Pak ik te weinig of juist teveel?

23-03-2019 10:13 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met een paklijst voor 3 weken Japan (rondreis) en ik vind het zo moeilijk om te bepalen hoeveel kleding ik mee moet nemen.
Temperaturen in de ochtend/avond/nacht zullen liggen tussen 0-12 graden.
Temperaturen overdag 13-20 graden.
Ik neem niet mijn winterjas mee maar een softshell tussenjas.

Qua kleding heb ik het volgende:
1 week voorraad aan ondergoed, sokken en 2 beha's.
3 broeken
4 thirts
3 longsleeves
1 hempje
1 trui
1 fleece vest
1 dun vestje
1 paar sneakers, slippers en slofjes
1 badpak voor als ik gebruik wil maken van het zwembad van 1 hotel.
1 pyjama

Mijn vliegoutfit bestaat uit een comfy broek die ik eventueel ook gewoon zo kan dragen, longsleeve,vest en een dunne sjaal. Ik heb textielverfrisser en wasmiddel bij zodat ik tussendoor ook dingen zelf kan wassen en een aantal hotels hebben een wasmachine/droger die je tegen betaling mag gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
23-03-2019 11:01
Het punt is dat je vaak geen zin hebt om 20 onderbroeken mee te slepen.
Ik zou ter plekke een hele kleine verpakking wasmiddel kopen of gewoon iets wassen met een beetje shampoo uit je hotel.
Als je van hier al wasmiddel mee gaat zeulen kun je inderdaad net zo goed nog 3 bh’s meenemen qua gewicht.
20 onderbroekjes weegt niks. Dan doe ik dat liever, en zoals gezegd, dan gooi ik die gedragen onderbroek gewoon weg (goedkoop van de Zeeman), dan dat ik met wasmiddel ga lopen slepen en elke dag in een wastafeltje van de hotelkamer ga staan te wassen... nog niet misschien dat ik in mijn vakantie de was ga doen. Dan stuur ik het wel naar de wasserij van het hotel.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-03-2019 10:58
Ik zou dan bij de Zeeman ofzo een hele stapel onderbroeken halen voor een habbekrats, en na het dragen zou ik die onderbroek gewoon weggooien en een schone aantrekken...
Daarmee zou ik m’n eigen vakantie verpesten. Elke avond denken aan de mensen in Bangladesh die voor een hongerloon die broekjes hebben gestikt. En alle pesticiden die zijn gebruikt voor de katoenteelt.

Dan liever een wasje extra. En proberen niet te denken aan de plasticvezels die daardoor in het water komen.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
23-03-2019 11:01
Het punt is dat je vaak geen zin hebt om 20 onderbroeken mee te slepen.
Ik zou ter plekke een hele kleine verpakking wasmiddel kopen of gewoon iets wassen met een beetje shampoo uit je hotel.
Als je van hier al wasmiddel mee gaat zeulen kun je inderdaad net zo goed nog 3 bh’s meenemen qua gewicht.
Ik neem wat wasmiddel mee in zo'n navulbaar travelflesje. Of ik was idd met shampoo. Na tig reizen ga ik voor weinig, maar sneldrogend ondergoed dat ik 's avonds even uitwas in de wasbak. Beter dan een hele berg slips, beha's en sokken mee. Bij een reis van drie weken zoek ik meestal ook een keer een hotel met wasmachines.

Verder neem ik nooit truien mee, maar alleen vesten want die kunnen los/uit als het te warm wordt. En met deze temperaturen zou ik de tussenjas ook thuislaten, maar alleen een dun waterdicht jasje meenemen. Als het koud is draag je de fleece eronder, of een dunner vestje. Of allebei :-)
Wat ook niet mag ontbreken is een dunne sjaal. Tegen kou, tocht, airco of tegen de zon.
Edit: zie dat die op de lijst staat :)
impala wijzigde dit bericht op 23-03-2019 11:26
5.85% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
23-03-2019 11:12
Daarmee zou ik m’n eigen vakantie verpesten. Elke avond denken aan de mensen in Bangladesh die voor een hongerloon die broekjes hebben gestikt. En alle pesticiden die zijn gebruikt voor de katoenteelt.

Dan liever een wasje extra. En proberen niet te denken aan de plasticvezels die daardoor in het water komen.
Maar de uitstoot van het vliegtuig op weg naar je exotische bestemming maakt dan niet uit, maar wel wakker liggen van een onderbroek?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-03-2019 11:10
20 onderbroekjes weegt niks. Dan doe ik dat liever, en zoals gezegd, dan gooi ik die gedragen onderbroek gewoon weg (goedkoop van de Zeeman), dan dat ik met wasmiddel ga lopen slepen en elke dag in een wastafeltje van de hotelkamer ga staan te wassen... nog niet misschien dat ik in mijn vakantie de was ga doen. Dan stuur ik het wel naar de wasserij van het hotel.
20 onderbroeken, plus zeg 4 beha's en tien paar sokken nemen enorm veel plek in in je koffer. Meer dan je denkt.
.
pejeka schreef:
23-03-2019 11:19
Maar de uitstoot van het vliegtuig op weg naar je exotische bestemming maakt dan niet uit, maar wel wakker liggen van een onderbroek?
https://greenseat.nl/nu-groener-reizen/
Wat je nu hebt lijkt me prima. En inderdaad ook nog wat leuks inpakken. En verder een paar van die wascapsules en tussendoor een keertje wassen.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
23-03-2019 11:20
20 onderbroeken, plus zeg 4 beha's en tien paar sokken nemen enorm veel plek in in je koffer. Meer dan je denkt.
Twintig onderbroeken nemen bij mij een klein hoekje in mijn koffer in. Sokken prop ik in de schoenen die ik meeneem en dus is de ruimte minimaal, BH's kan je in elkaar vouwen en dan is het ook niet gigantisch.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik weet niet wat voor soort sneakers je bedoelt., maar ik heb altijd van die (nep)all stars mee. Zijn ook leuk onder een korte broek en rok/jurk.
Ik zou dan ook een maillot meenemen en een leuk, praktisch jurkje. Vestje erover en dan kun je comfortabel, maar leuk op pad.

Ik las ergens 10 hemdjes voor drie weken? :O Een stuk of drie is wel fijn. Eén is wel weinig, want ze zijn zo gemakkelijk als extra laag onder echt alles.
Niet een extratrui mee, maar zorgen voor laagjes, kun je alle kanten op.

En ik vond die pyama en slofjes wel grappig, maar die heb ik dan ook niet en associeer ik met een ziekenhuisopname ;-D
pejeka schreef:
23-03-2019 11:32
Twintig onderbroeken nemen bij mij een klein hoekje in mijn koffer in.
Maar waarom gooi je ze dan na het dragen weg, als ze toch niet veel plek innemen? Dan kan je toch net zo goed je mooie ondergoed meenemen en alles thuis wassen?

Niet om te zeuren hoor, gewoon benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Moet je niet iets nets mee ook. Een jurkje ofzo? Ik weet niet wat voor hotels je verblijft?
Ik doe een variant op Pejeka. Ik gooi ondergoed dat eigenlijk versleten is niet weg, maar verzamel het en draag het op vakantie nog 1 keer, waarna ik het weg doe. Vooral voor onderweg vind ik dat handig. Laatste keer trouwens ook met een spijkerbroek gedaan. Die had ik de hele reis 1x nodig omdat we iets midden in de nacht en heel hoog gelegen gingen doen. Na gebruik weg gegooid, hoefde ik hem de rest van de reis niet mee te slepen.
SweetFirefly schreef:
23-03-2019 10:44
Maar 2 bh's? Dan moet je zowat elke dag wassen. En maar 1 pyama? Of slaap je anders naakt? En neem wat extra shirts mee en een extra trui.
Met twee bh’s en een pyjama doe ik makkelijk drie weken. Hooguit een keertje wassen als het heel warm is.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
23-03-2019 11:49
Ik doe een variant op Pejeka. Ik gooi ondergoed dat eigenlijk versleten is niet weg, maar verzamel het en draag het op vakantie nog 1 keer, waarna ik het weg doe. Vooral voor onderweg vind ik dat handig.
Dit is ook mijn tactiek, zo creëer ik tijdens de reis ruimte voor souvenirs ;-D

Ik zou overigens minder meenemen dan TO voorstelt. Sowieso de trui wisselen voor een vest van gelijke dikte, dat is veel efficiënter als het 's ochtends kil is en 's middags wat warmer. Op reis denk ik veel meer in laagjes, en pas mijn garderobe daarop aan. Ook zorg ik dat alles grotendeels bij elkaar past en onderling te combineren is.

Komende week ga ik binnen Europa op reis en verwacht ongeveer hetzelfde weer: 's ochtends koel en 's middags tegen de 20 graden. Ik neem dit mee:
1 broek,
1 rok
2 jurken (1driekwart mouw, 1 korte mouw)
2 longsleeves,
2 t-shirts
2 hemdjes,
2 dun vestjes
1 warm (wollen) vest,
2 twee (60-80 denier) panty's
9 oude onderbroeken (ik ga 18 dagen, dus 1x wassen en daarna weggooien)
2 bh's
4 paar sokken (soms ook weggooimateriaal)

Ik reis rond met openbaar vervoer, wat betekent dat ik m'n bagage zelf moet dragen. Dan vind ik het wel zo fijn dat er geen 15 kilo op m'n rug hangt. Meestal heb ik maximaal 8 à 9 kilo ruimbagage.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me echt prima. Voldoende laagjes en dingen om te combineren mocht bijv. je trui vies worden. Verder kun je natuurlijk altijd iets kopen als je merkt dat je iets echt mist.

Fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-03-2019 11:10
20 onderbroekjes weegt niks. Dan doe ik dat liever, en zoals gezegd, dan gooi ik die gedragen onderbroek gewoon weg (goedkoop van de Zeeman), dan dat ik met wasmiddel ga lopen slepen en elke dag in een wastafeltje van de hotelkamer ga staan te wassen... nog niet misschien dat ik in mijn vakantie de was ga doen. Dan stuur ik het wel naar de wasserij van het hotel.
Op rondreizen gaat een en ander nou net iets anders. Zeker als je gewicht op je rug moet dragen om van a naar b te komen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
23-03-2019 11:20
20 onderbroeken, plus zeg 4 beha's en tien paar sokken nemen enorm veel plek in in je koffer. Meer dan je denkt.
Ik doe alles in die zippzakken van de Ikea. Shirts bij shirts, onderbroeken bij onderbroeken, etc. Lucht eruit drukken en dichtzippen. Scheelt enorm veel plek en zoeken. Paar mee voor de vuile was...ideaal. Stukkie touw mee en paar knijpers en je bespaart kilo’s bagage.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.nl/search?q=ikea+pla ... cKyLxO5MJM

https://www.google.nl/search?q=packing+ ... d6Gg-Wf2uM
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou zelf geen pyjama en slofjes meenemen. Wel wat meer hemdjes. Je kunt prima slapen in een t-shirt of hemd (dat je overdag al aan had).

Zijn je broeken spijkerbroeken? Persoonlijk vind ik dat zware ondingen. Ik ga altijd voor een stuk of 4 jurken, 2-3 panty's en 2-3 thermoleggings, een paar vesten en wat t-shirts, longsleeves en hemdjes. En wat sjaals. Op koudere dagen doe je hemd, t-shirt (of longsleeve), jurk, vest en thermolegging aan. Op warmere dage een laag minder onder de jurk, en overdag panty's ('s avonds als het afkoelt weer een thermolegging). Sjaal neem je mee in je daypack, altijd prettig om om te kunnen slaan.

Maar als jij niet graag jurken draagt lijkt me jouw lijstje ook prima verder (met een paar hemdjes en sjaals meer).

Oh en je draagt wandelschoenen oid in het vliegtuig neem ik aan? Of loop je de hele vakantie op dat ene paar sneakers?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je teveel bij je hebt. 3 vesten, een trui, 4 broeken...te veel.
Vest, longsleeve, broek en gympen of wandelschoenen in vliegtuig aan en dan nog 1 trui,1 broek, 2 shirts, 1 longsleeve, 2 hemdjes en voor 1 week ondergoed en sokken mee en een paar slippers.

Je kunt daar toch wassen en evt wat bijkopen indien nodig.
Alle reacties Link kopieren
De sneakers zijn van New Balance maar ik vermoed dat ik voornamelijk m'n wandelschoenen aan heb. M'n wandelschoenen heb ik aan en vervang ik tijdens de vlucht voor lekker dikke sokken. M'n softshell is wind en water dicht tot op zekere hoogte. Ik draag nooit rokjes of jurkjes.
En qua pyjama, in Japan krijg je meestal een pyjama van het hotel. Geen idee waarom maar goed als m'n eigen pyjama even gewassen moet worden dan trek ik die wel aan :)

Heb er nu maar een extra trui ingegooid want m'n koffer is bijna nog voor de helft leeg als ik alles ga stapelen. Ik gebruik travelcubes, heel handig en heb ook van die compressie zakken voor als ik ruimte nodig heb om souvenirs kwijt te kunnen.
M'n koffer weegt nu 14-15 kilo, een nieuw persoonlijk record.

En dat wasmiddel zit in zo'n klein 100ML flesje en had van m'n vorige reis nog van die wasblaadjes over, vond dat wel ondingen vandaar nu iets vloeibaars.
Alle reacties Link kopieren
Wow dan heb je zeker een hele zware koffer? Want je hebt echt superweinig bij je vind ik... Zeker als de helft van je koffer nog leeg is, waarom neem je dan niet meer kleding mee zodat je niet hoeft te wassen?

Mijn koffer is, als ik 'm helemaal heb volgepropt, 13 kilo. En dan heb ik kleding en ondergoed voor 2 weken mee (dus voor ELKE dag schone kleren), + extra kleren zoals jurkjes etc., meerdere paren schoenen en een paar dikke boeken.

Ik zou nooit met zo weinig kleren op vakantie gaan, maar ik zou dan ook niet mijn kleren wassen op vakantie. En al helemaal niet meerdere keren wassen, zeker als je ruimte over hebt in je koffer! Waarom zou je dat doen?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Naast m'n kleding en de rest wat ik al genoemd heb zit er ook nog een EHBO tasje in, m'n toilettas (ik heb een gevoelige huid dus kan niet altijd tegen die dingen die je bij hotels krijgt), wat kleine prullaria zoals een petje, riem, reserve bril. En wandelstokken. Mijn koffer op zichzelf weegt al bijna 4 kilo.
Je neemt een koffer mee dus? Je rondreis is helemaal georganiseerd incl vervoer van bagage, je hoeft niet zelf met je bagage op je rug te reizen? Dan zou ik echt meer meenemen, vooral ondergoed, sokken en t-shirts, zodat je niet hoeft te wassen. Je hebt nog kilo's over en je hoeft niet te sjouwen blijkbaar.
pejeka schreef:
23-03-2019 10:21
Als jee trui of vest extra nodig denkt te hebben, kan je dat toch gewoon in Japan kopen? Volgens mij hebben ze daar ook winkels...
Moet je maar net zo'n frele bouw hebben als die Japannertjes. Met 'n Europese XL maat zul je daar vast niet makkelijk aan kleding kunnen komen.
In Japan kopen is voor Nederlanders niet de meest logische optie. Japanners zijn tamelijk klein.

Wat je wel zou kunnen doen is kijken of je elke week ergens 2 dagen achter elkaar bent en dan googlen op mogelijkheden voor een wasserette. (Of in het hotel laten doen). Dan hoef je maar voor 1 week kleren mee te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven