Naar Canada (BC), recente ervaringen/tips gezocht

09-09-2017 17:27 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komende zomer ga ik met mijn zoon naar Canada. We maken een auto rondreis en gaan kamperen en zo nu en dan hotel/B&B . Camper overwogen maar na wikken en wegen gekozen voor de eerder genoemde combi.

Op programma staan Rockies, veel natuur en we willen zeker een whale watching tour doen.

Ik zoek nu ervaringen/tips.

Ik wil liever niet teveel vastleggen maar hoe zit het het met campings in zomerseizoen ? Zitten deze snel vol of kan je gewoon op de gok aan komen rijden ? En uiteraard graag tips voor dé camping ;-) Enige eis is fatsoenlijk sanitair (dus douche en toilet) .

Onze route gaat van Calgary naar Vancouver en we hebben 25 dagen de tijd, lijkt me genoeg voor eerste keer.

Globaal denken we hieraan. Geen idee exact nog.. maar dit is een ruwe schatting..

Calgary (aankomst) en we vertrekken vanaf vancouver is nu het plan
Banff
Lake Louise
Jasper
Wells Gray Provincial Park
Whistler
Campbell River
Tofino
Victoria
Hope
Manning Park
Kelowna
Revelstoke


inspiratie oa http://travelwestcanada.blogspot.nl/p/reis-route.html hier vandaan..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net twee weken terug uit Canada, zelfde hoek. Zie dat je al heel veel info hebt gekregen. Enige dat ik wel wil toevoegen is de ontzettend slechte vlucht met Air Transat. Ze zullen best goedkoop geweest zijn, maar man o man, wat karig was die vlucht zeg. Zelfs tijdens een nachtvlucht moesten we 9 dollar betalen voor een dekentje. En op een vlucht van 8 uur kregen we niet meer dan een broodje, een bakje salade die nog diep bevroren was, en 1,5 uur voor een einde een heel dun plakje cake. Dat was het!!! Hele slechte ervaring dus. Ik zou bijna zeggen: als je ervoor gespaard hebt en je hebt het geld, pak dan die KLM vlucht.
Alle reacties Link kopieren
Verder nog wat losse tips die ik me nog ff bedenk...

Hou er rekening mee dat het s avonds als de zon onder is, echt fris/koud kan worden, dus neem voldoende warme, maar ook waterdichte kleding mee. Canada is een beetje als Nederland, het kan altijd regenen. Wij hebben in de 23 dagen van de reis, 1,5 dag regen gehad, wat volgens onze tourguide heel weinig is. Veel mazzel mee gehad.

Wat ik in Canada heel fijn vond, was dat publieke toiletten daar echt heel netjes geregeld zijn. Je vindt ze overal en ze zijn vaak netjes schoon.

Mijn mooiste ervaring was Morraine Lake, vlakbij Lake Louise. Als je daar naartoe gaat, zorg dat je er wel heel vroeg bent, voordat de grote massa's komen. Heel mooi om dat te ervaren als het nog rustig is. Lake Louise wordt erg hoog aangeschreven, maar ik vond het niet zo heel indrukwekkend.

Verder is het handig gelet op alle watersport dingen die je misschien wil gaan doen, waterdichte zakken te kopen.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
10-09-2017 13:20
Air transat zit voor mijn periode op dik 800 pp.


Wij vlogen naar Toronto, dat maakt het verschil denk ik
Ik wist dat de service bij air Transat minder is, mijn ouders hebben er vaker mee gevlogen. Nam van thuis fleecedekens mee. De maaltijden zijn matig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nog wel verschil dat de kwaliteit van het vliegtuigeten matig is (wat tsja, daar stel je je op in) maar ik vind het wel echt erg dat je zo weinig te eten krijgt. Dat hoort gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben drie jaar geleden geweest, eind augustus vertrokken vanuit Nederland en dan 25 dagen. Wel met een camper en een dochter van 3,5. Het tempo lag wat lager ;)

Onze route ging van Calgary naar Banff, dan door Kootenay NP (met mooie stops onderweg) naar Radium Hot Springs. Via Golden naar Yoho NP gereden, wat ook heel mooi is. Van daaruit naar Moraine Lake en Lake Louise (vond ML veel mooier dan LL) en de Icefields Parkway op.
Bij Jasper hadden we de camping gereserveerd en dat was maar goed ook, alles vol en lange rijen wachtenden bij de poort.
In de omgeving van Jasper kun je je ook dagen vermaken.

Daarna via Blue River (beren spotten) naar Wells Gray PP, dat is echt heel erg mooi en rustig. Kies een camping zover mogelijk het park in, heerlijk.

We zijn daarna doorgereden naar Whistler (gezellig plaatsje, mooie omgeving, vooral de kabelbanen in) en van daaruit naar Vancouver.

Wij hebben niet meer de oversteek naar VI gemaakt, omdat we het met dochter heel langzaamaan deden.

Qua weer hadden we het fantastisch. We hebben in vier dagen Jasper zowel sneeuw als 25 graden gehad. We waren net de Icefields Parkway over toen het ging sneeuwen, een paar dagen erna werd de weg afgesloten, dus we waren blij dat we niet de route andersom hadden. In 25 dagen hebben we 1 dag regen gehad in Vancouver en een paar dagen met erg bewolkt weer, toen was het flink koud. In Whistler was het toen weer 25 graden, dus het kan echt alle kanten op in september. Laagjes aantrekken ;)

Het is ontzettend mooi daar, ga er lekker van genieten!
Vanuit Jasper is t leuk om naar Spirit island te gaan. Volgens mij was dat maar 3 kwartier rijden (ex berenfotostops) en dan n mooi boottochtje.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees trouwens nog dat je twijfelt over de beren precies?
Ik zou sowieso gaan, vond het erg indrukwekkende beesten!
Heb al veel natuurfenomen/bewoners gezien, maar beren blijven het hoogtepunt :)
Alle reacties Link kopieren
Wij kwamen in de omgeving van Jasper en richting Wells Gray meerdere beren tegen, gewoon onderweg. Uiteindelijk meer beren "op de weg" dan bij de berensafari in Blue River ;)
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
10-09-2017 15:24
Reis met kras gedaan, zeker de moeite!
Je kan het programma en excursies eens bekijken, kan je los boeken ook.
https://www.kras.nl/vakantie/canada/rei ... est-canada
Kras is toch georganiseerd ? Dat is niets voor ons
Alle reacties Link kopieren
Genoeggedronken schreef:
10-09-2017 14:46
Hoi,

Canada is geweldig, ik heb er ook gekampeerd met een tent, ik stuur je een pb met iets meer (privacy gevoelige) info.

Je vraagt naar tips over campings en of je moet reserveren, daar wil ik alvast wat over zeggen.

Wij hebben bij onze reizen in Amerika en Canada vooral (vrijwel uitsluitend) gekampeerd ín de NP's (national parks). Dat scheelt je heel veel reistijd, je staat op de prachtigste plekken en het kost geen drol (denk 20 CAD per nacht, voor 4 personen). Deze campings zijn wel allemaal snel tot heel snel volgeboekt, dus dat hebben we echt met een strakke planning in januari (je kunt 6 maanden vooruit boeken) allemaal meteen vastgelegd. Je kunt dan later nog wel wijzigen of annuleren, dus soms komt er nog wat vrij, maar over het algemeen waren de campings volledig vol. Wel zijn er vaak ook campings of delen van campings die niet gereserveerd kunnen worden, maar in het hoogseizoen moet je daar dus in de ochtend aankomen om nog een plekje te kunnen vinden, niet echt handig.
Sanitair op de campings in de NP's is overigens heel basaal, wel schoon. Vaak is er alleen toilet en wastafels, maar in Banff, op de eerder genoemde Two Jack Lake waren er warme douches.
Het is even wennen, kamperen zonder douche (ik doe normaal gesproken niets voor ik 's ochtends goed gedoucht heb), maar als je het combineert met af en toe eens een hotel is het goed te doen, is mijn ervaring.

bedankt voor je PB en ik heb al even gespiekt bij je verslag ! Top
Weet jij of er een gids bestaat met campings of is het gewoon een kwestie van de site uitpluizen van BC park ? En de parkpass, van te voren gekocht of daar.

Tenslotte internet.. meestal koop ik locale sim , kan dat in canada ook makkelijk ? Wel zo handig gezien overige gezinsleden thuis ;-)
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
10-09-2017 17:52
Ik ben net twee weken terug uit Canada, zelfde hoek. Zie dat je al heel veel info hebt gekregen. Enige dat ik wel wil toevoegen is de ontzettend slechte vlucht met Air Transat. Ze zullen best goedkoop geweest zijn, maar man o man, wat karig was die vlucht zeg. Zelfs tijdens een nachtvlucht moesten we 9 dollar betalen voor een dekentje. En op een vlucht van 8 uur kregen we niet meer dan een broodje, een bakje salade die nog diep bevroren was, en 1,5 uur voor een einde een heel dun plakje cake. Dat was het!!! Hele slechte ervaring dus. Ik zou bijna zeggen: als je ervoor gespaard hebt en je hebt het geld, pak dan die KLM vlucht.
Ik lees idd heel veel over de karigheid en bijkomende kosten voor alles wat extra is.. Ik heb vanochtend maar even geslikt op en op OK geklikt bij de KLM site ;).. We vliegen dus KLM. En het scheelt uiteindelijk maar 100 euro pp.. dat is te overzien. Het is toch al een prijzige reis, dus dat kan er ook nog wel bij ..
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
10-09-2017 21:04
Ik lees trouwens nog dat je twijfelt over de beren precies?
Ik zou sowieso gaan, vond het erg indrukwekkende beesten!
Heb al veel natuurfenomen/bewoners gezien, maar beren blijven het hoogtepunt :)
Nou.. ik twijfel in die zin of ik een georganiseerd iets ga doen.. Maar met grizzly beren lijkt me dat wel zo handig..

ik zit nu te kijken bij Eagle Eye adventures.. Die lijken me wel goed en vind ik veel goede recensies over..
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
10-09-2017 17:58
Verder nog wat losse tips die ik me nog ff bedenk...

Hou er rekening mee dat het s avonds als de zon onder is, echt fris/koud kan worden, dus neem voldoende warme, maar ook waterdichte kleding mee. Canada is een beetje als Nederland, het kan altijd regenen. Wij hebben in de 23 dagen van de reis, 1,5 dag regen gehad, wat volgens onze tourguide heel weinig is. Veel mazzel mee gehad.

Wat ik in Canada heel fijn vond, was dat publieke toiletten daar echt heel netjes geregeld zijn. Je vindt ze overal en ze zijn vaak netjes schoon.

Mijn mooiste ervaring was Morraine Lake, vlakbij Lake Louise. Als je daar naartoe gaat, zorg dat je er wel heel vroeg bent, voordat de grote massa's komen. Heel mooi om dat te ervaren als het nog rustig is. Lake Louise wordt erg hoog aangeschreven, maar ik vond het niet zo heel indrukwekkend.

Verder is het handig gelet op alle watersport dingen die je misschien wil gaan doen, waterdichte zakken te kopen.
ja warme kleding gaat mee.. Ik neem uitrusting mee alsof ik in NL ga kamperen dus rekening houdend met meerdere weersoorten.

/ik ben nu bezig om alle reisverslagen die ik krijg en her en der vind uit te pluizen en dan maak ik een route. Ik kan toch niet alles zien dus zal keuzes moeten maken. Zoon heeft doorslaggevende factor.. Zijn reis.. Ik mag slechts Mee (waar ik enorm dankbaar voor ben..)
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
10-09-2017 20:31
Ik ben drie jaar geleden geweest, eind augustus vertrokken vanuit Nederland en dan 25 dagen. Wel met een camper en een dochter van 3,5. Het tempo lag wat lager ;)

Onze route ging van Calgary naar Banff, dan door Kootenay NP (met mooie stops onderweg) naar Radium Hot Springs. Via Golden naar Yoho NP gereden, wat ook heel mooi is. Van daaruit naar Moraine Lake en Lake Louise (vond ML veel mooier dan LL) en de Icefields Parkway op.
Bij Jasper hadden we de camping gereserveerd en dat was maar goed ook, alles vol en lange rijen wachtenden bij de poort.
In de omgeving van Jasper kun je je ook dagen vermaken.

Daarna via Blue River (beren spotten) naar Wells Gray PP, dat is echt heel erg mooi en rustig. Kies een camping zover mogelijk het park in, heerlijk.

We zijn daarna doorgereden naar Whistler (gezellig plaatsje, mooie omgeving, vooral de kabelbanen in) en van daaruit naar Vancouver.

Wij hebben niet meer de oversteek naar VI gemaakt, omdat we het met dochter heel langzaamaan deden.

Qua weer hadden we het fantastisch. We hebben in vier dagen Jasper zowel sneeuw als 25 graden gehad. We waren net de Icefields Parkway over toen het ging sneeuwen, een paar dagen erna werd de weg afgesloten, dus we waren blij dat we niet de route andersom hadden. In 25 dagen hebben we 1 dag regen gehad in Vancouver en een paar dagen met erg bewolkt weer, toen was het flink koud. In Whistler was het toen weer 25 graden, dus het kan echt alle kanten op in september. Laagjes aantrekken ;)

Het is ontzettend mooi daar, ga er lekker van genieten!

Auto rijdt sowieso natuurlijk wat sneller en mijn zoon is dan 18.. heb ik idd heel ander tempo. Maar we willen we de tijd nemen.. Het is niet van zoveel mogelijk zien maar we willen intens beleven.. Het is daar zo mooi.. en alles zien lukt toch niet, dus weloverwogen keuzes gaan we maken.. en dan komen we vast tot een mooie route
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog iets aan ons lijstje campings, TO? Dan PB ik je die nog even.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet al te prive is, zou je dat lijstje dan niet hier kunnen plaatsen Red? Want volgens mij vinden wel meer mensen dat interessant. In ieder geval ik . ;-D
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
11-09-2017 14:45
bedankt voor je PB en ik heb al even gespiekt bij je verslag ! Top
Weet jij of er een gids bestaat met campings of is het gewoon een kwestie van de site uitpluizen van BC park ? En de parkpass, van te voren gekocht of daar.

Tenslotte internet.. meestal koop ik locale sim , kan dat in canada ook makkelijk ? Wel zo handig gezien overige gezinsleden thuis ;-)
Ik weet niet of er een campinggids is, wij hebben alles online uitgezocht en hadden dus alles (ruim) van tevoren geboekt. De parkpass koop je simpel daar ter plekke, de eerste keer dat je een park inrijdt, ik wist niet eens dat je die al in NL kan kopen, maar dat is dan vast duurder ivm een tussenhandelaar.

Over locale sim.... wij hadden express een mifi gekocht (kastje waar je een sim-kaart in stopt en dan een wifi-point hebt, maar dat hebben we na de vakantie weer teruggebracht, er bleek in Canada geen simkaart te koop die in zo'n kastje werkte. Verder heb je ook weinig aan je telefoon in de national parks, die dingen zijn zo uitgestrekt dat je lang niet overal bereik hebt. We hebben ons dus verder gered met de wifi in hotels als we daar een nachtje verbleven, en de incidentele macDonalds of Starbucks. Dat betekende dus wel dat we soms een paar dagen 'off the grid' waren, maar man en ik hebben vroeger-toen-we-nog-jong-waren ook wel gereisd dat we in 4 weken tijd slechts 2x vanuit een telefooncel een paar minuten belden en dat kwam ook allemaal goed.

Als je meer wilt weten over simkaarten en dat soort technisch gedoe, kan ik je van harte het forum van Alles Amerika aanbevelen. Daar vind je sowieso een schat aan informatie, reisverslagen en reisplannen en er staat ook uitgebreid info over auto's huren, sim-kaarten en wat je maar wilt weten, ook voor Canada. En als het er niet staat, stel je je vraag en krijg je snel je antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net twee weken terug van ongeveer dezelfde reis als jij wilt gaan maken. Wij hebben de whalewatching alleen in telegraph cove gedaan op Vancouver Island.

Een simkaart kan je het beste halen bij Fido. Die werken altijd op buitenlandse telefoons. Je hebt inderdaad lang niet overal bereik.

Hope stelt echt niks voor vind ik en Revelstoke is ook niet bijzonder. Wel een prima plaatsje om te overnachten, wat te eten en een rondje te lopen.

Ik vond banff veruit het mooiste plaatsje en omgeving van de vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor dit fijne topic!! Wij willen in de zomer van 2018 naar de rockies en heb heel veel aan al jullie tips en mooie verhalen. Wanneer zijn jullie geweest en was dat goed qua klimaat? We denken aan juli, augustus of september
Qua tijd zo vroeg mogelijk, wij hadden dit jaar nog best veel last van de bosbranden en begrepen dat er altijd branden zijn in de tweede helft van het seizoen.
Alle reacties Link kopieren
jusa schreef:
11-09-2017 22:46
Qua tijd zo vroeg mogelijk, wij hadden dit jaar nog best veel last van de bosbranden en begrepen dat er altijd branden zijn in de tweede helft van het seizoen.
Wat vervelend! Bedankt voor de tip
Vooral smog hoor, dan zijn de views wat minder indrukwekkend. Speelde voor ons vooral tussen Hope-Okanagan Valley en Revelstoke.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren liefst in juni gegaan maar het werd september ivm werk. En dan wel zo vroeg mogelijk, eind augustus vertrokken, en startpunt Calgary. Doe je het andersom loop je kans dat er al sneeuw ligt (icefields parkway kan afgesloten worden) en het wordt flink koud 's nachts.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb speciaal ingelogd (tijdje geleden alweer dat ik dat voor het laatst deed); wat gaaf dat je naar Canada gaat! Ik ben zelf net een weekje terug uit Alberta/BC! :D Mijn vriend en ik hadden grofweg een idee waar we allemaal naartoe wilden, het meeste hebben we op de bonnefooi gedaan (i.e., niks geboekt van te voren). Uitzonderingen zijn Banff en Jasper.

Wij zijn gevlogen met Air Canada, was een prima verzorgde vlucht.

Wij zijn begonnen in Calgary, naar Banff, Yoho, Jasper, Whistler, Victoria (Vancouver Island) en uiteindelijk via Waterton weer terug naar Calgary. We zijn ongeveer net zo lang gegaan als jij gaat met je zoon. Ik wil je als eerste als tip meegeven dat je de afstanden tussen bestemmingen niet moet onderschatten! Het land is zo enorm groot - de rit van Jasper naar Whistler is al 8 uur rijden. Je mag op de meeste highways maar 90/100 km/h namelijk. Van Victoria naar Tofino is ook al bijna 6 uur. Als je bedenkt dat je in principe heen en terug moet van Victoria naar Tofino, wegens de ferry tussen Vancouver en VI, ben je dus al makkelijk 2 dagen voornamelijk aan het rijden. Beetje afhankelijk van welke ferry je neemt.

Ik raad je zeker aan om in gebieden als Banff en Jasper een camping te boeken! Als je met een tentje reist is het makkelijker om te freewheelen, met een RV wordt het al lastig. Je kunt front- en backcountry camping doen, dat houdt in; kamperen op een verzorgde camping met voorzieningen (stroom e.d.) of een primitieve camping zonder voorzieningen. Wanneer de frontcountry campings vol zitten (wat denk ik snel gebeurd in de zomer, vooral in Banff) zijn er soms nog overflow sites die opengesteld worden. Houdt er ook rekening mee dat iedere maand een lang weekeind bevat, waarin de Canadezen 3 dagen weekeind hebben. Veel mensen uit Calgary (overal eigenlijk) maken van dit weekeind gebruik om uitstapjes te maken naar nabijgelegen natuurgebieden zoals Banff.

Er zijn bij veel natuurgebieden ook campings die je niet kunt reserveren, die gaan op first come-first serve basis. Meestal zijn dit wat eenvoudigere campings met wel een toilet maar geen douche bijvoorbeeld.

Mijn algemene gevoel achteraf is dat, ook zonder reserveren, er altijd wel ergens een camping te vinden is waar nog plek is. De consequentie is alleen dat je inlevert op voorzieningen en dat deze campings vaak wat verder weg liggen van de populaire plekken.

Ik zag het woord 'beren' voorbij komen in dit topic: je wordt overal door de medewerkers van Parks Canada ingelicht over wat wel en niet te doen i.v.m beren, zoals geen eten laten slingeren op je campsite, bearspray bij je dragen als je gaat wandelen etc. Wij hebben ontzettend veel zwarte beren gezien in Waterton, maar op alle andere plekken waar we zijn geweest hebben we er geen een gezien. Niet te veel zorgen maken over die beesten; Parks Canada houdt goed bij waar beren actief zijn en sluit zonodig gebieden af om contact tussen mens en beer te voorkomen.
Beren zijn juist leuk! Vooral op de weg tussen Jasper en Spirit Island ben ik er veel tegen gekomen. Die staken de weg over en gingen aan de kant van de weg besjes eten. Iedereen vloog z'n auto uit met camera en je kon heel dichtbij fotograferen. Dit mag uiteraard eigenlijk niet, maar zolang er nog geen ranger in de buurt was kon je je gang gaan. En die beren aten onverstoorbaar verder. Die zijn al die gekke toeristen vast allang gewend. Zelfs die met cubs rondliepen. Grizzly's ben ik echter niet tegen gekomen, ook niet in Yellowstone, dat vond ik wel jammer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven