OV-chipkaart

23-08-2011 08:56 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja, op een dag zal ik er tóch aan moeten geloven: de OV-chipkaart. Op dit moment koop ik nog steeds kaartjes, en wel om het volgende: Als ik een retourtje Nieuweschans-Veenendaal koop, dan kost mij dit (met korting) 28,20. Ik moet eerst een stuk met Arriva naar Groningen, maar dit kan gewoon met een NS-kaartje. Als binnenkort de kaartjes eruitgaan, moet ik inchecken in Nieuweschans en uitchecken in Groningen, kosten, 4,50. Daarna opnieuw inchecken bij NS en uitchecken in Veenendaal, kosten 13,50. En terugreis heb ik dezelfde kosten. Dit grapje gaat mij dus bijna 10 euro extra kosten voor dezelfde reis, 37 euro ofzo. Plus dat ik voor Arriva een kortingskaart moet kopen om van die 40% te blijven genieten. Als ik met de auto ga, ben ik ongeveer hetzelfde kwijt. Hoe jaag je de mensen de trein uit, gewoon zo dus. De kans is erg groot dat ik dan met de auto naar Veenendaal ga.

Wie zit met hetzelfde probleem?
Mijn probleem is van een andere orde. Maar ik ben wel sympathisant, sterkte.
Ik wilde er ook niet aan maar moest wel op een gegeven moment. Het reizen is duurder idd maar wel makkelijker.. Ik hoef niet meer te denken van oh, ik moet nog een strippenkaart kopen. En je hebt veel oplaadpunten. Nee, ik ben over het algemeel wel tevreden maar ik reis ook niet veel met het openbaar vervoer
Ik denk dat iedereen met hetzelfde probleem zit. Als in; het is stukken duurder geworden na de invoering van de OV chipklaart. Laatst was mijn fiets kapot, moest wat spulletjes halen bij de bouwmarkt, nog even hier en even daarheen (allemaal binnen amsterdam) was ik 10 euro kwijt. En ik heb 40% korting ivm studentenOV. 10 euro. Ik was geschokt
Met de trein zijn de prijzen hetzelfde gebleven als je met de NS reist, prijzen van enkeltjes zijn zelfs goedkoper geworden. Die zijn nu precies de helft van een retour. Met Arriva bedoelde ik dus de trein, niet de bussen.
Dat snapte ik, en ik haakte in op de bus, dat die daadwerkelijk duurder is van deur tot deur.

Naar mijn moeder was met strippenkaart 1,14, en met OV chip is het 1,63 (en gek genoeg is het nooit precies hetzelfde. De ene keer is het 1,60, de andere keer 1,67 ) terwijl ik van halte en halte ga.
Wat ik altijd zo rot vind is dat je 20 euro op je kaart moet heb staan. Ik reis maar voor 2 euro. Laatst had ik 19.90 euro op mijn kaart staan moet ik 5 euro erbij doen. Jammer dat je geen kaartje met bestemming op je kaart kan ingeven. Ga nu maar vaker met de bus,want daar hoef ik maar 4 euro op mijn kaart te hebben.
Ik ga ook niet meer met bus of trein, de bus is naar mijn mening veel en veel duurder geworden (een los kaartje van 1,50 naar 2,20!) en ik pas er voor om voor een ritje Enschede - Almelo 20 euro extra op een pas te moeten hebben.

Met de auto is voor ons vaak goedkoper dan met de trein, dus waarom met het openbaar vervoer gaan.
Als er niks verandert qua prijs is er geen probleem, vind de OV-chipkaart zelfs makkelijker. Ik gebruik deze namelijk wel voor bussen en trams, maar dat zijn vaak korte stukjes van een euro. Maar ik verdom het om ineens 9 euro extra te gaan betalen.
Ik baal er ook van. Bus normaal 3 euro overal heen. Nu is enkeltje 14km verder op al boven de 3 euro..
quote:stukje_cake schreef op 23 augustus 2011 @ 10:38:

Ik ga ook niet meer met bus of trein, de bus is naar mijn mening veel en veel duurder geworden (een los kaartje van 1,50 naar 2,20!) en ik pas er voor om voor een ritje Enschede - Almelo 20 euro extra op een pas te moeten hebben.

Met de auto is voor ons vaak goedkoper dan met de trein, dus waarom met het openbaar vervoer gaan.Ja, met z'n tweeën is het vaak voordeliger om de auto te pakken, doen wij ook. Maar als je alleen reist is het OV goedkoper.
Ik ben een van de gelukkigen voor wie een rit met de OV chipkaart juist goedkoper uitvalt dan met kaartjes. Dus mij hoor je niet klagen. Maar ik begrijp zeker de frustratie als de prijzen zo omhoog zijn gegaan voor je.

Daarnaast heb ik in de beginjaren de ov chipkaart genoeg vervloekt, omdat wanneer je een kaart hebt om een magnetische duer te openen (of hoe je dat ook noemt), en deze in de portemonnee bij je ov chipkaart zit, iedere keer dat je dat doet je ov chipkaart weer op 0 wordt gezet. Ik ben zo echt klauwen met geld verloren (en veel van mijn collegae met mij) voordat ik daar achter kwam.
Treinkaartje of OV-chip is even duur, alleen als je met verschillende treinmaatschappijen reist, pakt het duurder uit als je alleen met de OV-chipkaart gaat reizen.
Ik snap het niet, ik kon voor 2 weken geleden een bepaalde rit maken voor 20.20 en als ik nu precies dezelfde rit aangeef krijg ik 24.10 te zien.. Snap dat ook niet echt Gelukkig heb ik die rit bijna nooit maar toch.
Wat ik altijd heel irritant vind, is dat het bij de paaltjes van Veolia op de stations lastig in of uitchecken is met mijn NS Voordeelurenkaart OV Chipkaart. Het zal niet de eerste keer zijn dat dat problemen heeft opgeleverd. En dat terwijl ik automatisch opwaarderen/opladen heb en ook nog voor 1 cent (meen ik) ook bij Veolia in de trein 40% korting heb in de bus meen ik 20%. Wanneer je met verschillende vervoerders moet reizen en/of gebruik moet maken van de spoorverbinding Ede-Wageningen - Amersfoort kun je, wanneer dat nog mogelijk is, het beste nog papieren kaartjes kopen of anders gebruik maken van E-tickets via bijv. AH of Hema acties.
quote:kevin8 schreef op 23 augustus 2011 @ 11:32:

Wat ik altijd heel irritant vind, is dat het bij de paaltjes van Veolia op de stations lastig in of uitchecken is met mijn NS Voordeelurenkaart OV Chipkaart. Het zal niet de eerste keer zijn dat dat problemen heeft opgeleverd. En dat terwijl ik automatisch opwaarderen/opladen heb en ook nog voor 1 cent (meen ik) ook bij Veolia in de trein 40% korting heb in de bus meen ik 20%. Wanneer je met verschillende vervoerders moet reizen en/of gebruik moet maken van de spoorverbinding Ede-Wageningen - Amersfoort kun je, wanneer dat nog mogelijk is, het beste nog papieren kaartjes kopen of anders gebruik maken van E-tickets via bijv. AH of Hema acties. En daarom koop ik nog steeds papiertjes, zolang het nog kan.
quote:sito1970 schreef op 23 augustus 2011 @ 11:19:

Treinkaartje of OV-chip is even duur, alleen als je met verschillende treinmaatschappijen reist, pakt het duurder uit als je alleen met de OV-chipkaart gaat reizen.

Maar als ik het goed begrijp kun je dus ook nog gewoon een treinkaartje kopen om mee te reizen?

Sorry als het al gezegd is, dan heb ik er overheen gelezen. Ik ben al een jaar of honderd niet met de trein geweest, dus het hele OV-chipgebeuren is langs me heen gegaan. Nu wil ik eerdaags toch ergens met de trein naartoe, en vraag me dus af of ik nog gewoon een kaartje kan kopen op het station.
Ik weet niet of het op alle stations zo is? Ik meen me te herinneren dat ik een keer moest uit checken. Stonden poortjes bij. Maar weet niet of het ns of metro iets was.. Maar je kan ze iig nog kopen. Doe ik ook als ik ergens heen wil/moet.
Oh, oke. Dank je
Een enorm gedoe dat nog voor geen meter deugt, als ik de verhalen om me heen moet geloven. Ik vind dat de keuze tussen pasje en kaartje moet blijven. Hoe moeten oudere mensen of toeristen hier nu mee omgaan?
Ik vind het soms handig, maar omdat ik wil voorkomen dat er veel geld op mijn ovchip staat, zonder dat ik 'm de komende tijd ga gebruiken, koop ik voor de trein vaak nog losse kaartjes (er is een periode geweest dat een chippen goedkoper was, maar de prijzen zijn hierop aangepast). In de bus en tram vind ik het handig, maar wat ik wel vreemd vind is dat de prijs niet altijd hetzelfde is op precies hetzelfde stuk. Daarnaast is het volgens mij ook duurder dan met de strippenkaart, maar dat zorgt er alleen voor dat ik meer fiets, hetgeen gezonder is en gratis, dus dat is mooi meegenomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven