Outsiders

24-05-2010 13:40 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kom hier gezellig kletsen over wonen in het buitenland.

Waar woon je?

Wat doe je er?

Wat mis je aan Nederland?

Wat niet?
Ja, de dood hoort bij het leven dat klopt.

EN ieder land gaan ze er anders mee om.

Ik weet nog toen ik net in Griekenland woonde dat er net iemand overleden was. Iedereen in zware rouw en toen na 40 dagen groot feest!

Interessant hoe andere landen er mee om gaan.

Is de auto al helemaal ingepakt?
Ja, de auto is vol. Ben je nog steeds aan het werk of zit je op de stoep?
Ben nog op mijn werk, maar vertek nu

Heel veel plezier in Nederland. Geniet van het land, en ook van je man en dochters!
Heb net gekeken hoe Cobh eruitziet. Very nice!

Ja, ik heb er veel zin in. Hopelijk zijn er niet teveel gekken op de Autobahn en komen we heel aan.

Have a nice weekend and hope to talk to you soon.
MIJN INTERNET DOET HET WEER!!!!!!!!!!!

Sorry, dat moest echt even met hoofdletter.

Buurman heeft zijn modem herstart en probleem is opgelost.

Hopelijk blijft het goed.
Ow, leuk Vivagirl, jij gaat naar Ierland, het leukste land van Europa! En op je oude schip heb je vast een grote reunie van al je ex-collega's (vrienden en vriendinnen?) heb je dan geen zin mee naar Barbados & Trinidad te varen? For old times sake?!

Goh, die lonen in Zuid Oost Europa zijn echt superlaag zeg. Hier is dat zo'n $400- $ 500, dat is al zo weinig dat ik altijd aan mensen vraag hoe ze nou eigenlijk rondkomen (ben ik gewoon nieuwsgierig naar)? Dat betekent dat man en vrouw allebei hard moeten werken en dan hebben ze net geld voor huur en eten en andere basics. Niks geen luxe, dan hebben wij het zo goed, want mijn man ontwerpt en onderhoud websites en dat betaalt in harde euro's Dat paardengebeuren van mij is eigenlijk maar gescharrel in de marge, financieel gezien dan. Een hobby, waar ik een beetje geld mee verdien, zo'n $ 2 per uur schat ik, maar het is dat ik het zo leuk vind...vandaag kwamen er twee leuke Nederlanders langs, een stelletje..ze willen graag met mij gaan rijden zaterdag! En ze hadden me een Nederlands boek gegeven, hartstikke lief (zie, niet al die Nederlandse toeristen hier zijn zo erg) soms kom je heel leuke tegen!

Heidelberg, veel plezier in good, old Nederland!
quote:vivagirl schreef op 12 augustus 2010 @ 12:39:

Wat bedoel je met dat niet Nederland niet gewend is meertalig te zijn? Of lees ik dat verkeerd?

Aan de ene kant vind ik dat Nederlanders hun talen wel goed spreken. We redden ons over het algemeen in het Engels, Duits en Frans. Engelsen en Amerikanen daarin tegen spreken alleen Engels.

Maar soms hoor in Nederlanders Engels spreken en dan moet ik echt keihard lachen. Zo overduidelijk Nederlands, z'on ontzettend dik accent en helemaal fout Engels.

Aan de andere kant heb ik ook wel mensen van onze leeftijd (laten we even ruim nemen: van 20 tot 40 jaar ) en die spreken echt alleen maar Nederlands en geen andere taal.

Nou, we worden wel allemaal meertalig opgevoed, maar onze hele samenleving is er totaal niet op ingesteld. Menu kaarten zijn over het algemeen alleen in toeristische plaatsen twee-talig, straatnaam borden alleen in het NL, plattegronden. En dan heb ik het nog niet over hier echt wonen...alle rekeningen in het NL, alle in te vullen papieren, dat bedoel ik meer.

Nogmaals, ik spreek de taal niet goed, maar hier weet men dat ik geen Chinees spreek en ik kan alles in het Engels (en met veel geduld! ) regelen.

Het bedrijf is al up and running, vriendin is ook al een dikke 3 jaar hier en we gaan een beetje doen wat ik nu al doe. Evenementen, marketing etc. Na 4 jaar hier heb ik denk ik voldoende kennis en een toereikend netwerk om hier een leuke boterham (of bakje rijst, het is maar net hoe je het bekijkt) aan te verdienen.

Was een beetje aan het teruglezen en verbaasde me zo over de fascinatie voor Macedonie! Moest heel eerlijk bekennen dat ik niet eens wist waar het lag (Google is your best friend!). Hoe komt dat zo?
Ow, en zie net het hele lonen-verhaal... Vroeg me wel af hoe jullie daar mee omgaan, vooral diegenen die in een niet zo ontwikkeld land zitten. Ik bedoel, 1 van de redenen dat ik voor mezelf wil beginnen is dat ik helemaal klaar ben met het bedelen om een normaal salaris. Ik verdien voor deze contreien heel goed, maar om te leven zoals ik wil leven (en voordat ik heel arrogant en verwend over kom, valt reuze mee! Woon in een dure stad!) en ook nog eens wat aan pensioenen en zo te kunnen doen...moet het gewoon omhoog.

Major frustration!

Vivagirl, ben je echt aan het overwegen om te verhuizen naar een land waar het gemiddelde loon op 500 euro ligt? Dapper!
MrsCP, ik snap nu wat je bedoelt met dat Nederland niet meertalig is.

Ach, Groningen heeft geen Engelse menukaarten nodig, daar komen toch geen toeristen, de rest van Nederland vindt het al verg weg! Ha ha.

Macedonie is voormalig Joegoslavie, en mijn vriend woont er.

En Heidelberg heeft er ook geschiedenis.

Ik overweeg dus om er heen te verhuizen voor de liefde.

Maar ik wil niet voor 200 euro aan het werk. Mischien oppervlakkig van mij, maar ik zou dat gewoon niet kunnen.

Vandaar dat ik probeer om mijn baan van hier te verzetten naar daar. Maar ik ben een scheiterd en durf het niet door te zetten
Hey...zag net ook je eerdere opmerking over een eigen zaak opzetten is investeren.

Kan allemaal reuze meevallen he. Ik doe service/dienstverlening, dus als ik een laptop heb en een mobiele telefoon, dan ben ik klaar. En omdat ik al contacten heb, ga ik na dit project die gewoon als freelancer aan. Dus dat betekent in principe dat je als investering een paar maanden salaris moet hebben en dat kan heel minimaal zijn als je bereid bent om 'offers' te maken.

En niemand gaat natuurlijk voor 200 euro werken. Je bent dan misschien wel duurder dan de gemiddelde lokale werknemer, maar door je NL achtergrond en opleiding (toch?) en je internationale blik, vind ik dat je dat verschil ook zeker wel waard bent.

Nu alleen nog een werknemer vinden die er ook zo over denkt!
Maar het plan van ons is om niet in Macedonie te blijven.

Dus om een paar maanden te investeren en dan net als het een beetje begint te lopen, het weer op te geven, vind ik ook zoiets.

Ik zie wel veel beren op de weg he?

Het plan was namelijk dat mijn vriend hier deze zomer stage zou komen lopen, maar het lukte niet met het visum, heel erg balen. Het plan was om gewoon nog 2 jaar door te gaan met lange afstands, maar als hij hier stage zou komen lopen, dan zouden we de hele zomer samen zijn en dan konden we er weer even tegen aan.

Toen heb ik me dus bedacht dat ik daar dan wel heen zou gaan. Het idee is er op zich dus maar net, en ik wil het alleen met een goeie baan en een goed salaris.

Eerst nu naar mijn foto shoot!
Heidelberg, geniet van Nederland!

VG; heb je nou al enige reactie van je werkgever? En ben uiteraard erg benieuwd naar de shoot van vandaag!
hallo

Zo, wat een dag!

De foto shoot was super gaaf. Ik zal hier morgen wel wat foto's plaatsen. Ben nu moe, want heb de hele dag in de modder gelegen (ja, echt waar! Je krijgt vele mooie foto's vanuit een lage hoek, dus er zat niks anders op....)

En bij terug komst lag er een brief van het ziekenhuis, uitslag van mijn 2e uitstrijkje. Niet goed.

Foute cellen gevonden en die moeten ze dus weg halen.

Maar dat doe ik wel na mijn bezoek aan Nederland. Je kunt schijnbaar 4 -6 weken na die tijd bloeden en je mag geen tampons gebruiken, laat staan sexen

Mijn moeder helemaal in de stress, maar er is verder niks aan de hand. Ze halen het weg en klaar.

Ik heb mijn manager nog niet gevraagd, ga ik maandag doen.

Echt waar! Ik beloof het en anders mogen jullie mij een (virtuele) schop onder mijn kont geven.

Maar de andere, hogere manager wordt waarschijnlijk het bedrijf uit gewerkt, dus ik ga het niet aan hem vragen, maar aan mijn direkte manager.

Zo, nu lekker relaxen, glaasje wijn erbij en kaasplankje. Heerlijk.

Kym, wanneer vertrek je precies?

Heidelberg is inmiddels in Nederland.

En waar hangt de rest uit?
Waarom heb je het hem vandaag niet gevraagd (=virtuele schop onder kont)? Bang voor het antwoord soms? Maar nu zit je het hele weekend in onzekerheid, da's erger! Als je weet waar je aan toe bent, kun je verder plannen maken!

En schuif die afspraak met de gyn aub niet op de lange baan, hoe eerder die foute cellen weg zijn uit je lichaam, hoe beter het is! Ik schrik er wel van eerlijk gezegd, want ik heb nooit eerder gehoord dat zo'n jonge vrouw als jij dat ook al kan krijgen (meestal treft het vrouwen boven de 40). Maar goed dat ze in Engeland dit vaker onderzoeken, in NL had je er op je 30ste een uitstrijkje gehad, daarna weer vijf jaar wachten op de volgende. Onverantwoord eigenlijk. Hier wordt het ieder jaar opnieuw onderzocht, het is bij mij tot nu toe altijd goed geweest, hoewel ik wel al boven de 40 ben. It saves lives!

Wens iedereen een goed weekend! Zelf heb ik op zaterdag altijd een lange werkdag (vaak twee tours), dat komt omdat twee van m'n collega's, een echtpaar, dan naar de kerk gaan.

Mijn cheffin gaat binnenkort een paar weken naar Europa, dan ga ik vijf middagen per week de receptie en het internetcafe draaien. Een vriend van me wordt nachtreceptionist/ caretaker.

En ik heb beloofd de vier honden en tien katten te voederen! Dus ik krijg het nog druk, want ik heb ook nog vijf paarden in training en doe tussendoor de strand- en bergritten met de toeristen. What a life!
Ben inderdaad echt benieuwd naar de foto's VG. Kom maar op

Enne, inderdaad er achteraan hoor, doe manager of wat het ook is; duidelijkheid of in elk geval enige respons moet je krijgen!

SD, drukke dagen voor de boeg inderdaad zeg! Maar ook leuk als ik dat zo lees. Behoorlijk wat verantwoordelijkheden, dat wel, maar gaat je vast prima af. Je bent wel een pittige, zie ik zo voor me.

Ik vertrek morgen. Alles is gereed, ben er klaar voor. Alhoewel..moet zeggen dat het me toch ook weer een dubbel gevoel geeft. Vooral dat gevoel van in het diepe duiken is er nu heel erg. Soms vraag ik me af; waar ben ik mee bezig? Een heftige periode, het besef van het iedereen voor onbepaalde tijd achterlaten. Er zijn best een aantal mensen die ik ontzettend zal gaan missen.

Maar goed, genoeg gezeur. Het blijft mijn eigen keus.
Vandaag was ik vrij, dus kon ik het niet vragen

En ik schuif dat van mijn uitstrijkje zeker niet op de lange baan hoor, ik ga maandag gelijk een afspraak maken voor als ik terug ben uit Nederland.

Staat zelfs in de brief die ik gekregen heb, dat dat geen probleem is. En ik heb dat ook met de arts besproken toen ik er was en is geen probleem.

Anders had ik het zeker niet gedaan

Ze zijn hier in Engeland er inderdaad heel goed mee, met bevolkings onderzoeken. Er is hier een bekende vrouw overleden, 27 jaar, en dat had voorkomen kunnen worden als ze ooit gecontroleerd was.

Jij gaat het druk krijgen zeg. Ik hoop dat je ook extra betaald krijgt!

Maar jullie zitten dus verder financieel wel goed, dankzij het werk van je man. Zoiets wil ik dus ook in Macedonie. En het kan met het werk wat ik nu doe, het is dus alleen de vraag of mijn managers het willen.

En dat moet ik dus even vragen.

Maandag............echt waar! Dan ga ik het echt vragen!
En dat uitstrijkje VG; vind dat je er heel nuchter onder blijft. Kun je je alleen daar laten behandelen of mag dat ook in Nederland? Maar je wacht dus sowieso tot na je terugkomst? Ik vind het ook heftig klinken, maar ben blij dat jij je niet zo'n zorgen lijkt te maken.
Jeetje VG, dat uitstrijkje verhaal... Ken de achtergrond niet, maar je meldt het alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Wel goed misschien dat je niet direct in de paniek schiet. Bij dat soort dingen ben ik dan wel weer blij dat ik zo'n verzekering heb waarbij ik ieder jaar een full physical check-up mag doen. Denk dat dat dit jaar maar eens plaats gaat vinden in Thailand...het nuttige met het aangename combineren heet dat!

Heidelberg, veel plezier in NL!

Kym, sorry...kom natuurlijk net binnenvallen, maar waar ga je heen? Enne, als je toch bezig bent en je wilt het vertellen, waarom?

SD...succes met de hectiek!
Kym, we waren tegelijk aan het posten gisteren.

En ik had je post niet meer gelezen.

Je vertrekt dus vandaag!

Succes en ook een dikke knuffel.

Zal even slikken worden met afscheid nemen.

Dat hele uitstrijkje gebeuren. Ja, ben ik nuchter onder. Bang of paniekerig gaan worden, veranderd niks aan de situatie.

Maar ik ben ook steeds heel goed voor gelicht, en in de brief staat ook dat ik het uit mag stellen.

Het is ook niks ernstigs. Zijn gewoon wat cellen die niet helemaal goed zijn, en dat kan over 20 jaar kanker worden.

In Engeland zijn ze super streng hier op.

Ik ben de afgelopen 3 jaar 2 x volledig medisch gekeurd, dat moet als je op een cruiseschip wil werken. En ik ben bloed donor, dus ik hou mijn lichaam ook goed in de gaten.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ben nu foto's aan het opladen en dan zal ik hier wel een paar plaatsen.
Wilde iemand me nog een schop onder mijn kont geven? Niet meer nodig, ik heb gevraagd.

En zijn antwoord was:' I am just arguing it out for you at the moment'.

Dus......positief!

Ik had echt gelijk een NEE verwacht. Maar mijn manager vindt het opzich dus goed en is het met het hoger management aan het bespreken.

We zullen zien. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte.

Paarden foto's staan onder het topic Digi en dan 'show hier je fotografisch talent'.
Hey, wat goed VG, klinkt inderdaad alsof erg zijn best aan het doen is vooe je! Spannend, ben benieuwd naar het uiteindelijke antwoord!

En die shoot; leuk hoor dat je die zo hebt mogen doen. Kende je de mensen al of hoe is dat dan in z'n werk gegaan?

Zijn leuke foto's, alhoewel mijn 'oog' misschien wat anders is dan de jouwe. Maar dat maakt het alleen maar leuk, dat ieder weer op wat anders let tijdens fotografie.

Nou en verder...ik ben er weer!!!!

God, na echt een vreselijke vlucht (vertraging, huilende kinderen etc) dan eindelijk heel vroeg gistermorgen gearriveerd Voelt toch weer een beetje als thuiskomen. Kwam op het vliegveld al meteen bekenden tegen, leuk is dat.

Veder is het nu regenseizoen, dus regent het bijna de hele dag (de hoofdstad waar we tevens wonen, is de natste stad van de wereld!). Het appartement waar we gaan wonen is nog niet helemaal klaar en tot overmaat van ramp hebben ze de verkeerde tegels op de vloer gelegd...arrghh. We wilden zwart, mat. Het is zwart met een fijn uber-Arabisch printje geworden. Ach ja, zo gaan die dingen hier. Vind het ook wel weer grappig eigenlijk

En over fotografie gesproken; ik heb in NL nog even mijn website (portfolio) gepimpt en wat kranten hier aangeschreven. Nu heb ik een reactie van een redacteur van een krant en die wil me graag ontmoeten, heeft wel interesse in mij als evt. toekomstige fotograaf voor die krant. Dat vond ik wel een leuk nieuwtje!

Nou, verder voorlopig nog even rustig aan wat betreft de nieuwe zaak. Alles gaat traag en we zullen ons moeten aanpassen.

Vandaar dus ook op zoek naar wat andere dingen waar ik me even mee bezig kan houden.

Tot zover de update!
Sorry dat ik zo lang niks heb laten horen!

Heb 2 hele fijne weken achter de rug, de eerste week kwamen er 2 vrienden van ons, die bleven een week bij ons in huis. Gezellig!

Mijn vrien was 2 weken vrij, dus week 2 gezellig samen door gebacht, ennn gisteravond gaan kijken bij een nieuwe auto en we nemen hem :D:D

Nu is de werkweek voor ons allebei weer begonnen, maar aangezien de winkel in augustus al om 2 uur sluit, ben ik lekker vroeg thuis, alleen heeft mijn vriend het extra druk, dus hij zal wel pas rond 9 uur thuiskomen.

Fijn om te horen dat het goed gaat met jullie!

Hopen dat ze iets voor je kunnen regelen Vivagirl!
Larauu, leuk ook even weer een update van je te horen.

En Kym. Je bent er! Nu is het echt!

Ik kijk soms ook wel een beetje tegen dat soort stappen. Je hebt er zin en tegelijkertijd ook een beetje bang.

Maar als je er eenmaal bent, kijk je ook niet meer terug.

Vertel eens wat meer over die kranten en fotografie.

Wat is jouw ervaring met fotografie? En wat voor soort fotografie wil je voor ze gaan doen?

En je hebt gewoon kranten aangeschreven? Of ga je dan beetje verslag geven als je daar bent?

Ik zit te denken, mocht mijn avontuur in Macedonie door gaan, om mischien een blog/collum bij te houden voor een blad of krant. Maar ik zou niet weten waar te beginnen......
Hey Laurauu, leuk jou ook weer te lezen! En een nieuwe auto gekocht? Zijn jullie auto-fanaten?

Wat gezellig ook dat die vrienden op bezoek kwamen bij jullie in huis, uit NL of gewoon vrienden uit de buurt?

VG: nu eerst maar een fatsoenlijke baan vinden in Macedonie, waar je van kunt leven, en dan weer verder denken? Natuurlijk wel heel leuk om te gaan schrijven, maar het is ook moeilijk daar echt je brood mee te verdienen. Als extraatje natuurlijk erg leuk!

Ik heb inderdaad redacteuren van verschillende kranten aangeschreven en ze mijn portfolio gestuurd wat fotografie betreft. Ik aas eigenlijk een beetje op iets freelance-achtigs, wat ik er nu prima bij kan hebben (en houdt me ook van de straat, laten we maar zeggen).

Ben benieuwd!
Ja, je hebt gelijk. Eerst maar eens zorgen dat ik er kom en dan kijken voor een leuk bij baantje.

Maar ik zit er wel al langer over te denken.

Ook mijn ervaringen op een cruiseschip. Ik kan daar echt een boek over schrijven, wat ik daar allemaal mee gemaakt heb!

Kan natuurlijk ook een blog/collum worden met terug werkende kracht!

Maar, wat voor fotografie doe jij?

Je noemde in een eerdere post, dat je waarschijnlijk een ander 'oog' hebt.

Ik vind portretten erg leuk om te doen en macro.

Ik had afgelopen vrijdag moeite met de foto's van de paarden in draf. Hoe krijg je dat er nou spannend op?

Of fotografeer jij meer grafisch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven