Naar Zweden met de auto

18-07-2013 21:10 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Alvast bedankt dat je mijn berichtje leest

Ik heb het idee opgelopen om volgend jaar een weekje naar Zweden te gaan. Ik wilde eigenlijk een singlereis naar Zweden boeken, maar ik heb een hond. Dus heb ik besloten om samen met mijn hond in de auto naar Zweden te gaan.

Maar ik weet helemaal niks van Zweden, dus vandaar dat ik me aan het oriënteren ben. Wat is een leuke omgeving ( rust, ruimte maar ook winkels ) om te zitten? Waar moet ik op letten? Welke periode is het mooist in Zweden? Alle tips zijn welkom!

Groetjes!

Sabine
Hej Sabine!

Leuk dat je naar Zweden gaat. Het is een erg mooi land, zo niet het mooiste!

Wat betreft klimaat: De maanden om te gaan gelijk aan die van Nederland, tenzij het je leuk lijkt om op wintersport te gaan. Je kunt bijvoorbeeld ook op husky-safari gaan, maar dat lijkt me wat lastig met je eigen hond. De zomers zijn over het algemeen een tikkeltje warmer van gevoel, want Zweden heeft grotendeels een landklimaat.

Plekken om heen te gaan: als je ten zuiden van Gävle blijft dan is de stad altijd redelijk in de buurt, evenals de natuur. Daarboven is de natuur zwaar in de overhand, wel heel mooi! Dalarna (provincie) wordt gezien als het oer-Zweden en is ook mooi om te bezoeken, maar ver rijden vanuit NL (denk bijna 2000 km enkele reis).

Ik zou zeggen maak een keus tussen Stockholm en Göteborg en maar een rondreis met een van beide steden als stop midden in de vakantie om te shoppen etc. Ook is het een idee om bij een van de grote meren(Vännern/ Vättern) te verblijven, erg mooi. Aan het Vättern heb ik heel fijn gelogeerd bij Ida's Brygga in Karlsborg.

Ik wil je wel meegeven dat de Zweden niet heel open zijn, dus als je alleen met hond gaat dan kan het een beetje eenzaam zijn soms, maar ze zijn wel zeer sympathiek. Dus als je eenmaal contact hebt dan zit het zeker goed!

Als je meer wilt weten, dan hoor ik het wel!!

Trevlig resa!
Doei Pippi Langkous!
Bedankt Ronja, voor jouw uitgebreide uitleg!!! Top, hier heb ik wel wat aan!
Hoi,

wij gaan ook al jaren naar Zweden, schitterend land.

Ronja heeft al veel verteld, wil er alleen nog aan toevoegen dat 1 week wel weinig is om naar Zweden te gaan.

Je bent toch al gauw een lange dag onderweg om in zuid-Zweden te komen en als je dan nog een stukje verder wilt ben je wel 2 dagen aan het rijden.

Is de moeite waard hoor want inderdaad, Dalarna en hoger is schitterend (volgens mij is Dalarna geen 2000km hoor...) maar dan zou ik wel minimaal 2 weken gaan.
Kan zijn dat dit inmiddels veranderd is maar ik heb begrepen dat ze bij de grens soms kijken of dieren wel goed ingeent zijn ivm voorkomen v bepaalde ziektes/wormen in Zweden. Dus kijk even wat de regels zijn.
Je zou ook met de boot kunnen gaan. Wij zijn met de boot van kiel naar gotenborg gegaan (dan vaar je snachts). Maar ik weet eigenlijk niet of daar honden op zijn toegestaan. Het is wel een heel fijne manier van reizen vind ik. Zo overbrug je toch een hele afstand terwijl je slaapt.
Zweden is erg strikt met de regels voor honden meenemen. Kan wel, maar wel ruim op tijd beginnen met inenten, ontwormen etc.
Net deze zomer twee weken in Zweden geweest, wij hebben wel 't grootste deel met de auto gedaan, en maar een korte ferry (Puttgarden/Rodby). We hebben zo'n beetje heel het land doorkruist-igg toch nog flink wat van Dalarna gezien en dat ligt al wat Noordelijker.... Idd vind ik een week ook wel kort, had aan twee weken al te weinig! Als je maar zo kort hebt, zou ik zeggen ga naar Stockholm, stad is prachtig en natuur ook altijd dicht in de buurt. Maar dat is al echt ver rijden. Max snelheid is 110 en op heel veel wegen maar 80/90, dus daar moet je ook rekening mee houden. Maar als je er niet mee zit flink wat afstanden af te leggen....

Wij zijn trouwens ook aan de kant van Goteborg geweest, een paar honderd km erboven, Bohuslan coast. Dit is ook geweldig mooi, een erg ruwe, indrukwekkende kust. Dit is wel vooral natuur, en hier en daar leuke kleine kustdorpjes.
Voor rust, ruimte en winkels is Karlstad ook een goeie. Grote vanern meer ligt eronder en een stuk(je) erboven ligt Dalarna. Karlstad zelf is een leuke plaats.

Je moet inderdaad even kijken naar de regels rondom het meenemen van een hond.

Ben zelf enthousiast zwedenganger, vind het zo'n geweldig mooi land! Zeker doen dus!
Check de regels in Zweden voor het meenemen van je hond. Strenge regels mbt rabiës/
quote:jeanine75 schreef op 18 juli 2013 @ 22:10:

Zweden is erg strikt met de regels voor honden meenemen. Kan wel, maar wel ruim op tijd beginnen met inenten, ontwormen etc.Dat dus
Een weekje zweden is best wel kort, helemaal als je daar ook je reistijd nog bij optelt. Wanneer wil je gaan?

In de winter naar Zweden gaan, kan ook superleuk zijn, maar dan moet je wel een stuk verder reizen ivm sneeuwzekerheid.

In de zomer zijn juni, juli en augustus het beste. Lekker lang licht en als je ver naar het noorden gaat, dan gaat de zon helemaal niet onder.

Verder hangt je reisroute af waar je naar toe gaat. Als je naar Skåne gaat, dan is het het makkelijkste om via de bruggen of de korte ferries te gaan. Ga je meer naar het oosten, dan kun je beter de boot vanaf kiel naar göteborg nemen.

Zweden heeft heel veel te bieden qua natuur. Zelf zou ik, als ik maar een week zou hebben, kiezen voor een combinatie van de grote meren, Värmland en de Bohuslän kust. Of als je graag wat meer naar het noorden wil gaan en in de ruigere natuur wil zitten, doorrijden naar Idre. Dat is in de zomer een lange dag rijden vanaf Göteborg.
Bedankt voor alle tips! Heel erg handig allemaal!

Wat betreft mijn hond: ontwormen gebeurd al trouw elke drie maanden en ook krijgt hij regelmatig een middel tegen vlooien en teken in zijn nek. Voor zover ik nu heb kunnen lezen, hoeft hij dan alleen een rabiës enting. Er zijn wat tegenstrijdigheden qua bloedtest ( de één zegt van wel, de ander zegt van niet ), dus dat ga ik zeker nog even navragen bij mijn dierenarts.

Qua periode zat ik zelf te denken aan mei / juni. Had verder nog geen concrete ideeën, vandaar dat ik hier een topic had gemaakt. Maar dankzij jullie bruikbare tips ( en meer zijn altijd welkom!!! ) kan mijn idee meer vorm krijgen.
Je moet ook navragen wannéér de hond voor binnenkomst ontwormt moet worden, vaak is dit binnen 10 dagen voor vertrek.
Ik had over het weekje heen gelezen, dat is idd erg kort. Ik zou er toch echt twee weken voor uittrekken, zeker als je verder wil reizen dan Skåne.

Skåne kun je ook leuk combineren met een stedentrip naar Kopenhagen, hoewel niet in Zweden wel een leuke/mooie stad om te bezoeken. Aan de andere kant kun je dan Malmö en Lund bezoeken en Skåne doortrekken. Als je wat langer hebt dan kun je vervolgens zoveel kanten uit! Het westen heeft Bohuslan, heel leuk aan zee en veel verse vis. Naar het oosten richting Kalmar en Öland (mooi eiland). Of naar het noorden en dan langs het Vättern richting Stockholm door Småland (de eerste grote bossen doemen dan voor je op). In Småland kun je naar het Glasrijk, erg mooi.

En Dalarna is rechtstreeks ca 1600 km rijden, maar als je via een van de grote steden wil rijden dan kom je al gauw aan de 1900 km.

Vorig jaar heb ik met een roadtrip door Zweden en Finland (Ferry tussen Sthlm en Helsinki) de 5000 km aangetikt, was wel een fantastische reis!

O ja, nog een tip: als je naar Zweden gaat en je wil vrienden maken, neem dan een fles of drie vier aan sterke drank mee, ook als je zelf niet drinkt. Goede wijn is ook een aanrader. De alcohol is in Zweden gillend duur, maar drinken doen de Zweden graag. Zo komen ze ook wat uit hun schulp en heb je een geweldige avond!
Doei Pippi Langkous!
Nu vergeet ik nog wat mbt je reisperiode. Mei kan nog erg koud zijn. Denk april in Nederland, de lente en de zomer beginnen later in het noorden. Een paar jaar geleden was ik er de eerste weken van mei en hoewel de eerste dagen heerlijk waren, was het twee weken later steenkoud! Het sneeuwde en ik had mijn winterjas weer nodig. Houdt daar rekening mee!

In juni is het grootste feest in Zweden, Midsommar, de zomerwende precies een half jaar voor kerst. Het is heel leuk om daar bij te zijn! Dat zou ik je dus aanraden!
Doei Pippi Langkous!
Maar staar je niet blind op de feesten hoor. Midsommar en national dag zijn feestdagen in Zweden, maar de meeste zweden vieren dit samen in kleine kring. En er zijn dus niet echt festivals zoals in Nederland.

Mei kan trouwens heel mooi zijn hoor, maar dit jaar waren de eerste groene blaadjes in zuiden zweden pas half mei aan de bomen. Juni is een veel betere maand om te gaan, maar ook dat kan per jaar enorm verschillen. Dit jaar was juni heerlijk, maar vorig jaar was het echt enorm koud. Dus zorg in ieder geval voor warme kleding.
Hallon je hebt idd gelijk. De meeste feesten zijn vooral familie- en vriendenfeesten, midsommar als tegenhanger van kerst zeker. Dat neemt niet weg dat ik vrienden heb die naar Zweden zijn gegaan tijdens midsommar en een leuk feest hebben gehad. Dat had ik niet verwacht, ik vier het alleen met Zweedse vrienden, maar het kan dus wel.
Doei Pippi Langkous!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven