Reizen naar VK blijft lastig

29-08-2021 13:08 222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoewel de quarantaineplicht in het VK is afgeschaft voor gevaccineerden, blijft het een ingewikkeld gedoe. Ik wil er eigenlijk nog een paar dagen heen (Schotland) om mijn dochter te bezoeken, maar kom er niet goed uit met het testen.
Je moet vooraf laten testen, volgens mij is een sneltest voldoende. Op dag twee van je verblijf moet je dan een zelftest doen die je vooraf moet bestellen en naar je hotel laten sturen. Die test moet je per post terugsturen. Voor de terugreis is wederom een test vereist, dus als je maar drie dagen gaat, moet je een dag na die verplichte zelftest weer een test doen. Wat dan als je de uitslag van die zelftest nog niet binnen hebt?
En dan in NL weer vijf dagen in quarantaine plus weer een test (mag bij GGD). Veel gedoe voor even een paar dagen heen en weer :( Zo erg is het toch niet gesteld met de besmettingen daar. Ik begrijp het echt niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Als ik in een oranje land ben geweest en ik moet in quarantaine, dan betaalt mijn baas niet door. En thuiswerken is geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Het komt bijna over als een soort lullige naaistreek omdat het VK uit de EU gestapt is. Ik vind het ook veel te veel gedoe. Mijn vriend en ik hebben zijn familie al sinds 2019 niet meer gezien, het lijkt er nu op dat zijn vader maar naar Nederland komt omdat dat een stuk makkelijker is.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
30-08-2021 07:04
Ik ken inmiddels 2 mensen die naar Engeland zijn geweest de laatste weken en de quarantaine terug in NL niet gedaan hebben volgens mij. Ik geloof niet dat daar op gecontroleerd wordt en het slaat ook nergens op.

Zelf wilde ik ook in de herfstvakantie naar Londen gaan (stel het al 1,5 jaar uit!) maar ik boek nog niks tot de testregels versoepeld zijn. Ik ben volledig gevaccineerd en heb een bloedhekel aan testen.
Toch wel. Toen mijn dochter hier was deze zomer, kregen we twee toezichthouders aan de deur. Hebben de pech in een dorp te wonen, denk ik, dus die lui zijn blij met eens een ander klusje.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee want wij willen ook graag naar Schotland. Trekken met de tent dus we komen niemand tegen maar willen wel aan de regels voldoen. Ik las ook over de testen, maar quarantaine is toch nog nodig daar of lees ik eroverheen?
Is er nu iets veranderd, omdat Nederland rood is op de EU kaart? Weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
Freya schreef:
04-09-2021 10:37
Is er nu iets veranderd, omdat Nederland rood is op de EU kaart? Weet iemand dat?
Ik hoop het niet, want ik heb geboekt. Ik moet dan dus:
Voor vertrek PCR-test
Dag 2 verblijf een prebooked zelftest PCR
Dag drie verblijf PCR-test voor de terugreis
Dag 4 verblijf Sneltest voor terugvlucht
5 dagen quarantaine
Dag 5 thuis GGD-test

Plus nog een PLF voor Engeland en een quarantaineverklaring voor Nederland. Je moet het er maar voor over hebben.
Mag je in die 5 dagen quarantaine dichtbij de mensen zijn waarmee je een huishouden deelt (partner en kinderen)?

Stomme vraag misschien, maar ik weet het niet. Ik moet binnenkort voor mijn werk die kant op, maar zie er erg tegenop vanwege alle regeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Freya schreef:
04-09-2021 10:47
Mag je in die 5 dagen quarantaine dichtbij de mensen zijn waarmee je een huishouden deelt (partner en kinderen)?

Stomme vraag misschien, maar ik weet het niet. Ik moet binnenkort voor mijn werk die kant op, maar zie er erg tegenop vanwege alle regeltjes.
Ik ga gewoon naar huis en deels bij mijn vriend. Dat zijn mijn ‘adressen’ en als dat niet goed is, zie ik de boete wel verschijnen. Op het formulier zet ik maar 1 adres, zo slim ben ik wel. Aangezien een gevaccineerde niet in quarantaine hoeft als een huisgenoot Corona heeft, zie ik die quarantaine vanwege een reis naar levensgevaarlijk Engeland, als bureaucratisch geneuzel.
KamilleT schreef:
04-09-2021 10:52
Ik ga gewoon naar huis en deels bij mijn vriend. Dat zijn mijn ‘adressen’ en als dat niet goed is, zie ik de boete wel verschijnen. Op het formulier zet ik maar 1 adres, zo slim ben ik wel. Aangezien een gevaccineerde niet in quarantaine hoeft als een huisgenoot Corona heeft, zie ik die quarantaine vanwege een reis naar levensgevaarlijk Engeland, als bureaucratisch geneuzel.
Ja zo zie ik het ook. Ik ben totaal niet bang voor een besmetting. Ik denk dat ik hier in Nederland veel meer risico loop, maar ik ben gevaccineerd, dus dat lijkt me geen enkel probleem.

Ik heb maar 1 thuisadres en dat is bij mijn man en kinderen. Eerlijk gezegd ben ik niet van plan afstand van hen te houden. Ik heb veel over voor mijn werk, maar ik vind dit veel te ver gaan voor een zakelijk reisje (dat verplicht is).
Alle reacties Link kopieren
Freya schreef:
04-09-2021 11:07
Ja zo zie ik het ook. Ik ben totaal niet bang voor een besmetting. Ik denk dat ik hier in Nederland veel meer risico loop, maar ik ben gevaccineerd, dus dat lijkt me geen enkel probleem.

Ik heb maar 1 thuisadres en dat is bij mijn man en kinderen. Eerlijk gezegd ben ik niet van plan afstand van hen te houden. Ik heb veel over voor mijn werk, maar ik vind dit veel te ver gaan voor een zakelijk reisje (dat verplicht is).
Mijn dochter heeft hier in quarantaine gezeten. Ze was voor vertrek twee keer getest, dus heeft alleen risico gelopen tijdens de vliegreis, dus ik denk dat het allemaal wel losloopt.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
04-09-2021 10:42
Ik hoop het niet, want ik heb geboekt. Ik moet dan dus:
Voor vertrek PCR-test
Dag 2 verblijf een prebooked zelftest PCR
Dag drie verblijf PCR-test voor de terugreis
Dag 4 verblijf Sneltest voor terugvlucht
5 dagen quarantaine
Dag 5 thuis GGD-test

Plus nog een PLF voor Engeland en een quarantaineverklaring voor Nederland. Je moet het er maar voor over hebben.
5 testen voor een paar dagen weg! Wat erg…dit is echt belachelijk, zeker voor gevaccineerden. ik hoop dat je in elk geval een fijne tijd hebt met je dochter.
Alle reacties Link kopieren
@ rosadebree: dank voor jouw overzichtje. Best veel regels. Wanneer ga je? Heel veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
dikkerdjedap schreef:
06-09-2021 11:48
@ rosadebree: dank voor jouw overzichtje. Best veel regels. Wanneer ga je? Heel veel plezier!

KamilleT gaat, ik wacht het zelf nog even af tot de quarantaine bij terugkeer eraf is!
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
04-09-2021 12:10
5 testen voor een paar dagen weg! Wat erg…dit is echt belachelijk, zeker voor gevaccineerden. ik hoop dat je in elk geval een fijne tijd hebt met je dochter.
Toch wel handig, zo'n EU waar landen met elkaar samenwerken.....
Alle reacties Link kopieren
Wie wil er helpen googelen? Ik ben op zoek naar een kliniek waar je ter plaatse een PCR-test kunt laten doen in Stirling, Edinburgh of evt Glasgow. Ik vind alleen maar mogelijkheden om een kit te kopen die je dan met de post moet opsturen, maar dat lijkt me gezien de tijdsdruk geen prettige optie. Het gaat dus om de verplichte test voor de terugreis (72 uur van tevoren).
Alle reacties Link kopieren
Heb je hier iets aan?
https://www.edinburghairport.com/flysaf ... he-airport
Alle reacties Link kopieren
Protocol schreef:
09-09-2021 16:27
Heb je hier iets aan?
https://www.edinburghairport.com/flysaf ... he-airport
Daar heeft mijn dochter het idd gedaan, maar is ruim een uur per OV, dus het had niet mijn voorkeur. Het lijkt helaas de enige te zijn die het zo doet.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad lastiger omdat het VK geen onderdeel is van de EU. De verwachting is wel dat binnenkort het reizen makkelijker wordt gemaakt.

Ik ga voor mijn werk regelmatig naar Londen en ben er onlangs ook privé geweest.

Het is echt goed te doen, als je binnen 48 uur na testen teruggaat, kan je zelfs met Nederlandse PCR test heen en weer. Je kan ook met een snel test naar Engeland, je moet wel altijd een PCR test dag 2 vooraf boeken en betalen ook als je daar geen gebruik van maakt omdat je alweer terug vliegt. Ik gebruik de dag 2 test overigens nooit om terug te vliegen omdat de uitslag te lang kan duren, ik boek dan een sneltest op Heathrow met uitslag binnen 30 minuten.
KLM heeft kortingscodes voor verschillende aanbieders van testen.

Het meest vervelende vind ik de 5 dagen quarantaine in Nederland, maar ik heb goede hoop dat die dus snel wordt afgeschaft.
Alle reacties Link kopieren
Morgenweereendag schreef:
10-09-2021 20:58
Het is inderdaad lastiger omdat het VK geen onderdeel is van de EU. De verwachting is wel dat binnenkort het reizen makkelijker wordt gemaakt.

Ik ga voor mijn werk regelmatig naar Londen en ben er onlangs ook privé geweest.

Het is echt goed te doen, als je binnen 48 uur na testen teruggaat, kan je zelfs met Nederlandse PCR test heen en weer. Je kan ook met een snel test naar Engeland, je moet wel altijd een PCR test dag 2 vooraf boeken en betalen ook als je daar geen gebruik van maakt omdat je alweer terug vliegt. Ik gebruik de dag 2 test overigens nooit om terug te vliegen omdat de uitslag te lang kan duren, ik boek dan een sneltest op Heathrow met uitslag binnen 30 minuten.
KLM heeft kortingscodes voor verschillende aanbieders van testen.

Het meest vervelende vind ik de 5 dagen quarantaine in Nederland, maar ik heb goede hoop dat die dus snel wordt afgeschaft.
Ik ben in totaal 80 uur in Schotland, dus het is zelfs geen optie om op de ochtend van aankomst te testen voor de terugreis. Ik moet dus nu op dag 2 naar Edinburgh Airport voor een PCR-test, en op dag 3 (tweede dag na aankomst) de zelftest per post. Volgens mij geldt die dag 2 test niet als fit for travel, maar anders zou ik er qua tijd niet op durven gokken.
Nou ja, het is wat het is. Hopelijk wordt dit snel allemaal een stuk makkelijker.
Weet iemand hoe het zit met ongevaccineerde kinderen van < 12 jaar (die dus ook niet gevaccineerd kunnen worden).
Wij hebben het "geluk" dat dochter Covid gehad heeft, dus ze heeft wel een QR code. Maar zou dat volstaan of zou ze in de UK sowieso 5 dagen in quarantaine moeten?
Alle reacties Link kopieren
Voor kinderen die in Nederland wonen (t/m 17 jaar) geldt geen quarantaine plicht in Engeland. Terug in Nederland ook geen plicht alleen een dringend advies voor kinderen 12 en jonger.
morgenweereendag wijzigde dit bericht op 12-09-2021 08:38
Reden: Typefoutje
0.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe het zit met ziektekosten als je in het VK bijvoorbeeld in het ziekenhuis komt of naar een dokter moet? Niet coronagerelateerd? Iemand zei dat dat dan niet vergoed wordt, maar ik kan het nergens terugvinden.
Lees dit even: https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... oor-corona

Het eventuele addertje zit ‘m dus in evt hogere zorgkosten vergeleken met Nederland. Maar dan ook alleen de extra kosten, tot nederlands tarief is sowieso gedekt.
Protocol schreef:
09-09-2021 16:27
Heb je hier iets aan?
https://www.edinburghairport.com/flysaf ... he-airport
Wat een geld en wat een gedoe. Niet te doen! Als je dus vier dagen gaat moet je ongeveer 300 euro extra rekenen voor testen? Want dag 2 test, dag 3 per post en dag 4 test voor terugvliegen? Echt niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
13-09-2021 21:15
Lees dit even: https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... oor-corona

Het eventuele addertje zit ‘m dus in evt hogere zorgkosten vergeleken met Nederland. Maar dan ook alleen de extra kosten, tot nederlands tarief is sowieso gedekt.
Thanks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven