‘S nachts rijden naar bestemming?

28-06-2024 14:04 103 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Over 6 weken vertrekken we met de auto naar onze vakantiebestemming. De eindbestemming laat ik een beetje in het midden ivm herkenbaarheid, maar we rijden via Noord Duitsland (Bremen/Hamburg) en dan nog een paar uur verder. We rijden in totaal ongeveer 9 uur. Dit is onze eerste verdere autoreis met kinderen.

We hebben jonge kinderen en overwegen om ‘‘s nachts te rijden om de drukte op de weg te voorkomen en gevoel van lang-zitten te voorkomen.

We hebben al maanden ingestoken op 22.00 vertrekken dan dan rond 09.00 aankomen op de camping. De twijfel slaat toe. We kunnen pas vanaf 14.00 in onze accommodatie. We voorzien hier toch wat problemen. Man zal vooral rijden (ik ben nachtblind) en komt dan doodmoe aan op de bestemming, maar moet doorgaan tot minimaal 14.00. Ik ben brak want hoe goed slaap je nou ene hele nacht in de auto en de kinderen zijn waarschijnlijk enerzijds energiek want vakantie en leuk en anderzijds moe want korte nacht.

Overdag rijden vind ik echt ook helemaaaaal niet ideaal. Kinderen hebben tot nu toe veel moeite gehad met kleine stukjes in de auto (max 4 uur) en dat dan 2 dagen achter elkaar?!

Onze drukke stukken (Bremen/Hamburg) liggen ook relatief ver, hoe plan je dat handig overdag? Eerste dag 10.00 gaan rijden tot voorbij Bremen? En dan de volgende dag ook weer 10.00 om de drukte bij Hamburg te voorkomen?

Hoor graag jullie ervaringen! Een tip voor een fijne overnachtingsplaats met kleine kinderen tussen Bremen en Hamburg is ook fijn, mocht iemand die hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Blij dat onze kinderen nooit problemen hebben gehad met autorijden en er net zo van genieten als man en ik. Voor ons is de reis echt onderdeel van de vakantie. Geweldig, die lichtjes allemaal 's nachts langs de snelweg, in het donker stoppen bij een tankstation voor wat drinken. Ik vond het vroeger al spannend (op een leuke manier) en nu nog steeds. Zo'n schoolreisje-gevoel. Onze kinderen vinden autorijden ook helemaal prima.
We overnachten daarom ook nooit onderweg. Dat neemt juist die leuke beleving weg. Soms dat de kinderen slapen, of de bijrijder, en dan af en toe wakker worden met allemaal lichtjes van de dorpjes verder. De zon op zien komen. Ik vind het fantastisch! Vind het zelfs soms jammer dat we op plaats van bestemming zijn.
Ook het gevoel van met vieren (of als man en ik samen gaan, met tweeën) op een paar m2, ik geniet daarvan. Dat voelt voor ons echt als tijd samen. Kletsen, om de beurt moppen vertellen, samen keihard zingen, ik geniet ervan.
Mag duidelijk zijn: voor mij is de reis echt een leuk onderdeel van de vakantie!
Alle reacties Link kopieren Quote
mardejo schreef:
28-06-2024 18:13
TO, Al hoe jong je kinderen zijn, bereid ze voor op dat het lang is in de auto. Lang is een ondefinieerbaar begrip, maar toch werkte dat bij ons goed. En heel enthousiast blijven vertellen dat het leuk is.

Je kan ook prima om 9 uur gaan rijden (er vanuit gaande dat je jonge kids vroeg wakker zijn), dan kan je een pauze doen om 10.30 en na de lunch vallen ze in slaap. Tijdens het slapen vooral niet stoppen want dan worden ze wakker (voor benzine, plassen ed.) maar km maken. Dan stop je om 16 uur en kunnen de kinderen zich nog lekker uitleven op de overnachtingsplek. Dan hoef je de volgende dag geen haast te maken en ben je om 14 uur op de plek van bestemming.

En veel kindermuziek downloaden (meezingen/klappen), luisterboeken downloaden, filmpjes op de ipad. Favoriet speelgoed op de achterbank; kun je een bakje tussen de kinderen inzetten? Evt ook wat duplo/autootjes etc, als het in de auto valt is het jammer, maar raakt niet kwijt. Bij de eerstvolgende stop raap je het op en kan het weer opnieuw beginnen.
Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en jouw fantasie, zou je ook nog een handpop mee kunnen nemen, waarmee je verhaaltjes vertelt.

Goede, gezellige reis gewenst!
(wij hebben het van jongs af aan met de kinderen zo gedaan en nooit problemen gehad. Wel zelf relaxed en de reis beschouwd als vakantie).
Veel goede tips!! Nog een aanvulling: autobingo
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook hier jaren met kleine kinderen meerder dagen onderweg geweest naar onze vakantiebestemming! Ook nog in de tijd zonder schermpjes!
Wat wij in die tijd wel gedaan hebben zijn kleine cadeautjes voor onderweg. Dit kon bestaan uit een klein leesboekje voor onderweg, een bellenblaas voor tijdens de vakantie, niet te gek en vaak ook gewoon dingen die we anders ook hadden aangeschaft voor de vakantie zoals een strandbal. Soms ook een zakje met verschillende snoepjes, koekjes en wat drinken waar ze dan de hele dag mee mochten doen. Daardoor ook geen gezeur over of ze iets mochten hebben. Kinderen hebben het er nu nog over, dat ze dat zo leuk vonden. Maakte voor hun de reis er naartoe nog leuker.
Alle reacties Link kopieren Quote
1000 km is nog goed te doen in een dag maar ik hak het liever in tweeën. Eerste dag 700 km dan hoef je de volgende dag nog maar een klein stukje. Dan wel de eerste dag op tijd vertrekken, zodat je in de middag in je leuke overnachtingshotel aankomt. Duitsland heeft echt goede betaalbare hotels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb alles wel geprobeerd. Ik vind een nacht doorrijden niet zo problematisch maar ik doe het liever niet als ik kan kiezen. Het liefst maak ik de reis ook gewoon deel van de vakantie en dan ergens overnachten. Niet in een motel maar een eindje van de snelweg af en dan ergens waar ook nog iets doen/zien is. Ik vind het heerlijk om relaxed af te zakken naar de bestemming, soms met een omweg of deels via b wegen. Voor mij is dat gewoon deel van de vakantie. Ik geniet ook van het autorijden zelf maar ik vind het juist leuk om dan door een wat afwisselende omgeving te rijden.

Maar goed er zijn ook vakanties waarbij dat helemaal niet praktisch is vanwege te weinig tijd bijvoorbeeld. Dus dan rekenen we uit wat het handigst is qua reistijd/aankomsttijd en gaan we bijvoorbeeld heel vroeg weg (rond 5 uur) en ook wel eens dat we besluiten 's nachts te rijden. We wisselen dan wel af dus dat gaat ook wel redelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
28-06-2024 17:29
Ik lees heel veel dingen waarvan ik denk “ ja, da’s lollig als je samen bent, of met oudere kinderen “ . Met een huilend kind ( laat staan 2 ) wil je niet nog 30 km van de snelweg af voor een rustiek hotelletje.
Gezellig geregeld stoppen is geen feestje als je daarna je kind(eren) met grof geweld of chantage weer in de auto moet zien te krijgen omdat ze echt niet meer willen.

Ik denk ook zomaar dat heel veel mensen die met hun gezin , met eigen kampeerspullen, naar een camping rijden het zich niet kunnen veroorloven om ook nog hotelovernachtingen te nemen.
Met kleine kinderen vind ik het juist veel relaxter om de reis op te delen in kleine stukjes. Dan rij je een aantal uur, dan ergens lunchen, dan nog even rijden en dan ga je wat leuks doen (zwemmen, speeltuin, dierenpark) en dan in een hotel slapen en dan de volgende dag weer verder. Hier hielden ze 5 uur rijden prima vol als peuters maar daarna begonnen ze hangerig en verveeld te worden. Dus ideaal als je er dan al weer zo'n beetje bent voor de dag.
's nachts kon inderdaad ook prima want dat waren ze rustiger dan overdag dus dan hielden ze het wel langer vol maar dat vind ik minder fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
's Nachts rijden werd hieréén keer, nooit weer. Zoon sliep áltijd in de auto, maar nu dus niet.

Toen we om twee uur 's nachts bij een tankstation koffie gingen zuipen, rende onze zoon van twee jaar nog vrolijk rond.

Wij hadden zelf luciferstokjes nodig om onze ogen open te houden...
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
29-06-2024 00:21
's Nachts rijden werd hieréén keer, nooit weer. Zoon sliep áltijd in de auto, maar nu dus niet.

Toen we om twee uur 's nachts bij een tankstation koffie gingen zuipen, rende onze zoon van twee jaar nog vrolijk rond.

Wij hadden zelf luciferstokjes nodig om onze ogen open te houden...
Tja, wie weet had hij de volgende keer wel geslapen.

Wij hebben alle varianten wel geprobeerd ivm familie op 12 uur afstand.

Het liefst rijd ik in 1 dag (dus vroeg op) en eten we op plaats van bestemming. Vind het leuk, met thermos koffie en zak broodjes de auto in. Dekens en kussentjes voor de kinderen achterin, die doen pas bij de eerste stop hun pyjamas uit.

Voor een lang weekend vertrekken we vaak na werk, rijden de hele avond en slapen in een hotel. s morgens een lekker ontbijt en dan rustig de tweede helft. Kun je overwegen als je bv krap in vakantiedagen zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
28-06-2024 17:14
En dat doe je met peuters? Kleuters ?
Toen onze dochter nog peuter/kleuter was deden we dit ook zo ja. Juist ideaal, want geen hele lange autoritten. Dit zijn we zo gaan doen sinds dochter er is :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Heerlijk om in de nacht te rijden. Rustig om de weg en de kinderen slapen. Een nachtje niet slapen overleef je echt wel.

Maar vooral doen wat je zelf prettig vindt. Het is immers vakantie.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
28-06-2024 19:43
Ik zie dat totaal anders. Als man moe wordt en kans loopt op wegdommelen moet er gestopt worden. Om de één de taak te geven de ander wakker te houden, vind ik niet logisch. Als je alleen wakker blijft doordat de ander tegen je kletst, kun je je afvragen hoe alert je nog in het verkeer bent.

En mensen beseffen zelf vaak niet dat ze wegdommelen. Dan is het fijn dat iemand anders dat in de gaten houdt door ook wakker te blijven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
hopperdepopper schreef:
28-06-2024 20:00
Ik ga de laatste jaren met de nachtboot (02.30 uur) vanaf Travemünde naar Malmö.
's Avonds vertrekken vanuit NL rond 20.30/21.00 uur (geen files meer normaal gesproken) en dan rond 00.30/1.00 bij de boot. Even wachten en dan het bootje op en slapen.
Vind ik uiteindelijk nog relaxter dan een overnachting in Duitsland en de ferry vanaf Puttgarden en de brug. Ook qua kosten scheelt het bijna niks.

Ze rijden in totaal 9 uur. Vanaf Bremen nog naar Zweden lijkt me al met al langer, dus ik denk dat ze in Denemarken blijven en naar Legoland gaan, maar dat is te herkenbaar
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger gingen wij met de caravan en sliepen op een parkeerplaats langs de snelweg. Dat kon toen nog veilig zou ik tegenwoordig niet meer doen. Dan vertrokken we smorgens vroeg en reden de eerste dag lang door en de volgende dag nog maar een paar uurtjes.

Snachts rijden heb ik samen met mijn man ook vaak gedaan. Heerlijk rustig op de weg en vooral Duitsland/Frankrijk kon je lekker doorrijden dan. Maar goed geen kinderen dat scheelt. Al sliep ik vroeger echt zowat de hele rit. Ik vond dat autorijden altijd wel leuk.

Wat ik zou doen is rond 5.00 vertrekken en dan doorrijden tot bestemming. Naar het licht toe rijden is altijd fijner dan in de avond vertrekken. Dan heb je al een paar uur slaap te pakken en de kinderen kunnen verder slapen in de auto met kussens en dekentje.

900 kilometer met een personenauto is op 1 dag op zich makkelijk te doen mits het verkeer meezit natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
28-06-2024 15:45
Oh ik vind dit echt een geweldige omdenker. Ik zie het inderdaad als noodzakelijk kwaad maar ik ga dat per direct omdraaien. We gaan er een belevenis van maken en in twee keer rijden.

@iemand anders
Uiteraard zijn er voldoende hotels rond Bremen, maar misschien had iemand nog een leuke tip. Naast een waterpark oid 😅.
Man en ik deden dat samen ook altijd.
Met kleine kinderen en een tent reden wij vaak om 5:00 uur weg om de bestemming in één dag te kunnen bereiken. Later, jongste van de drie was net drie kochten wij een vouwwagen. Vanaf toen was de reis ook weer vakantie. Meestal zoeken wij een plek uit voor een twee of soms drie dubbele overnachting. Zoeken iets op dat we willen zien of doen halverwege de reis. Eerste dag rijden we nog steeds vroeg weg. Komen rond 14:00/15:00 uur daar. Hebben een heerlijke middag op de camping. Volgende dag doen we de activiteit/uitstap en de dag daarna rijden we weer door.
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
28-06-2024 18:30
We hebben het helemaal anders aangepakt en 3 nachten geboekt op een super leuke plek tussen Bremen en Hamburg, zo maken we de vakantie gewoon nog wat langer.

Ik heb er door dat omdenken gewoon zin in, wat een opluchting!

Laat ook zien hoe belangrijk mindset kan zijn !

Oh wat leuk! Ik had nog niet alles gelezen toen ik mijn eerdere post plaatste. Heel veel plezier!
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
28-06-2024 18:30
We hebben het helemaal anders aangepakt en 3 nachten geboekt op een super leuke plek tussen Bremen en Hamburg, zo maken we de vakantie gewoon nog wat langer.

Ik heb er door dat omdenken gewoon zin in, wat een opluchting!

Laat ook zien hoe belangrijk mindset kan zijn !
Hele fijne vakantie gewenst!! Leuk dat zo’n topic je dan ineens helemaal iets anders kan laten in zien :) de vakantie begint nu lekker meteen als je weg rijdt. Geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
28-06-2024 17:29
Ik lees heel veel dingen waarvan ik denk “ ja, da’s lollig als je samen bent, of met oudere kinderen “ . Met een huilend kind ( laat staan 2 ) wil je niet nog 30 km van de snelweg af voor een rustiek hotelletje.
Gezellig geregeld stoppen is geen feestje als je daarna je kind(eren) met grof geweld of chantage weer in de auto moet zien te krijgen omdat ze echt niet meer willen.

Ik denk ook zomaar dat heel veel mensen die met hun gezin , met eigen kampeerspullen, naar een camping rijden het zich niet kunnen veroorloven om ook nog hotelovernachtingen te nemen.

Wat een negativiteit zeg. Met die van ons nooit meegemaakt dat ze dat niet wilden. Ze gingen mee kamperen vanaf dat ze ruim 1 jaar oud waren. Wisten dus echt al jong het verschil tussen camping en parkeerplaats. Gingen altijd vrolijk weer de auto in want dan gingen we naar de camping. Ze wilden niet op de parkeerplaats blijven, nooit. Hoe klein ze ook waren ze begrepen waarvoor het nodig was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
29-06-2024 09:00
Wat een negativiteit zeg. Met die van ons nooit meegemaakt dat ze dat niet wilden. Ze gingen mee kamperen vanaf dat ze ruim 1 jaar oud waren. Wisten dus echt al jong het verschil tussen camping en parkeerplaats. Gingen altijd vrolijk weer de auto in want dan gingen we naar de camping. Ze wilden niet op de parkeerplaats blijven, nooit. Hoe klein ze ook waren ze begrepen waarvoor het nodig was.
Hier hetzelfde inderdaad. Dochter vond de autorit nooit vervelend. Maar die is van baby af aan al langere ritten gewend, want opa en oma wonen 300km bij ons vandaan. Ze is ermee opgegroeid :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
28-06-2024 18:30
We hebben het helemaal anders aangepakt en 3 nachten geboekt op een super leuke plek tussen Bremen en Hamburg, zo maken we de vakantie gewoon nog wat langer.

Ik heb er door dat omdenken gewoon zin in, wat een opluchting!

Laat ook zien hoe belangrijk mindset kan zijn !


Klinkt leuk TO! Fijne vakantie ☀️
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een fijne oplossing TO! En dat omdenken heb ik ook geleerd sinds we met de kinderen ( de oudste was 5 maanden toen ze meeging op wintersport naar Italie), met de auto op vakantie gaan.

Hier altijd een overnachting op de heenweg met onze nu 5 en 7 jarige. Ze gaan al mee vanaf dat ze dus echt ukkies waren, oudste was 5 maanden, oudste 6 maanden.
Zelf hou ik meer van overdag rijden, ik kan meer zien van de omgeving, ik merk dat we beiden fitter in de auto zitten, oplettender zijn. Kind 1 sliep niet in de auto, maar was over het algemeen wel tevreden.
Jongste sliep als we het oprit net af waren, op elk uur van de dag kon ze wel slapen.
Iedere 2-3 uur eruit, bal mee om even tegenaan te schoppen of te gooien, zodat ze weer wat energie kwijt raakten. Vaak zoeken we iets op met een speeltuintje erbij, daar zijn ze in Frankrijk en Duitsland wel goed in.
Plassen, koffiedrinken, soms een ijsje aan de picknicktafel.

We overnachten altijd op zo'n 400-500 km van de eindbestemming af, zodat we de volgende dag nog zo'n 4-5 uur moeten rijden. Dat is voor een tweede reisdag voor ons een prima oplossing gebleken. Een hele dag nog hangen op de overnachtingsplek is aan ons niet besteed en te vroeg aankomen op de eindbestemming zorgt juist voor daar weer extra lang wachten met ongeduldige kinderen, een volgepakte auto en ongeduld want je bent er en je kunt nog niks.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het een opgave is om met de auto op vakantie te gaan als ze niet zo makkelijk in de auto zitten of bijvoorbeeld wagenziek zijn. Dat blijkt onze oudste te zijn in bergachtig gebied, dan gaat ze voorin.

Mijn ouders reden altijd 's nachts, zowel in de zomervakantie naar Noord-Spanje/Toscane/Zuid-Frankrijk, als in de winter naar Oostenrijk. Vreselijk vond ik dat laatste, want we waren ALTIJD veel te vroeg over, mijn vader ging dan in slaapstand in de auto op een parkeerplaats en wij zaten ergens in een wegrestaurant de tijd weg te kijken. En mijn vader reed ook alleen, mijn moeder vond dat 's nachts rijden niet zo fijn. Opschieten lukte aardig, maar hij was altijd volledig gaar de volgende dag.

Het 's nachts rijden zou ik overwegen als mijn kinderen echt vreselijk waren in de auto of er hele erge files worden verwacht.

Wij kiezen campings uit ( we huren altijd een accommodatie daar), waar je op iedere dag kunt aankomen, waardoor we nooit in het weekend hoeven te rijden, wat al heel veel gedoe op de snelweg scheelt. Man zit vast aan de bouwvak, dus we pakken alle mogelijkheden aan om buiten die mega drukte op de snelwegen te kunnen rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gingen vorig jaar om 3 uur ‘s nachts weg ‘want dan kunnen de kinderen eerst nog een paar uur slapen’. Ze waren 5, 4 en 1 jaar en hebben de hele dag niet geslapen :hyper:
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
29-06-2024 09:00
Wat een negativiteit zeg. Met die van ons nooit meegemaakt dat ze dat niet wilden. Ze gingen mee kamperen vanaf dat ze ruim 1 jaar oud waren. Wisten dus echt al jong het verschil tussen camping en parkeerplaats. Gingen altijd vrolijk weer de auto in want dan gingen we naar de camping. Ze wilden niet op de parkeerplaats blijven, nooit. Hoe klein ze ook waren ze begrepen waarvoor het nodig was.
Met van die hele kleintjes, die zichzelf nog amper kunnen vermaken vond ik lang overdag rijden echt een drama. Zeker als ze net kunnen lopen en net nog niet goed uit het raam kunnen kijken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
29-06-2024 10:14
Met van die hele kleintjes, die zichzelf nog amper kunnen vermaken vond ik lang overdag rijden echt een drama. Zeker als ze net kunnen lopen en net nog niet goed uit het raam kunnen kijken.
Als je kinderen zich zo gedragen als je op vakantie bent, is de camping of het huisjespark een dorp verderop waarschijnlijk een leukere bestemming dan iets 1000 kilometer verderop. Ik geloof niet dat TO dit soort drama verwacht.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
29-06-2024 10:19
Als je kinderen zich zo gedragen als je op vakantie bent,
Alleen op lange autoritten tussen hun slaapjes in.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
hopperdepopper schreef:
28-06-2024 20:00
Ik ga de laatste jaren met de nachtboot (02.30 uur) vanaf Travemünde naar Malmö.
's Avonds vertrekken vanuit NL rond 20.30/21.00 uur (geen files meer normaal gesproken) en dan rond 00.30/1.00 bij de boot. Even wachten en dan het bootje op en slapen.
Vind ik uiteindelijk nog relaxter dan een overnachting in Duitsland en de ferry vanaf Puttgarden en de brug. Ook qua kosten scheelt het bijna niks.
Interessante tip, bedankt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven