Skien in de Harz

03-03-2014 09:33 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij (ik, man, 2 kinderen van 7 en 5) willen volgend jaar graag op skivakantie. Voor het eerst met de kinderen.

Nu dachten we eraan om naar de Harz te gaan. Mooi, niet zo ver weg en waarschijnlijk een stuk goedkoper dan de Alpen.

Ik zou graag ervaringsverhalen horen. Is het een aanrader of juist niet?

De kinderen hebben dus nog nooit geskied. Man en ik wel, maar zijn geen zeer ervaren skiers (in de zin van dat we graag zwarte pistes af razen).
Echt sneeuwzeker is het niet, dit seizoen is het helemaal knudde. Misschien kun je beter kiezen voor het Hochschwarzwald, nu ligt daar ook niet bijzonder veel maar in een"normale" winter is 1.50 m. geen uitzondering.
verba volant, scripta manent.
De Harz is slechts wisselend sneeuwzeker. Soms ligt er in een winter maandenlang heel veel sneeuw en soms maar twee weken. Dus een beetje wisselend. Zelf vond ik de skigebieden rondom Torfhaus goed voor beginners maar ook op de Sonnenberg is het leuk voor beginnende skiers. Verwacht geen hoogstaande pistes zoals in Oostenrijk maar wel gezellige dorpjes. Wurmberg en Bocksberg zijn ander skigebieden. Houdt er wel rekening mee dat vooral in de weekenden de pistes zeer druk zijn omdat men dan massaal vanuit de omliggende steden naar de Harz afzakt (Hannover, Braunschweig, Wolfsburg..)
Heb je dit al gelezen? http://www.wintersporters.nl/weblog/ber ... in-de-Harz

Ik heb zelf niet ver van de Harz gewoond, vlak na de val van het IJzeren Gordijn. Voor mij is het een stuk historie. Misschien leuk om daar ook rekening mee te houden, dat je het combineert met wat uitstapjes? (Als je toch daar bent..!)

Midden door de Harz liep het IJzeren Gordijn o.a. over de hoogste berg daar, de Brocken. De Brocken kan je beklimmen, maar je kan er ook met een treintje naartoe. Bovenop is het net een James Bond film, vol met spionage apparatuur uit de tijd van de Koude Oorlog. De dorpjes in het Oosten zijn echt heel anders dan de dorpjes in het westen. In het Oosten rook het begin jaren '90 nog echt naar bruinkool. Ik weet niet hoe dat nu is. Je kreeg er toen ook patat uit bakjes die je op kon eten, haha. Echt niet westers. Wernigerode is zo'n dorpje trouwens, aan de voet van de Brocken.

Ook leuk is de Hexentanzplatz in Thale. http://www.bodetal.nl/url ... ziele/hexentanzplatz.html

Ik vond het vroeger als kind fascinerend daar.

Als ik me niet vergis zijn er ook nog wat grotten.

Je moet in de Harz gewoon geen hypermoderne faciliteiten verwachten. Daar is het niet populair genoeg voor. Maar het is absoluut een interessant gebied, met redelijke heuvels en kans op sneeuw. Ik heb er wat afgesleed vroeger.
De wisselende sneeuwzekerheid is wel een punt.

Mijn zus is dit jaar naar Winterberg geweest en daar kon nog maar net geskied worden. In de hele omgeving was geen sneeuw te vinden, alleen op de pistes. Dat geeft mij toch niet echt een wintersportgevoel...

MarianneDavids, hoe is het dan in het Hochschwarzwald? Mooi? Gezellig?

Liubi, we waren deze zomer in de Harz en vonden het een mooi gebied. Is natuurlijk ook een stuk minder ver rijden dan de Alpen.
Voor mijn gevoel sneeuwde het altijd daar Liubi, maar dat zal mijn gekleurde blik wel zijn.
Eros ( ), die blog heb ik inderdaad gelezen vanochtend!

Zoals ik gelijk met je typte zijn we deze zomer in het gebied geweest. Mooi, met mooie natuur en leuke stadjes.

We zijn ook de vroegere grens over gereden. Apart, een hele lege strook midden in het bos.
quote:Ka32 schreef op 03 maart 2014 @ 10:45:

De wisselende sneeuwzekerheid is wel een punt.

Mijn zus is dit jaar naar Winterberg geweest en daar kon nog maar net geskied worden. In de hele omgeving was geen sneeuw te vinden, alleen op de pistes. Dat geeft mij toch niet echt een wintersportgevoel...

MarianneDavids, hoe is het dan in het Hochschwarzwald? Mooi? Gezellig?

Liubi, we waren deze zomer in de Harz en vonden het een mooi gebied. Is natuurlijk ook een stuk minder ver rijden dan de Alpen.Het ligt eraan waar je naartoe gaat. Feldberg, dat is ook het hoogste punt, is behoorlijk druk, parkeren is er een ramp maar in de omgeving zijn heel veel plaatsen waar je kunt skieën, langlaufen, snowboarden, wandelen, rodelen, wandeltochten maken op sneeuwschoenen. Skiverleih vind je overal, net als hotels en pensions. Notschrei, Muggenbrün, Todtnau, Todtmoos, Todtnauberg (daar zit je vlak bij een aantal pistes), Schauinsland, allemaal kleine plaatsjes. Bij gebrek aan sneeuw kun je een dag naar Freiburg, om een beetje rustig te winkelen naar Lörrach, bovendien zit je niet ver van de Zwitserse grens, denk in dat geval wel aan een Autobahnvignet.
verba volant, scripta manent.
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 03 maart 2014 @ 10:46:

Voor mijn gevoel sneeuwde het altijd daar Liubi, maar dat zal mijn gekleurde blik wel zijn.

Vorig jaar lag er heel veel sneeuw en dat wel drie maanden lang. De winter daarvoor ook. Daarvoor was het heel slecht en dit jaar is er bijna helemaal geen sneeuw geweest heb ik gehoord. Maar ik woon er nu niet meer. Wij zijn in augustus verhuisd. Ik woonde in BS

Wij gingen echt elk weekend wel naar de Harz. Op de Brocken vind je inmiddels geen spionage-apparatuur meer. Het enige dat nog rest van de tweedeling is museum Marienborn bij Helmstedt en een DDR-weg vlaklangs Braunlage.
quote:liubi schreef op 03 maart 2014 @ 11:34:

[...]

Vorig jaar lag er heel veel sneeuw en dat wel drie maanden lang. De winter daarvoor ook. Daarvoor was het heel slecht en dit jaar is er bijna helemaal geen sneeuw geweest heb ik gehoord. Maar ik woon er nu niet meer. Wij zijn in augustus verhuisd. Ik woonde in BS

Wij gingen echt elk weekend wel naar de Harz. Op de Brocken vind je inmiddels geen spionage-apparatuur meer. Het enige dat nog rest van de tweedeling is museum Marienborn bij Helmstedt en een DDR-weg vlaklangs Braunlage.

Oh joh, dat had ik wel zo begrepen van iemand die er vorig jaar was. Nou ja, ik heb gelukkig de herinneringen nog van uren en uren struinen met mijn vader. Hij had z'n hele garage vol met stukjes 'geschiedenis' zoals stukken IJzeren Gordijn, bordjes met 'Sperrgebiet' enzo. Allemaal uit de Harz.

Is het nog de moeite om er eens heen te gaan, voor iemand zoals ik? Of is het dan een teleurstelling?

Berlijn vind ik nog steeds geweldig, maar daar zie je zo goed de mix tussen wat oud was en wat hypermodern is. Ik kom er graag.
Tuurlijk, altijd de moeite waard! Vind ik dan. Waar heb jij dan eigenlijk gewoond? Geef eens een indicatie of een bijnaam van de stad etc?

Of bedoelt diegene misschien de schotels op de Brocken etc? Die zijn van de televisie tegenwoordig

Persoonlijk vind ik Leipzig leuker dan Berlijn. Maar dat komt omdat ik de laatste maanden noodgedwongen in Berlijn moest zijn vanwege paspoorten en visa's en dan is het heel vervelend als het een grote bouwplaats is. Het verkeer is er inmiddels verschrikkelijk.
Ik zat eerst tussen Hannover en Hamburg in. En daarna tussen Hamburg en Bremen in. Eerste woonplaats was bekend vanwege het concentratiekamp. Andere woonplaats was tevens een cijfer en de bijbehorende kazerne had de achternaam van een voetballer die ooit een belangrijke penalty miste...

Dank je voor je toelichting, ik zal er zeker nog eens heen gaan dan om te kijken. Leuk.

Berlijn is voor mij gewoon een belangrijke stad, vanwege de vele keren dat ik daar geweest ben. Mijn vader wist heel veel van de geschiedenis en vertelde dat altijd graag aan mij en later ook aan mijn partner die daardoor ook weer enthousiast is geworden. Mijn vader is helaas overleden, maar de stad blijft onlosmakelijk verbonden met hem en zijn kennis/enthousiasme.

Leipzig ken ik niet. Maar daar wil ik ook nog eens heen, ik heb op tv ooit een geweldige accommodatie gezien daar, de Meisterzimmer. Alleen daarvoor zou ik er al eens willen slapen.
MD, bedankt. Ik zal het in mijn onderzoek meenemen.

Liubi en SeBas, leuk jullie enthousiasme. In Berlijn heb ik me goed vermaakt en in Leipzig ook.

Ik blijf nog even doorzoeken.
Hoi Ka32,

Wellicht wat handige tips als je niet vaak op wintersport bent geweest. Wij zijn laatste ook voor het eerst gegaan en heb gegoogeld waar je allemaal aan moet denken voor je auto.

Kwam op deze blog uit.

http://www.tirendo.nl/blo ... e-auto-winterklaar-maken/

Hoop dat je er iets aan hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven