Skien eind maart

24-09-2010 10:09 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meestal ga ik eind januari skien en is het overal hartstikke sneeuwzeker. Dit jaar kunnen we pas vakantie krijgen in de laatste week van maart. Ik heb wel een keer eerder met pasen geskied. Ging prima, was lekker warm, maar alleen hoog op de berg nog sneeuw en 's middags enorme papsneeuw.

Weet iemand welk gebied aan te raden is voor eind maart?

We willen het liefst naar Oostenrijk, Zwitserland zou nog kunnen, Frankrijk willen we absoluut niet (te ver reizen, te weinig sfeer).
Canada?
haha. Heb ik ook al voorgesteld, lijkt me super, maar budget is helaas niet toereikend...
Ik kan je alleen La Suisse aanraden - Aletschgletscher of Zermatt!
Lapland boven de poolcirkel is heel sneeuwzeker voor eind maart.
Italië, Andorra, de Sierra Nevada in Spanje en wellicht zijn er in Oost Europa mogelijkheden in de hoger gelegen gebieden.
Diedietje, de meeste skigebieden in Oostenrijk zijn tot pasen open, dat is dus geen probleem.

skigebieden die erg sneeuwzeker zijn (absoluut veel sneeuw!) zijn: Obergurgl-Hochgurgl, Sölden, St. Anton am Arlberg, Lech-Zürs, Damüls, Au-Schoppernau (Diedamskopf), Kühtai, Hochoetz, Kaltenbach, Hochfügen, Nauders en dan nog bijvoorbeeld de gletschers zoals Kaprun, Hintertux, Neustift im Stubaital, Schladming, Mölltal....

Is dus echt geen probleem.

Het toeristenburo van oostenrijk kan je trouwens ook een brochure sturen met alle winter skigebieden. Moet je even een mailtje sturen aan vakantie@austria.info
Bedankt voor alle tips!

We moeten er alleen wel in 1 dag heen kunnen rijden, dus Lapland is te ver en Italie, Andorra etc ook.

Ik zal de gebieden in Zwitserland en Oostenrijk even bekijken.
Diedietje, dan zou ik voor Damüls of Au-Schoppernau (Diedamskopf) gaan, dat is 8 uur rijden.
Naar Lapland kun je sowieso beter vliegen denk ik. Dat is overigens heel goed in 1 dag te doen. Vliegen kost wel wat meer maar een skipas en skihuur kost in Lapland weer minder, bovendien ben je veel minder geld aan benzine kwijt. Eten en drinken kost in Lapland ongeveer hetzelfde als in NL, alcohol is wel behoorlijk duurder.
quote:Vl43inder schreef op 24 september 2010 @ 10:49:

Naar Lapland kun je sowieso beter vliegen denk ik. Dat is overigens heel goed in 1 dag te doen. Vliegen kost wel wat meer maar een skipas en skihuur kost in Lapland weer minder, bovendien ben je veel minder geld aan benzine kwijt. Eten en drinken kost in Lapland ongeveer hetzelfde als in NL, alcohol is wel behoorlijk duurder.

Maar wij gaan met 7 man in 2 auto's en dan is vliegen al snel duurder..

Lapland lijkt me inderdaad super gaaf om een keer naar toe te gaan, maar dat krijg ik er nu bij de groep toch niet door.

Meesten willen naar Oostenrijk.

Tot nu toe keken we vooral naar Zillertal en Zell am See, maar zie ook al genoeg andere leuke gebieden nu
Is het niet erg donker in Lapland in de winter? Ik zou meteen in een depressie schieten
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:louise1 schreef op 24 september 2010 @ 10:56:

Is het niet erg donker in Lapland in de winter? Ik zou meteen in een depressie schieten * Ziet opeens mensen voor zich die met bouwlampen op hun hoofd van de piste in Lapland naar beneden komen sjesen *
Zillertal is inderdaad leuk, dan moet je naar Kaltenbach-Hochfügen gaan, maar het is ook wel erg toeristisch. Er bestaat meer in Oostenrijk als Zillertal en Zell am See hoor :-)

Echt, ik kan je echt de skigebieden in Vorarlberg aanraden, het is er zoooo mooi, ben er net vorige week nog geweest.

Het is het minst ver rijden en vooral de twee gebieden die ik noemde staan bekend om extreme sneeuwzekerheid.
haha, die bouwlampen, hilarisch! *LOL*
quote:louise1 schreef op 24 september 2010 @ 10:56:

Is het niet erg donker in Lapland in de winter? Ik zou meteen in een depressie schieten

Valt wel mee. Ik ben in januari geweest en het is dan inderdaad donkerder dan in Oostenrijk maar de pistes zijn in januari altijd allemaal verlicht. Eind maart is het niet meer zo donker, net zo donker als in januari in Oostenrijk denk ik.

Januari in Lapland is wel heel erg koud, daarom is voor de Lappen zelf april favoriet om te skieen.

In Oostenrijk ben ik twee keer in Ischgl geweest, dat is ook vrij hoog en best sneeuwzeker. Ik zou eind maart niet meer naar het Oostblok gaan, dan is het daar volgens mij echt te warm geworden. Ben ooit eens wezen skieen in Bulgarije, fasciliteiten zijn er prima, maar het is minder hoog en gewoon warmer dan in de Alpen.
quote:Oostenrijk schreef op 24 september 2010 @ 11:00:

Zillertal is inderdaad leuk, dan moet je naar Kaltenbach-Hochfügen gaan, maar het is ook wel erg toeristisch. Er bestaat meer in Oostenrijk als Zillertal en Zell am See hoor :-)

Echt, ik kan je echt de skigebieden in Vorarlberg aanraden, het is er zoooo mooi, ben er net vorige week nog geweest.

Het is het minst ver rijden en vooral de twee gebieden die ik noemde staan bekend om extreme sneeuwzekerheid.

Ik weet dat er meer gebieden zijn in Oostenrijk, maar zijn vorige jaren onder andere naar Saalbach Hinterglemm, Voralberg en Wagrain geweest, dus dit zijn gebieden waar we nog niet zijn geweest!

Mijn voorkeur gaat uit naar Zell am See/Kaprun. Geen idee waarom, maar lijkt me gewoon gaaf!

Ik denk inderdaad dat lapland niet meer heel donker is in maart, dan is de lente alweer begonnen natuurlijk! Maar helm met lamp is natuurlijk altijd handig he
Ja Oostbloklanden weet ik niet..

Sneeuwzekerheid is volgens mij sowieso niet super en als ik kijk naar bijvoorbeeld Tsjechie dan is het skigebied zo klein!

Wil toch eigenlijk wel minimaal 100 km piste hebben..
het is wel speciaal ja, Zell am See, Russen houden er echter ook van, hou daar rekening mee.

Als ja van Apres Ski houd zou je ook kunnen kiezen voor Sölden of Nauders, ook leuk.

Oh, en het skigebied Wilder Kaiser-Brixental heeft al 2 jaar achter elkaar een prijs gekregen voor het beste skigebied van de wereld, ook nog een optie mischien. Tot begin April kun je hier skieen.
het coole aan Nauders vind ik bijvoorbeeld dat je ook naar Italie kunt skieen.
Nauders ziet er inderdaad leuk uit, en niet te ver rijden! Das ook wel prettig!

En nog voldoende sneeuw in maart, of wordt dat alweer spannend?
Nauders is tot 30 April open, en gaat van 1394 tot 2850 meter.

kijk maar eens op:

http://www.bergfex.at/nauders/

kans op mooi weer heb je daar ook, aangezien het op de grens met Italie ligt.
quote:Vl43inder schreef op 24 september 2010 @ 11:04:

[...]

Valt wel mee. Ik ben in januari geweest en het is dan inderdaad donkerder dan in Oostenrijk maar de pistes zijn in januari altijd allemaal verlicht. Eind maart is het niet meer zo donker, net zo donker als in januari in Oostenrijk denk ik.

Januari in Lapland is wel heel erg koud, daarom is voor de Lappen zelf april favoriet om te skieen.

In Oostenrijk ben ik twee keer in Ischgl geweest, dat is ook vrij hoog en best sneeuwzeker. Ik zou eind maart niet meer naar het Oostblok gaan, dan is het daar volgens mij echt te warm geworden. Ben ooit eens wezen skieen in Bulgarije, fasciliteiten zijn er prima, maar het is minder hoog en gewoon warmer dan in de Alpen.Inderdaad, eind maart zijn de dagen alweer wat langer. Is het niet lastig skieen met verlichte pistes? Lijkt me lastig met inschatten diepte etc.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:louise1 schreef op 24 september 2010 @ 13:01:

[...]

Inderdaad, eind maart zijn de dagen alweer wat langer. Is het niet lastig skieen met verlichte pistes? Lijkt me lastig met inschatten diepte etc.

Dat weet ik eigenlijk niet, ik heb 1 slecht oog dus ik kan dat sowieso niet zo goed. Maar het is best wel licht, mede door de lampen, de lichtbundels zijn op ooghoogte niet echt van elkaar te onderscheiden zeg maar, net als op een verlicht voetbalveld.

Het is ook niet echt heel donker overdag in Lapland in januari, meer zoals het is rond de tijd dat de liften dichtgaan in Oostenrijk, nog niet echt schemerig, maar al wel een beetje.
Davos in Zwitserland, alle skigebieden zijn open tot 31 maart en heel sneeuwzeker! (wel een beetje duur overigens, maar wel prachtig en afdalingen van 2000 hoogtemeters)

Ik ben een beetje bevooroordeeld, heb daar een half jaar gewoond in de winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven