Padi halen in Europa
maandag 24 februari 2020 om 09:16
Goedemorgen,
Ik wil graag dit jaar rond eind mei en begin juni mijn duikbrevet halen in het buitenland.
Ik heb de opties ABC-eilanden en Egypte al bekeken. Daar zitten een hoop mooie opties bij.
Toch ben ik benieuwd of jullie tips hebben binnen Europa?
Ik wil graag dit jaar rond eind mei en begin juni mijn duikbrevet halen in het buitenland.
Ik heb de opties ABC-eilanden en Egypte al bekeken. Daar zitten een hoop mooie opties bij.
Toch ben ik benieuwd of jullie tips hebben binnen Europa?
lauren89 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 09:32
2.11% gewijzigd
maandag 24 februari 2020 om 14:07
Na de eerste dag worstelen, liet ik mij door mijn vriend in het pak hijsen. Was ik zo klaar.
Verder met betrekking tot jouw vorige verhaal. Ik heb nog nooit in Nederland gedoken, dus geen vergelijkingmateriaal. Maar ik ben het met je eens dat buitenlandse instructeurs ook echt wel prima zijn. Ik heb wel op veel verschillende plekken gedoken en ik vond ze allemaal erg professioneel en zeker voorzichtig. Bijna altijd wel een verkenningsduik moeten doen om onder begeleiding kennis te maken met het duikwater en ze kregen dan ook een idee van ons niveau. Twee keer niet, omdat we één keer in thuiswater doken (Bonaire) en de andere keer niet ivm de beperkte mogelijkheden, maar toen doken we in een heel klein groepje (en praktisch overhoord van te voren).
De cowboys die ik ben tegengekomen, waren zonder uitzondering mensen met 'veel' ervaring. En dan bedoel ik mensen die 1 à 2 keer per jaar een week gingen duiken, en dan veel duiken maakten. Maar ook met veel zaken slordig waren; zoals loshangende meters, slechte bouyancy (en overal aan moeten zitten om op niveau te blijven), sowieso overal aanzitten, lomp omgaan met de vinnen en overal tegenaan komen. Veel beginners zijn veel voorzichtiger heb ik gemerkt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 24 februari 2020 om 14:22
maandag 24 februari 2020 om 14:28
even dit , ook in verhouding tot verhaal van Hamerhaai: ik heb het in NL gedaan, was volgens mij een cursus van een week of 6, ik had iets van 6 lessen meen ik in buitenzwembad (was dus ook best fris) en had een springkuil voor de duikplanken en die was behoorlijk diep. Daarnaast meerdere theorieavonden en twee zaterdag buitenduiken . ik vond dat echt wel intensief hoor!
Heb daarna advanced in het buitenland gedaan, en Rescue en sommige specialty`s weer in NL.
Ik zie soms op vakantie dat je in 2 of 3 dagen openwater kan halen, daar zet ik toch mijn vraagtekens bij. Zeker als je daarna niet regelmatig (maar bijv. pas weer het jaar erop) gaat duiken.
maandag 24 februari 2020 om 15:04
Tja, zij begon
Ik zou zelf niet zo snel in Europa duiken. Ik ben een verwende tropische duiker die houdt van warme wateren en een goede visibility. Vandaar mijn tips. Als je de ABC-eilanden overweegt, waarom dan Thailand niet?
maandag 24 februari 2020 om 15:07
Het is net als met anderen dingen die je leert, als je het niet bijhoudt, verwatert de kennis. Of het nu duiken, skien of autorijden is. Eigenlijk vind ik de vergelijking met skien best opgaan. Genoeg mensen die mensen die een keer één weekje les nemen en vervolgens één keer per jaar gaan skiën. Tja... hoe veilig is dat? Natuurlijk filter je de mensen die het niet serieus nemen er wel uit door meer lessen verplicht te stellen.guppekop schreef: ↑24-02-2020 14:28even dit , ook in verhouding tot verhaal van Hamerhaai: ik heb het in NL gedaan, was volgens mij een cursus van een week of 6, ik had iets van 6 lessen meen ik in buitenzwembad (was dus ook best fris) en had een springkuil voor de duikplanken en die was behoorlijk diep. Daarnaast meerdere theorieavonden en twee zaterdag buitenduiken . ik vond dat echt wel intensief hoor!
Heb daarna advanced in het buitenland gedaan, en Rescue en sommige specialty`s weer in NL.
Ik zie soms op vakantie dat je in 2 of 3 dagen openwater kan halen, daar zet ik toch mijn vraagtekens bij. Zeker als je daarna niet regelmatig (maar bijv. pas weer het jaar erop) gaat duiken.
Aan de andere kant, je zult altijd wel aanbieder voor een snelcursus krijgen net zoals met autorijden. Dan kun je ook in 10 dagen je rijbewijs halen. Belangrijker is dat je het blijft doen en je kennis bijhoudt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 24 februari 2020 om 18:16
Ik heb ruim een half jaar op koh Tao gezeten (divemaster, instructeur en msdt gedaan) en daarna als instructeur gewerkt bij een duikschool die ow cursussen aanbood in 2.5-3 dagen. Er waren er idd bij die het deden omdat ze toch op de eilanden waren (padi halen op Tao, naar de Full moon party op Phangan en weer verder), maar het merendeel was toch echt wel serieus over hun OW en veel bleven langer om Advanced en soms ook Rescue er achteraan te doen. En er werden relatief veel refreshers gegeven, wat altijd goed is natuurlijk.
Je kunt je OW ook best in 3 dagen doen hoor: 1 avond en 2 ochtenden theorie,1 middag zwembad en 1 middag en ochtend de zee in. Daarin wordt alles behandeld wat behandeld moet worden
maandag 24 februari 2020 om 18:39
Ik zou ook overwegen om de theorie en zwembadduiken in NL te doen en dan de buitenwater duiken in het buitenland. Dat is goed mogelijk als je voor je PADI gaat en je bent op vakantie geen tijd meer kwijt aan theorielessen en de zwembadduiken. Aan dat deel was ik destijds 5 avonden kwijt. De 4 buitenwater duiken heb ik vervolgens in het buitenland in 2 dagen behaald. Ik had het heel pittig gevonden als ik dat allemaal in 2,5 a 3 dagen had moeten doen.
Zoek wel goede duikscholen op en lees online reviews. Ik weet dat er, in ieder geval in het buitenland, veel verschil in de kwaliteit zit.
Specifieke tips voor Europa heb ik verder niet. Veel plezier alvast met de duikcursus, duiken is leuk!
Zoek wel goede duikscholen op en lees online reviews. Ik weet dat er, in ieder geval in het buitenland, veel verschil in de kwaliteit zit.
Specifieke tips voor Europa heb ik verder niet. Veel plezier alvast met de duikcursus, duiken is leuk!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
maandag 24 februari 2020 om 19:29
Andersom heb je dit probleem toch ook... Ik heb mijn eerste duiken in het buitenland gemaakt, allemaal helder en redelijk warm water. Toen ik voor het eerst in Nederland ging duiken schrok ik zo van het weinige zicht! Raakte eerst echt even in paniek. Dat trok gelukkig snel bij. Maar zo'n groot verschil is altijd wennen, zowel van Nederlands naar tropisch water als andersom.
Ik heb trouwens zeker ook wel wat rare ervaringen gehad in het buitenland. Mensen die ons veel dieper lieten dan we mochten duiken. Een duiktrip die opeens (zonder overleg met ons) werd veranderd in een grotduik terwijl wij dat nog niet konden/wilden. Een duikinstructeur die we later in de vakantie met een pistool in zijn broek zagen rondlopen... Ik was blij dat ik toen mijn brevet al had en zelf wist wat ik wilde en kon en wat niet.
@TO Malta (evt Gozo) is in Europa idd een hele leuke duikplek! Er zitten een paar duikscholen. Ik zou persoonlijk ook een duikschool in Nederland zoeken en daar je theorie halen. Is ook handig om hier een school te hebben om bv een opfriscursus te doen als je na tijden weer eens gaat duiken of als je t juist zo leuk vindt dat je verder wilt leren. En het leert wat rustiger dan op vakantie, waar je meestal toch liever andere dingen wilt doen.
Veel Nederlandse duikscholen organiseren ook af en toe een duikreis waarbij je in het buitenland je brevet (of een deel ervan) kunt halen. Is misschien ook een goede tussenoplossing.
Hoe dan ook, alvast veel plezier gewenst!