Naam op vliegticket

22-04-2013 21:49 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi

Ik heb een vakantie geboekt naar Griekenland in juni! Superleuk natuurlijk, maar ik snap iets niet over je naam op het vliegticket (het is een hele tijd geleden sinds ik gevlogen heb).

Tijdens het boeken moest je je éérste naam opgeven + achternaam. Er werd duidelijk vermeld dat als dit niet klopt, je geweigerd kan worden voor het vliegtuig. Nu zit het zo:

Ik heb 4 namen. Ik heeft (fictief) Anne Marie Emma Catharina. Mijn voorletters zijn AMEC. Mijn roepnaam is Anne Marie (zonder streep want dat vonden mijn ouders lelijk). Post is altijd gericht op Anne Marie (heel soms ook Anne). En ik stel me altijd voor als Anne Marie. Het is gewoon mijn naam. Maar omdat Sunweb vroeg om je éérste naam, heb ik geboekt onder naam Anne. Heb ik het nu goed gedaan? Ik heb Sunweb gebeld, maar het meisje aan de telefoon wist het volens mij ook niet helemaal zeker...

Heeft hier iemand ook twee namen zónder streepje? Hoe doe jij dit altijd? Groetjes
Je moet toch gewoon opgeven zoals het in jouw paspoort staat?
Eerste naam in je paspoort, dus Anne.
Ik heb het makkelijk, want maar 1 naam. Naam paspoort = roepnaam.

Laatst heb ik gevlogen met een vriendin. Allebei apart geboekt. Zij heet in haar paspoort "roepnaam extranaam achternaam". Bij het boeken had ze "roepnaam achternaam" opgegeven. Ik dacht dat dat een probleem zou worden, maar het bleek geen probleem.

Geboekt direct bij KLM overigens.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:quattro35 schreef op 22 april 2013 @ 21:51:

Je moet toch gewoon opgeven zoals het in jouw paspoort staat?Ja, maar alleen eerste voornaam. To heeft het dus goed gedaan.
Geen zorgen, zolang naam op ticket overeenkomt met die op je ID is alles goed.

De laatste 10 keer dat ik binnen Europa vloog heb ik trouwens nergens mijn ID moeten laten zien, dus de kans dat ze er moeilijk over doen is klein.
De naam die in je paspoort staat. Helemaal voluit dus. Niet alle maatschappijen doen hier streng over, maar zet het er maar gewoon op, anders wordt het duur. Heel duur, zoals in nieuw ticket.
Roepnaam stelt niks voor. Bijzonder dat dat bij jou goed gegaan is CF... Maar wel fijn natuurlijk.
Ik ga met Transavia.

In mijn paspoort staat dus Anne Maria Emma Catharina. Mijn roepnaam is Anne Marie. Mijn eerste naam is dus denk ik Anne? Aan de andere kant denk ik ook weer: diegene die mijn ticket en paspoort controleert, ziet alleen Anne met Anne overeenkomen. Weet die gene veel wat mijn roepnaam is.. Of denk ik zo verkeerd?
quote:sri schreef op 22 april 2013 @ 21:53:

De naam die in je paspoort staat. Helemaal voluit dus. Niet alle maatschappijen doen hier streng over, maar zet het er maar gewoon op, anders wordt het duur. Heel duur, zoals in nieuw ticket.ik zie altijd alleen maar eerste naam in paspoort staan bij de eisen...
quote:emmacatharina schreef op 22 april 2013 @ 21:55:

Ik ga met Transavia.

In mijn paspoort staat dus Anne Maria Emma Catharina. Mijn roepnaam is Anne Marie. Mijn eerste naam is dus denk ik Anne? Aan de andere kant denk ik ook weer: diegene die mijn ticket en paspoort controleert, ziet alleen Anne met Anne overeenkomen. Weet die gene veel wat mijn roepnaam is.. Of denk ik zo verkeerd?roepnaam is niks officieels he, daar zit je denkfout
quote:Captain_Obvious schreef op 22 april 2013 @ 21:54:

Roepnaam stelt niks voor. Bijzonder dat dat bij jou goed gegaan is CF... Maar wel fijn natuurlijk.

Hoezo bijzonder? Roepnaam van mijn vriendin is de eerste naam in haar paspoort. Dus ze miste alleen de tweede naam op het ticket. Net zoals TO dus de 2e, 3e en 4e heeft weggelaten.

Als ik meerdere voornamen zou hebben, zou ik ze overigens altijd allemaal opgeven, om ook maar de geringste kans op gezanik te vermijden. Ik denk dat bepaalde vliegmaatschappijen (RyanAir bv) ook echt uit zijn op dit soort problemen, zodat ze je nog eens extra wijzigingskosten kunnen aansmeren.
Sunweb vroeg trouwens niet om alle namen, alleen om de eerste.
quote:emmacatharina schreef op 22 april 2013 @ 21:58:

Sunweb vroeg trouwens niet om alle namen, alleen om de eerste.Dan kun je ervan uitgaan dat het goed is zo, lijkt mij.
quote:ClaudeFiolle schreef op 22 april 2013 @ 21:57:

[...]

Hoezo bijzonder? Roepnaam van mijn vriendin is de eerste naam in haar paspoort. Dus ze miste alleen de tweede naam op het ticket. Net zoals TO dus de 2e, 3e en 4e heeft weggelaten.

Als ik meerdere voornamen zou hebben, zou ik ze overigens altijd allemaal opgeven, om ook maar de geringste kans op gezanik te vermijden. Ik denk dat bepaalde vliegmaatschappijen (RyanAir bv) ook echt uit zijn op dit soort problemen, zodat ze je nog eens extra wijzigingskosten kunnen aansmeren.

Oh ik dacht dat haar roepnaam niet overeenkwam met paspoort.

Vriendin van mij heet fictief emma catherina maar heeft als roepnaam marielle - dat staat dus niet in haar paspoort en nergens officieel geregistreerd.
quote:ClaudeFiolle schreef op 22 april 2013 @ 21:59:

[...]

Dan kun je ervan uitgaan dat het goed is zo, lijkt mij.Ja lijkt mij ook.
Ik dacht dat roepnamen wel ergens geregistreerd waren! Maar dan heb ik het wel goed gedaan zo denk ik. Aangezien Anne mijn eerste naam is en ze daarom vroegen.
Je hebt het goed gedaan.

De eerste naam in je paspoort is Anne dus moet die naam voluit op je ticket staan.

Dat je in de praktijk Anne Maria wordt genoemd maakt niet uit.

Het wordt pas een probleem als je roepnaam Anneke zou zijn geweest en je die naam had opgegeven voor je ticket terwijl in je paspoort dus Anne staat.

Of in je paspoort zou Annabella staan maar jij hebt alleen Bella opgegeven omdat dit je roepnaam is.
Lijkt me dat het goed is gegaan hoor.

Ik heet (fictief) Marie Petronella Jansen en mijn eerste naam is ook mijn roepnaam. Ik boek een ticket altijd op Marie Jansen. Er staat altijd bij eerste naam zoals deze in het paspoort staat. Als er bij jou als eerste naam Anne staat, klopt het dus als je zo geboekt hebt.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Bedankt voor de reacties!
quote:emmacatharina schreef op 22 april 2013 @ 22:02:

Ik dacht dat roepnamen wel ergens geregistreerd waren! Maar dan heb ik het wel goed gedaan zo denk ik. Aangezien Anne mijn eerste naam is en ze daarom vroegen.Volgens mij niet, misschien als aanspreeknaam ofzo?
Roepnamen zijn nergens geregistreerd. Je mag je roepnaam als je dat wilt morgen nog veranderen (kan alleen even wennen worden voor je omgeving).
quote:emmacatharina schreef op 22 april 2013 @ 22:02:

Ik dacht dat roepnamen wel ergens geregistreerd waren! Klopt. In het Boek van Sinterklaas namelijk.
Gaat goed hoor. Ik heet fictief

Jolanda Maria Achternaam.

Mijn tickets staan altijd op naam: Jolanda Achternaam.

En als ik twijfel zet ik gewoon Jolanda Maria Achternaam erop.

en dat komt er dan zo uit te zien JolandaMaria ( dus zonder spaties ).

Mijn roepnaam is geheel anders,fictief Nathalie.

tickets met de naam Nathalie Achternaam worden niet geaccepteerd,
Voornaam/namen + naam zoals vermeld in je paspoort. Anders stuur een kopie (met weghaling van BSN zowel bovenin als onderin je paspoort), dan weet je zeker dat het goed gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven