Naar Marrakech/ Marokko: auto-boot-auto!!!

31-05-2011 16:15 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, mijn man en ik + 2 kids willen eind juni

voor het eerst met de auto en boot naar Marrakech/ Marokko.

Wie is er ook wel eens met de auto en boot naar Marokko geweest en hoe is jullie reis verlopen?

Onze kinderen zijn dan 11 jaar en bijna 6 jaar.

Alvast bedankt.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
quote:Mother2009 schreef op 31 mei 2011 @ 16:27:

Nee je moet echt een auto MET airco hebben. Wij zijn al veel vaker op vakantie geweest en hadden dan een huurauto zonder AIRCO wat een drama.

Wij zijn ook vaker in Marakesch geweest, een keer met de auto.

Bij ons was de weg het doel. De reis ernaar toe was geweldig!!!

Ook de boottocht, wij hebben toenertijd de boot vanuit Asilah genomen. Of eigenlijk was het een schip, zo een cruiseschip met alle gemakken voorzien. Heel luxe.

Uiteindelijk maar 2 daagjes in Marakesch gebleven, vindt ik genoeg. Een bruisende stad s'avonds, maar overdag valt er weinig te doen.

Met de auto hebben wij toen een reis door heel het zuiden gemaakt. Eindbestemming was Raschidia.

Onderweg kwamen we mooie Oases tegen en watervallen.

Die kleine onaangeroerde dorpjes spraken ons ook aan.

Al met al was het goed te doen en hebben we een mooie vakantie gehad.

Als je de auto wil pakken om de kosten te drukken, hoef niet aan te beginnen.

Met de vliegtuig en ter plekke een auto huren ben je veel goedkoper uit.
Ik ben als jong kind met mijn ouders met de auto gegaan en het was een rámp. Kan het niet aanraden.
quote:Tomatensoep schreef op 31 mei 2011 @ 18:23:

Ik ben als jong kind met mijn ouders met de auto gegaan en het was een rámp. Kan het niet aanraden.Zere billen?
quote:bunnerbobbelien schreef op 31 mei 2011 @ 17:20:

Ik krijg een beetje het idee dat de enige reden waarom jullie met de auto gaan is, dat je man zijn luxe auto wil showen aan de achtergebleven familieleden in Marokko.Dat dacht ik ook gelijk.
quote:Mother2009 schreef op 31 mei 2011 @ 16:20:

Redactie oeps verkeerde topic kan iemand dit bericht verplaatsen naar REIZEN?Dan moet je even de moderators mailen, zie topic bovenaan van de peiler Relaties
Yep, ook gedaan.

Ook een uur ten zuiden van Tanger.

Zonder kinderen.

Ik vond het zwaar. Het is gewoon erg lang rijden. En jullie moeten dan ook nog een groot stuk door Marokko, waar inderdaad het recht van de sterkste geldt (op snelweg minder erg). Een voorbeeld: we kwamen midden in de nacht in Tanger aan, wegens wegwerkzaamheden was de snelweg in het donker écht niet te vinden zonder dat we de achterlichten van een ervaren chauffeur volgden (dat had mijn man gelukkig op de boot al geregeld, good thinking...!). Snelweg zonder verlichting, dus bijna een hond voor de wielen. Op zich niet zo erg, maar na Frankrijk en Spanje bén je al total loss.

Dus...

Ik ken ook mensen waarbij manlief met de auto gaat en vrouw en kids met het vliegtuig. En mensen die de bus inmiddels aan de wilgen hebben gehangen.

Met de auto is fijn omdat je meer bagage (cadeautje e.d.) mee kan nemen.
TO's schoonfamilie woont er, dus denk dat alle toeristische tips over Marrakech zelf een beetje overbodig zijn, alsmede de raad vooral ergens anders heen te gaan in Marokko :D. Topic gaat over de reis, niet de bestemming, die ligt hartstikke vast.

Kan je wel duidelijkheid geven op de vraag of er dan geen auto's met airco te huur zijn en zo ja, waarom je man dan toch met de auto wil? Kan dat niet over een paar jaar als de kinderen wat ouder zijn?
Snap niet waarom iedereen zo "zeurt" over de kinderen. Ik ging vroeger altijd met mijn ouders naar Spanje met de auto, en we deden er 3 dagen over omdat mijn moeder ondertussen wilde slapen in een hotel, plus dat mn vader iedere 5/6 uur moest stoppen van haar. Dit deden we vanaf dat ik 6 maanden was. Nou ik kan me niet herinneren dat ik OOIT heb gezeurd of geklaagd doen ik ouder was over dat het zo lang duurde.

Ik vond het een avontuur. Stoppen onderweg, nieuwe kinderen leren kennen om mee te spelen, mensen uithoren over hun reis, in de auto puzzelen, lezen, kleuren, slapen. Ideaal. Heb er totaal geen slechte herinneringen aan.

En ook denk ik dat het juist lastiger is met oudere kinderen, die zijn niet tevreden meer met een kleurboek of puzzeltjes etc. Die moet je een wii in de auto geven of zitten vastgeplakt aan hun blackberry

Ieder kind is natuurlijk anders, maar ja dat het duurder, langer, en vermoeiender is dan vliegen dat weten ze zelf ook wel. En haar man is Marokkaans dus zal ook heus wel weten hoe de wegen daar zijn
Mijn man is ook Marokkaans, maar als je daar een tijd niet bent geweest, of hier (pas) je rijbewijs hebt gehaald, kan het toch even wennen zijn.

Jouw reizen naar Spanje klinken leuk Sunshine.

Ik denk dat TO vooral moet bespreken met man of de vakantie begint als gezin in de auto stapt (= kans op leuk, relaxed, gezellig) of dat deze pas in Marrakech begint (= mogelijk recept voor stress en gejakker).
[quote]_Onbekend_ schreef op 31 mei 2011 @ 21:16: Ik denk dat TO vooral moet bespreken met man of de vakantie begint als gezin in de auto stapt (= kans op leuk, relaxed, gezellig) quote]

Ja onze vakantie begint zodra wij in de auto instappen.

Ik moet wel lachen om sommige reacties. Dit is niet rot bedoeld ik bedoel jullie kennen mij niet. Oke ik zal het even uitleggen, mijn man en ik zijn bijna 13 jaar getrouwd. Wij zijn dus al veel in Marrakech/ Marokko geweest, sterker nog ik heb ook vanaf Casablanca naar Marrakech gereden ....... en héél hard toeteren kan ik ook!!

Vlammetje, ja ik weet het, ik heb toen ook ZEER hoog opgeladen vrachtwagens gezien en ezeltjes met berijder en heel veel andere weggebruikers!!!
quote:Diarra schreef op 31 mei 2011 @ 20:17:

TO's schoonfamilie woont er, dus denk dat alle toeristische tips over Marrakech zelf een beetje overbodig zijn, alsmede de raad vooral ergens anders heen te gaan in Marokko :D. Topic gaat over de reis, niet de bestemming, die ligt hartstikke vast.quote:Mother2009 schreef op 31 mei 2011 @ 21:51:

Ik moet wel lachen om sommige reacties. Dit is niet rot bedoeld ik bedoel jullie kennen mij niet. Oke ik zal het even uitleggen, mijn man en ik zijn bijna 13 jaar getrouwd. Wij zijn dus al veel in Marrakech/ Marokko geweest, sterker nog ik heb ook vanaf Casablanca naar Marrakech en ....... héél hard toeteren kan ik ook!! lol

Inderdaad, lezen is een kunst!
Ik ben 1 keer met een Marokkaanse vriendin en haar familie mee met de auto naar Marokko gaan, inmiddels enkele jaren geleden. Vermoeiend, maar wel reuze gezellig. Zij gaat regelmatig met het vliegtuig maar zegt zelf met de auto het leukst te vinden, de saamhorigheid bij de boot, gezelligheid etc. Zij woonde wel in het noorden dus hoefde na de boot niet ver te rijden. Moet wel zeggen dat ik kapot was van de reis zelf.

Probeer anders deze vraag ook te stellen op een Marokkaans forum met mensen die bijvoorbeeld naar marrakech of agadir gaan. Marrakech, agadir en alles daar in het zuiden is bloedje heet.
By the way, mother2009; wist je al dat het erg warm kan worden in Marrakech in de zomer?
Ik denk dat de enige vraag is die overblijft: hoelang willen jullie erover gaan doen, en hoe gaan de kinderen zich die dagen vermaken in de auto. De vakantie begint( voor mij ook) al in de auto, maar dan moeten de kinderen dat ook zo ervaren, kunnen zij zich zolang vermaken in de auto TO?
Wij zijn nog nooit naar Marokko gegaan met de auto dus tips voor die reis kan ik je niet geven. Wie weet gaan we het ooit een keer doen.

Ik heb wel ervaringen met lange auto ritten met kinderen (oa door de VS en vanaf Londen naar zuid Italië). Dat ging altijd prima.

Heel handig is dvd speler mee. Die kan je tegenwoordig heel goedkoop krijgen en is echt ideaal voor zo'n lange reis. Vanwege het leeftijdsverschil tussen de kinderen zullen ze misschien niet dezelfde filmpjes leuk vinden dus dan kan je afwisselen. Om de beurt een film kijken.

Als ze een DS of iets dergelijks hebben zou je als verrassing van te voren een paar nieuwe (tweedehands) spelletjes aan kunnen schaffen voor saaie momenten.

Sowieso misschien wel leuk om wat cadeautjes/kleinigheidjes te kopen die je ze tijdens de reis kan geven. Bijvoorbeeld puzzelboekjes, luisterboek, stripboek, kinder surprise ei of iets anders wat ze leuk vinden.

Zo kom je de reis echt prima door. .

Als jullie onderweg in een hotel overnachten zou ik voor een hotel met zwembad kiezen. Lijkt me voor iedereen wel fijn om na een lange dag op de weg even te kunnen zwemmen.

Ik zou het gewoon een keer proberen. is het geen succes dan kan je volgend jaar altijd weer gaan vliegen.

Verder zou ik liever een dag extra over de reis doen dan haasten dus misschien onderweg nog een leuke locatie uitzoeken om een (halve) dag door te brengen. Beetje afhankelijk van de route is er genoeg leuks te bedenken.

Het lijkt mij in elk geval prima te doen.
Wat mij 'n wereld van verschil lijkt met deze reis en 'n zelfde aantal km's rijden bij 'n reis door de VS is dat dit gewoon verplaatsen is. Veel saaie snelwegen en de afstand in zo weinig mogelijk dagen afleggen en na afloop diezelfde saaie lange weg ook weer terug. Bij 'n rondreis rij je elke dag maar 'n paar honderd km en blijf je weer 'n paar dagen op 'n mooie locatie waar wat te beleven valt en je hoeft ook niet dezelfde weg weer terug.

Als het voor 't opscheppen over de auto is, zou ik man gewoon lekker alleen laten rijden en zelf voor de vlucht kiezen.

Je moet er maar zin in hebben trouwens, elk jaar midden in de hitte naar Marokko... Of gaan jullie ook wel 'ns naar andere landen op vakantie? Familiebezoek in Marokko lijkt me persoonlijk meer iets voor de herfst- of paasvakantie, klimaattechnisch gezien. En als partner moet je 't ook maar zien zitten om elke keer zolang met de schoonfamilie te zitten opgescheept.
@elninjoo: het is duidelijk te lezen dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Bovendien heb jij het idee dat TO daar eenmaal aangekomen is, de auto laat staan voor de rondjes in de stad. De meeste Marokkanen hebben een huis als thuisbasis maar gaan meestal wel touren, al helemaal als je een eigen auto bij je hebt. De reis naar thuisbasis is meestal direct omdat je gewoon met teveel bagage, cadeautjes etc zit.

Wellicht vindt TO het wel heel leuk om d'r schoonfamilie te bezoeken, weet jij veel. Niet iedereen heeft een slechte verstandhouding met de schoonouders..
Er zijn ook boten die vanaf Frankrijk naar Marokko varen, ik dacht vanaf Marseille. Dat zijn luxe ferry's.

http://www.comanav.nl/

http://www.bootovertochten.com/bestemmingen/marokko

Ik ben een keer met de auto naar Marakech geweest. Was best te doen. Het grappige was een autosnelweg die ineens overging in een zandpad. Hij was nog niet af...
quote:elninjoo schreef op 01 juni 2011 @ 06:55:

Als het voor 't opscheppen over de auto is, zou ik man gewoon lekker alleen laten rijden en zelf voor de vlucht kiezen.

Je moet er maar zin in hebben trouwens, elk jaar midden in de hitte naar Marokko... Of gaan jullie ook wel 'ns naar andere landen op vakantie? Familiebezoek in Marokko lijkt me persoonlijk meer iets voor de herfst- of paasvakantie, klimaattechnisch gezien. En als partner moet je 't ook maar zien zitten om elke keer zolang met de schoonfamilie te zitten opgescheept.

Hè Elninjo, wat heb je toch weer een positieve kijk op de dingen.

En dat voor iemand die helemaal niet anti-familie is.

Ik ben zelf erg gesteld op mijn schoonfamilie en heb ze al te lang niet gezien. Hoezo "opgescheept"?

En dat van die auto showen.
quote:_Onbekend_ schreef op 01 juni 2011 @ 00:06:

By the way, mother2009; wist je al dat het erg warm kan worden in Marrakech in de zomer? Ja weet ik.
quote:Nymeria schreef op 01 juni 2011 @ 02:57: Heel handig is dvd speler mee. Die kan je tegenwoordig heel goedkoop krijgen en is echt ideaal voor zo'n lange reis. Vanwege het leeftijdsverschil tussen de kinderen zullen ze misschien niet dezelfde filmpjes leuk vinden dus dan kan je afwisselen. Om de beurt een film kijken.

Als ze een DS of iets dergelijks hebben zou je als verrassing van te voren een paar nieuwe (tweedehands) spelletjes aan kunnen schaffen voor saaie momenten.

Sowieso misschien wel leuk om wat cadeautjes/kleinigheidjes te kopen die je ze tijdens de reis kan geven. Bijvoorbeeld puzzelboekjes, luisterboek, stripboek, kinder surprise ei of iets anders wat ze leuk vinden.

Nymeria, dank voor je bericht. Ja wij hebben al 2 dvd. voor de kids gekocht. Zoon heeft een ds en ipod dus dat komt goed.

En idd. hotel met zwembad is ook een goed idee. En cadeautjes, Puzzelboekjes, luisterboek, enzv. was ik ook al van plan te kopen.
quote:RoyalExp schreef op 01 juni 2011 @ 07:37: Wellicht vindt TO het wel heel leuk om d'r schoonfamilie te bezoeken, weet jij veel. Niet iedereen heeft een slechte verstandhouding met de schoonouders..

Ik vind het super leuk om mijn schoonfamilie weer te zien.

Sterker nog vanaf oktober 2010 jl. hebben mijn schoonmoeder + schoonzus 2 1/2 maand vakantie bij ons gevierd.
quote:elninjoo schreef op 01 juni 2011 @ 06:55: Of gaan jullie ook wel 'ns naar andere landen op vakantie? Familiebezoek in Marokko lijkt me persoonlijk meer iets voor de herfst- of paasvakantie, klimaattechnisch gezien.Nee wij gaan alleen naar Marokko op vakantie. Onze kids zijn leerplichtig dus wij gaan altijd in juli/ augustus met vakantie.
Ik ben meerdere keren met de auto naar Marrakech geweest. Bij Gibraltar met de boot, auto erop, en daarna lekker vrij als een vogeltje met je eigen blikkie onder de kont het land verkennen. 1 tip, vermijd het Rif
Wij reden het in 4 dagen. Eerste dag zuid frankrijk, tweede dag portugal, derde dag Marokko, vierde dag Marrakech.

Veel plezier vooral!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven