Stakingen openbaar vervoer

08-06-2025 21:34 165 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Stakingsrecht is een fundamenteel recht.
En dat is een prachtig gegeven.

Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.

Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.

Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.

Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..

Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.

In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.

Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.

Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
ZuurSnoepje schreef:
08-06-2025 23:29
Ik vind het vervelend, maar ik heb er geen invloed op en ik begrijp de beweegredenen wel. Als iemand die werkzaam is in de GGZ baal ik er dan soms wel weer een beetje van, want wij hoeven het niet in onze harses te halen om te staken. Terwijl er bij ons ongelofelijk veel misgaat het afgelopen decennium.

Maargoed, daar gaat het even niet over. Het komt alleen wel in me op als ik dit soort dingen lees. Dat ik me afvraag: hoe kunnen wij een punt maken zoals de NS dat nu doet?
En daar gaat het mij om.
Ik heb geen moeite met het stakingsrecht.

Wat mij bezighoudt zijn de rechten van de gedupeerden.
En ik denk ook telkens aan al die sectoren die ook lijden maar zelden staken.
Stakingsrecht lijkt niet voor iedereen.

De GGZ staat onder enorme druk en kan de groeiende hulp aanvragen niet bij benen.
Jullie zouden feitelijk mogen staken.
Maar doen het niet.
En zo zijn jullie niet de enige.

Ik vind het voor mijn gevoel daarom uit verhouding staan.
lucy1981 schreef:
08-06-2025 23:38
En daar gaat het mij om.

De GGZ staat onder enorme druk en kan de groeiende hulp aanvragen niet bij benen.
Maar doen het niet.

Staken heeft geen nut als er niet iemand gedupeerd is.

Ook de GGZ kan staken. Andere beroepsgroepen waar het ondenkbaar leek staken ook, zoals het onderwijzend personeel, de apothekersassistenten, de politie, etc.
Coffee is never my cup of tea
Wissewis schreef:
08-06-2025 22:45
Reken je er ook wel bij dat die machinist vaak om 3u30 's ochtends zijn trein moet keuren en ophalen?
Want de eerste rit moet gereden worden om 4 of 5u 's ochtends.

Incluis de conducteur die ook moet aftekenen dat de trein in orde is.

Zelfde met late ritten.

En dat je soms "halverwege" in Zwolle strandt (werk-uren afgelopen), maar wel nog mee moet naar je eind-bestemming in Groningen?
Want daar staat je auto en ben je 's ochtends vertrokken.
En dan mis ik nog een beetje gevarengeld. De machinist voor aanrijding personen en de conducteur voor de boze reiziger die geen geldig vervoersbewijs kan tonen of andere rottigheid uithaalt.
Misschien trouwens een mailtje sturen naar al wie de sporen gebruikt.
Arriva, Prorail, NS, ...

Dat al wie nog wil staken vanaf nu schriftelijk en 3 weken van tevoren toelating moet vragen aan het Viva-forum.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
lucy1981 schreef:
08-06-2025 23:38
En daar gaat het mij om.

Maar doen het niet.

Ja hoor, stakingsrecht is voor iedereen. Dat sommigen het niet doen doet daar niets aan af. Echt wat een slap gelul dit.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Marianneke schreef:
08-06-2025 23:41
Staken heeft geen nut als er niet iemand gedupeerd is.

Ook de GGZ kan staken. Andere beroepsgroepen waar het ondenkbaar leek staken ook, zoals het onderwijzend personeel, de apothekersassistenten, de politie, etc.
Off topic, maar ik zou niet weten hoe we dat voor ons moeten zien. Ik werk nu op een poli dus bij mij specifiek zou het opzich kunnen, al is bij een deel van mijn patiënten sprake van suïcidaliteit die best wel eens hoog kan oplopen als therapie niet doorgaat in een minder stabiele periode. Maar vooral: hoe doen we dat met de zorg die écht niet kan stoppen, zoals mijn vorige baan op de crisis? De afdeling met mensen die gedwongen zijn opgenomen sluiten terwijl zij zichzelf daar suïcideren of andere gevaarlijke dingen doen uit bijvoorbeeld manie of psychose?

En hoe moeten ziekenhuizen staken? Verpleegkundigen en artsen bijvoorbeeld?
Ik vind dit nog heel wat stapjes heviger gedupeerd zijn dan niet met de trein kunnen reizen of geen schoollessen kunnen volgen. Ik zou mijn patiënten echt niet op die manier kunnen duperen.
ZuurSnoepje schreef:
08-06-2025 23:48

En hoe moeten ziekenhuizen staken?
Verpleegkundigen en artsen bijvoorbeeld?
Ik vind dit nog heel wat stapjes heviger gedupeerd zijn dan niet met de trein kunnen reizen of geen schoollessen kunnen volgen. Ik zou mijn patiënten echt niet op die manier kunnen duperen.
Zo dus:: https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... medewerker
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
ZuurSnoepje schreef:
08-06-2025 23:48
Off topic, maar ik zou niet weten hoe we dat voor ons moeten zien. Ik werk nu op een poli dus bij mij specifiek zou het opzich kunnen, al is bij een deel van mijn patiënten sprake van suïcidaliteit die best wel eens hoog kan oplopen als therapie niet doorgaat in een minder stabiele periode. Maar vooral: hoe doen we dat met de zorg die écht niet kan stoppen, zoals mijn vorige baan op de crisis? De afdeling met mensen die gedwongen zijn opgenomen sluiten terwijl zij zichzelf daar suïcideren of andere gevaarlijke dingen doen uit bijvoorbeeld manie of psychose?

En hoe moeten ziekenhuizen staken? Verpleegkundigen en artsen bijvoorbeeld?
Als een totale staking niet gaat kan je ook een paar dagen op minimum-bezetting gaan werken.

Hetgeen wat écht levensbedreigend is behandel je nog, al de rest blijft gewoon liggen en wordt afgebeld.

Patiënten in een ziekenhuis kan je ook gewoon "in zondagsdienst" behandelen.
Er gebeurt geen enkel niet-dringend onderzoek, er is minimum-bezetting op de diensten, ...

Het is geen staking, maar wees maar zeker dat een aantal patiënten zal klagen bij de overheid :-).
Zeker als je dit een week of wat volhoudt en door de gevolgsvertragingen ook andere patiënten hier last van krijgen.
Is dit nu later?
*1 keer is genoeg*
Is dit nu later?
MevrouwJack schreef:
08-06-2025 23:31
Wie moet die compensatie betalen dan volgens jou?
Dat lijkt me een probleem voor de overheid.

Er is een lange lijst van cruciale beroepen waar onze samenleving op leunt.
Openbaar vervoer behoort ook tot deze lijst.
Alle andere sectoren (denk ziekenhuizen, netbeheerders) worden natuurlijk ook erkend als noodzakelijk en we kunnen ons niet eens inbeelden dat hun grootschalig staken, al was het voor 1 dag.

Maar stel dat ze hun recht tot staking zouden inzetten.

Dan mag ik toch hopen dat de overheid de verantwoordelijkheid op zich neemt waarin zowel de staker als gedupeerde gehoord en gesteund mag worden.
Blijft niettemin echt heftig.
Ik weet dat het gebeurd in een begrijpelijke ‘aangepaste’ vorm.

En ik ben overtuigd dat ziekenhuispersoneel tijdens deze stakingen nog zeer mild zal zijn kwa ‘spoedeisend’ want ze kennen hun doelgroep.

Het is minder drastisch (vanwege de kwetsbare doelgroep) dan openbaar vervoer en minder frequent.

Maar ik vind zeker niet minder belangrijk!
Van mij mogen ze staken. Vervelend natuurlijk maar het is soms nodig. Zelf ook een keer 1,5 in de bus gezeten terwijl het met de trein 30 minuten is.

Maar nu vind ik de timing wel erg lullig gekozen, direct zo na het Pinksterweekend. Als je je collega’s niet prive kunt bereiken kun je nu dus ook niet goede afspraken maken over carpoolen enzo als de bus/fiets/auto geen mogelijkheid is wegens de afstand/ geen rijbewijs. En er zullen vrijdag vast mensen gezegd hebben dat ze de uren volgende week wel in halen, gaat dat mogelijk niet en moet men een extra dag vrij nemen.

Voor de mensen die thuis kunnen werken maakt het niet veel uit maar voor de rest wel.
Ik merk wel dat als ik ergens buiten mijn woonplaats solliciteer ik ook altijd even check of naast de trein de bus een mogelijkheid is als thuiswerken niet kan. Ja het is allemaal overmacht maar de goodwill van de werkgever houd denk ik helaas wel een keer op als de NS wat vaker gaat staken of werkzaamheden aan het spoort op doordeweekse dagen worden gepland.
lucy1981 schreef:
09-06-2025 00:06
Dat lijkt me een probleem voor de overheid.

Er is een lange lijst van cruciale beroepen waar onze samenleving op leunt.
Openbaar vervoer behoort ook tot deze lijst.
Alle andere sectoren (denk ziekenhuizen, netbeheerders) worden natuurlijk ook erkend als noodzakelijk en we kunnen ons niet eens inbeelden dat hun grootschalig staken, al was het voor 1 dag.

Maar stel dat ze hun recht tot staking zouden inzetten.

Dan mag ik toch hopen dat de overheid de verantwoordelijkheid op zich neemt waarin zowel de staker als gedupeerde gehoord en gesteund mag worden.

De belastingsbetaler bedoel je.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
09-06-2025 00:34
De belastingsbetaler bedoel je.
Jij, bedoel je
lucy1981 schreef:
09-06-2025 00:36
Jij, bedoel je

Ik betaal belasting ja. Jij niet? En ik heb ook last van de stakingen. Alleen als elke keer iets 'oneerlijk' is de overheid de portemonnee moet trekken hebben we weer hele andere problemen. Het leven is oneerlijk, deal with it.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
09-06-2025 00:40
Ik betaal belasting ja. Jij niet? En ik heb ook last van de stakingen. Alleen als elke keer iets 'oneerlijk' is de overheid de portemonnee moet trekken hebben we weer hele andere problemen. Het leven is oneerlijk, deal with it.
Haha zal ik doen!
https://www.werkenbijns.nl/onze-verhale ... conducteur

Omdat ik nieuwsgierig was, er is een bijkomende onregelmatigheidstoeslag. Het bedrag varieert per maand afhankelijk van je rooster. Daarnaast krijg je er ook extra vrije dagen voor.

Gratis reizen met je gezin.
3 nationale feestdagen mag je omruilen.

Ik vind het niet heel slecht eigenlijk.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
09-06-2025 01:09

Omdat ik nieuwsgierig was, er is een bijkomende onregelmatigheidstoeslag. Het bedrag varieert per maand afhankelijk van je rooster. Daarnaast krijg je er ook extra vrije dagen voor.

Ik wel. Voor 2532,24 bruto per maand je laten bespugen, ineen beuken, bedreigen, uitschelden en toeschreeuwen. Maar wel uitzicht op meer want “eens in de zoveel jaar ga je een schaal omhoog”. Tot die tijd hang je aaneen van de toeslagen om rond te komen. Ik zou het niet doen zonder traangas, wapenstok en taser.

OT: ik snap dat het heel vervelend tot ronduit k-u-t (zoals de persoon die een uitvaart had) kan zijn. Toch vind ik niet dat de overheid belastingbetaler daarvoor moet opdraaien of dat er ook maar enige inperking van het stakingsrecht zou moeten komen. De vergelijking met een sector als de GGZ gaat ook mank. Die sector staakt amper maar loopt gewoon compleet leeg. Ze vinden amper mensen, vandaar ook de enorme wachtlijsten. En als de enige regiebehandelaar van een locatie opstapt of zelf omkiept, ligt ook alles op zijn gat. Net als in andere sectoren waar minder gestaakt wordt maar wel het ene probleem na het andere onder de aandacht wordt gebracht. Ik ben zelf vorig jaar ook uit een krimpsector gestapt en dat ging mij niet eens om het loon.

Binnenkort weer nieuwe verkiezingen. Ik hoop dat er flink gesproken gaat worden over wat al die partijen de afgelopen jaren nu daadwerkelijk hebben bereikt en dat mensen daaruit eens conclusies gaan trekken (hoop doet leven :) )
MrsM schreef:

Nou wat een ongekende luxe, 3 feestdagen mogen omruilen. Waar je met een beetje pech nog moet werken ook. Daar ga je het wel mee redden tot je pensioen.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat je ort krijgt als je onregelmatig werkt. Dat heeft namelijk nogal grote invloed op je privéleven.

Ik snap echt niet hoe je deze voorwaarden, die eerder basic dan luxe zijn, kan noemen als reden om niet te mogen staken.

De staking gaat over de salarissen die met het huidige bod achteruit gaan in plaats van vooruit. Niet over de secundaire voorwaarden.
MrsM schreef:

Jij vergelijkt het met wat er in jouw sector betaald en en volgens mij bijna alles niet slecht betaald.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
LemoosGaatDoor schreef:
09-06-2025 04:56
Ik wel. Voor 2532,24 bruto per maand je laten bespugen, ineen beuken, bedreigen, uitschelden en toeschreeuwen. Maar wel uitzicht op meer want “eens in de zoveel jaar ga je een schaal omhoog”. Tot die tijd hang je aaneen van de toeslagen om rond te komen. Ik zou het niet doen zonder traangas, wapenstok en taser.
Nou dit.
Fox off!
MrsM schreef:

In de dal-uren. Daar hebben ze ook al op ingeleverd: vroeger was het voor het hele gezin gratis. Altijd.
Fox off!
MrsM schreef:

Ze hebben nog wel wat vacatures, zag ik ;-D
Fox off!
Schijnbaar heeft het personeel van de NS een van de beste CAO's in Nederland. Ze krijgen onregelmatigheidstoeslag en hebben ook veel voordelen hoor. Ook hun pensioen is een van de betere in NL
Het is echt niet alleen maar kommer en kwel daar bij NS.

Ik ben absoluut voor stakingsrecht. Meestal wordt het van te voren goed vermeld zodat je iets kan regelen.

Maar ik vind het niet ok dat er op een zaterdag wordt vermeld dat er op dinsdag nog een extra stakingsregio bijkomt. In het weekend + een feestdag.

Voor vrijdag hebben we alles mooi kunnen regelen, voor morgen wordt dat nu echt veel lastiger.
felidaez wijzigde dit bericht op 09-06-2025 08:06
3.68% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven