Soort "expeditie Robinson" met mijn gezin
woensdag 2 oktober 2013 om 10:11
Misschien een beetje een rare reisvraag. Ik wil over een jaar of twee met mijn man en zoons een soort "expeditie Robinson" houden op een onbewoond eiland, een week of drie, vier. Dat lijkt me vooral voor mijn zoons heel leerzaam; zonder elektriciteit en dus computers, iPads etc overleven, zelf voedsel zoeken, kampje bouwen etc.
Maar ja, hoe 'echt' het ook moet zijn, ik wil wel hulp in kunnen roepen als dat noodzakelijk is en ook binnen een dag van het eiland weg kunnen indien nodig.
Overigens lijkt me dit een gat in de markt voor groepen reizigers. Dat de boel wel een kléin beetje georganiseerd is en de veiligheid redelijk gegarandeerd en zo, maar dat je wel echt aan de bak moet en zelf overleven in de natuur kunt ervaren.
Iemand een idee waar ik kan beginnen? Is er misschien al een reisbureau dat zulke dingen organiseert? Andere tips?
xYella.
Maar ja, hoe 'echt' het ook moet zijn, ik wil wel hulp in kunnen roepen als dat noodzakelijk is en ook binnen een dag van het eiland weg kunnen indien nodig.
Overigens lijkt me dit een gat in de markt voor groepen reizigers. Dat de boel wel een kléin beetje georganiseerd is en de veiligheid redelijk gegarandeerd en zo, maar dat je wel echt aan de bak moet en zelf overleven in de natuur kunt ervaren.
Iemand een idee waar ik kan beginnen? Is er misschien al een reisbureau dat zulke dingen organiseert? Andere tips?
xYella.

vrijdag 4 oktober 2013 om 17:15
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2013 @ 17:10:
Nou wordt ie nog mooier, dus je pubers moeten zichzelf blootstellen aan honger en gevaar en zelf ga je in een resort verderop zitten?
Vind jij je kinderen wel leuk?
Ik zie het al voor me!
Verder denk ik dat je kinderen op andere manieren een heleboel kunt leren zonder ''zulke rare'' fratsen uit te halen.
TO zegt zelf dat ze haar iPad oid haast niet kan missen,nou begin daar eens mee zou ik zeggen. Spreek met elkaar een dag/avond/weekend af en niemand mag dat ding gebruiken.
Ga eens een hele dag het bos in etc etc.
Nou wordt ie nog mooier, dus je pubers moeten zichzelf blootstellen aan honger en gevaar en zelf ga je in een resort verderop zitten?
Vind jij je kinderen wel leuk?
Ik zie het al voor me!
Verder denk ik dat je kinderen op andere manieren een heleboel kunt leren zonder ''zulke rare'' fratsen uit te halen.
TO zegt zelf dat ze haar iPad oid haast niet kan missen,nou begin daar eens mee zou ik zeggen. Spreek met elkaar een dag/avond/weekend af en niemand mag dat ding gebruiken.
Ga eens een hele dag het bos in etc etc.
vrijdag 4 oktober 2013 om 17:17
quote:Mevrouw75 schreef op 04 oktober 2013 @ 12:15:
[...]
Of ze wil gewoon zelf op het strand hangen en haar kinderen niet constant aan die apparaten. Oplossing is dan een strandvakantie waarbij de apparaten thuis blijven.
Precies. We gaan op vakantie en nemen NIET mee.....
Maar ik vermoed dat de TO dit overwicht kwijt is en daarom naar extremere maatregelen wil grijpen.
[...]
Of ze wil gewoon zelf op het strand hangen en haar kinderen niet constant aan die apparaten. Oplossing is dan een strandvakantie waarbij de apparaten thuis blijven.
Precies. We gaan op vakantie en nemen NIET mee.....
Maar ik vermoed dat de TO dit overwicht kwijt is en daarom naar extremere maatregelen wil grijpen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
vrijdag 4 oktober 2013 om 17:28
Wij zijn in Canada wezen kamperen. Je krijgt een kaart mee, een kano en alles wat je nodig hebt (pannen, bestek, een paar lucifers, zaklamp, tent, slaapspullen enzo). Dan kan je per kano naar een eigen plekje/eiland kanoën en daar overleven. Je kan eten meenemen of daar zoeken (al staat er niks). Hout sprokkelen, wilde dieren bekijken, geen stroom/water of wc/douche en je moet je eigen vuur maken. Wel veel muggen en een meer. Superervaring, maar wel fijn dat we gewoon spullen hadden. Dan kan je tenminste genieten van de natuur.
vrijdag 4 oktober 2013 om 18:08
Nou ik wilde echt met je meedenken. En nog steeds lijkt me Zweden het handigst voor jullie. Of je boekt een survivalweekend met bushcraft ofzo en kijkt of het bevalt. Maar je KINDEREN alleen laten survivallen en zelf in een resort gaat zitten, daan kan ik niet bij.
Ik denk juist dat zo'n vakantie je als gezin heel sterk kan maken, maar dan moet je het wel SAMEN doen.
Ik denk juist dat zo'n vakantie je als gezin heel sterk kan maken, maar dan moet je het wel SAMEN doen.
vrijdag 4 oktober 2013 om 18:25
Nou, het valt toch wel mee met die harde reacties?
Het is gewoon een onzaligmakend plan (om het niet dom te noemen) waar je mee op de proppen komt en mensen proberen je een beetje realiteitszin in te praten.
Wat op zich redelijk lukt, want je bent je plannen al langzaam aan het bijstellen. Heel goed. En je krijgt ook genoeg tips. Pak dat eruit en ga lekker de 'vakantie' plannen!!
Het is gewoon een onzaligmakend plan (om het niet dom te noemen) waar je mee op de proppen komt en mensen proberen je een beetje realiteitszin in te praten.
Wat op zich redelijk lukt, want je bent je plannen al langzaam aan het bijstellen. Heel goed. En je krijgt ook genoeg tips. Pak dat eruit en ga lekker de 'vakantie' plannen!!

vrijdag 4 oktober 2013 om 18:26
quote:gelukkigleven schreef op 04 oktober 2013 @ 18:25:
Wat op zich redelijk lukt, want je bent je plannen al langzaam aan het bijstellen. Heel goed. En je krijgt ook genoeg tips. Pak dat eruit en ga lekker de 'vakantie' plannen!!Ja nu hoeven alleen de kinderen nog maar af te zien. TO gaat zelf in een resort
Wat op zich redelijk lukt, want je bent je plannen al langzaam aan het bijstellen. Heel goed. En je krijgt ook genoeg tips. Pak dat eruit en ga lekker de 'vakantie' plannen!!Ja nu hoeven alleen de kinderen nog maar af te zien. TO gaat zelf in een resort
vrijdag 4 oktober 2013 om 20:40
quote:Yella41 schreef op 04 oktober 2013 @ 14:54:
Overigens hebben wij vorig jaar een rondreis door Denemarken, Zweden en nog een stukje van Noorwegen gemaakt. Zeker een aanrader!Ik denk echt dat je je adventure vakantie meer moet zoeken in de richting van hiking of kanoen, of een combinatie van die dingen. Ik denk dat er ook wel plekken zijn waar je een survivel cursus kunt volgen. Dus hoe leer je vuur maken, welke champignons en planten kun je eten en hoe vang je een vis met een draadje. Ik denk dat wanneer je daar op zoekt, dat er best leuke dingen uit kunnen komen die in de richting komen waar je naar zoekt. Even snel googlen leert me dat er zoiets in Zweden is: http://www.nordicbushcraft.com/eng/index.htm
Maar dit zal vast wel kunnen in elke land....
Mij persoonlijk lijkt het vlotvaren of een meerdaage kanotocht echt supergaaf!
Oh ja, en mocht je je ergeren aan sommige reacties, daarvoor is de negeerknop uitgevonden...
Overigens hebben wij vorig jaar een rondreis door Denemarken, Zweden en nog een stukje van Noorwegen gemaakt. Zeker een aanrader!Ik denk echt dat je je adventure vakantie meer moet zoeken in de richting van hiking of kanoen, of een combinatie van die dingen. Ik denk dat er ook wel plekken zijn waar je een survivel cursus kunt volgen. Dus hoe leer je vuur maken, welke champignons en planten kun je eten en hoe vang je een vis met een draadje. Ik denk dat wanneer je daar op zoekt, dat er best leuke dingen uit kunnen komen die in de richting komen waar je naar zoekt. Even snel googlen leert me dat er zoiets in Zweden is: http://www.nordicbushcraft.com/eng/index.htm
Maar dit zal vast wel kunnen in elke land....
Mij persoonlijk lijkt het vlotvaren of een meerdaage kanotocht echt supergaaf!
Oh ja, en mocht je je ergeren aan sommige reacties, daarvoor is de negeerknop uitgevonden...
zaterdag 5 oktober 2013 om 00:28
zaterdag 5 oktober 2013 om 01:42
quote:zapppie schreef op vrijdag 04 oktober 2013 17:28 Wij zijn in Canada wezen kamperen. Je krijgt een kaart mee, een kano en alles wat je nodig hebt (pannen, bestek, een paar lucifers, zaklamp, tent, slaapspullen enzo). Dan kan je per kano naar een eigen plekje/eiland kanoën en daar overleven. Je kan eten meenemen of daar zoeken (al staat er niks). Hout sprokkelen, wilde dieren bekijken, geen stroom/water of wc/douche en je moet je eigen vuur maken. Wel veel muggen en een meer. Superervaring, maar wel fijn dat we gewoon spullen hadden. Dan kan je tenminste genieten van de natuur.
Ja! Dit heb ik als puber ook gedaan met mijn ouders, was helemaal geweldig!
Canada heeft mooie zomers trouwens dus lekker weer ook nog.
Ja! Dit heb ik als puber ook gedaan met mijn ouders, was helemaal geweldig!
Canada heeft mooie zomers trouwens dus lekker weer ook nog.
zaterdag 5 oktober 2013 om 09:53
Ja zoiets als in Canada, dat zijn inderdaad gewoon leuke vakanties. Niet echt overleven, meer kamperen zonder luxe. En laat ze gewoon lekker hun tablets en telefoons meenemen, na 2 dagen zijn de batterijen leeg, stop je ze in een waterdichte zak en moeten ze op zoek naar andere bezigheden. Maar dan heb je tenminste niet thuis discussies of ruzies er over gehad. Na afloop altijd even 1 nachtje in een hotel boeken of door de taxfree parfumerie lopen en het een en ander proberen, anders hebben de overige vliegtuigpassagiers erg last van je geur!
Die survival cursussen zijn trouwens erg leuk om te doen. Ik ben opgegroeid als een half verwilderd boskind en heb ook allerlei cursussen gevolgd en gegeven. En reken behalve op een flinke investering in je kennis ook op investering in je materiaal: kleding, messen, spullen voor slapen, navigeren, etc. En dat is niet goedkoop! Maar wel een ervaring voor het leven!
Die survival cursussen zijn trouwens erg leuk om te doen. Ik ben opgegroeid als een half verwilderd boskind en heb ook allerlei cursussen gevolgd en gegeven. En reken behalve op een flinke investering in je kennis ook op investering in je materiaal: kleding, messen, spullen voor slapen, navigeren, etc. En dat is niet goedkoop! Maar wel een ervaring voor het leven!
maandag 7 oktober 2013 om 11:39
De links van BGB zijn goed. Er worden in NL ook survivalweekends gegeven en die zijn volgens mij ook hartstikke leuk.
Verder bestaat er ook nog de organisatie Outward Bound, die doen ook een soort survivalcursussen. Ik ben ze wel eens tegengekomen op een hike in Schotland. Dat was met tieners en ze waren duidelijk stap voor stap bezig om naar een survival ervaring op te bouwen. Het leek mij in ieder geval verantwoord.
Overigens kan wandelen met alles op je rug door bijvoorbeeld de Pyreneeen of Zweden of Schotland en 7 dagen de wildernis in gaan ook een hele mooie ervaring zijn als je wel voedsel meedraagt voor al die tijd. Want het is wel heel basic en je hebt gewoon niet meer dan je hebt, dus je moet rantsoeneren en je moet soms besluiten wanneer je wel of niet verder kunt. Dat kost wel aardig wat aan materiaal van tevoren, want je wil toch liever wel een waterdichte tent en warme slaapzak en voor water heb je ook bijvoorbeeld een filter nodig. Maar als je het leuk blijkt te vinden is het een prima investering.
Verder bestaat er ook nog de organisatie Outward Bound, die doen ook een soort survivalcursussen. Ik ben ze wel eens tegengekomen op een hike in Schotland. Dat was met tieners en ze waren duidelijk stap voor stap bezig om naar een survival ervaring op te bouwen. Het leek mij in ieder geval verantwoord.
Overigens kan wandelen met alles op je rug door bijvoorbeeld de Pyreneeen of Zweden of Schotland en 7 dagen de wildernis in gaan ook een hele mooie ervaring zijn als je wel voedsel meedraagt voor al die tijd. Want het is wel heel basic en je hebt gewoon niet meer dan je hebt, dus je moet rantsoeneren en je moet soms besluiten wanneer je wel of niet verder kunt. Dat kost wel aardig wat aan materiaal van tevoren, want je wil toch liever wel een waterdichte tent en warme slaapzak en voor water heb je ook bijvoorbeeld een filter nodig. Maar als je het leuk blijkt te vinden is het een prima investering.