Nepal - Annapurna
woensdag 18 augustus 2010 om 23:01
Mijn vriend en ik zijn aan het overwegen om volgend jaar naar Nepal te gaan en de trekking rond de Annapurna te lopen. We zijn ervaren bergwandelaars maar hebben nog niet zo veel ervaring met meerdaagse tochten. Wel ruime ervaring met pittige eendaagse tochten (1000-1400m hoogteverschil).
Nu heb ik allerlei vragen! Een beginnetje:
- Als eerste natuurlijk: is het inderdaad mooi of is een andere trekking mooier? Op basis van de boekjes spreekt de Annapurna mij meer aan dan naar het basiskamp van de Mount Everest. Terecht?
- Het weer: ik zit enigszins aan het hoogseizoen vast. Juli, augustus, eventueel september. Hoe ernstig is het regenseizoen dan?
- Is het gemakkelijk op eigen houtje te doen of moet je van tevoren je accommodatie regelen? Heb niet zo'n zin om 's nachts onverwacht in de bergen te moeten liggen, maar een beetje vrijheid in of en wanneer je een rustdag inplant is wel fijn!
- Is het te doen zonder dragers? Ik voel me daarbij een beetje opgelaten... Op de Kinabalu in Borneo kregen we een verplichte gids (geen drager, t was gewoon werkverschaffing voor de mensen daar). Ik vond het maar niks, iemand die de hele tijd als een hondje nutteloos achter je aan hobbelt.
Bedankt!
Nu heb ik allerlei vragen! Een beginnetje:
- Als eerste natuurlijk: is het inderdaad mooi of is een andere trekking mooier? Op basis van de boekjes spreekt de Annapurna mij meer aan dan naar het basiskamp van de Mount Everest. Terecht?
- Het weer: ik zit enigszins aan het hoogseizoen vast. Juli, augustus, eventueel september. Hoe ernstig is het regenseizoen dan?
- Is het gemakkelijk op eigen houtje te doen of moet je van tevoren je accommodatie regelen? Heb niet zo'n zin om 's nachts onverwacht in de bergen te moeten liggen, maar een beetje vrijheid in of en wanneer je een rustdag inplant is wel fijn!
- Is het te doen zonder dragers? Ik voel me daarbij een beetje opgelaten... Op de Kinabalu in Borneo kregen we een verplichte gids (geen drager, t was gewoon werkverschaffing voor de mensen daar). Ik vond het maar niks, iemand die de hele tijd als een hondje nutteloos achter je aan hobbelt.
Bedankt!
woensdag 18 augustus 2010 om 23:24
woensdag 18 augustus 2010 om 23:44
Ladakh zou een mooi alternatief zijn was het niet dat daar nu wel een hoop problemen zijn welke reizen onmogelijk maakt.
Er is natuurlijk positief nieuws en dat is dat de kans dat de boel volgeboekt is als je ergens aankomt veel geringer is want het piekseizoen is maart/april - oktober/november.
Ik heb zelf een twee weekse tocht gemaakt in de Annapurna regio en dat is prima op eigen gelegenheid te doen. Goed te doen zonder dragers.
Er is natuurlijk positief nieuws en dat is dat de kans dat de boel volgeboekt is als je ergens aankomt veel geringer is want het piekseizoen is maart/april - oktober/november.
Ik heb zelf een twee weekse tocht gemaakt in de Annapurna regio en dat is prima op eigen gelegenheid te doen. Goed te doen zonder dragers.
donderdag 19 augustus 2010 om 11:31
Zou het niet doen in het regenseizoen. Het is echt niet zo dat je hele dagen in de regen loopt (in tegendeel). Wel is het (bijna) altijd bewolkt, waardoor je de mooie bergen om je heen niet zien. Dat zou toch eeuwig zonde zijn.
Ik heb zowel Everest basecamp gedaan als Annapurna (ook basecamp had geen tijd voor het hele circuit). Ze zijn beiden schitterend. Everest was toen nog wel iets minder toeristisch en druk als Annapurna en de lodges minder luxe. Vond dat zelf wel wat hebben, maar is wel weer 10 jaar geleden. Of dat nu nog zo is? Annapurna was qua landschap iets afwisselender, omdat we lager begonnen. Liepen dus ook door het bos en dorpjes heen.
Wij hadden overigens wel een gids en drager. De drager liep vooruit om de hutten te reserveren en de gids liep wel bij ons en vertelde echt van alles. Vonden wij zelf erg fijn en je helpt de lokale economie. Maar je hebt ze niet nodig (je hebt niet veel nodig, kan je ook zelf op je rug dragen) en de weg is ook makkelijk te vinden. Als jullie inderdaad in de zomer gaan, lijkt het me geen enkel probleem om onderweg accomodatie te vinden.
Het enige voordeel in jullie seizoen is dat het dan wel lekker rustig is.
Ik heb zowel Everest basecamp gedaan als Annapurna (ook basecamp had geen tijd voor het hele circuit). Ze zijn beiden schitterend. Everest was toen nog wel iets minder toeristisch en druk als Annapurna en de lodges minder luxe. Vond dat zelf wel wat hebben, maar is wel weer 10 jaar geleden. Of dat nu nog zo is? Annapurna was qua landschap iets afwisselender, omdat we lager begonnen. Liepen dus ook door het bos en dorpjes heen.
Wij hadden overigens wel een gids en drager. De drager liep vooruit om de hutten te reserveren en de gids liep wel bij ons en vertelde echt van alles. Vonden wij zelf erg fijn en je helpt de lokale economie. Maar je hebt ze niet nodig (je hebt niet veel nodig, kan je ook zelf op je rug dragen) en de weg is ook makkelijk te vinden. Als jullie inderdaad in de zomer gaan, lijkt het me geen enkel probleem om onderweg accomodatie te vinden.
Het enige voordeel in jullie seizoen is dat het dan wel lekker rustig is.
donderdag 19 augustus 2010 om 20:33
Ja het is mooi! Heel mooi zelfs! Ik heb vorig jaar april het Annapurna circuit gelopen en ben van plan om in oktober Mt Everest Basecamp te gaan doen.
Qua seizoen sluit ik me aan bij bovenstaande meningen...het lijkt mij erg jammer dat je niks ziet van de geweldige omgeving. Het is er echt schitterend! Ik heb zelf in groepsverband gelopen met dragers en gids en dit is mij erg goed bevallen. Je bent verzekerd van een slaapplek en je krijgt een hoop extra informatie (althans, in het geval van mijn gids wel!). Kan me voorstellen dat de situatie anders is als je met z`n tweetjes loopt en denk ook niet dat je veel moeite hoeft te doen voor een plekje in de lodge in juli/ aug. De route is overigens heel duidelijk aangegeven. Op dit moment wordt een groot deel van het Annapurna circuit voorzien van een weg. Hierdoor zal er in de toekomst dus veel meer verkeer en drukte zijn, jammer!
Qua niveau vond ik het wel meevallen. Je maakt soms wat langere wandeldagen van zo`n 8 uur, maar een groot deel van de dagen loop je maar zo`n 5 uur en moet je de rest van de middag acclimatiseren.
Qua seizoen sluit ik me aan bij bovenstaande meningen...het lijkt mij erg jammer dat je niks ziet van de geweldige omgeving. Het is er echt schitterend! Ik heb zelf in groepsverband gelopen met dragers en gids en dit is mij erg goed bevallen. Je bent verzekerd van een slaapplek en je krijgt een hoop extra informatie (althans, in het geval van mijn gids wel!). Kan me voorstellen dat de situatie anders is als je met z`n tweetjes loopt en denk ook niet dat je veel moeite hoeft te doen voor een plekje in de lodge in juli/ aug. De route is overigens heel duidelijk aangegeven. Op dit moment wordt een groot deel van het Annapurna circuit voorzien van een weg. Hierdoor zal er in de toekomst dus veel meer verkeer en drukte zijn, jammer!
Qua niveau vond ik het wel meevallen. Je maakt soms wat langere wandeldagen van zo`n 8 uur, maar een groot deel van de dagen loop je maar zo`n 5 uur en moet je de rest van de middag acclimatiseren.
donderdag 19 augustus 2010 om 21:16
vrijdag 20 augustus 2010 om 09:48
Hmm toch nog maar eens nadenken dan. Ik was er al een beetje bang voor, maar helaas kan ik volgend jaar echt niet buiten het hoogseizoen. Maar weken lang door prachtige bergen lopen en er niets van zien is wel erg zonde.
Stel nou dat het toch zou lukken om in bijv. oktober te gaan. Misschien een jaartje later. Is het dan nog steeds te doen om op eigen houtje te gaan en accommodatie per dag te regelen? Of loop je dan serieus risico om alleen maar volgeboekte dingen te treffen?
Die weg is trouwens slecht nieuws zeg!
Stel nou dat het toch zou lukken om in bijv. oktober te gaan. Misschien een jaartje later. Is het dan nog steeds te doen om op eigen houtje te gaan en accommodatie per dag te regelen? Of loop je dan serieus risico om alleen maar volgeboekte dingen te treffen?
Die weg is trouwens slecht nieuws zeg!
vrijdag 20 augustus 2010 om 09:58
Wij zijn er afgelopen jaar (opnieuw) geweest, half oktober.
September zou je qua regenseizoen net wel of net niet redden, maar inderdaad zoals al aangegevn wil je die prachtige bergtoppen kunnen zien en niet teveel te maken krijgen met eventuele landslides.
De weg wordt gelegd (is er eigenlijk al) op het stuk na de Thorung La pas, zo'n beetje vanaf Muktinath/Jomsom tot aan Tatopani.
Dat houdt in dat je de eerste 9 dagen nog steeds loopt waar je geen auto's tegen zult komen, al gaat dat in de toekomst veranderen.
Wij zijn overigens vanaf Jomsom een 'oude' route gaan volgen en hadden hierdoor alsnog weinig last van de weg. Er waren ook groepen die de weg wandelend volgden, dat lijkt me echt vreselijk; de halve dag stof happen door alle jeeps met dikke toeristen die voorbij scheuren..
Overigens vond ik de Annapurna véél mooier dan EBC!
Als je gewend bent aan wandelen en met lcihte bepakking loopt heb je volgens mij geen drager en gids nodig; de route is simpel.
Lodges kunnen snel vol zitten, met name op hoogte waar al minder lodges zijn maar de hoeveelheid wandelaars hetzelfde blijft. Het is dan wel zaak om vroeg te vertrekken zodat je ook weer vroeg kunt inchecken. Reserveren werkt volgens mij niet..
September zou je qua regenseizoen net wel of net niet redden, maar inderdaad zoals al aangegevn wil je die prachtige bergtoppen kunnen zien en niet teveel te maken krijgen met eventuele landslides.
De weg wordt gelegd (is er eigenlijk al) op het stuk na de Thorung La pas, zo'n beetje vanaf Muktinath/Jomsom tot aan Tatopani.
Dat houdt in dat je de eerste 9 dagen nog steeds loopt waar je geen auto's tegen zult komen, al gaat dat in de toekomst veranderen.
Wij zijn overigens vanaf Jomsom een 'oude' route gaan volgen en hadden hierdoor alsnog weinig last van de weg. Er waren ook groepen die de weg wandelend volgden, dat lijkt me echt vreselijk; de halve dag stof happen door alle jeeps met dikke toeristen die voorbij scheuren..
Overigens vond ik de Annapurna véél mooier dan EBC!
Als je gewend bent aan wandelen en met lcihte bepakking loopt heb je volgens mij geen drager en gids nodig; de route is simpel.
Lodges kunnen snel vol zitten, met name op hoogte waar al minder lodges zijn maar de hoeveelheid wandelaars hetzelfde blijft. Het is dan wel zaak om vroeg te vertrekken zodat je ook weer vroeg kunt inchecken. Reserveren werkt volgens mij niet..
vrijdag 20 augustus 2010 om 22:40
zondag 22 augustus 2010 om 01:22
zondag 22 augustus 2010 om 12:06
Bedankt weer voor al jullie reacties! Oyster Ik zou je weblog graag willen lezen, lijkt me super! Ik ga eens kijken of ik toch nog iets kan schuiven... Het is allemaal niet onmogelijk maar wel erg lastig.
La India, voor de lokale bevolking is een weg inderdaad wel erg fijn, daar heb je zeker gelijk in. Logisch dat iedereen graag dat soort voorzieningen heeft. Alleen wel jammer als wandelaar.
Klinkt wel een beetje 'eng' dat je vroeg moet vertrekken om nog een plekje in de lodge te krijgen. Wat doen ze dan met de mensen die later aankloppen?
La India, voor de lokale bevolking is een weg inderdaad wel erg fijn, daar heb je zeker gelijk in. Logisch dat iedereen graag dat soort voorzieningen heeft. Alleen wel jammer als wandelaar.
Klinkt wel een beetje 'eng' dat je vroeg moet vertrekken om nog een plekje in de lodge te krijgen. Wat doen ze dan met de mensen die later aankloppen?
zaterdag 4 september 2010 om 22:43
Hoi seol, bedankt voor je reactie! Manaslu ken ik niet, wat is dat voor tocht? En waarom vond je het mooier? Alle ervaringsverhalen zijn welkom!
Ben ook wel benieuwd naar ervaringen over Chitwan. Ik vond het in het boekje wel heel gaaf klinken, vooral het op olifanten op zoek gaan naar neushoorns. Maar het blog van Oyster was iets minder positief, ben wel benieuwd wat anderen daarvan vonden.
Als je die excursie alleen kunt doen op olifanten die de rest van de tijd vast zitten aan een ketting dan wil ik daar eigenlijk niet aan bijdragen! Zoiets dacht ik wel uit het blog van Oyster op te maken.
Ben ook wel benieuwd naar ervaringen over Chitwan. Ik vond het in het boekje wel heel gaaf klinken, vooral het op olifanten op zoek gaan naar neushoorns. Maar het blog van Oyster was iets minder positief, ben wel benieuwd wat anderen daarvan vonden.
Als je die excursie alleen kunt doen op olifanten die de rest van de tijd vast zitten aan een ketting dan wil ik daar eigenlijk niet aan bijdragen! Zoiets dacht ik wel uit het blog van Oyster op te maken.
woensdag 17 oktober 2012 om 12:48