Naturisten kwebbelen.

06-06-2006 22:36 1067 berichten
Inmiddels is het me duidelijk, er zijn zat naturisten die al helemaal met hun hoofd in de vakantie zitten. Het lijkt mij gezellig om hier ervaringen en tips over de omgeving e.d. uit te wisselen.

Zelf hoop ik dit jaar naar CHM Oltra te gaan, wie gaat er ook heen ?

Verder een kleine greep uit de terreinen die ik heb bezocht: Arnaoutchot, Eglantière, Riva Bella, Chiappa, Villata, Origan, Bélézy, Sablière, Le Ran de Chateau de Ferreyrolles, Le Mas de la Balma, La Clapère.........................
Ik denk vier/vijf jaar geleden. De oude eigenaar is nu overleden, misschien dat zijn zoon één en ander heeft aangepakt. Het was in elk geval een oud rommeltje, maar de douches -vlak onder het winkeltje- zijn de beste die we ooit hebben gehad. En in het restaurantje is het eten super.

Het uitzicht vanuit het chateau (of beter gezegd, de ruïne).

Alle reacties Link kopieren
Hoi Moppetoet,

wij gaan half juli naar Euronat toe. Ik hoop op heerlijke temperaturen uiteraard!

Wat ik wel op internet lees is dat er toch vaak geklede mensen lopen, maar heb het idee dat ik die berichten steeds vaker tegenkom, ook op andere campings. Nou ben ik een redelijke koukleum, dus hoop dat als het minder weer is er geen aanstoot wordt gegeven als ik iets aan heb. Maar ik ga natuurlijk voor bloot!

De faciliteiten schijnen echt geweldig te zijn hier, dus ik ben niet bang dat er steeds iets niet open is. Je kunt eigenlijk de hele week vertoeven zonder de camping af te moeten, ben echt heel benieuwd! Zal zeker verslag uitbrengen als ik terug ben, maar dat duurt dus nog even.
@Moppetoet, bekend uitzicht. Zelf getekend?
In juli met de kids naar Village du Bosc en in september met zijn tweetjes naar Terre de Soleil in Pinet, ietswat spannender.
Is er wel eens iemand op Le Couderc geweest (omgeving Bergerac in de Dordogne)? De website ziet er goed uit, denken erover om te reserveren.
Een aantal jaren geleden in het voorjaar geweest, in de mei-vakantie. Toen erg naar mijn zin gehad, onder andere een paar geweldige muziekoptredens meegemaakt, waar ook mensen uit de buurt kwamen spelen. In mei is het een kleine camping, wordt alleen de Bovenwei gebruikt, maar zijn wel alle faciliteiten open.

Nu gereserveerd voor de laatste 2 weken van augustus. Ben wel benieuwd of ik het dan niet te druk ga vinden, maar heb er zeker zin in!
quote:Evan schreef op 24 april 2009 @ 15:57:

@Moppetoet, bekend uitzicht. Zelf getekend?Nee, keurig gejat van internet. Ik kan niet tekenen, helaas.
Mooi weer komend weekend, strandje meenemen in Zeeland, we kijken er al naar uit !
Wát een parkeerellende in Zeeland. Heeft iemand tips voor ons waar een naaktstrand is mét parkeerruimte ? Vorig jaar hebben we ons wezenloos moeten zoeken naar een plekje voor de auto. De eerste keer in Zeeland, wát is dat een eind weg, zeg.

We wagen het deze zomer misschien nog een keer.

Athena Ossendrecht staat op het lijstje voor de zomervakantie -mits het weerbericht meewerkt-. Heeft iemand ervaring met dat terrein en de omgeving ?

Heeft iemand de nieuwe UIT al gelezen ? Eindelijk een UIT die weer wat herkenbaarder is als naturistenblad. Ik vond de vorige afleveringen enorme afknappers, pagina's lang gewauwel over één of andere dure sauna e.d.
quote:moppetoet schreef op 29 mei 2009 @ 21:27:

Wát een parkeerellende in Zeeland. Heeft iemand tips voor ons waar een naaktstrand is mét parkeerruimte ? Vorig jaar hebben we ons wezenloos moeten zoeken naar een plekje voor de auto. De eerste keer in Zeeland, wát is dat een eind weg, zeg.

We wagen het deze zomer misschien nog een keer.

Athena Ossendrecht staat op het lijstje voor de zomervakantie -mits het weerbericht meewerkt-. Heeft iemand ervaring met dat terrein en de omgeving ?

Heeft iemand de nieuwe UIT al gelezen ? Eindelijk een UIT die weer wat herkenbaarder is als naturistenblad. Ik vond de vorige afleveringen enorme afknappers, pagina's lang gewauwel over één of andere dure sauna e.d.voor een bezoek aan het naturistenstrand in Groede kan je op de weide parkeren (soms te betalen, 3 euro) naast de Napoleonhoeve (camping). Naaktstrand op 300 meter.
Ik ben midden augustus weer 2 weken op CHM Oltra te Cap d'Agde te vinden. Er wordt gelukkig weer meer gelet op de naturistische ethiek. Bij de reserveringsbevestiging zat een apart papiertje waarop nog eens epliciet vermeld werd dat, zolang als het weer het toelaat, men zoveel mogelijk naakt moet zijn. Voor enkele jaren terug liepen er nog wel eens teveel geklede mensen tussen, zelfs als het redelijk goed weer was. Gelukkig is dit aan het veranderen. De camping doet erg z'n best om een echte naturistencamping te zijn die voor iedereen geschikt is. Dat blijkt ook uit het lidmaatschap van de O.N.E. (Organisation Naturiste Europeènne) waar zij een van de drijvende krachten achter zijn. Een organisatie waar een tien-twintig-tal terreinen bij zijn aangesloten zoals CHM Montalivet en Flevonatuur. Wil je deze camping bezoeken, dan moet je ofwel een kaart/pasje hebben van de O.N.E. (ter plaatse ook te koop) of een lidmaatschap van de NFN. Dit laatste geniet mijn voorkeur vanwege het geringe prijsverschil, 4x per jaar een leuk informatief tijdschrift en aantrekkelijke kortingen op saunabezoeken zoals nu een zeer interressante aanbieding van de Veluwse Bron. Ben het er trouwens mee eens dat UIT sterk verbeterd is.

Weet hier trouwens misschien ook iemand of er bij Port Leucate ook een camping is?

Verder nog even vermelden dat Ryanair sinds kort op zondagen vliegt van Weeze (bij Gennep net over de grens) naar Béziers/Agde.
Hé, bedankt voor die tip over Ryanair. Gennep is niet in de buurt, maar aangezien we erg opzien tegen de autorit is er misschien één en ander te regelen met huurauto's. Ik zal het in elk geval onthouden.

CHM Oltra werkt al jaren aan een beter imago. Een fijn terrein, hoewel het megagroot is voelt het knus, vooral als je er vaker bent geweest. De eerste keer heb je iets te veel indrukken, meestal, vanwege het aangrenzende dorp. Ook is de beveiliging erg goed te noemen, en dat een terrein met zoveel plaatsen 's nachts om 00:00 uur muisstil is mag een wonder heten. Dat kom je nergens anders tegen. Die "Navette de nuit" -elektrisch golfkarretje om mensen 's nachts snel bij hun accommodatie te krijgen- is een superuitvinding, zeker als je achteraan staat (800 meter lopen).

Moppekind heeft er ook direct vriendjes nu we aan de schoolvakanties vastzitten en bij voorkeur in het Hollandse gebiedje zitten, zo dicht mogelijk bij het strand. Zet op het strand een grote Bart Smit of Intertoys tas neer, en de mede-ouders zien een baken. Je hebt snel aanspraak, als je wilt.
linkje richting port leucate.

Het valt onder het arrondissement 11. Ik ken alleen "La Grande Cosse" uit eigen ervaring. Prachtig terrein, maar helaas enorm veel overlast van moustiques. Je wordt er letterlijk opgevreten door de muggen, en de zee is een eind lopen door een moerassig strandgebied.

Bij Port La Nouvelle heb je prachtig helder water, maar de campingingang van het "naturistendeel" hebben we nooit kunnen vinden, terwijl we heel heel lang geleden wel op die camping zijn geweest toen het nog een klerecamping was.
Ik lees hier dat er mensen met kinderen naar Cap d'Agde gaan . Als je daar bekend bent , dan vraag ik me oprecht af : " waarom ? "

Leuk voor 18 plussers , maar ik zou mijn kinderen daar niet aan blootstellen . Ik heb me verbaasd dat 's avonds jonge kinderen zonder blikken en blozen tussen de pa's aan de hondenriem , moeders op hun lieslaarzen , opa's en oma's in hun SM outfit etc rondhobbelden of in een restaurantje zaten . Hoe leg je ze dat uit ?

Kun je daar je kinderen makkelijk bij weg houden , door niet in het uitgaansgebied te komen ? Of moet dat kunnen ?

Ik vond het zelf erg bizar moet ik zeggen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je kan heel goed met kinderen naar Cap d'Agde gaan. Ik heb zelf geen kinderen, maar zou het zeker ook met kinderen gedaan hebben. Vooral op de camping gaat dat uitstekend. Je moet alleen zelf van te voren goed weten wat er in Cap d'Agde allemaal te doen is. En er gewoon een beetje rekening mee houden. Op de camping is er zelfs een kinder en een jeugd/jongeren club/animatie bij "Espace Agora" vlak bij de ingang van de camping. Verder moet je gewoon het familiale deel van het strand bij de camping opzoeken en niet naar het stuk strand bij de 'Baie des Cochons' (is voorbij de strandwachtpost richting Marseillan Plage) gaan.

En neem bijvoorbeeld de Melrose Bar en de daarnaast gelegen bar (naam ontschoten), die zijn natuurlijk al de hele dag open, maar pas na 22.00u. gaan ze er op de bar dansen en zie je ook meer de 'Libertins' (of 'Échangistes' zo je wilt).

Als je er een beetje rekening mee houdt zie je hooguit wel eens wat excentrieker geklede mensen later op de avond.

Ik zie meer dan genoeg kinderen, zeker op de camping.

Op de camping schijnen (gezien de briefjes bij de toiletgebouwen) er ook enkele kinderopassen te zijn.

Verder nog heel erg bedankt voor de link Moppetoet.

Wat is trouwens jouw favoriete restaurantje daar?

Mijn favorieten zijn "Le Ghymnos" in Heliopolis, een betaalbare en zeer uitstekende Italiaan met alles supervers. Heb daar vorig jaar met een Italiaans stel gegeten en die waren daar ook zeer te spreken over.

Verder ook zeer favoriet: "Le Lagon Bleue" eveneens in Heliopolis met veel vis, oesters en mosselen. Het menu 'dégustation' doet het altijd goed. Wat ik wel heel jammer vind is dat dat visrestaurant dat naast Le Ghymnos zat er sinds een aantal jaren niet meer is. Die was werkelijk echt geweldig. Aan de ene kant van de galerij was een viswinkel met dagelijks verse aanvoer en de keuken en aan de andere kant was het restaurant. Je bestelde vis en schelp/schaal dieren werden vers uit de winkelvitrines gehaald.

Nadien heeft er overigens een vaag internetcafé gezeten en vorig jaar zat er een Creools/Afrikaans restaurant, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Ghymnos had eerst een hele leuke eigenaar (oud mannetje, het hele gezin werkte in de zaak), maar hij is er helaas niet meer. Wel jammer, want wij hoefden daar nooit in de rij te staan. Toen die man er niet meer op zat heeft het twee jaar geduurd voordat de tent weer ging lopen. De leukste ober (Laurent) is ook verdwenen, die is een eigen restaurant gestart in Montpellier, hebben we van Mo begrepen. De noordafrikaanse superpizzabakker is gelukkig wel gebleven.

Ghymnos wordt nou blijkbaar gerund door die sjaggerijnige Berendien-uut-Wisp die in haar kookschort voor de deur staat. Ze werd nóg sjaggerijniger toen ze zag dat Mo aan Moppeman een apéritief aanbood, terwijl hij die avond alleen maar kwam afhalen

Le Mississippi bevalt ons ook heel goed, aan het strand, in Port Nature,en hele vriendelijke bediening, toen we nog met een buggy moesten klooien vroegen ze aan andere mensen of die even een tafeltje konden opschuiven, zodat er ruimte was voor Moppegezin.

Terrasjes met zwembad zijn ook heerlijk, vooral als de Mistral waait en je niet op het strand kunt wezen.

Vier supermarkten, in principe hoef je een maand lang het terrein niet af.

Deutsche Eck (met Dominik) is helaas verdwenen. Geen idee waar Dominik nu uithangt, we hebben hem voor de laatste keer een paar jaar geleden gezien als entreebewaker bij de grote poort.

@BGB, vóór 20:00 uur kun je je in het hele quartier naturiste met een gerust hart begeven met kinderen, pas na 22:00 uur wordt het wat woester, maar de reglementations zijn nu zó aangescherpt dat vunzigheid in het openbaar vrijwel niet meer mogelijk is, alleen nog in de besloten clubs.

Ik kom er bijna 20 jaar, en heb veel zien veranderen. Het wordt kuis en keurig netjes daar. De feestvierders hebben volgens mij nieuwe locaties gevonden, maar daarvoor moet je een guide échangistes raadplegen.
En in de zomervakantie zijn er genoeg Nederlandse pubers te vinden die voor een tientje per uur !!! op je kind passen. Ik ken er meerdere die met meer zakgeld naar huis gaan dan waarmee ze op vakantie zijn gekomen.
Ik ben vorig jaar nog geweest , maar vond het alles behalve kuis en keurig . En er liepen héél veel kinderen rond na " spertijd " , wat mij enorm verbaasde .

Ik weet dat de vorige burgemeester ( of die daar weer voor , daar wil ik vanaf zijn ) er alles aandeed om het tij te keren ( agenten in de duinen , bereden politie over het strand ) , maar dat het inmiddels weer net zo is als jaren hiervoor .

Ik heb geen idee wat je ervan op de camping merkt , hoor .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik lees dat je de camping zelf dus niet kent ? Kijk, dan begrijp ik waarom we soms langs elkaar heen lijken te praten.

Op de camping merk je niets van het "woeste leven". Daar zitten van maart tot oktober de opa's en oma's die in augustus worden opgescheept met de kleinkinderen die 10 weken vakantie hebben (in Frankrijk dan).

CHM Oltra is geen vergelijk met het naturistendorp.

Gewoon een keurige camping, met bijna alle faciliteiten (maar geen zwembad), gratis kinderclub, gratis boogschieten en 's morgens gymles. Een paar keer per week dansavond/cabaret/etc. Uitstapjes met de bus naar bijvoorbeeld Carcassonne. Pure truttigheid dus.

En dan ook nog één van de goedkoopste naturistische terreinen én gelegen in een gebied met veel activiteiten dat ook nog eens goed bereikbaar is.
@BGB: Het hangt er natuurlijk ook vanaf wanneer je daar bent. Vorig jaar is mij verteld, en dat heb ik zelf wat jaren daarvoor ook geconstateerd, dat er wel degelijk de nodige politiecontrole is zowel langs het strand als te paard in de duinen behalve een stuk minder in de 1e paar weken van augustus als de Fransen zelf ook massaal op vakantie zijn. Verder geldt alleen het stukje strand bij de 'Baie des Cochons' als gedoogstuk waar zich wat meer kan afspelen. Behalve wat dansen op de bar na 22.00u. ben ik in ieder geval nog nooit wat onkuis tegen gekomen. Oké, je kan zien dat er wat clubs zijn gevestigd evenals wat boetiekjes die zich richten op de 'libertins'/'Échangistes', maar echt schokkend vond ik dat niet. Vergeet verder ook niet dat deze mensen heel wat geld in het laatje brengen van de plaatselijke middenstand/ondernemers. Verder heb je bijvoorbeeld AGN (Agence Genevieve Naturiste, verhuur van de apartementen)) die zich tegenwoordig meer richt op dit libertins/échangistes publiek. Economische belangen spelen of speelden ook een rol. Ik ben niet helemaal goed op de hoogte van de burgemeesters, maar zover als ik het goed begrepen heb wilde de 2na laatste burgemeester er inderdaad een rigoreus einde aan maken. Wat moeilijk was en eigenlijk vechten tegen de bierkaai. De voorlaatste liet het dan weer allemaal teveel op zijn beloop terwijl de huidige burgemeester een goede middenweg probeert te vinden. En er zijn natuurlijk altijd wel wat mensen die hun kinderen nog na 22.00u. meenemen. Maar het gros van de kinderen kun je dan niet meer zien.

De camping is absoluut weer op en top naturistisch, hooguit zie je later op de avond af en toe wat excentrieker geklede mensen. Vergeet ook niet dat tegenwoordig de 'ethique naturiste' zeer nadrukkelijk aanwezig is. Vorig jaar vooral een meid die in zo'n golfkarretje vooral 's avonds inspecties uitvoerde (met name ook de sanitair gebouwtjes).

@Moppetoet: Ik vind het inderdaad ook een geweldige vinding van die 2 golfkarren die je geruisloos naar je plek op de camping brengt.

Wat uit eten betreft inderdaad jammer dat de oude eigenaren van de Ghymnos er niet meer zitten. Ik heb thuis die Britse documentaire "Cap d'Agde, naked city" video van Charlie Simmonds (parafotos/H&E) en daar komt hij nog uitgebreid aan bod.

Le Missisippi is ook een goed adres, zeker als je net van het strand komt. Wat ik trouwens ook niet slecht vond was die Normandische Crèperie, maar ik weet niet of die er nog zit.

Ook altijd een must is om minstens 1x verse oesters en mosselen te eten van dat keetje op de camping bij de ingang.

De boodschappen haal ik het liefst bij de Cochinelle supermarkt in Port Ambonne of de Spar in Heliopolis, brood het liefst bij le Tropezienne in Heliopolis (vlak bij die wasserette in een hoek) bij werkelijk een schat van een ouder vrouwtje, vlees bij de slager in Heliopolis en dan natuurlijk groente en fruit bij de stalletjes op de camping.

Wat mij trouwens ook opviel de laatste keer is dat ze 's avonds bij de 'Croq'mediterranée' Nederlandse Farm Frites verkopen.

Was even wennen voor mij als echte liefhebber van 'Franse' frietjes. Zo kocht ik vroeger voor 10 Franse francs een bak vol bij een restaurantje te Port Nature om alleen op te eten.
Wij halen 's morgens -veel te dure- drinkyoghurt bij Coccinelle, en ook het brood halen we in Port Ambonne, tot Moppekinds' grote genoegen, want hij krijgt er altijd een chocoladebroodje cadeau. Af en toe naar de Lidl, naast de Intermarché, want die in het vakantiecentrum verderop is veel te klein.

Helaas kunnen we niet meer de trap op, naar die mooie tuin bovenin Port Ambonne, daar kon je zulke prachtige foto's maken. OMG, ik moet hier niet meer komen lezen, ik krijg zo'n heimwee naar Le Cap d' Agde.

Waarschijnlijk wordt het hem dit jaar niet, door omstandigheden waren we eerder niet in staat om te reserveren, en dat moet toch echt in de schoolvakantie.

Nog even wat dingen afwachten, en dan voor mijn part opbellen of we er nog twee weekjes terecht kunnen.
Iets van 20 jaar geleden, denk ik.

Ons eerste bezoek in Cap d' Agde, twee of drie nachten, niets opgevallen, maar wel wat mensen die sexy gekleed waren.

Een jaar later. We zien een oploop op het strand. Ongeluk gebeurd ofzo ? Niets te doen, dus slenter je er heen. De groep ging net uit elkaar.

We signaleerden een paar Nederlanders (heel handig, die kettinkjes) en vroegen of er een ongeluk was gebeurd. Het wat oudere stel keek ons aan, bestudeerde ons van top-tot-teen en vroeg toen of we al eerder waren geweest. We bevonden ons nu namelijk op het bokkenstrandje, en zojuist had men daar en publique liggen n**ken.

Waar is die grote Keule om in weg te zakken ???????

Maar zo is het al een tijd niet meer.
Moppetoet: waar in Zeeland op welk naakstrand ben je geweest?

Je zou ook kunnen kamperen op de naaktcamping Zeelandia, heb je meteen geen problemen meer met je auto. Of daar gewoon een dagje langs gaan om van de zon te genieten.

Camping Zeelandia

Zie net dat er op de website ook een overzicht staat met de naaktstranden in Zeeland.
@Moppetoet: De boulangerie te Port Ambonne is ook uitstekend, alleen hebben die niet (altijd) de 'Ficelle' (dun type stokbrood) die ik zo lekker vind en samen met een vers croissantje en degewenst iets zoets als een eclair voldoende is voor mij alleen.

Wat plaats betreft, gewoon proberen!!! Een jaar of 7 terug ben ik er eens op de bonnefooi naartoe gegaan midden in het hoogseizoen. Bij de eerste slagbomen van het Quartier Naturiste bij het kantoortje stond al vermeld "Camping Complet", toch naar binnen weten te komen en uiteindelijk 2 weken op de camping gestaan waarbij ik slechts 4x heb moeten wisselen van plaats. Dit jaar sta ik op allée plage, niet ver van het nieuwere sanitairgebouwtje. Vorig jaar stond ik op het begin van allée J.

Dat je verder niet meer de trappen op mag van Port Ambonne, komt deels ook door de vroegere bar/zwembad "La Pagayo" wat thans "La Perle Bleue" heet. Daar hadden ze regelmatig activiteiten zoals modeshowtjes, miss/mister verkiezingen etc. en dan wilde het wel eens gebeuren dat er ook volk de trappen op liep om van bovenaf alles te kunnen zien en eventueel ook foto's te maken. Voor wat die activiteiten betreft is het ook allemaal wat rustiger geworden.

En die zee is er zo heerlijk, niet zo ruw en ruig als de Atlantische kust en met bijna altijd een zandbankje in de zee waar je weer goed kunt staan en precies goed naartoe kunt zwemmen. Verder kan ik niet wachten om weer heerlijke ijsjes aan het strand te kopen (hetzij losse bolletjes of hier onbekende Magnum varianten, ook heel lekker: de Sveltesse). Wat ik zeker nooit zal doen is koffie kopen, wie wil weten wat een 'Haags bakkie' is moet dat maar eens doen. En op wat frissere dagen gaat een beignet er ook wel in. Wat trouwens grappig is, is dat als het bijvoorbeeld heel slecht weer is in Montpellier, het dan een stuk rustiger is met de ijs/beignet/koffie verkopers aan het strand omdat velen uit Montpellier komen.

Oh ja, sorry als ik je weer lekker heb zitten maken. Hmmm..
Ja, toen we een trekkerstentje hadden zijn we ook wel eens verkast. Echt een stoelendans, soms.

Vorig jaar bleek het vrijwel onmogelijk om langer te blijven, we konden alleen nog voor twee nachten een afschuwelijke plek krijgen ergens achteraan op de C. Overwoekerd en ellendig, we zagen het dus niet zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven