Sicilië waarheen?
vrijdag 16 juni 2017 om 19:35
Wij willen in oktober een weekje naar Sicilië dus ik ben vast aan het rondkijken. Het viel me op dat een pakketreis best aan de prijzige kant is (rond 750 euro pp in oktober). Op booking.com kreeg ik een enorme berg accommodaties voor veel fijnere prijzen en ik heb al gezien dat je er voor ca 180 euro pp heen vliegt. Aangezien ik had gehoord dat bij de westkust veel meer te zien en te doen is qua natuur en cultuur leek dat aantrekkelijker, maar gek genoeg kun je dan weer niet rechtstreeks op Palermo vliegen, dus eigenlijk zou de oostkust beter uitkomen (en dichterbij de Etna, die ik ook wel wil zien).
Wat kunnen jullie aanraden qua bestemming, accommodatie, en dingen die we echt moeten zien?
Wat kunnen jullie aanraden qua bestemming, accommodatie, en dingen die we echt moeten zien?
vrijdag 16 juni 2017 om 19:57
http://sicilievoorbeginners.info/
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
vrijdag 16 juni 2017 om 20:18
Toevallig ben ik net terug! We hadden een losse vlucht geboekt, met Easyjet boor 60 euro pp retour, en daarbij een los superleuk centraal gelegen appartement in Catania. Vanuit daar hebben we de Etna bezocht, Taormina. etc. Ik vond Catania echt een leuke stad, alles is in principe op loopafstand, er is een fijn strand, met de bus binnen 10 minuten vanuit het strand te bereiken en de Etna is ook goed te doen. Ik vind Taormina voor een dagje best leuk, maar een week zou mij teveel zijn.
vrijdag 16 juni 2017 om 23:37
Dat is een mooie ticketprijs! De goedkoopste die ik heb gezien waren 140 (wat ik ook wel prima vind). Ik denk dat ik gewoon begin met een leuk appartement te zoeken en dan kijken wat er in de buurt is.missfitz schreef: ↑16-06-2017 20:18Toevallig ben ik net terug! We hadden een losse vlucht geboekt, met Easyjet boor 60 euro pp retour, en daarbij een los superleuk centraal gelegen appartement in Catania. Vanuit daar hebben we de Etna bezocht, Taormina. etc. Ik vond Catania echt een leuke stad, alles is in principe op loopafstand, er is een fijn strand, met de bus binnen 10 minuten vanuit het strand te bereiken en de Etna is ook goed te doen. Ik vind Taormina voor een dagje best leuk, maar een week zou mij teveel zijn.
maandag 19 juni 2017 om 23:45
Ben weleens op Catania gevlogen, daar een auto gehuurd, en verder gaan rijden zonder plan. Op die manier kwamen we in hele leuke stadjes, en in iedere stad konden we met gemak een leuke AirBnB vinden. Etna beklimmen was een ervaring, Syracuse was leuk, Taormina vond ik persoonlijk een beetje te toeristisch, kitesurf lessen in Pozallo waren spannend, Ragusa was ook een knus dorp. Allemaal aanraders, en overal heerlijk gegeten. Vergeet de Agriturismo's niet, want ook daar kan je heerlijk eten. Was echt een top vakantie. Volgende keer doen we de rest van het eiland. Wij waren er trouwens begin September. Het is dan nog heerlijk zomerweer, maar de topdrukte van Augustus is dan al voorbij.
dinsdag 20 juni 2017 om 00:08
Oh heerlijk, zo'n fijn vakantie-eiland! Ik wil er wel nog een keer heen.
In maart dit jaar ben ik er geweest. Wij betaalden 70 euro p/p voor vliegen van Schiphol naar Catania en terug, dus zoek nog even goed door bijvoorbeeld via Skyscanner. Wij vlogen volgens mij met Transavia (of Lufthansa, die haal ik altijd door elkaar). Wel zo'n graf-tijd van 6.30u 's ochtends vliegen ofzo.
En 135 euro voor een huurauto voor 11 dagen inclusief alle verzekeringen én tweede chauffeur. Via Cardelmar; het voordeel van die site is dat je kan zoeken op tweede chauffeur ook al bij de prijs in; veel andere sites bieden die zoekmogelijkheid niet vooraf, en dan is het later in het proces opeens 11 euro extra PER DAG. Lees wel op Cardelmar ook de reviews voor elke verhuurder waar zij mee komen, die verschillen onderling natuurlijk weer in kwaliteit... wij kwamen uit bij Interrent, alles prima, alleen proberen ook die je meer verzekeringen aan te smeren die je al lang hebt... maar in mijn ervaring doet elke verhuurder dat: Hertz, Sixt, Budget, Europcar etc doen dat ook altijd. En Cardelmar waarschuw je daar heel uitgebreid voor, dat je al volledig gedekt bent en dus ter plekke geen extra verzekeringen hoeft te kopen.
Juist aan de oostkust is bijvoorbeeld Syracuse / Ortigia heel mooi hoor, en Noto ook. En Noto Antica, een groot park met ruïnes en halve grotwoningen van waar de stad vroeger lag voordat een aardbeving hem verwoestte. En voor een kort bezoekje is vissersdorp Marzamemi ook wel leuk, met prettige terrassen aan zee.
Ik vond Enna ook leuk als tussenstop, vanuit het kasteel kijk je mooi uit op de Etna vulkaan, en op een dorp verderop dat over een berg gedrapeerd ligt, en een oude tempel. In dat gebied zie je veel minder toeristen.
Vergis je niet in hoe groot Sicilië is en hoe lang het rijden is van oost naar west, vooral als je ook door de binnenlanden met bergen gaat. Plan maar eens wat ritjes in Google Maps. Soms wel 4 uur rijden!
Cefalú in het noorden vond ik ook de moeite waard, bijvoorbeeld het uitzicht vanaf La Rocca is fantastisch. En 's avonds is dat strandje wel romantisch. B&B Dolce Vita was heel goedkoop en had een mooi dakterras aan zee.
Palermo vond ik ook een onwijs leuke stad. Hotel Alessandra was prima, wel veel trappen op, klein ontbijt, maar op een handige centrale plek en betaalbaar. Je auto parkeren kan gratis rondom het treinstation, sommige straten zijn wat louche 's nachts, maar zet hem op Via Lincoln, daar is het prima, zo raadden locals ons aan.
In het centrum heb je sinds kort een zone ZTL waar je niet (altijd) mag rijden zonder speciale vergunning. ZTL = Zona Trafico Limitado (ofzo) dus let op die borden.
Op de noordelijke helling van de Etna hadden wij een FANTASTISCHE B&B, ik had nog nooit een 10 gegeven in Booking maar deze hebben van mij een 10 gekregen. Superlieve mensen die veel tips gaven als je het vroeg, prijs was iets hoger dan andere B&B's maar elke cent waard, kamer was comfortabel en met zeer veel smaak en oog voor detail ingericht, prima moderne badkamer, geweldig en veel eten helemaal afgestemd op je eigen wensen en niet duur (je kan daar ook dineren als je wilt), mooie omgeving, goede wifi, leuke hond. Il Tanaceto heette het, vlakbij Castiglione di Sicilia (en ook vlakbij het mooie Randazzo). Ondanks toen net twee dagen storm en regen hadden wij daar een geweldige tijd. (De rest van de vakantie was het gelukkig zonnig en warm.)
In mijn topic van begin dit jaar hadden mensen veel goede tips gegeven en vind je ook mijn verslagje van waar we geweest zijn. reizen/sicili/list_messages/356991?r=1& ... 7#25281767
Veel plezier!
In maart dit jaar ben ik er geweest. Wij betaalden 70 euro p/p voor vliegen van Schiphol naar Catania en terug, dus zoek nog even goed door bijvoorbeeld via Skyscanner. Wij vlogen volgens mij met Transavia (of Lufthansa, die haal ik altijd door elkaar). Wel zo'n graf-tijd van 6.30u 's ochtends vliegen ofzo.
En 135 euro voor een huurauto voor 11 dagen inclusief alle verzekeringen én tweede chauffeur. Via Cardelmar; het voordeel van die site is dat je kan zoeken op tweede chauffeur ook al bij de prijs in; veel andere sites bieden die zoekmogelijkheid niet vooraf, en dan is het later in het proces opeens 11 euro extra PER DAG. Lees wel op Cardelmar ook de reviews voor elke verhuurder waar zij mee komen, die verschillen onderling natuurlijk weer in kwaliteit... wij kwamen uit bij Interrent, alles prima, alleen proberen ook die je meer verzekeringen aan te smeren die je al lang hebt... maar in mijn ervaring doet elke verhuurder dat: Hertz, Sixt, Budget, Europcar etc doen dat ook altijd. En Cardelmar waarschuw je daar heel uitgebreid voor, dat je al volledig gedekt bent en dus ter plekke geen extra verzekeringen hoeft te kopen.
Juist aan de oostkust is bijvoorbeeld Syracuse / Ortigia heel mooi hoor, en Noto ook. En Noto Antica, een groot park met ruïnes en halve grotwoningen van waar de stad vroeger lag voordat een aardbeving hem verwoestte. En voor een kort bezoekje is vissersdorp Marzamemi ook wel leuk, met prettige terrassen aan zee.
Ik vond Enna ook leuk als tussenstop, vanuit het kasteel kijk je mooi uit op de Etna vulkaan, en op een dorp verderop dat over een berg gedrapeerd ligt, en een oude tempel. In dat gebied zie je veel minder toeristen.
Vergis je niet in hoe groot Sicilië is en hoe lang het rijden is van oost naar west, vooral als je ook door de binnenlanden met bergen gaat. Plan maar eens wat ritjes in Google Maps. Soms wel 4 uur rijden!
Cefalú in het noorden vond ik ook de moeite waard, bijvoorbeeld het uitzicht vanaf La Rocca is fantastisch. En 's avonds is dat strandje wel romantisch. B&B Dolce Vita was heel goedkoop en had een mooi dakterras aan zee.
Palermo vond ik ook een onwijs leuke stad. Hotel Alessandra was prima, wel veel trappen op, klein ontbijt, maar op een handige centrale plek en betaalbaar. Je auto parkeren kan gratis rondom het treinstation, sommige straten zijn wat louche 's nachts, maar zet hem op Via Lincoln, daar is het prima, zo raadden locals ons aan.
In het centrum heb je sinds kort een zone ZTL waar je niet (altijd) mag rijden zonder speciale vergunning. ZTL = Zona Trafico Limitado (ofzo) dus let op die borden.
Op de noordelijke helling van de Etna hadden wij een FANTASTISCHE B&B, ik had nog nooit een 10 gegeven in Booking maar deze hebben van mij een 10 gekregen. Superlieve mensen die veel tips gaven als je het vroeg, prijs was iets hoger dan andere B&B's maar elke cent waard, kamer was comfortabel en met zeer veel smaak en oog voor detail ingericht, prima moderne badkamer, geweldig en veel eten helemaal afgestemd op je eigen wensen en niet duur (je kan daar ook dineren als je wilt), mooie omgeving, goede wifi, leuke hond. Il Tanaceto heette het, vlakbij Castiglione di Sicilia (en ook vlakbij het mooie Randazzo). Ondanks toen net twee dagen storm en regen hadden wij daar een geweldige tijd. (De rest van de vakantie was het gelukkig zonnig en warm.)
In mijn topic van begin dit jaar hadden mensen veel goede tips gegeven en vind je ook mijn verslagje van waar we geweest zijn. reizen/sicili/list_messages/356991?r=1& ... 7#25281767
Veel plezier!
patsy--stone wijzigde dit bericht op 20-06-2017 00:17
1.61% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
dinsdag 20 juni 2017 om 00:13
Oh en mocht je een restaurant-tip willen voor Palermo... La Vecchia Locanda. Toen wij gingen zat het helemaal vol met luidruchtige Italianen die iets te vieren hadden. We grapten al de hele vakantie dat we overal mafiosi zagen, nou dit leek echt wel The Godfather met zijn hele familie. Het eten was geweldig, ik had de biefstuk met pistache-pesto, echt smullen. Je moet wel reserveren. Voor ons hadden ze nog net een nieuw plekje bij een paal gemaakt, ergens een tafel en stoelen vandaan geregeld. Andere mensen stonden daarna wel een uur te wachten tot ook zij een tafel konden krijgen. Blijkbaar een goeie plek, waar wij heel toevallig tegenaan gelopen waren. En niet duur.
In Noto hebben we superlekker gegeten bij Manna, dat was wel duur.
In Noto hebben we superlekker gegeten bij Manna, dat was wel duur.
dinsdag 20 juni 2017 om 00:27
Inderdaad, Patsy! Ik was Marzamemi vergeten maar dat is inderdaad een leuk vissersdorpje om even doorheen te slenteren. Ik herinner me daar ook pasta bottarga e pistacchi te hebben gegeten die goddelijk was. Bestel dat sowieso een keer, want dat is een specialiteit daar. Net als gestoofd konijn. Is ook een aanrader voor de liefhebber.
dinsdag 20 juni 2017 om 01:51
FunnyFace8, let me borrow that top! https://youtu.be/fPDl2g8Upvk
(I
je profielfoto!)
(I