Outsiders

24-05-2010 13:40 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kom hier gezellig kletsen over wonen in het buitenland.

Waar woon je?

Wat doe je er?

Wat mis je aan Nederland?

Wat niet?
En bizar ook. Windhandel. Hier ergens zit een duur yoga-nature retreat en die verwijzen hun klanten naar ons door voor $ 20 p.p. Dat vangen ze voor vijf minuten kletsen met mensen! Ze rekenen de tour zelf af met de mensen (en maken ons deel over met internetbanking) en rekenen daarbovenop nog een $ 20 p.p. voor vervoer met de 4x4 jeep.Dezelfde tour kost dan ineens $ 95, maar dat zijn allemaal rijke Amerikanen, die merken dat toch niet?! Die zogenaamde New Age yoga en meditatie centra zijn de ergste, wat hypercommercieel gedrag betreft. Maar ja, bij hun landt dan ook elke week een vliegtuig vol overspannen managers uit de VS of Canada.

Zo kun je hier ook een boomhut huren voor maar liefst $ 400 per nacht! Of een sapjeskuur doen in groepsverband, $ 1500 voor een week en daar krijg je dus niets te eten bij!! Je moet er maar opkomen, een all-inclusive concept waarbij de mensen een week lang met gemalen fruit in hun maag rondlopen (dat valt hier gratis uit de bomen) tel uit je winst!! En dat loopt als een tierelier ook nog!

Die verwende rijkelui, dat staat dan wel weer in schril contrast met de armoede van de locals. We kennen een restaurantkok, die verdient maar $1 per uur. Vandaar dat hij zo vaak mogelijk dansjes doet met bejaarde toeristendames, om zo wat fooi op te strijken, echt ik verzin het niet. En dan heb je nog een heel leger aan machete-mannetjes, die met bananentrossen lopen te leuren bij hotels en restaurants (die ze meestal jatten uit tuinen of van plantages), dat zijn pas armoedzaaiers! $ 2 brengt zo'n tros van twintig kilo maar op. Wat een leven.

Rashonden zijn hier ook erg in de mode, vooral die vreselijke Fila Brasileiras en Bullmastiffs en Rottweilers. Het rare is dat mensen die zulke honden hebben, toch heel geroutineerd stenen smijten naar de straathondjes. Raar maar waar.

Je hebt ook heel welvarende locals hoor. Die doen dan hun kids een Yamaha quadbike kado voor de tiende verjaardag. Of een driejarig Arabisch paard. Gaat mijn verstand ook ver te boven, je wilt je kind toch niet zien verongelukken? Maar ja, ze zijn heel statusgericht in deze contreien, zelfs al moet het dan allemaal op afbetaling gekocht worden, of met van die creditcards die 22 % rente vragen. De schone schijn ophouden, windowdressing, dat is het volgens mij allemaal.
quote:Sahara_desert schreef op 14 juni 2010 @ 23:41:

Zo kun je hier ook een boomhut huren voor maar liefst $ 400 per nacht! Of een sapjeskuur doen in groepsverband, $ 1500 voor een week en daar krijg je dus niets te eten bij!! Je moet er maar opkomen, een all-inclusive concept waarbij de mensen een week lang met gemalen fruit in hun maag rondlopen (dat valt hier gratis uit de bomen) tel uit je winst!! En dat loopt als een tierelier ook nog!

.

Sapkuur van 1500$ per week

Die verse sapjes kan je hier voor ca. 0.40 $ kopen per glas van een halve liter. .

Je hebt hier trouwens ook extreem lage lonen, ik ken mensen die voor 25 sol bijna 12 uur werken dat is dus 9,5$ ofzo.
Nou ja, die sapjeskuur-lodge zit dan wel op een heel mooi, sereen plekje in de jungle op een berghelling met prachtig uitzicht op de oceaan. En allerlei zweverige workshops en behandelingen zijn ook wel bij de prijs inbegrepen, het is een soort alternatieve wellness-spa. Die mensen die vandaar komen zijn bijna allemaal vermogend maar tegelijkertijd erg neurotisch, ach gossie. Van die toeristen die heeel veel aandacht vragen, komt je dat bekend voor? Vorige week was er zo een dame in een mierenhoop gaan zitten, toen moest ze meteen naar de Eerste Hulp, dat spreekt voor zich. We laten ze dan ook voor het paardrijden een disclaimer tekenen, dat we alle verantwoordelijkheid voor calamiteiten van de hand wijzen. Moet wel als je met Yankees te maken hebben, anders gaan ze je nog suen als ze over een bananenschil zijn uitgegleden. Of twee muggenbulten hebben. Zucht.
Ja, er komen hier wel meer backpackers.

Maar met groepsreizen komen wel vaak "hele speciale" mensen, dat denken ze zelf althans.

Of mensen die boos worden als er bijv geen pinguïn was die dag, alsof wij daar invloed op hebben.

Sommige Backpackers zijn overigens ook irri, ik bedoel, ik snap dat ze niet veel geld hebben en economisch proberen te reizen. Maar zeuren over 1 sol=0.40$ verschil in prijs gaat wel ver. Het mooiste is als ze met een reisgids uit 1995 komen en verwachten dat de prijs nu in 2010 nog hetzelfde is.
Ja, er komen hier wel meer backpackers.

Maar met groepsreizen komen wel vaak "hele speciale" mensen, dat denken ze zelf althans.

Of mensen die boos worden als er bijv geen pinguïn was die dag, alsof wij daar invloed op hebben.

Sommige Backpackers zijn overigens ook irri, ik bedoel, ik snap dat ze niet veel geld hebben en economisch proberen te reizen. Maar zeuren over 1 sol=0.40$ verschil in prijs gaat wel ver. Het mooiste is als ze met een reisgids uit 1995 komen en verwachten dat de prijs nu in 2010 nog hetzelfde is.

De meeste toeristen zijn trouwens wel heel leuk hoor, het is niet allemaal kommer en kwel
90% van de toeristen vind ik prima mensen, met sommigen zou ik zo bevriend kunnen raken, ware het niet dat ze overmorgen alweer weggaan...10 % vraagt heel veel aandacht, doet negatief of mekkert bij alles om korting. Nederlanders maken het ook vaak heel bont, valt mij op. Met hun wens apart af willen rekenen als ze met een groep in een restaurant eten. Ik kan als Nederlandse natuurlijk de discussie goed volgen en dan hoor je ze bv zeggen:'ja maar Joyce, jij hebt twee gin-tonics genomen en wij allemaal maar een' 'en jij had ook nog een duur toetje genomen en wij eten nooit toetjes'. En fooi kan er helemaal nooit af bij die schrieperds, terwijl ze geld zat hebben. Dat bepaalde restaurant heeft nu voor Nederlandse toergroepen (van die georganiseerde vakanties) een speciale regeling: ze mogen nu niet meer a la carte bestellen, want altijd teveel gedonder met afrekenen. Ze betalen allemaal $15 voor een maaltijd (keus uit vis, kip, rund of garnalen) en een cocktail naar keuze. Probleem opgelost, Ollanders koest.

Backpackers zijn natuurlijk een heel ander slag mensen, avonturiers in de ware zin van het woord! Net als wijzelf, toch?
idd, een fooi van een paar dollar is al aardig wat hier. Maar de meeste mensen geven geen fooi bij de tours (aan kapitein of gids) en restaurants.

Backpackets zijn idd heel anders, alleen sommige maken het echt een beetje te bont. Willen tot het gaatje gaan, terwijl we ook niet voor niets werken natuurlijk.

Meestal Israëliërs om maar even te generaliseren.

Maar idd 90% van de toeristen is echt hartstikke leuk. Die andere 10% neem ik dan maar voor lief.
Allemaal heel erg herkenbaar.

Ik weet nog dat ik op mijn sollicitatie gesprek voor reisleidster gevraagd werd, waarom ik graag in het toerisme wilde werken. En dat ik antwoorde dat ik dat wilde omdat mensen op vakantie altijd vrolijk zijn.

Ik ben aangenomen, maar ik zat er met dat antwoord dus wel volledig naast.

Ja, 90% is leuk en tevreden, en die hoor je dus ook niet.

Maar wat kunnen sommige mensen zich het zelf lastig maken en zeuren over dingen die niet belangrijk zijn, of hun eigen schuld is.

Toen ik zelf als backpacker reisde, had ik natuurlijk ook een strak budget, maar over een paar euro/dollar val ik niet.

Toch moet ik wel eerlijk zeggen dat ik soms ook problemen met de rekening delen heb.

Ik eet geen vlees en ben geen grote drinker. Dus ik heb een pasta of sandwich met een cola. De anderen aan mijn tafel eten een steak en dinken een paar biertjes. Lekker doen, geen probleem. Maar mijn maaltijd is $10 en dan moet ik $25 afrekenen. Dat doe ik dus niet. Gaat het om een paar dollar, absoluut geen probleem, maar als ik meer dan het dubbele moet betalen, wat mij vaak overkomt, dan weiger ik wel.

Vind dat verhaal van het restaurant wel lachen. Groot gelijk hebben ze. Geen a-la-carte meer voor de Nederlanders.
@ Vivagirl, dat is natuurlijk heel begrijpelijk en ook als iemand bijvoorbeeld heel krap bij kas zit. Maar hier ging het om een groep van 20 man, de bediening had alles op een bon geschreven en toen wilden ze bij het afrekenen allemaal apart betalen. Naast dat gehannes met niet genoeg wisselgeld in kas, was er ook nog een hoop consternatie omdat een boel hapjes en drankjes zogenaamd door niemand waren geconsumeerd! Eigenaar had toen beter de politie erbij kunnen halen, maar ja, na een uur stampij heeftie ze maar laten gaan met het idee ¨dit nooit meer!¨ Nu mogen ze dus uit die 4 vaste menu´s kiezen en iets van de cocktailkaart uitkiezen. Willen ze meer drinken of eten, dan meteen contant betalen graag, hij heeft zijn lesje wel geleerd!
Ja, dat van die restaurant eigenaar begrijp ik volledig hoor.

Zeker als je in het buitenland bent, waar het over het algemeen toch goedkoper is en op vakantie moet je niet zo op de centen letten. Helemaal mee eens hoor.

Maar ik word ook wel eens aangekeken zo van 'doe niet zo zuinig'. Maar degene die het meeste gegeten hebben, willen de rekening altijd delen! Nogmaals, gaat me niet om een paar euro of dollar, en als ik met echte vrienden uit eten ben, dan delen we de rekening ook gewoon.

Maar toen ik op het schip werkte, en we bijvoorbeeld in Barcelona uit eten gingen, niet de aller goedkoopste stad en ook niet naar het goedkoopste restaurant, vind ik het een ander verhaal. En dan reken ik niet alles tot op de cent uit hoor, verre van dat. Maar ik ga niet het dubbele betalen voor een broodje en een cola. Zoiets komt tot ¤7, dan leg ik ¤10 neer, wat ik al ruim vind. Terwijl als alles gedeeld werd door iedereen, ik ¤15 had moeten betalen. En dan nog is er aan het einde altijd te kort! Ook altijd zo frappant.

Volgen jullie het voetbal trouwens ook?

Ik ben absoluut geen voetbal fan. Verre van. Maar euro en world cup vind ik dan nog wel leuk en spannend.

Wij gingen ook dagelijks uit eten eigenlijk, dus dan wordt het ook een duur grapje natuurlijk.
Wij gaan een of twee keer per maand uit eten ( in Nederland was dat een of twee keer per jaar, dat heeft toch een ander prijsniveau) en bijna altijd eten we dan red snapper, heerlijk!

Ja, we volgen het WK op de voet, mijn man althans...ik kijk een beetje mee. De westrijden zijn hier in de ochtenduren en de vroege middag, dan ben ik meestal aan het werk. Die Zuid-Afrikaanse fans met hun getoeter zijn wel enthousiast zeg!

Wij zijn voor alle Afrikaanse landen en Brasil, maar verwachten dat uiteindelijk Spanje de wereldcup gaat winnen. Nederland in elk geval niet! En die Duitsers zijn ook weer ergerlijk goed, maar dat zijn ze op de een of andere manier altijd!
Ik ga hier in Londen ook niet meer zo vaak uit eten, toch een beetje duurder hier.

Ben ook dol op seafood, maar dan moet het wel vers zijn en dat is het hier in Londen niet echt.

Binnenkort richting mijn vriend, dus dan lekker seafood eten.

Eerst dit weekend nog naar Parijs.

Met voetballen ben ik wel voor Nederland, maar ik denk ook niet dat ze het gaan het halen.

Wie wel? Geen idee. Tot zover is het nog niet spannend en geen bijzondere wedstrijden. Ja Duitsland-Australie 4-0, maar was dat omdat DL zo goed was, of Australie slecht?
Leuke plannen heb jij, Vivagirl...eerst naar Paris en dan naar Macedonia, helemaal goed!

Ben je eigenlijk helemaal gewend aan het leven in Engeland? Kon zelf maar moeilijk wennen daar aan het linksrijden daar en aan die rare maten en gewichten. T & T is dus een ex-kolonie van Engeland en ik moet altijd enorm nadenken bij hun acres, inches en pounds lbs. Alles omrekenen in je hoofd, maar ik vind het wel excentriek en typisch Brits. In Belize hebben ze zelfs dollarbiljetten met Queen Elizabeth erop, heel apart.

Vandaag had ik een tourgroep met zes Amerikanen en OMG wat waren ze dik met zijn allen! Ze waren wel vrolijk en ook vriendelijk, dat wel...maar ik vind het gewoon zielig voor de paarden! Ze zijn al zo klein, met zo'n groep zwaargewichten op hun rug lijken het wel een stelletje Pakistaanse ezeltjes. Minpunt van onze business, ik had het er nog over met de eigenaresse van de paarden en die meent dat ze tot 150 kilo moeten kunnen torsen (door de bergen in de brandende zon). Maar ik heb er moeite mee, nou ja...we hebben het superkalmpjes aan gedaan onderweg.
Och die arme paarden!

als ik zoiets zie, krijg ik ook medelijden hoor.

Ik ben wel gewend aan het leven hier. Ik rij hier niet, dus dat scheelt. Maar soms met oversteken weet ik even niet welke kant ik op moet kijken. En dan ben ik even weer in Nederland en dan ben ik helemaal de kluts kwijt.

Dit weekend in Parijs dus ook goed oppassen!
-
anoniem_107555 wijzigde dit bericht op 12-07-2011 17:13
Reden: -
% gewijzigd
Altijd plek Majmaj, welkom.

Wat doe je in Suriname voor werk?

Weet je wat ik zo vreemd vind aan Suriname, is dat niemand weet waar het ligt. Ja, de Nederlanders weten het, maar hier in Engeland heeft niemand er ooit van gehoord.

Woon je Paramaribo? Of buiten de stad?
-
anoniem_107555 wijzigde dit bericht op 12-07-2011 17:15
Reden: -
% gewijzigd
Wat leuk zeg.

Hoe is het leven daar?

Vertel eens wat meer, willen we graag weten.

Verschillen en overeenkomsten.

Dingen waar je tegen aan loopt.
-
Schoonfamilie? Ben je om je vriend/man daar heen gegaan, of hem na die tijd ontmoet?

Of stel ik nu te persoonlijke vragen?

Ja, alles alleen moeten doen, dat klopt. Merk ik ook.

Thuis in Nederland helpt de familie elkaar met verhuizen en schilderen, kleine reparaties e.d. Dat moet ik allemaal alleen doen hier.

En ook de beslissingen, maar ik bespreek wel veel met mijn ouders en stel hun mening op prijs.

Maar ik ben door dit alles ontzettend zelfstandig. Maar dat was ik ook al voor een groot gedeelte, anders neem je dit soort beslissingen niet.

Hoe oud ben je?

En je familie support je dus wel. Dat is ook belangrijk.

Ik weet dat mijn moeder mij het liefst bij haar in het dorp heeft wonen, maar ze weet dat ik dan ongelukkig word. Mijn vader is heel trots op mij en een tikje jaloers, die had dit ook graag gedaan. Maar nu komen ze lekker bij mij op bezoek en dat vinden ze ook erg leuk
-
Welkom, MajMaj...Suriname, wat geweldig zeg, ook altijd al een droom van mij geweest. Ik ben in Amsterdam opgegroeid en met veel Surinaamse vriendjes & vriendinnetjes naar school gegaan vroegah (ik ben zelf al 41 trouwens). Is Sranang Tongo niet een ontzettend moeilijke taal om te leren? Of kun je je daar ook met allen Nederlands en Engels goed redden? Leuk dat nog iemand van de America's meepost uit ongeveer dezelfde tijdzone als Pino, Soya, Avian Flu en ik...nog even en we kunnen wel een meeting organiseren? Bij jou misschien;-))

Valt me op dat bijna iedereen die hier post of in de gezondheidszorg werkt OF in het toerisme, waarom zou dat zo zijn? Kun je in die beroepen het gemakkelijkst in een ander land aan de slag? Dat van alles zelf doen herken ik ook, het duurt gewoon jaren voor je zo'n netwerk van hulptroepen weer opnieuw hebt opgebouwd! Zelf hebben we een huurhuis, dat heeft wel wat voordelen: als bijvoorbeeld de wasbak uit de muur gevallen is (ik kijk nergens meer van op) dan stuurt de huisbaas zijn klusjesman langs. Zelf maait hij elke maand het gras in de tuin (een halve acre dat is ongeveer 2000 m2) met een bosmaaier en chopt de struiken met een kapmes. Lekker easy voor ons, maar dat is normaal hier....
Majmaj, dat zeker allemaal herkaanbaar hoor.

Daarom is dit ook z'on leuk topic.

En je zeurt helemaal niet. Je kunt hier lekker je frustraties kwijt.

Wat mij soms wel irriteert is dat mensen thuis denken dat we altijd maar op vakantie zijn.

Zeker toen ik op het cruise schip werkte!

Ik werkte 7 dagen per week, 7 maanden lang! 12 Uur per dag.

En dan nog van die domme opmerkingen dat ik een luize leventje had!

Of als ze zeggen dat ik zoveel geluk in mijn leven heb.

Tuurlijk, tot op zekere hoogte is dat waar, maar ik maak mijn eigen geluk. Dat ik hier woon en de hele wereld heb gezien, heeft niks met geluk te maken, dat heeft te maken keuzes en gewoon DOEN!

Ik heb wel geluk dat ik altijd leuke mensen tref en het overal naar mijn zin heb!

En ook geluk dat ik in Nederland ben geboren en al deze dingen kan doen.
Dames, wat zijn we stil!

Wat zijn we allemaal aan het doen?

Ik vlieg morgen naar Parijs voor een kraambezoek.

Maandagavond weer terug.

Nu nog in het grauwe Londen. Ik ben zo spuugzat van het weer.

Ik weet dat in de tropen wonen ook went. Heb zelf ook de laatste jaren in het Middellandse Zee gebied en de Caribbean door gebracht, dus ik kan het weten. Maar dit weer hier is echt niks hoor! Grauw, druilerig, deprimerend.........

Het zonnetje past veel beter bij mij!
Vivagirl, jij gaat strakjes lekker naar Paris, veel plezier alvast!

Nou woon ik zoals je weet in de tropen en vanmorgen was ik even helemaal geshockeerd. Was heel vroeg naar de supermarkt gefietst, om cake te kopen voor mijn dochter omdat alle kinderen iets lekkers mee naar school zouden nemen. Lagen er twee dode honden voor de winkel op straat, dat is een soort snelweg waar trucks overheen razen.

En het waren geen straatmormels maar van die grote, dikke Bullmastiffs, twee stuks en ze lagen allebei op de middenstreep. Iedereen kwam gewoon langs zonder er aandacht aan te schenken en de Chinese mevrouw van de winkel deed niet-begrijpend toen ik het zei en vroeg of ze de politie wou bellen. Toen kwam er een bekende (een Duitse man) op de motor langs en die stopte en sleepte de dode honden aan de kant. Hij vond het ook heel verdrietig. Een kudde gieren zat trouwens al klaar om zich op de kadavers te storten. Waarschijnlijk woont de eigenaar ook ergens langs de snelweg en heeft hij zijn honden altijd loslopen. Kan je erop wachten dat dit gebeurt. Wat een narigheid! Zo zie je maar dat het niet alleen maar lol is in de tropen, al is het weer meestal fantastisch.

Anyhow, ik wens jullie allemaal een fijn weekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven