lieten ze fragmenten zien op grote schermen uit de klassieke Sisi-films en stonden de meubels die ze voor de film gebruikt hebben er naast.

Ook zijn er in het museum kamers ingericht zoals ze eruit zagen in de Sisi-tijd, maar dan van gewone burgers. Leuk, want in de kastelen zie je immers alleen de koninklijke spullen.

Ook bijzonder: de grafkelder waar Franz Josef, Sisi en hun zoon zijn bijgezet. Dit is een grote kelder waar ook veel van zijn voorouders begraven liggen. Heel apart, allemaal doodskisten op een rij. Klinkt luguber, viel erg mee.

En misschien voor het Sisi-gevoel een ritje met een fiaker? Is een soort koetsje.

En een dag Bratislava is erg de moeite waard. Prachtige stad die je makkelijk in een dag kunt doen. Het oude centrum heeft volgens mij onlangs wel onder water gestaan, dus misschien goed om even te checken of het nu de moeite waard is om te bezoeken.

En een boottocht over de Donau richting Melk is ook zeker een aanrader. Pff, 5 dagen is eigenlijk veel te kort!
Ik was zelf erg onder de indruk van de Otto Wagner kirche. Niet direct op het standaard bezoekerslijstje maar prachtig en mooi gelegen.
En ga een taartje eten in Café centraal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven