Stakingen openbaar vervoer

08-06-2025 21:34 195 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Stakingsrecht is een fundamenteel recht.
En dat is een prachtig gegeven.

Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.

Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.

Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.

Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..

Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.

In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.

Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.

Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
pina schreef:
09-06-2025 09:27
Waar kom je vandaan? Ik zou bijvoorbeeld regiobussen pakken.

Provincie Noord Holland.
Mette schreef:
09-06-2025 07:14
Nou wat een ongekende luxe, 3 feestdagen mogen omruilen. Waar je met een beetje pech nog moet werken ook. Daar ga je het wel mee redden tot je pensioen.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat je ort krijgt als je onregelmatig werkt. Dat heeft namelijk nogal grote invloed op je privéleven.

Ik snap echt niet hoe je deze voorwaarden, die eerder basic dan luxe zijn, kan noemen als reden om niet te mogen staken.

De staking gaat over de salarissen die met het huidige bod achteruit gaan in plaats van vooruit. Niet over de secundaire voorwaarden.

Hoho ik heb nergens gezegd dat ze niet mogen staken. Er is stakingsrecht dus ze gaan hun goddelijke gang maar.

Voor conducteur heb je een MBO-3 diploma nodig. En als je dan kijkt naar gemiddelden dan is wat de NS betaald ongeveer precies wat je mag verwachten met een MBO opleiding. En inderdaad op zich best prima secundaire arbeidsvoorwaarden.

Dat het werk niet altijd even leuk is dat kan ik ook nog heel goed begrijpen, maar dat ligt niet aan de NS zelf alleen maar gewoon aan de hele houding van de maatschappij tegenwoordig, mensen worden steeds asocialer. Het is al van de zotte dat er beveiliging mee moet rijden op sommige trajecten.

De NS zou ook meer kunnen investeren in de veiligheid, meer NS medewerkers met BOA bevoegdheden en/of meer externe beveiliging inhuren. Dat ontlast het werk van de conducteur weer.

https://www.google.com/amp/s/www.treinr ... rlies/amp/

En de NS zit op meer fronten in zwaar weer. (Okee ik vind dus wel dat de directeur Koolmees ook wel wat van zijn salaris in mag leveren, want dat is bizar hoog, en eigenlijk niet te verklaren met het verlies wat ze lijden. Die man verdient 2x zoveel als de Balkenende norm bijna, dus daar moet ook iets aan worden gedaan.)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ravintola schreef:
09-06-2025 09:26
Amsterdam - Schiphol zou morgen wel rijden 4x per uur. Maar ik vind het moeilijk inschatten hoe betrouwbaar dat is en kan me voorstellen dat ze veel drukker zijn dan normaal.

Wat zouden jullie doen als je morgen net na de spits een vlucht hebt? Hotel boeken op Schiphol is geen optie.
Afgelopen vrijdag bleven de treinen wel rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol. De rechter heeft eerder uitgesproken dat Schiphol bereikbaar moet zijn. Als jij op CS kunt komen, zou ik eerder vertrekken dan je van plan was. Maar houdt vooral de site treinreiziger.nl in de gaten.

Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik een alternatief bedenken. Houdt er wel rekening mee dat de spits op dinsdagochtend normaal al erg druk is.
phlox24 wijzigde dit bericht op 09-06-2025 10:10
0.06% gewijzigd
Het is een grondrecht, een groot recht, om te staken. Bij stakingen hoort hinder, anders is het geen reëel drukmiddel. Zie het maar zo: een staking waar niemand last van heeft zal weinig aandacht krijgen en daardoor ook niet het beoogde doel bereiken.

Ik trek ook de vergelijking met stakende vuilophalers. Als zij staken, merkt iedereen hoe afhankelijk wij zijn van mensen die toch wel heel weinig verdienen terwijl zij zo'n belangrijk beroep uitoefenen.

Neemt niet weg dat het voor individuen natuurlijk heel vervelend kan zijn en in sommige gevallen tot emotionele schade kan leiden.

Ik denk dat het goed is om in het achterhoofd te houden dat het aantal NS-stakingen best wel meevalt, zeker als je het vergelijkt met andere landen. En om te bedenken in wat voor lastige omstandigheden NS-personeel het werk moeten doen.
rosanna08 schreef:
09-06-2025 07:49
Jij vergelijkt het met wat er in jouw sector betaald en en volgens mij bijna alles niet slecht betaald.

Nee niet perse met mijn sector maar met alles beroepen die binnen de MBO kwalificatie vallen.

En dan scoort conducteur bij de NS in de lijst bovengemiddeld, zeker met de toeslagen erbij.

Nogmaals van mij mogen ze staken hoor, maar het is een beetje gek om te zeggen dat ze te weinig verdienen of dat het een mager salaris is vanwege de werkomstandigheden.

Er moet dan meer gedaan worden aan de beveiliging op stations en in de treinen. (Wat overigens ook grotendeels door de NS betaald wordt. Maar dat terzijde.)

En dan nog de kwalificatie zware beroepen, dat is nogal een heikel punt op dit moment ivm vroegpensioen. Ik geloof dat dat ook meespeelt bij de medewerkers van de NS?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ravintola schreef:
09-06-2025 09:41
Provincie Noord Holland.
Bij mij speelt het probleem dat iedereen dat dan bedenkt te doen, waardoor alternatief vervoer bizar druk is :cry:
KamilleT schreef:
08-06-2025 22:15
Ik vind het bizar, al die ellende voor een paar procent meer, en dan over een tijdje weer. Rupsjes Nooitgenoeg.

Ik vond het staken voor 10% meer toch wel de moeite waard.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
MrsM schreef:
09-06-2025 10:00
Nee niet perse met mijn sector maar met alles beroepen die binnen de MBO kwalificatie vallen.

En dan scoort conducteur bij de NS in de lijst bovengemiddeld, zeker met de toeslagen erbij.

Nogmaals van mij mogen ze staken hoor, maar het is een beetje gek om te zeggen dat ze te weinig verdienen of dat het een mager salaris is vanwege de werkomstandigheden.

Er moet dan meer gedaan worden aan de beveiliging op stations en in de treinen. (Wat overigens ook grotendeels door de NS betaald wordt. Maar dat terzijde.)

En dan nog de kwalificatie zware beroepen, dat is nogal een heikel punt op dit moment ivm vroegpensioen. Ik geloof dat dat ook meespeelt bij de medewerkers van de NS?
Precies wat ik dacht. Een kennis van mij heeft zich laten omscholen tot conducteur en ging daar tijdens zijn opleiding al meer verdienen dan na 10 jaar in de beveiliging. Hij vindt het werk fantastisch en is helemaal blij met zijn goede salaris. Zijn dienst eindigt overigens altijd op zijn standplaats dus wat eerder werd gezegd over na je dienst nog een eind moeten reizen, klopt niet altijd.
KamilleT schreef:
09-06-2025 10:10
Precies wat ik dacht. Een kennis van mij heeft zich laten omscholen tot conducteur en ging daar tijdens zijn opleiding al meer verdienen dan na 10 jaar in de beveiliging. Hij vindt het werk fantastisch en is helemaal blij met zijn goede salaris. Zijn dienst eindigt overigens altijd op zijn standplaats dus wat eerder werd gezegd over na je dienst nog een eind moeten reizen, klopt niet altijd.
Hier idem, kennis die sinds een paar jaar machinist is. Hij zegt dat loon en arbeidsvoorwaarden goed zijn bij de ns maar dat er veel mensen werken die alleen maar klagen.
xiongmao schreef:
09-06-2025 10:21
Hier idem, kennis die sinds een paar jaar machinist is. Hij zegt dat loon en arbeidsvoorwaarden goed zijn bij de ns maar dat er veel mensen werken die alleen maar klagen.
En? Staakt hij mee, of niet?
Valt nog reuze mee daar in NL als je naar België kijkt :( maar ik begrijp de stakers. Ze maken gebruik van hun recht. Doe zo voort, zou ik zeggen
Veritas vos liberabit
xiongmao schreef:
09-06-2025 10:21
Ze staken toch niet voor alleen meer salaris? Maar koopkrachtbehoud, meer functies die vervroegd met pensioen kunnen gaan, behoud van vrijstelling nachtdiensten met 63 jaar en een vuilwerktoeslag voor de mensen die ee toiletten schoonmaken.
jojojo schreef:
09-06-2025 11:04
Ze staken toch niet voor alleen meer salaris? Maar koopkrachtbehoud, meer functies die vervroegd met pensioen kunnen gaan, behoud van vrijstelling nachtdiensten met 63 jaar en een vuilwerktoeslag voor de mensen die ee toiletten schoonmaken.
Ja, maar dat kan je ook overdreven vinden toch?
Als je schoonmaker bent hoort toiletten schoonmaken er gewoon bij. Zou een toeslag raar vinden.
Vervroegd met pensioen voor meer functies veroorzaakt problemen en ik vind dit geen zwaar werk. Daar is volgens mij ook veel gedoe over omdat "zwaar werk" geen feit is maar een mening daarom is een wet daarop baseren eigenlijk niet mogelijk.
xiongmao schreef:
09-06-2025 11:16
Ja, maar dat kan je ook overdreven vinden toch?
Als je schoonmaker bent hoort toiletten schoonmaken er gewoon bij. Zou een toeslag raar vinden.
Vervroegd met pensioen voor meer functies veroorzaakt problemen en ik vind dit geen zwaar werk. Daar is volgens mij ook veel gedoe over omdat "zwaar werk" geen feit is maar een mening daarom is een wet daarop baseren eigenlijk niet mogelijk.
Nou dit..

Natuurlijk mag je staken, maar nogmaals, NS heeft een van de betere CAO's en Pensioenplan van heel NL.

Zoals ik in de vacatures kijk zijn de meeste startsalarissen echt heel redelijk, krijgen ze allerlei toeslagen en een eindejaarsuitkering.
Mogen ze gratis reizen in het OV plus dat hun familieleden daar ook van kunnen profiteren etc etc.

Een vuiltoeslag omdat je toiletten moet schoonmaken?
Wut?
jojojo schreef:
09-06-2025 11:04

Vervroegd pensioen is toch vooral voor zwaardere beroepen? En dan kom je dus uit wat zijn zware beroepen? Die discussie is hier al eerder geweest, maar die definitie is er niet in Nederland. En dan is het hoe werknemers iets ervaren, het is niet echt te meten.

En toiletten schoonmaken is iets wat in je taakomschrijving staat. Als dat bij je werk hoort, waarom moet daar een toeslag tegenover staan?

Nogmaals, ze mogen van mij staken hoor, en van mij mag iedereen in Nederland 10.000 euro bruto per maand verdienen bij wijze van spreken. Maar een baan op MBO niveau heeft ook gewoon een bijbehorend salaris.

Ik vraag me af of het allemaal wel realistisch is om dit te verwachten van een bedrijf wat al 5 jaar achter elkaar verlies draait.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
09-06-2025 11:31
Maar een baan op MBO niveau heeft ook gewoon een bijbehorend salaris.
Die vooropleiding of het niveau zou er niks mee te maken moeten hebben. Vind ik dan. Een manager die verantwoordelijk is voor 1000 mensen krijgt een riant salaris. Een machinist en conducteur die net zo goed verantwoordelijk zijn voor 1000 mensen, ook onder stress werken, ook lange dagen maken en moeilijke gesprekken en keuzes hebben zouden wat mij betreft hetzelfde riante salaris mogen hebben.
thistle schreef:
09-06-2025 11:42
Die vooropleiding of het niveau zou er niks mee te maken moeten hebben. Vind ik dan. Een manager die verantwoordelijk is voor 1000 mensen krijgt een riant salaris. Een machinist en conducteur die net zo goed verantwoordelijk zijn voor 1000 mensen, ook onder stress werken, ook lange dagen maken en moeilijke gesprekken en keuzes hebben zouden wat mij betreft hetzelfde riante salaris mogen hebben.

Tja, geldt dat dan niet voor bijna alle beroepen?

Iemand die MBO vooropleiding heeft in de zorg heeft ook verantwoordelijkheden, iemand die in de bouw werkt ook, zonder mensen in de productie wordt er niks gemaakt...

Dan moet je de beloning van functies niet meer koppelen aan opleidingsniveau maar aan essentie. Dan zou een manager in theorie minder kunnen verdienen dan de vrachtwagenchauffeur, bij wijze van spreken.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
pina schreef:
09-06-2025 10:24
ik denk het niet, maar hij profiteert uiteindelijk wel mee.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Conducteurs die blij zijn met hun salaris willen er neem ik aan ook niet op achteruitgaan. En met het bod dat er nu ligt gaan ze dat dus wel.

Of zijn jullie vrienden zo nobel dat ze zeggen, nou beste directie, ik hoef er niks bij, vind koopkrachtverlies en de gevolgen daarvan dikke prima want jullie zijn al veel te goed voor mij. Kan het me amper voorstellen.

Vakbonden raadplegen hun achterban tijdens onderhandelingen. En blijkbaar is de achterban helemaal niet blij anders zou er niet gestaakt worden.
pina schreef:
09-06-2025 10:24
Op zeker moment heb je geen keus natuurlijk. Als 80% van de collega's staakt kun jij wel besluiten een trein te gaan starten en zonder conducteur es effe van Zwolle naar Deventer te rijden, maar ik denk niet dat het zo werkt.

Ik heb begrepen dat nogal veel NS-personeel bij de bond is aangesloten. Als de bond en een deel van de werknemers besluit te gaan staken, dan zal er wel ergens een kritische grens liggen qua aantal, dat als de meerderheid staakt dat er dan helemaal niet meer gereden wordt.
Hoe dat dan werkt voor de mensen die niet zouden willen staken weet ik niet precies. Normaliter krijg je als je staakt geen loon, en dan krijg je een gedeeltelijke compensatie uit de stakingskas van de bond geloof ik (mits je aangesloten bent). Maar als je niet zou willen staken, schrijf je je dan toch maar in als staker, of neem je een vakantiedag op?
KamilleT schreef:
08-06-2025 22:15
Ik vind het bizar, al die ellende voor een paar procent meer, en dan over een tijdje weer. Rupsjes Nooitgenoeg.
Dan snap je niet waar de stakingen over gaan. Maar dat legt het nieuws ook niet echt goed uit.

Overigens zijn het regionale stakingen
De NS zelf besluit het hele land plat te leggen.
broodtrommel schreef:
09-06-2025 12:23
Dan snap je niet waar de stakingen over gaan. Maar dat legt het nieuws ook niet echt goed uit.

Overigens zijn het regionale stakingen
De NS zelf besluit het hele land plat te leggen.
Zodat het publiek de acties niet waardeert en de sympathie voor de stakers wegvalt. Slim.
Merel90 schreef:
09-06-2025 08:26
In 2022 9% erbij, nog een keer 4% in 2024 en nu eisen ze 6%. In totaal zo’n 20% in 3 jaar tijd. Denk niet dat veel andere cao’s dit hebben.
De tickets zullen wel weer verhoogd worden terwijl de kaartjes al zo enorm duur zijn.
Mag je even een paar jaar terug de tijd in gaan toen er loonmatiging werd toegepast. Die 9 procent was een correctie op het afzien van de verhogingen tijdens corona
Phlox24 schreef:
09-06-2025 09:52
Afgelopen vrijdag bleven de treinen wel rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol. De rechter heeft eerder uitgesproken dat Schiphol bereikbaar moet zijn. Als jij op CS kunt komen, zou ik eerder vertrekken dan je van plan was. Maar houdt vooral de site treinreiziger.nl in de gaten.

Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik een alternatief bedenken. Houdt er wel rekening mee dat de spits op dinsdagochtend normaal al erg druk is.

Inmiddels plan A, B en C geformuleerd. Amsterdam CS kan ik komen.
MrsM schreef:
09-06-2025 11:45
Tja, geldt dat dan niet voor bijna alle beroepen?

Iemand die MBO vooropleiding heeft in de zorg heeft ook verantwoordelijkheden, iemand die in de bouw werkt ook, zonder mensen in de productie wordt er niks gemaakt...

Dan moet je de beloning van functies niet meer koppelen aan opleidingsniveau maar aan essentie. Dan zou een manager in theorie minder kunnen verdienen dan de vrachtwagenchauffeur, bij wijze van spreken.
Ja, prima toch?! Ik zou wel eens willen zien wat er gebeurt als de winkelmedewerkers, vrachtwagenchauffeurs, vuilnisdiensten, boa's, verzorgers, schoonmaaksters enz twee weken gingen staken. Mogen de twee weken erna de influencers, vloggers, consultants, hogere managers, etc En dan gaan we kijken hoeveel we wat nu echt waard vinden. Misschien hebben we geen invloed op de lonen, maar voer dan dan een ander belastingtarief in voor mensen die iets toevoegen!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven