Stakingen openbaar vervoer
zondag 8 juni 2025 om 21:34
Stakingsrecht is een fundamenteel recht.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
maandag 16 juni 2025 om 13:54
Maar ook die 20% is uit z'n verband getrokken. Dit is na jarenlange loonmatiging die al ver voor corona was ingezet. Die 9% in 1 jaar waar iedereen de mond vol van heeft was een correctie na corona.Merel90 schreef: ↑16-06-2025 13:34Omdat wat wij horen is dat ze 20% in een paar jaar tijd dan hebben gehad. Iedereen zou dit wel willen. Dan weet je als reiziger ook dat de ticketprijs nog verder omhoog gaat, en de prijzen zijn al vrij hoog..
Je posts zijn heel verhelderend. Ik moet zeggen ik wist ook niet dat het zo erg was, je hoort inderdaad niet het hele verhaal.
Ik zie ook inderdaad dat de maatschappij verhard is.
Overigens had ik dat al meerdere keren aangegeven dus het is ook maar net wat mensen willen lezen hier.
maandag 16 juni 2025 om 14:11
Ja maar niet iedereen in NL leest dit topic toch. Net zag ik ook een filmpje op RTL van een hoofdconducteur. Het is dan gewoon jammer dat het echte verhaal niet verteld wordt.broodtrommel schreef: ↑16-06-2025 13:54Maar ook die 20% is uit z'n verband getrokken. Dit is na jarenlange loonmatiging die al ver voor corona was ingezet. Die 9% in 1 jaar waar iedereen de mond vol van heeft was een correctie na corona.
Overigens had ik dat al meerdere keren aangegeven dus het is ook maar net wat mensen willen lezen hier.
maandag 16 juni 2025 om 14:23
klopt, je hebt dit al een aantal keer in dit topic geschreven.broodtrommel schreef: ↑16-06-2025 13:54Maar ook die 20% is uit z'n verband getrokken. Dit is na jarenlange loonmatiging die al ver voor corona was ingezet. Die 9% in 1 jaar waar iedereen de mond vol van heeft was een correctie na corona.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 16 juni 2025 om 16:52
@ Broodtrommel,
Ik onderschrijf jouw verhaal volledig he. Gaf alleen aan dat het heel makkelijk is om soms te denken 'goh wat zie ik die HC weinig' maar wat daar precies achter steekt is voor Het Grote Publiek vaak onzichtbaar.
Er zijn inderdaad wel luie collega's bij, maar in mijn ogen zijn die in de minderheid.
voor de rest is het veelal zoals jij schetst. Inclusief het verhaal over het loon en de dubbele onregelmatigheid.
Ik onderschrijf jouw verhaal volledig he. Gaf alleen aan dat het heel makkelijk is om soms te denken 'goh wat zie ik die HC weinig' maar wat daar precies achter steekt is voor Het Grote Publiek vaak onzichtbaar.
Er zijn inderdaad wel luie collega's bij, maar in mijn ogen zijn die in de minderheid.
voor de rest is het veelal zoals jij schetst. Inclusief het verhaal over het loon en de dubbele onregelmatigheid.
maandag 16 juni 2025 om 18:35
En ik heb het idee inmiddels dat reizigers helemaal niet geïnteresseerd zijn in ons verhaal. Alles ligt toch aan het personeel. De tijd dat ik het mensen op het perron nog probeerde uit te leggen is allang voorbij. Ga de discussie gewoon niet meer aan. Ze willen spuien en zeuren en zien een uniform en niet de mens erachter. Dat zie je ook gebeuren richting politie en hulpverleners op de ambulance etc.
maandag 16 juni 2025 om 19:06
SnipSnip schreef: ↑16-06-2025 18:35En ik heb het idee inmiddels dat reizigers helemaal niet geïnteresseerd zijn in ons verhaal. Alles ligt toch aan het personeel. De tijd dat ik het mensen op het perron nog probeerde uit te leggen is allang voorbij. Ga de discussie gewoon niet meer aan. Ze willen spuien en zeuren en zien een uniform en niet de mens erachter. Dat zie je ook gebeuren richting politie en hulpverleners op de ambulance etc.
Nee maar ik denk dat welgemeende interesse in anderen sowieso een zeldzaamheid is.
En eerlijk gezegd, even over de reden van de stakingen, mensen hebben allemaal hun eigen problemen en sores. Ik kan me voorstellen dat dit niet perse alleen desinteresse is, maar ook zoiets van door die stakingen kom ik zelf ook (meer) in de problemen.
Ik denk dat er (zoals ik ook lees hier) best heel veel beroepen zijn waar de beloning en arbeidsomstandigheden niet voldoende zijn, en dan wil dat niet zeggen dat je een ander niet iets wil gunnen, maar dat je er niet bij stil staat omdat je zelf maar net je hoofd boven water kunt houden.
Ergens is of gaat er iets heel erg mis, dat allerlei randzaken wegbezuinigd worden maar die zijn juist erg belangrijk voor het personeel op de vloer. Niet alleen bij de NS maar in veel meer beroepsgroepen. Maar goed, wat je daaraan kunt doen om te zorgen dat de prijzen niet te hoog worden en de service goed blijft en aan de andere kant niet bezuinigen?
Ik vind het ook weleens lastig hoor, om de prijzen dan in januari weer omhoog te gooien, gevolgd door het standaard commentaar van mensen, en jezelf moeten verantwoorden bijna. En dan ben ik maar ienieminie vergeleken bij de grote bedrijven zoals NS, of degenen die via de zorg of het onderwijs ergens werken. Of een winkelier die moet opboksen tegen online shoppen, bij wijze van spreken.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn