Rondreis italië

28-06-2011 20:31 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Al enige tijd lees ik lekker mee op dit forum. Nu zou ik graag van jullie wat tips, adviezen e.d willen.

In augustus ga ik drie weken rondreizen door Italië. Het is de bedoeling om de beroemde plaatsen te bezoeken. Milaan, Rome, Venetië, Florence, Pisa...

De terugreis willen we een of twee overnachtingen ergens aan de Adriatische kust doen.

Hebben jullie nog leuke tips voor mijn vakantie?
Wat een leuke rondreis!

Eigenlijk zou ik je adviseren om veel plaatsen over te slaan. Augustus is een afschuwelijke maand om Italië te bezoeken. Veel te heet, veel is dicht en de Italianen zijn de stad uit.

Ik zou later gaan of volgend jaar juni.
quote:bommi schreef op 28 juni 2011 @ 20:35:

Wat een leuke rondreis!

Eigenlijk zou ik je adviseren om veel plaatsen over te slaan. Augustus is een afschuwelijke maand om Italië te bezoeken. Veel te heet, veel is dicht en de Italianen zijn de stad uit.

Ik zou later gaan of volgend jaar juni.Tja, dat wilde ik helaas ook zeggen. Italie in augustus is ontzettend warm, de steden zijn vaak benauwd en de Italianen zijn zelf weg. De maanden april/mei/juni zijn beter om Italie te bezoeken. Italie is echt geweldig!
Maar als je sowieso gaat:

Pisa is leuk, maar dat heb je snel gezien (het is immers alleen de toren, verder is er niet veel spannends in Pisa). Leuke plaatsen in Toscane: Sienna, Luca. Rome, Venetie en Florence zijn prachtig.
Dan is het er echt snikheet!

Aanraders naast je lijstje: Sienna, Verona, Luca, Bologna en een Middeleeuws plaatjes met heel veel torens (ik ben even de naam kwijt, maar ik zoek het op).

Napels is ook erg interessant en het eiland er vlakbij Capri (maar dan moet je eigenlijk in het voorjaar gaan) en natuurlijk Pompeï.

Milaan vond ik best saai en Pisa erg toeristisch en klein.
Bedankt voor je reactie!

Wij zijn helaas gebonden aan de schoolvakantie. Maar ik neem aan dat de echte toeristische attracties wel open zijn? We bereiden ons er wel op voor dat we hier lang zullen moeten wachten..
Alle plekken van belang kun je in reisgidsen terugvinden. Maar als je naar de adriatische kust ga wil ik je toch Ravenna aanbevelen, het is een hele leuke badplaats met tal van mooie mozaieken in de stad. (Vergeet Lucca, Perugia, Siena en San Gimigiano niet).

In augustus hebben alle Italianen vakantie, dus dat betekent dat alles zo'n beetje vol zit (hotels, campings enz..) en het natuurlijk iets duurder is. Een stad als Rome is dan bijv.. bloedheet en de Italiaan gaat dan inderdaad naar de zee.

Milaan vind ik trouwens niet zo bijzonder, je kunt er ook niet winkelen, tenzij je een hele dikke portemonnee hebt, al die dure modehuizen zijn voor ons gewonen stervelingen veel te duur. Daarvoor in de plaats kun je beter Bologna bezoeken, qua cultuur heel interessant en je kunt er heerlijk eten.
Wat betreft de Adriatische kust: de omgeving van Rimini is net de Costa del Sol, dus daar moet je van houden, maar er zijn nog wel mooie plekken aan deze kust te vinden als je wat beter zoekt.
Ik kan je Genua sterk aanbevelen! Ik ben afgelopen jaar naar Milaan, Turijn en Genua geweest, en vond de laatste stad echt het leukst. Verder is Rome ook geweldig.
Dat Middeleeuwdse plaatje met die vele torens is dus San Gimignano.

We hebben voor Milaan ook maar 1 bezoekdag gepland. Die tip over de adriatische kust is erg bruikbaar! Bedankt.
Als je naar Venetië gaat vergeet dan het plaatsje Verona niet vergeten. Hier is de liefde van Romeo & Julia begonnen
In Verona kun je ook naar een opera in een anieke openlucht arena. Dan zit je tussen de Italianen die eten en drinken meenemen. Zelfs als je niet van opera houdt is dit een hele leuke ervaring.
Ga een paar dagen relaxen aan het Gardameer, heerlijk!

Ben vorig jaar tijdens een rondreis een paar dagen naar Torbole geweest. Wel een toeristisch stukje maar half augustus niet zo druk. Probeer daar een vuurwerkshow mee te pikken...machtig mooi met een bijna angstaanjagend gedonder tussen de bergen. Aanrader!
Jaa, San Gimigiano is ook heel leuk om te zien! Maar ook daar is het wel druk want toeristisch. Als je gebonden bent aan de schoolvakantie heb je natuurlijk ook geen keuze, maar alle toeristische attracties zijn gewoon open hoor! Het zijn meer de restaurantjes en dergelijke die gesloten zouden kunnen zijn.
tvp
FYI hier in Rome is vrijwel alles gesloten in augustus. Vele supermarkten, drogisterijen en de 'kleinere/medium'-winkels van locals. Zelf vluchten mn vriend en ik ook de stad uit naar de zee, want de mussen vallen van het dak en het asfalt smelt onder je voeten weg.. (het gevoel alsof je op soepel klei loopt)

Als ik jou was zou ik een strand-vakantie plannen met mooie kustplaatsen in het zuiden van Italië!
In augustus gaan is niet zo slim, om de eerder genoemde redenen.

Maar goed, tips... We zijn net twee weken geweest. Een week in Toscane en een week nabij Verona. Daarnaast zijn we al in vaker in Italië geweest, in verschillende gebieden.

Civitella in Val di Chiana is een lieflijk plaatsje nabij Siena, met één ristorante en één ijssalon. Voor als je eens iets anders wilt dan grote toeristische trekpleisters. Vlakbij Cortona (vanwege de mooie vergezichten een must) ligt Le Celle. Een erg goed bewaard klooster. Leuk om even te kijken als je in de buurt bent. Ik zou vooral de kleinere plaatsjes bezoeken, die zijn het leukst.

Verona is prachtig. Daar in de buurt, landinwaarts van het Gardameer liggen ook een aantal mooie plaatsen (en de omgeving lijkt op Toscane). Zoals Borghetto, heel romantisch.

Aan de Adriatische kust is Lido di Jesolo een hele gezellige plaats. Heb ik al vaker mogen ervaren. En het is vlakbij Venetië.

O ja, vergis je niet in de afstanden... Italië is groot! Ik zou niet èn naar Napels gaan èn naar Rome èn naar Verona. Beperk je dan tot een vast gebied.
Georgette, heb je nog meer Toscane tips? Wij gaan in augustus twee weken en willen naast wijn drinken, lekker eten en aan het zwembad liggen, ook nog wel wat zien. Maar dan niet zulke über-toeristische dingen. Dus als je tips hebt?
Super leuke rondreis, maar sorry dat ik het zeg maar ik snap echt niet waarom je deze steden bezoekt in het midden van de zomer! Maar ik wens je veel plezier en succes ;-)!
Viennas, leuk dat je daar ook heen gaat!

We waren er maar een week, en zijn naast de dingen die ik noemde ook nog in Arezzo en Siena geweest. Toen was de week wel vol genoeg (ook vanwege dochter van twee). Arezzo vond ik trouwens erg leuk, Siena deed me niet zoveel. Dan vond ik Lucca (een paar jaar geleden) veel leuker. Vooral omdat je daar zo leuk kan fietsen over de stadsmuren. Wat ik altijd doe is vragen bij de receptie van de camping/je hotel of zij tips hebben in de buurt. Mijn ervaring is dat je al snel ver gaat rijden, terwijl dat soms niet eens nodig is.

Verder kan ik je als tip geven te genieten van de omgeving, want Toscane is mooi, en barst van de schilderachtige kleine plaatsjes die je soms ontdekt als je erdoor heen rijdt. (Ik heb me trouwens wel verbaasd... In de buurt van Siena stonden er veel donkere dames langs de landweggetjes, in sexy kleding met paraplu's. Het kan niet anders of het waren prostituees. Maar dat verwacht je gewoon niet in zo'n omgeving!)

Onze tweede week was dus bij Verona in de buurt, en daar zijn we ook nog naar een wijnboerderij geweest. Dat kan in Toscane natuurlijk ook uitstekend! En lokale markten bezoeken vind ik ook heerlijk, lekker verse groenten en kruiden kopen om te gaan kokkerellen. Dan ben je ook nog goedkoop uit.

Nou ja, het komt vast goed.
Wij hebben toen we nog geen kinderen hadden ook een rondreis gemaakt in Italië en zijn begonnen aan de Adriatische kust. We zijn met de autoslaaptrein naar Bologna gereisd en begonnen in Sirolo, een prachtig dorpje in De Marken.

Pescara is een hele leuke stad met een heel mooi strand en je kunt daar heerlijk winkelen. San Bernadetto del Tronto... prachtig strand met een boulevard van 2 km met palmbomen en absoluut niet toeristisch (alleen Italiaanse toeristen dan).

Lekkere wijntjes kun je drinken in Jesi (de Verdicchio is een erg lekkere wijn), verder zijn we nog geweest in Macerata is ook een mooie stad.

Wij hadden in die tijd een cabrio en hebben besloten om alleen maar B-wegen te rijden. Na de Adriatische kust zijn we door de Apenijnen naar Rome gereden en hebben daar 3 nachten geslapen. Van daaruit hebben we een kijkje genomen bij Porto Sante Stefano, maar dat vonden we niet zo gezellig (wel mooi dorpje) en zijn we doorgereden naar Viareggio (heerlijke vergane Italiaanse glorie... wel erg duur geworden), waar we ook een paar nachten hebben geslapen. Vanuit Viareggio hebben uitstapjes gemaakt naar in Pisa en Lucca en zijn we nog een dag met de boot naar Cinque Terre geweest (vond ik persoonlijk een beetje té toeristisch). Daarna doorgereden naar Milaan en daarna weer naar NL. Was een superreis. Nog steeds zijn we fervente Italië gangers en proberen we ieder jaar een andere plaats te bezoeken.

Sorrento en de Amalfi kust vonden we ook prachtig en dit jaar gaan we voor de 2x naar Finale Ligure en naar Lazise aan het gardameer (daar gaan we nl volgend jaar trouwen).

Veel succes & plezier met het plannen van je reis!
Wat leuk Malia!

Wij stuitten in Borghetto (zo'n 10-12 kilometer onder Peschiera) op een Italiaanse bruiloft. Het zag er zo romantisch uit, alles klopte gewoon. Ik kan me wel voorstellen waarom je daar zou willen trouwen.
Wat leuk dat iedereen zo enthousiast is over Toscane. Ik heb er ook echt zin in en tel de dagen tot mijn vakantie af.

Malia: wij willen ook alleen maar B-wegen rijden en lekker relaxed van al het moois genieten.

Als het te warm is springen we in het zwembad bij onze B&B en verder vooral op ons gemak een beetje rond-toeren overal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven