Op vakantie jaren 70/80

25-07-2017 10:05 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar even een ander soort topic ondanks dat er vele topics lopen over jaren 70/80.
Hoe ging dat bij jullie met de ouders?
Kaart lezen en dan nog verkeerd rijden?
De tomtom zal anno nu toch wel veel echtelijke ruzies schelen! :lol: :biggrin:
Cassettebandjes aan van Dolly Parton & Kenny Rogers, en wij zeuren dat het stomme muziek was. En nu vind ik het geweldig.
You can never have too many hats, gloves and shoes
redbulletje schreef:
25-07-2017 12:56
Haha nee hoor, mijn ouders kibbelen juist meer sinds dat ding. Vroeger keek mijn vader thuis 1x op de kaart, stopte hem weg, en reed uit zijn hoofd ergens heen. Wauw...
Nu met navigatie gaat het vaak mis omdat dat ding je soms toch stuurt via onhandigere wegen. En dan moppert mijn vader op dat ding, en mijn moeder op mijn vader: "waarom heb je dan ook zo'n ding / waarom luister je dan ook naar die muts, je kan het toch prima zelf." :rofl:
Oh en als we naar zuid-Frankrijk reden, 's nachts, dat vond ik zo leuk! Achterbank plat en dan mochten wij met zijn drietjes naast elkaar liggen in onze slaapzakken. Toen mocht dat nog... Eerst nog lekker kijken naar alle lampen die voorbij flitsen, dan heerlijk slapen.
.
anoniem_156987 wijzigde dit bericht op 03-09-2017 07:13
99.70% gewijzigd
Wij reden ieder jaar naar Zuid Frankrijk, ieder jaar dezelfde camping. Altijd mooi weer, en altijd wel n keer spugen omdat mijn moeder het vlees ontdooide in de buitenlucht. Mijn vader die te veel bier dronk en daar altijd zo melig van werd. Wanneer we vertrokken altijd een uur later dan ze ons beloofd hadden, werden wij altijd sacherijnig van. Mijn moeder wilde wel eens naar een andere camping, wat haar een hoop gezeur van ons opleverde. En ze rookten allebei als een ketter in de auto. Fileleed door hartje Lyon, uren stil staan, bloedheet, kokende motor, geen airco, gelukkig rijden we er nu omheen. Vooral mooie tijden, rivier, dammetjes, de markt, bergwandelingen, grotten bezoekjes, dagje naar de Middellandse zee, en altijd poepbruin en hoogblond haar van alle zonneschijn. Bleven altijd lekker lang weg, in elk geval 4 weken, heerlijk!
Dat soort vakantie dat jullie beschrijven viel voor mij jaren eerder. Woningruil met neef van vader, die in de buurt van zee zaten. Auto vol met kinderen. een bij moeder voor op schoot, de rest achterin waar zelfs nog 2 krukjes tussen voor en achterbank stonden omdat er anders geen plaats genoeg was, ondanks de grote auto.
Geen cassettebandjes of radio, wel boekjes en spelletjes zoals: als eerste zoveel rode auto's, kerktorens of wat dan ook zien. Of ik zie wat jij niet ziet. We schijnen zelfs verstoppertje gespeeld te hebben in de auto, vraag me niet hoe.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik herinner me geen kaartlezen of ruzies in de auto. We zijn in de jaren tachtig twee keer met de auto buiten NL/België op vakantie geweest. Een keer naar Denemarken en een keer naar Oostenrijk. Dat was vooral voor ons. Mijn ouders houden zelf eigenlijk helemaal niet van vakantie. Vooral aan de vakantie naar Oostenrijk heb ik erg leuke herinneren, veel wandelingen gemaakt overdag, veel spelletjes 's avonds. In 1990 zijn we voor de eerste keer (en enige keer als gezin) met het vliegtuig naar Portugal geweest. Ik vond dat heel indrukwekkend, had echt het idee in een compleet andere wereld te zijn.
Wij gingen in de zomer altijd naar Friesland. Omdat mijn ouders na hun huwelijk waren "geemigreerd" van Friesland naar Limburg, gingen we in de zomervakantie altijd 10 dagen naar Friesland om de hele familie te bezoeken. In het begin logeerden we dan ook letterlijk bij familie, later zaten we in een hotel daar. En dan iedere dag een ander familielid bezoeken, tot we iedereen weer hadden gehad. Erg saai voor ons kinderen, vooral als we op bezoek gingen bij iemand waarvan de kinderen al groot waren of die geen kinderen hadden. Als er wel neefjes en nichtjes waren, dan gingen we natuurlijk er samen op uit. In het begin weer even wennen aan elkaar, want, ja, we zagen elkaar maar 1 keer per jaar, maar naderhand was het altijd erg leuk. We hebben later ook vaak huizenruil gedaan met familie uit Friesland, want de familie vond het erg leuk om op vakantie te gaan in Limburg. Dan zat ik onderweg altijd te kijken of ik hun auto zag rijden, want ergens in Nederland moesten we elkaar immers kruisen. En wat ik me herinner, is de wagenziekte. Vader rookte altijd sigaartjes achter het stuur en wij kregen van die vieze benbits kauwgum met salmiaksmaak. Als je daar niet misselijk van wordt.... :sick:
Vanwege het werk van mijn vader gingen we zelden op vakantie en die paar keer dat we zijn weggeweest gingen we 4 dagen naar Zuid-Limburg. En dat vond ik fantastisch! Ik waande me in het buitenland met al die "bergen" en vakwerkhuizen. We toerden veel rond in de omgeving en we vergaapten ons aan alle mooie uitzichten.

We verbleven altijd in een eenvoudig pension. We bekeken de advertenties in de zaterdagkrant, en daar zochten we dan altijd de goedkoopste adresjes uit.

Verder maakten we 's zomers veel dagtrips naar bijvoorbeeld speeltuinen, dierentuinen of andere attracties in de buurt. Er ging dan vaak een vriendinnetje mee, soms meerdere, en dan zaten we inderdaad los op de achterbank. Wanneer er veel kinderen meegingen lagen er soms ook wel een paar los in de kattenbak van onze stationcar. ;-D

Ik stam trouwens uit 1972.
We gingen in mijn jeugd bijna altijd met de auto op vakantie; naar Denemarken of soms het zuiden van Zweden.
Ik moest wel altijd in de gordel (mijn vader reed Volvo en die had die dingen al vanaf begin jaren zeventig achterin zitten).
In de koelbox en een boodschappentas ging eten voor onderweg mee, daar waren altijd broodjes met omelet bij.
Verder vermaakte ik me met spelletjes; 'ik zie ik zie wat jij niet ziet' nummerborden tellen, kleine speelgoedjes die ik onderweg kreeg (een klik-kikker, een handigheid spelletje met zo'n doolhof met balletje, plakplaatjes op de ramen etc.)en toen ik wat ouder was (een jaar of tien denk ik) zat ik het grootste deel van de reis met mijn neus in de boeken.
We gingen altijd op twee of drie verschillende plekken, een week per plek, vaak in huisjes van particulieren die je kon huren, maar ook wel in een soort B&B of pension. Kaartlezen was wel een dingetje, op de locatie zelf reden we altijd 'kleine weggetjes en soms kon mijn moeder dan niet bijhouden waar we precies waren, dan moest mijn vader de auto stil zetten om ons weer te oriënteren en vervolgens weer verder te rijden. De route naar de vakantie bestemming toe bekeek mijn vader van te voren op de kaart en dan reed hij er zo naar toe, ook het laatste stuk over de lokale weggetjes en door de dorpjes.
We gingen ook wel eens naar Zwitserland, daar woonde een zus van mijn moeder met haar gezin, dan gingen we met de trein, dat vond ik echt helemaal geweldig.
redbulletje schreef:
25-07-2017 12:56
Zou je denken ja. Ze hebben nu navigatie maar dan zegt mijn eigenwijze vader dat hij niet klopt en rijdt hij alsnog verkeerd of om.
Speurend door de zoekertjes in de Telegraaf werd er een particulier huis in Frankrijk gehuurd. Lag altijd in the middle of nowhere. Er werd enkel Frans gesproken en zwemmen deden we in een lokale rivier.
Ik zat als 4e kind in de achterbak tussen de tassen. Scheelde ook dat ik niet wagenziek werd en broers daar gevoeliger voor waren 😊
Vooraf werd de Acsi gids erbij gepakt en dan reden we met de vouwwagen naar Frankrijk (en later als pubers zelfs 2x naar Spanje). Auto tot de nok toe volgestouwd. Mijn vader had zelf een tafeltje voor op schoot voor ons getimmerd, die kon je inklappen en wegleggen en dus uitklappen en op schoot nemen. Daarop kon ik tekenen enzo. De kussens lagen altijd tussen mij en mijn broertje op de achterbank, als een soort afscheiding tegen ruzie denk ik. Om muziek was altijd gezeik. Mijn vader maakte altijd zelf bandjes met stomme muziek en die draaide hij dan heel hard. Vond ik stom. En de sigarettenrook die altijd weer door het raampje terug naar binnen werd geblazen, recht in mijn gezicht vond ik ook stom.

Later kreeg ik een walkman en dat was super! Vooraf bandjes maken van de top 40. We kregen ook elk uur een klein cadeautje. En mijn moeder had uiteraard kleffe broodjes en lauwe pakjes drinken.

Er was standaard ruzie bij het laatste stukje voor de camping, als we er bijna waren en dus de kleinste weggetjes waar het mis ging. En dan altijd ruzie bij het opzetten van de vouwwagen. Mijn broertje en ik gingen dan altijd alvast zwemmen. Heerlijke tijden!
We gingen elk jaar voor 14 dagen naar dezelfde plek in Spanje.
Die mijn ouders na al die jaren blindelings vonden.
Villaatje van mijn oma, dus altijd ook wel wat familie dat er rondliep.

De ruzies onderweg gingen vooral om de snelheid.
Mijn moeder vond 120 snel genoeg, mijn vader verkoos 140 en vond dat mijn moeder dat ook maar moest rijden.

Ook elk jaar - als kinderen - met de kinderloze tweelingszus van mijn moeder naar dezelfde plek aan zee voor 10 dagen.
Hadden mijn ouders es 10 dagen rust (ze moesten wel werken).
En wij 10 dagen strand.
Voor zover ik me kan herinneren zijn wij twee keer op vakantie geweest. Een keer naar Sporthuis Centrum en een keer naar zo'n zelfde park in Duitsland. Ik vloog pas voor het eerst toen ik achterin de 20 was en mijn ouders hebben nog nooit gevlogen. Volgens mij was het vroeger veel normaler om niet (ver) op vakantie te gaan. Grappig dat dat na één generatie zo veranderd is. Tegenwoordig lijkt op vakantie gaan bijna een recht, móet er vast een reden zijn waarom je niet gaat (geen geld, dieren, mantelzorg) en zijn er zelfs projecten voor kinderen die niet op vakantie kunnen.
De beste vakanties. Ik was destijds klein..jongste van 3 stuks. Leeftijdsverschil van 5 en 6 jaar met broer en zus.
In den beginne ( 2-3 jaar oud) naar Texel. Weinig herinneringen uiteraard. Wel polaroids.

De rest van mn jeugd elk jaar naar Zuid Duitsland. Een of ander gat. Was geweldig! Boerderij, en dan een echte..
Mee helpen koeien melken,koeien van en naar de wei brengen, rete spannend als je zo klein bent...Keek ontzettend naar mn broer op. Deed alles wat hij deed. Koeien een tikje op de kont geven met een tak :proud:

De boerderij lag aan een riviertje. Heerlijk. Elke lunch een koelbox vol kaas, vleeswaren en natuurlijk de kaiserbrotchen. Mijn hoogtepunt was de ijskoude verse melk met Nesquick.

De boerin des huizes maakte de ALLER lekkerste jams, nooit, nee nooit meer zulke jams gehad.

Op een dag kwamen er een een paar pelotons militairen (Duitsers) ,die hun kamp opsloegen bij het riviertje. Heeeeeel interessant..
Vooral voor mijn tiener-zus...die had haar oog al laten vallen op een van de de soldaten. ( zo noemden we ze toen he?!)

Enniewee..de tenten van de militairen waren opgezet, er was een grote barbeque....en natuurlijk was het kleine zusje helemaal moe. Ik dus. Een paar militairen hebben me toen in een tent van hun gelegd , warm in een slaapzak, en ik heb daar liggen maffen tot de volgende ochtend. Was vlakbij mijm ouders natuurlijk. Iedereen vond het geweldig, ik het meest haha. Was erg jong, maar ik weet het nog goed! Nog altijd een running gag op familie feesten .

Heel, heel fijne herinneringen aan al mn jeugd vakanties :heart:
Come fly with me on a jetplane
We gingen iedere zomer 3 weken, van Denemarken , Zwitserland , Frankrijk, Luxemburg Italie..... Kamperen, Huizen huren etc. Vaak ook nog op Wintersport, en in de Herfstvakantie naar het Sauerland. Kamperen was altijd een ramp, het werd altijd ruzie bij het opzetten en weer afbouwen van de tent of alpen kreuzer.....

Maar mijn ouders geboren in de 2 de wereldoorlog gingen zelf ook altijd met hun ouders op vakantie.... Mijn vader altijd naar Bakkum, waar een huis gehuurd werd met kindermeisje ( mijn vader had nog 7 broers en zussen(. En mijn moeder ging altijd naar wijk aan zee.... Ik heb foto s van haar in zo`n prachtige bikini met punt tieten.....
Vreselijk. Ik herinner mij een welbekende kaartruzie waarbij mijn vader besloot mijn moeder achter te laten bij een tankstation langs de route du soleil. :facepalm: Drie gillende kinderen op de achterbank.

Het is wonder dat ze het hierna nog 10 jaar met elkaar hebben uitgehouden.
Tadderak30 schreef:
03-08-2017 22:07
Vreselijk. Ik herinner mij een welbekende kaartruzie waarbij mijn vader besloot mijn moeder achter te laten bij een tankstation langs de route du soleil. :facepalm: Drie gillende kinderen op de achterbank.

Het is wonder dat ze het hierna nog 10 jaar met elkaar hebben uitgehouden.
En hoe kwam ze dan weer in de auto? Of reed hij niet de autoweg op?
Ik zou de scheiding hebben aangevraagd.
Wij gingen naar de Nederlandse kust. Vantevoren toog mijn vader naat de telefooncel met een voorraad kwartjes om hotelkamers te reserveren.
De keren dat we met de auto gingen werd er altijd een stop ingelast na Etten-Leur, voor koffie en fris.
Met de trein duurde het laatste stuk heel lang want dat was een stoptrein.
Maar kaartlezen was niet nodig, want we hadden daar ook al gewoond.
parbleumondieu schreef:
03-08-2017 22:25
En hoe kwam ze dan weer in de auto? Of reed hij niet de autoweg op?
Ik zou de scheiding hebben aangevraagd.
Wij gingen naar de Nederlandse kust. Vantevoren toog mijn vader naat de telefooncel met een voorraad kwartjes om hotelkamers te reserveren.
De keren dat we met de auto gingen werd er altijd een stop ingelast na Etten-Leur, voor koffie en fris.
Met de trein duurde het laatste stuk heel lang want dat was een stoptrein.
Maar kaartlezen was niet nodig, want we hadden daar ook al gewoond.
Eerst volgende afrit, terugrijden, dan de oprit op en langs het tankstation.
Dat was wat met de auto op vakantie. De kofferbak was altijd te klein dus moest er altijd wel iets op de achterbank, of op de rond half onder de stoel. En mijn broertje en ik wilden alle 2 precies evenveel ruimte op de bank en lag ons speelgoed precies in het midden meestal in een koffertje wat we ook als tafeltje gebruikten soms als we spelletjes aan het spelen waren zoals onderuit, zeeslag etc.
En als we ons even verveelden vroegen we of het nog lang rijden was. We mochten ook om de beurt muziek uitkiezen.
En ik had ook altijd mijn kussen bij en soms nog een klein kussentje. Mijn favoriete houding was groot kussen tegen de zijkant/raam, voeten op de achterbank of half op de achterbank. Ik vond het niks om de hele tijd recht te zitten dus maar goed dat er toen nog geen gordels verplicht waren achterin :hihi:

Ook vaak zat ruzies in de auto en vaak ook gekibbel van onze ouders. "Moeten we deze afslag hebben?" "Weet ik niet!" "Kijk dan even op de kaart!" "Kan het niet vinden, oja hier... ja die moeten we hebben." en er dan inmiddels alweer voorbij zijn en dan weer gezeur van dat iemand beter had moeten opletten.

Kamperen in een tent vonden mijn ouders trouwens niks meer toen ze kinderen kregen. Teveel gedoe dus wij gingen altijd naar een bungalow park want een hotel was ook veel te duur. Gingen ook altijd naar Duitsland totdat mijn broertje en ik een keer opperde of we niet eens naar Engeland konden gaan maar dat was in de jaren 90. Ouders hadden zoiets van "Dat we daar niet eerder op waren gekomen!". Was best spannend met de auto op de boot. Mijn ouders waren al vaker met de boot naar Engeland geweest voor de kinderen kwamen en mijn moeder steeds grappen van "niet zeeziek worden he?". Niemand had er last van behalve mijn moeder die dat daarvoor nog nooit had gehad :rofl:

Maar het allerergste: We wilden een keer naar een pretpark wat een uurtje rijden was van het bungalowpark waar we verbleven. Maar toen waren de verkeersborden nog niet echt duidelijk in Frankrijk dus na ruim 2 uur rijden waren we er nog niet. Iedereen chagrijnig en toen we moesten tanken heeft mijn vader als laatste poging een medewerker gevraagd en die gaf aan dat de verkeersbordjes je inderdaad de verkeerde weg op stuurden maar dat je na een bepaald bordje een andere plaatsnaam moest volgen om er te komen. Als we toen toch eens een Tom Tom hadden :sherlock:

We gingen trouwens altijd om het jaar op vakantie behalve 1x toen zijn we een jaar later nog eens naar hetzelfde park terug gegaan omdat het zo goed was bevallen en er was een financiele meevaller waardoor er toch nog een vakantie vanaf kon. In de jaren dat we niet op vakantie gingen zouden we dagtripjes doen. Waren er vaak echter maar 1 of 2 in de hele vakantie en soms ook nog naar een saai museum.
IK vind het wel jammer dat we nu navigatie en alles hebben..ik ben zelf ook nog wel door Frankrijk gereden met landkaarten..gaf toch een tintje meer avontuur aan de vakantie..nu is het maar suf op je doel afrijden en halverweg maar eens instellen dat ding.
Vroeger ging je dagen van te voren de route uit puzzelen en opschrijven..dat was wel leuker..de ruzie in de auto weer niet haha
12 jaar was ik, toen we de eerste keer op vakantie gingen.
We hadden een huisje gehuurd op de Veluwe, waar mijn tante en oom met hun gezin ook een huisje hadden.
Fietsen mee op de imperial, kofferbak afgeladen vol en ook tussen de voorstoelen en achterbank een hoop spullen.

Het huisje hadden we voornamelijk voor te eten en slapen.
De ene dag gingen we fietsen en de andere dag maakten we een uitstapje met de auto.
Ponypark Slagharen, Giethoorn en een keer naar het Veluwemeer om te zwemmen.

Daarna nog twee keer naar de Achterhoek en een keer naar Zuid-Limburg geweest.
Warme herinneringen heb ik aan deze vakanties en ook de liefde voor fietstochten maken hierdoor gekregen.

Voor deze vakanties maakten we altijd dagtripjes en daar was altijd een dag Efteling bij.
Nog voor de tijd van de achtbanen, maar we waren om 10 uur binnen en met sluitingstijd moesten ze ons bijna buitenschoppen.
's Morgens het sprookjesbos en dan de hele middag in de speeltuin spelen.
Pluk de dag
CrepeDeFromage schreef:
03-08-2017 20:23
Speurend door de zoekertjes in de Telegraaf werd er een particulier huis in Frankrijk gehuurd. Lag altijd in the middle of nowhere. Er werd enkel Frans gesproken en zwemmen deden we in een lokale rivier.
Ik zat als 4e kind in de achterbak tussen de tassen. Scheelde ook dat ik niet wagenziek werd en broers daar gevoeliger voor waren
😊
:rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven