Nieuw Zeeland !

13-10-2011 12:42 15 berichten
Alle reacties Link kopieren

Dag allemaal,

Over ca 3 weken vertrek ik voor 3 maanden naar Nieuw Zeeland, heel vervelend inderdaad haha.

Nu heb ik het meeste wel voorbereid en heb nog een aantal vragen waar iemand van jullie wellicht een antwoord op kan geven.

Hier komen de vragen:

-Tips voor een fijne hostel in Auckland ? Het zijn er zooooooveel.

-Ik heb me aangemeld voor coachsurfing, zijn hier inschrijfkosten aan verbonden ? Ze vragen namelijk creditcardgegevens.

-Wat ik de goedkoopste manier om te telefoneren in NZ met mijn eigen mobiel ?

-Welke geldautomaten brengen de minste kosten in rekening ?

-Word je rugzak helemaal leegehaald bij de douane in NZ ?

-Is een internationaal rijbewijs wel/niet nodig ?

-Ik reis alleen, zijn er sites om in contact te komen met andere reizigers (in hostels gaat dat vanzelf heb ik wel gelezen)

-Heeft iemand ervaring met een binnenlandse vlucht van het zuidereiland naar Auckland.

-Op welke manier kan ik gedurende de reis vooraf het makkelijkst een hostel boeken?

Dank jullie wel alvast !!
Kies een BBH hostel, die zijn ons altijd goed bevallen.

Verder is mijn info gedateerd (5jr oud) dus dat laat ik aan de anderen over.
quote:aliness schreef op 13 oktober 2011 @ 12:42:

Gewoon een simkaart kopen daar, Als ik me het goed herinner kostte die van mij 10 euro bij de vodafone

Dat hangt van je eigen bank af. Mijn bank brengt dezelfde kosten in rekening voor elke buitenlandse automaat

Nee. Je moet een formulier invullen of je bepaalde dingen bij je hebt. Als je dingen hebt ingevuld die misschien niet mogen, dan vragen ze wat het is (bijvoorbeeld als je eten hebt aangekruist dan vragen ze wat voor eten), en als je dat mee mag nemen mag je door. Helemaal de bagage doorzoeken gebeurt alleen steeksproefsgewijs, of als er redenen voor zijn

Voor zover ik weet niet. Ik rijd gewoon met mijn Nederlandse rijbewijs, maar dit zou je wel nog even moeten nazoeken (Ik heb alleen in gebieden gereden waar toch geen politie was )

-Heeft iemand ervaring met een binnenlandse vlucht van het zuidereiland naar Auckland.

Ja, zijn prima te doen. gewoon een binnenlandse vlucht, geen douane, klein vliegtuigje.

Dank jullie wel alvast !!

Ik heb mijn antwoorden vetgedrukt bij je vragen gezet. Voor zover ik ze wist.

Succes!
Als je trouwens nog een tip wil: de westkust van het Zuidereiland. Wordt vaak een beetje lacherig over gedaan door Nieuw-Zeelanders, omdat het daar altijd regent, maar het is echt prachtig! En verder de passen door de zuidelijke alpen: Arthur's pass bijvoorbeeld vond ik een prachtige route om te rijden.
-Tips voor een fijne hostel in Auckland ? Het zijn er zooooooveel.

Daarom moet je dus op de gok, waar jij je fijn bij voelt, een hostel boeken.

-Ik heb me aangemeld voor coachsurfing, zijn hier inschrijfkosten aan verbonden ? Ze vragen namelijk creditcardgegevens.

Couchsurfing is meestal gratis, ik heb nog nooit hoeven te betalen voor een overnachting. Wel heb ik moeten betalen om mezelf te identificeren zoals ze dat noemen. Je betaalt dus eenmalig lidmaatschapskosten.

Een Simkaart kopen in NZ. Of skype op je telefoon downloaden en skypen via een wifi verbinding.

Volgens mij was dat de National Bank of New Zealand

Alleen als je als verdacht wordt gezien.

Ja, gewoon ophalen bij de ANWB.

-Ik reis alleen, zijn er sites om in contact te komen met andere reizigers (in hostels gaat dat vanzelf heb ik wel gelezen)

Misschien een forum? Maar onderweg kom je ook zeker mensen tegen!

-Op welke manier kan ik gedurende de reis vooraf het makkelijkst een hostel boeken?

Via het internet. Of misschien een paar dagen van te voren bellen?

En vooral niet vergeten te genieten! Praktische zaken komen altijd wel op zijn pootjes terecht! :D

Alleen als je als verdacht wordt gezien.

En inderdaad! Die formulieren. Gewoon eerlijk invullen en dan is er niets aan de hand. En vooral geen vlees of fruit meenemen.. Ik heb per ongeluk nog een appel in mijn tas, werd niet als grappig gezien daar :P
Ze zijn in NZ wel streng met de import van bijvoorbeeld etenswaren en houten materialen en dat soort dingen. Dus eerlijk aangeven of je dat bij je hebt, anders moet je erg veel geld betalen. Mijn vriend had toen twee houten instrumenten mee, in nepal gekocht. dit was uiteindelijk geen probleem, hij had het wel meteen gevraagd. Voor ons een vrouw die iets mee had en het niet had aangegeven, dat werd een hoge boete.

In de grote steden zijn zoveel hostels om uit te kiezen, kijk van tevoren even op internet naar een goedkope met goede recensies. Ze hebben vaak ook aanbiedingen voor als je voor iets latere tijd blijft, of gratis verblijf in ruil voor schoonmaak ofzo! De meeste mensen ontmoet je ook gewoon in hostels, via via leer je veel mensen kennen. Sowieso in Auckland in de hostels is het een groot feest, iedereen gaat samen uit, elke dag is wel iets wat word georganiseerd waardoor je mensen leert kennen.

Oh en reistip, langs de oostkust van het noordeiland ((Cape Reinga helemaal in het noorden is erg mooi) en de westkust van het zuideiland! Ga ijsklimmen enzo, echt super!

Veel plezier!
Dank jullie wel voor de antwoorden!! Heel fijn.

@Jurks: weet jij hoeveel de eenmalige kosten voor indentificatie bij Couchsurfing bedragen ?
Bij ons moest wel alles de koffer uit, maar werd ook weer netjes ingepakt.

Je hebt een internationaal rijbewijs nodig inderdaad.

Wij zijn van Christchurch naar Auckland gevlogen met Air NewZealand, was maar een korte vlucht, met overigens een geweldig uitzicht over de marlborough sounds.

NZ is prachtig, geniet!
Ha Aliness, Lucky you.. zoveel tijd om in NZ door te brengen!

Ik ben eind november in NZ voor mijn werk, en heb het geluk dat ik er 2 weken vakantie aan kan plakken.

Nu bepalen dus wat ik echt niet kan missen om te bezoeken/zien.

Wat is jullie top 5?
@ssea30: waar zit je in NZ dan? Twee weken is niet heel lang.

Op het zuidereiland:

Marlborough Sounds (de Queen Charlotte Scenic Drive)

Abel Tasman NP

Fox en Franz Josef gletsjers (met de helicopter!)

The Catlins (southern scenic route)

Otago Peninsula (bij Dunedin)

Op het noordereiland:

Bay of Islands (en van daaruit naar het noorden)

Coromandel

Rotorua en omgeving

Tongariro NP
@Soley, ik zit voor werk dan in Auckland (voor een congres).

Twee weken zijn niet lang, vandaar dat het wel even puzzelen wordt met mijn reisplanning voor die 2 weken ;)

Ik hoor dat Zuidereiland meer de moeite is dan Noordereiland (al is heel NZ natuurlijk super), klopt dat?

Ik kan iig niet wachten
Nee joh! het zuidereiland is helemaal niet meer de moeite waard als het noordereiland. Het zuidereiland is meer net zoals Oostenrijk en Zwitserland minus de schattige dorpen.

Het noorden heeft Rotorua met vulkanisch modderspuiten, geisers etc. De baaien ten noorden van Auckland zijn de moeite waard evenals de Coromandel (daar is ook dat strandje waar je een kuil graaft en in heet water kunt zitten)

Dit zijn naar mijn mening dingen die je in Europa niet zo snel zult tegenkomen, en als je toch maar 14 dagen gaat moet je volgens mij zo min mogelijk tijd verliezen aan heen en weer reizen.
Ik vond beide eilanden de moeite waard, maar heel anders. Het is lastig vergelijken. Ik ben nogal van de thermische activiteit, en dan kun je op het noordereiland je lol niet op ;)

Maar het zuidereiland is prachtig met de sounds en de gletsjers, de groene heuvels...

Als ik jou was zou ik me wat gaan inlezen op de beide eilanden en dan een keus maken. Je kunt ze niet allebei doen. Eigenlijk kun je niet eens een van beiden echt goed doen, maar wel een indruk krijgen.

Je kunt vanaf Auckland vast ook wel op een snelle manier naar Wellington, dan zou je daar met de ferry de overtocht kunnen maken naar het zuidereiland, die is ook heel mooi, als je de Marlborough Sounds binnenvaart. Dan zou je daar het Abel Tasmanpark kunnen bezoeken, de gletsjers, en via Dunedin en Christchurch terug, en dan vanaf CC via Auckland terugvliegen.

Of je gaat vanaf Auckland naar de Coromandel en daarna naar Rotorua en Tongariro. Daar vermaak je je ook wel twee weken mee...

Het ligt er ook een beetje aan wat je al meer voor reizen hebt gemaakt. Als je al drie keer naar IJsland bent geweest bijvoorbeeld, zou ik de gletsjes en de thermische dingen overslaan. Het is maar net wat je graag wilt zien, het is er nagenoeg allemaal...
Thanks voor de tips!

Ik heb nog nooit gletsjers/thermische activiteiten gezien, dus die zou ik dus zeker niet moeten overslaan zo te lezen.

Ik denk ook dat ik in ieder geval 1 x een binnenlandse vlucht moet maken als ik wel iets van beide eilanden wil zien.

Maar je kunt je dus ook prima vermaken alleen op het Noordereiland? Die 2 weken moeten namelijk ook geen race tegen de klok worden...

Hebben jullie ook allemaal alleen gereisd? Ik ga normaal eigenlijk altijd met iemand anders, maar nu ben ik daar alleen. En ik ben erg benieuwd hoe dat zal gaan!

Ik hoor van veel mensen dat je snel/makkelijk mensen ontmoet die ook aan het rondreizen zijn dus dat komt vast goed. En verder ben ik ook niet iemand die slecht tegen (even) alleen zijn kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven