Paniek! Vliegen

14-05-2011 09:42 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgenochtend vertrek ik voor twee weken naar de Domenicaanse Republiek. Ik heb er ontzettende zin in, maar ben enorm gespannen voor de vliegreis. Heb het afgelopen half jaar last gehad van paniekaanvallen en ben bang dat ik in het vliegtuig weer helemaal in de paniek ga schieten, omdat ik er niet uit kan,we zo hoog zitten etc. Ik heb Oxazepam bij me, maar gebruik dat natuurlijk liever niet.

Hebben mensen nog goede tips om een 10 uur durende vliegreis een beetje ontspannen door te komen?
gewoon die oxazepam nemen,niet moeilijk over doen.

En hoe kom je de vliegreis door..nou beetje lezen,beetje dutten,film kijken,eten,kletsen met degene naast je.

Maar dan moet je dus niet zo opfefokt zijn.

Ik zou gewoon die pil nemen,wat maakt dat zou uit voor een keertje.

Fijne vakantie!
Ipod met muziek en audioboeken. dvdspeler, sudoku's boeken, kruiswoordpuzzels, breiwerk etcetc. Jezelf bezig houden dus. En af en toe naar de stewardessen lijken, zolang die nog lachten is er niets aan de hand. Het kan ook geen kwaad het te melden bij 1 van hen, dan houden ze je extra in de gaten.

Succes, sterkte en veel plezier!
Door gewoon die oxazepam te slikken en jezelf niet zo gek te maken met angsten voor wat er eventueel zou kunnen gebeuren.

Je bent jezelf nu al in de paniekstand aan het zetten en dan wordt het natuurlijk iets wat je jezelf gewoon aan doet.

Relax.
Die oxazepam nemen, doe ik ook altijd. Werkt prima, het haalt de scherpe kantjes er wat van af.
pilletje nemen natuurlijk
Ik ben heel erg bang voor vliegen en slik gewoon de pillen. Dan zo veel mogelijk afleiding zoeken. Bij mij is dat puzzelen of films kijken. Niet te veel op de tijd letten en verstand op nul.

Succes!
Ga volgende maand vliegen en zou de reis het liefst annuleren, vanwege het vliegen. Ben onwijs bang..
Pilletje nemen
Ik ben nooit echt een fan geweest van vliegen, maar nu dus helemaal niet meer. Ik neem jullie adviezen ter harte. Denk eraan dat het leuk :s is om te vliegen, haha, en neem misschien dan toch maar die oxazepam.

Wat een fijn forum dit, hoe snel je reacties krijgt zeg!
quote:mayou schreef op 14 mei 2011 @ 09:46:

Ipod met muziek en audioboeken. dvdspeler, sudoku's boeken, kruiswoordpuzzels, breiwerk etcetc. Jezelf bezig houden dus. En af en toe naar de stewardessen lijken, zolang die nog lachten is er niets aan de hand. Het kan ook geen kwaad het te melden bij 1 van hen, dan houden ze je extra in de gaten.

Succes, sterkte en veel plezier!breiwerk, dat is ook nog een goeie, er ligt een sjaal te wachten tot ik hem een keer af maak
is oxazepam alleen via de huisarts?
Marielle29, 3 minuten geleden

is oxazepam alleen via de huisarts

alleen op recept ja
Ik ben jaren panisch geweest. En heb wel altijd gevlogen . Ook lange vluchten. Omdat mijn angst niet reëel was. Omdat auto rijden gevaarlijker is. Angst is nu gelukkig over. Ben net vannacht weer geland.

Ik nam in tijden van grote angst wel een homeopatisch pilletje. Omdat je niet de rest van het vliegtuig bezig wil houden. Sterkte!
quote:souries schreef op 14 mei 2011 @ 10:01:

[...]

breiwerk, dat is ook nog een goeie, er ligt een sjaal te wachten tot ik hem een keer af maak

Sorry lieve mensen, mijn breiwerk krijg ik het vliegtuig niet mee in. Nouja, het breiwerkje wel, maar de pennen worden er bij de douane uitgevist. Vond het altijd ideaal tijdens vliegen, want ik ben ook heel bang maar als ik heel ingespannen recht en averecht en samenbreien en dat soort dingen moest tellen, had ik geen tijd om bang te zijn.

Kom op, TO, neem gewoon je pilletje en niks aan de hand. (Zegt de vrouw die alleen met pilletjes durft te vliegen).
Wat eten we vanavond?
Marielle, als je aan de huisarts vertelt dat je bang bent om te vliegen, schrijft 'ie je wat voor. Daar doen ze echt niet moeilijk over. Het is namelijk maar voor een keertje.
Wat eten we vanavond?
Ik neem de avond voor zo'n lange vliegreis ook altijd een oxazepam, dan slaap ik rustig en begin ik meer ontspannen. En dan 2 uur voor vertrek ook eentje.
Ik was altijd ook bang om te vliegen, nou ja, eigenlijk meer voor het feit dat ik ziek wordt in het vliegtuig, door bijv. turbulentie.

Ik laat me een paar uur voor de vlucht behandelen met reiki en heb nergens meer last van.
quote:Marielle29 schreef op 14 mei 2011 @ 09:57:

Ga volgende maand vliegen en zou de reis het liefst annuleren, vanwege het vliegen. Ben onwijs bang..

Dat zou jammer zijn! Ik ben nooit bang geweest gelukkig, ik heb al heel wat keren gevlogen en er is nog nooit iets gebeurd.

Neem gewoon een rustgevend tabletje en ik lees veel, luister muziek of klets met de buurman/vrouw.
Ik ben niet bang voor vliegen maar bang dat ik een paniekaanval krijg. Angst voor de angst dus. Ik ben naar de huisarts gegaan en die raade me aan om 2 uur voor vertrek een oxazepam te nemen en dan gedurende de vlucht bij 10 uur halverwege nog een 10 mg. Dit gaat goed. Gewoon naar de huisarts gaan en eerlijk zijn. In ieder geval heel veel succes met vliegen en een hele fijne vakantie.
Och ja, de breipennen, niet aan gedacht. Neem haakwerk mee, dat kan wel (heb ik al een paar keer gedaan). Of anders kleinere breipennetjes oid
Neem de pil.
Herkenbaar :( Ik durf dan weer geen pil te nemen want heb nog nooit zo'n pil gehad en ben bang dat ik daar juist van in paniek kan raken (mezelf kwijt ben ofzo, slaat waarschijnlijk nergens op). Daarbij vind ik het een eng idee dat ik misschien helemaal suf ben en niet goed kan reageren in geval van nood(-landing).

Wat mij (een beetje) heeft geholpen is het lezen van info over vliegen en vliegtuigen. Hoe het allemaal werkt, oorzaken van turbulentie, hoe vliegtuig daarop reageert etc.

Verder probeer ik plek aan gangpad te krijgen die uitkijkt op wc's of keukentje (heb ik minder opgesloten gevoel).

Door angst kan ik me niet zo goed concentreren op films of boekje. Vaak doe ik dan m'n ogen dicht en oordoppen in en doe alsof het vliegtuig en schommelende trein is.
Probeer het cognitief te benaderen; de gedachtes die je hebt (maakt!!) bepalen line recta je gevoel. Feit is dat je in een vliegtuig zit op weg naar een leuke bestemming. Je gedachtes kunnen zijn; OOOOw ik zit opgesloten, ik kan er niet uit, wat als ik in paniek raak, etc. Met als gevolg onrust, angst, spanning. Als je denkt, ik zit fijn in een veilige omgeving, buiten is het min 30, daar wil je echt niet zijn, maar goed dat ik binnen zit, eindelijk tijd om rustig die Linda te lezen, dat voelt al heel anders. Echt, je bent er zelf bij.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Gewoon pilletje innemen. Ik ben ook bang voor vliegen maar met Oxa gaat het prima.

@Marielle29

Naar de huisarts gaan en de situatie uitleggen, ik kreeg zo een paar oxa's voorgeschreven. Eentje nemen de avond voor vertrek en je slaapt heerlijk. Dan nog eentje een uur voor vertrek en het vliegen gaat echt prima. Je voelt je een beetje emotieloos, laat alles gewoon over je heen komen.

En ik heb ook de crew verteld dat ik bang was. Daardoor kwamen ze vaak even langs om te vragen hoe het ging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven