
Stakingen openbaar vervoer
zondag 8 juni 2025 om 21:34
Stakingsrecht is een fundamenteel recht.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
maandag 9 juni 2025 om 08:36
Ik pak zo maar een reactie.
Gelukkig kan ik thuis werken, dus ik red mij wel.
Ik heb lang in de IT-detachering gewerkt en bij ons werd niet gestaakt. Het aantal vakbondsleden was laag en de arbeidsvoorwaarden werden met de OR geregeld. De OR kreeg eigenlijk niks voor elkaar. Ik stond op een gegeven moment eigenlijk jarenlang stil. Er kwam niets of bijna niets bij. Ook geen inflatiecorrectie. Eerst was het begrijpelijk toen de bankencrisis uitbrak, maar daarna elke keer een ander excuus. Bij ons kon je toen zien hoeveel mensen er in dienst waren en hoeveel mensen nieuw in dienst kwamen. Aangezien het bedrijf niet groeide, kon ik uitrekenen dat het verloop de laatste paar jaar boven de 20% was. Zeg maar in 4,5 jaar tijd het hele bedrijf weg. Bizar eigenlijk. Nou was men constant op HBO's en universiteiten aan het werven om zo mensen binnen te halen.
De mensen bij de NS staken nog. Op andere plekken zie je dus gewoon, dat men gewoon weg gaat. De schoorsteen moet ook roken en een plak kaas op brood is ook fijn. Het is ook een kwestie van vraag en aanbod.

maandag 9 juni 2025 om 08:45
Stakingsrecht is er vooral voor vastgelopen cao-onderhandelingen. Dan is er altijd een vakbond bij betrokken, die er niet uitkomt met de onderhandelingspartners van de werkgever(s).reneviva schreef: ↑09-06-2025 08:36Ik pak zo maar een reactie.
Gelukkig kan ik thuis werken, dus ik red mij wel.
Ik heb lang in de IT-detachering gewerkt en bij ons werd niet gestaakt. Het aantal vakbondsleden was laag en de arbeidsvoorwaarden werden met de OR geregeld. De OR kreeg eigenlijk niks voor elkaar. Ik stond op een gegeven moment eigenlijk jarenlang stil. Er kwam niets of bijna niets bij. Ook geen inflatiecorrectie. Eerst was het begrijpelijk toen de bankencrisis uitbrak, maar daarna elke keer een ander excuus. Bij ons kon je toen zien hoeveel mensen er in dienst waren en hoeveel mensen nieuw in dienst kwamen. Aangezien het bedrijf niet groeide, kon ik uitrekenen dat het verloop de laatste paar jaar boven de 20% was. Zeg maar in 4,5 jaar tijd het hele bedrijf weg. Bizar eigenlijk. Nou was men constant op HBO's en universiteiten aan het werven om zo mensen binnen te halen.
De mensen bij de NS staken nog. Op andere plekken zie je dus gewoon, dat men gewoon weg gaat. De schoorsteen moet ook roken en een plak kaas op brood is ook fijn. Het is ook een kwestie van vraag en aanbod.
Niet iedereen valt onder een cao. En dan valt er ook weinig te staken.
maandag 9 juni 2025 om 08:57
Bij de NS komen ze dus ook nauwelijks aan mensen en is er regelmatig beperkte dienstregeling wegens personeelstekort. Dus daar wordt ook voor gestaakt.reneviva schreef: ↑09-06-2025 08:36Ik pak zo maar een reactie.
Gelukkig kan ik thuis werken, dus ik red mij wel.
Ik heb lang in de IT-detachering gewerkt en bij ons werd niet gestaakt. Het aantal vakbondsleden was laag en de arbeidsvoorwaarden werden met de OR geregeld. De OR kreeg eigenlijk niks voor elkaar. Ik stond op een gegeven moment eigenlijk jarenlang stil. Er kwam niets of bijna niets bij. Ook geen inflatiecorrectie. Eerst was het begrijpelijk toen de bankencrisis uitbrak, maar daarna elke keer een ander excuus. Bij ons kon je toen zien hoeveel mensen er in dienst waren en hoeveel mensen nieuw in dienst kwamen. Aangezien het bedrijf niet groeide, kon ik uitrekenen dat het verloop de laatste paar jaar boven de 20% was. Zeg maar in 4,5 jaar tijd het hele bedrijf weg. Bizar eigenlijk. Nou was men constant op HBO's en universiteiten aan het werven om zo mensen binnen te halen.
De mensen bij de NS staken nog. Op andere plekken zie je dus gewoon, dat men gewoon weg gaat. De schoorsteen moet ook roken en een plak kaas op brood is ook fijn. Het is ook een kwestie van vraag en aanbod.
Je zou denken dat iemand die afhankelijk is van het OV wil dat er genoeg mensen bij de NS blijven werken.
maandag 9 juni 2025 om 09:09
maandag 9 juni 2025 om 09:12
Dat is een aanname en nergens op gebaseerd.
Ik ken iemand van personeelszaken en ziek door werkdruk is echt niet de hoofdmoot.
maandag 9 juni 2025 om 09:12
Dat zou morgen moeten kunnen, de staking is op een andere plek.
Ik zal morgen thuis moeten werken.
maandag 9 juni 2025 om 09:15
Geen sprinters, maar wel elk uur intercity’s tussen regionale knooppunten. Dus dat je wel bijvoorbeeld van Amsterdam CS tot Heerenveen kunt komen, maar dan daar opgehaald wordt of met de bus verder reist naar Akkrum.
ravintola wijzigde dit bericht op 09-06-2025 09:18
1.27% gewijzigd
maandag 9 juni 2025 om 09:17
maandag 9 juni 2025 om 09:18
Ik vind ook dat het zou moeten kunnen, maar het is niet zo omdat ns besloten heeft om in heel Nederland geen treinen te laten rijden vanwege een regionale staking:
https://www.nu.nl/binnenland/6358516/di ... aking.html
Dat vind ik dus problematisch.
maandag 9 juni 2025 om 09:20
Tja, deze persoon woont al in een regio waar er zeer weinig OV/NS is. Als er niet gestaakt wordt is dat het voorland voor andere regio’s. Wees blij dat jij nu tenminste normaal gesproken volledig op de NS kunt bouwen.
maandag 9 juni 2025 om 09:23
Nou niet dus.
Ze hebben op tijd stakingen in allerlei regio's van te voren gecommuniceerd.
Maar zaterdag hebben ze opeens bedacht dat er dinsdag niet in door hun benoemde regio gestaakt wordt, maar weer door heel NL.
Ik kan niet thuis werken.
Mijn kind heeft een belangrijke dag op de Uni.
Vrijdag konden we het allemaal goed regelen, nu in het weekend + een vakantiedag is het echt wel lastiger.
maandag 9 juni 2025 om 09:24
Ooo... Die had ik even gemist. En ik dacht nog wel dat ik mezelf goed ingelezen had.Danae schreef: ↑09-06-2025 09:18Ik vind ook dat het zou moeten kunnen, maar het is niet zo omdat ns besloten heeft om in heel Nederland geen treinen te laten rijden vanwege een regionale staking:
https://www.nu.nl/binnenland/6358516/di ... aking.html
Dat vind ik dus problematisch.
Nou, dan kan ik het donderdag ook wel schudden.
maandag 9 juni 2025 om 09:25
Nee, de staking is niet landelijk, maar de NS heeft zelf na aankondiging van de staking besloten de stekker er helemaal uit te trekken. Ze zeggen dat de staking teveel invloed heeft om nog een dienstregeling aan te bieden.
Dat is natuurlijk een onderhandelingsstrategie. Zo van, willen jullie niet, prima, dan kappen we er helemaal mee.
pina wijzigde dit bericht op 09-06-2025 09:32
9.03% gewijzigd
maandag 9 juni 2025 om 09:26
maandag 9 juni 2025 om 09:27
Waar kom je vandaan? Ik zou bijvoorbeeld regiobussen pakken.Ravintola schreef: ↑09-06-2025 09:26Amsterdam - Schiphol zou morgen wel rijden 4x per uur. Maar ik vind het moeilijk inschatten hoe betrouwbaar dat is en kan me voorstellen dat ze veel drukker zijn dan normaal.
Wat zouden jullie doen als je morgen net na de spits een vlucht hebt? Hotel boeken op Schiphol is geen optie.
maandag 9 juni 2025 om 09:30
Ik ben eigenlijk wel blij dat de NS gekozen heeft om toch het hele land plat te leggen. Nu weet ik dat ik even geen optie heb tot het reizen met de trein morgen. Ik zou morgen niet zo graag voor de verrassing komen te staan dat de heenweg wel goed gaat en de terugweg niet meer lukt omdat de staking als een olievlek over Nederland is uitgespreid. Dan maar duidelijkheid en een groter gebied ipv verrassingen op de dag zelf.
En ja ik zou morgen ook met de trein naar mijn werk moeten. Ik baal er meer van als ik ‘‘s ochtends voor vertrek de reisplanner check of mijn trein nog gaat en 10 minuten later op het station hij gecanceld is.
En ja ik zou morgen ook met de trein naar mijn werk moeten. Ik baal er meer van als ik ‘‘s ochtends voor vertrek de reisplanner check of mijn trein nog gaat en 10 minuten later op het station hij gecanceld is.
maandag 9 juni 2025 om 09:34

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in