Stedentrip in Scandinavië

05-06-2012 21:40 48 berichten
Hallo allemaal,

ik wil graag eind augustus een stedentrip maken van ongeveer een week. Het liefst in een mooie stad vol cultuur en natuur! :-)

Ik ben me nu aan het oriënteren op Scandinavië en dan voornamelijk Reykyavik, Oslo en Stockholm.

Reykyavik heeft mijn voorkeur maar de vliegtickets zijn erg duur vanaf schiphol!

Optie zou zijn om naar Oslo te gaan en vanaf daar goedkoper te vliegen naar Reykyavik. Misschien dat iemand hier dit heeft gedaan?

Alle verhalen,tips en adviezen over 1 van deze steden of een andere stad in Scandinavië zijn welkom! :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:emmeline schreef op 06 juni 2012 @ 08:52:

Stockholm is zeker mooi, oslo niet veel te doen. Ik adviseer ga naar Helsinki, Finland. Vandaar uit kun je een ferrytocht (ongeveer 3.5 uur) naar Tallin, Estland nemen en dit is een hele mooie oude stad. Echt de moeite waard. Zo heb je 2 mooie steden in 1 klap. En 1 week in 1 stad vind ik persoonlijk best lang.

Je kunt ook een ferry vanuit stockholm naar helsinki (silja line) nemen natuurlijk, vond ik een mooie belevenis. Je kunt ook een dagtrip vanuit helsinki naar tallinn maken. (eckeroline.fi) is goedkoop, en 3.5 uur, maar je hebt er ook die 2 uur ofzo varen. Die 3.5 is puur om de drankverkoop wat langer door te trekken) Tallinn heb je in een dag wel gezien... Helsinki en Stockholm heb je iets langer voor nodig.

Overigens is st petersburg ook echt geweldig. Die stad doet echt niet onder voor parijs of londen ofzo. en dat kun je ook per boot doen (vanuit helsinki). Ik had daar toen geen visum voor nodig

http://bair-travels.com/
quote:tulpje1977 schreef op 05 juni 2012 @ 22:37:

Hahaha, ik merk dat stockholm de voorkeur heeft! :-) Ik las dat ryanair op stockholm vliegt maar dat het vliegveld best ver van de stad afligt. Dus misschien handiger om te vliegen met klm? of valt de reis afstand vanaf het vliegveld wel mee?

Na al deze tips zit ik te denken aan eerst paar dagen stockholm, dan door te vliegen naar Reykyavik en dan ijsland nog verkennen.

Of misschien finland? :-)Ryanair vliegt vanaf Eindhover en Weeze (DE) op Nyköping, luchthaven Skavsta. Dit ligt een kleine 100 km van Stockholm af. Er rijdt meerdere keren per uur een bus van de luchthaven naar de stad (en v.v.), reisduur ongeveer 1 uur en 15 minuten. De kosten voor een enkele reis is ±129 SEK, is ongeveer ¤ 15.

http://www.flygbussarna.se/default.aspx
Wij zijn een paar jaar terug in 1 vakantie in zowel Stockholm, Oslo als Bergen geweest. Stockholm vond ik het mooist, maar daar hadden we ook het beste weer. Oslo is ook erg mooi hoor. In beide steden kun je je wel een paar dagen vermaken, omdat er veel te zien is. Ze hebben allebei een mooi openluchtmuseum, paleizen om te bezoeken, heel veel water, om vaartochtjes over te maken. In Oslo is het Vigeland-park echt een aanrader (mooi park, vol met kunstzinnige standbeelden, heel bijzonder).

Bergen is een stuk kleiner, leuk voor een dag of misschien 2 maar dan heb je het wel gezien. Idem voor bijv. Alesund, Stavanger of Trondheim. Maar ik moet er wel bij zeggen dat wij vooral voor de natuur naar Scandinavië gaan, we zijn eigenlijk helemaal niet zulke stedenbezoekers, dus na een paar dagen zijn we er sowieso wel klaar mee.
..
Had ik al ergens gezegd dat ik naar Stockholm zou gaan of niet?

In elk geval; STOCKHOLM!!
668, the neighbour of the Beast
Bedankt voor alle tips tot nu toe! :-)

Stockholm is zeker een grote kanshebber. Ik denk in combinatie met Helsinki. Een week of langer in 1 stad vind ik toch wat lang.

Zou ik zoiets het beste bij een reisbureau of allemaal apart kunnen boeken?
quote:tulpje1977 schreef op 06 juni 2012 @ 17:13:

Zou ik zoiets het beste bij een reisbureau of allemaal apart kunnen boeken?Ik zou gewoon zelf een retourtje met Ryanair ofzo boeken, en dan zelf een leuke slaapplek zoeken op internet en boeken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zelf boeken.

Stockholm en Helsinki zijn goed te combineren omdat er een ferryverbinding is tussen deze steden. Iemand noemde de Siljaline al. Is zeker niet duur als je alleen als passagier reist.

Van een jaar of 15 geleden weet ik dat de boot bijna in Helsinki-centrum aanmeert. Ik weet niet of dat veranderd is daarna.
IJsland is geweldig maar Reykjavik is echt niet mooi. Huizen in IJsland zijn superlelijke betonnen dozen. Het land is echt uniek maar dan wel om de natuur. Ik zou dan ook zeker 2 weken gaan. De reisafstanden zijn fors.
Nog één keer dan;

STOCKHOLM
668, the neighbour of the Beast
quote:hopperdepopper schreef op 06 juni 2012 @ 18:54:

Zelf boeken.

Stockholm en Helsinki zijn goed te combineren omdat er een ferryverbinding is tussen deze steden. Iemand noemde de Siljaline al. Is zeker niet duur als je alleen als passagier reist.

Van een jaar of 15 geleden weet ik dat de boot bijna in Helsinki-centrum aanmeert. Ik weet niet of dat veranderd is daarna.

Nee, dat is niet veranderd. Alleen de goedkope boot naar tallinn gaat op ongeveer 15min bus vanaf het centraal station.

Overigens zijn die ferry's, die 'snachts varen geprijsd per cabine, de goedkoopste kun je met 4 pers. in.. dan kost het echt niets.
Aangezien ik alleen op vakantie ga, is het dan wel mogelijk een cabine voor 4 personen te boeken? Of zit ik er dan met 3 onbekenden?
Ik vind Stockholm ook echt geweldig! Misschien is een week te lang, maar dat vind ik al snel voor een stad. De sfeer is super, er zijn hele mooie oude wijken maar ook hele moderne winkels. Ik vond het echt de verrassing van de scandinavie vakantie!
Ik ga mee met de Stockholm roepers...
Ik stem op Helsinki! :-D En Tallinn is ook echt prachtig.
TRONDHEIM
quote:tulpje1977 schreef op 06 juni 2012 @ 21:01:

Aangezien ik alleen op vakantie ga, is het dan wel mogelijk een cabine voor 4 personen te boeken? Of zit ik er dan met 3 onbekenden?

Nee hoor, niet dat ik weet in ieder geval. Maar je betaald gewoon hetzelfde bedrag voor één cabine als je met nu met 4en daar slaapt of alleen.

Overigens, als je ook natuur wilt, Nuuksio ligt echt vlakbij helsinki, halfuurtje met de bus vanuit Espoo leppäväärä station. Auto's huren is enorm duur.

Overigens kun je goedkoop van stockholm naar helsinki vliegen met norwegian of blue1.

Naar stockholm vliegt een hoop, naar en van helsinki kun je het goedkoopste met blue1 (vanuit ams) of air berlin (vanuit dusseldorf) vliegen.
Oslo ben ik nooit geweest, maar gehoord dat het nogal saai en duur is. Reykyavik hoor ik ook niet zoveel goeds over, wel o er Ijsland maar niet de hoofdstad dus. Stockholm heb ik enige tijd gewoond.

Midsommar is inderdaad wel leuk om mee te maken denk ik, maar dan moet je eerder de stad voor uit. Je kunt daarbij ook denken aan een tripje naar Uppsala, maar dat kan je ook heel saai vinden, vooral in de zomer ishet er uitgestorven.

Ik denk dat je in Stockholm sowieso de meeste cultuur gaat vinden. Veel musea. Skansen vond ik zelf niet zo, maar Nationalmuseet en Vasa vind ik wel mooi.

De boot naar Finland, daarvan heb ik gehoord dat er een boot is voor oma's en een drankboot, dus naar gelang waar je van houdt kiezen dus (ik zou zelf voor de oma boot gaan).

Qua delen van de stad zou ik niet in gamla stan blijven hangen. Kungsholmen is chique hip, en daar kun je aan het water een drankje doen.

Södermalm is meer informeel hip. Er is daar een leuke bar die over de stad heen kijkt, maar ben de naam vergeten. He zit ergens op de zijkant van de klif. Dat is vlakbij de metrostop Slussen. Daar heb je ook een los uitkijkpunt over de stad volgens mij heet dat Gondolen, maar dat restaurant Gondolen is erg duur hoor. Als je de lift niet neemt, die kost nl iets, kun je er gratis komen, volgens mij via de trappen aan de zijkant van de heuvel. Ook heb je bij Slussen metro stop de Nederlandse ambassade zitten, voor als je geen plek kunt vinden om voetbal te kijken. Verderzit er ook een vistent die gebakken haring met korstje verkoopt met aardappels en bietjes. Ook heb je er een boot, Patricia als ik het goed herinner, waar je op kunt gaan om uit te gaan (nachtclub op een boot).

Mijn favoriete deel van de stad is bij Kungsträdgården maar dat zullen niet veel mensen met me eens zijn. Je hebt daar he paleis van de koning (wel grappig om de wisseling van de wacht te zien), dat metro station is het apartst versierd en je kunt van daaruit lopen naar een chique shop straat Birger Jarlsgatan. Verderop in die straat zit ook het chiquere uitgaansgebied, met ander volk dan in Södermalm dus, bij een soort paddestoel achtig kunstwerk (SVampe) op Stureplan. Ook kun je vanuit dat metrostation lopen naar een mooie weg aan het water, Strandvägen. Volgens mij woont of woonde een van de Abba bandleden daar? Ook kun je vanuit het metrostation naar het Grand Hotel, waar destijds een goed restaurant in zat met Michelinster van Mathias Dahlgren (echt beste eten dat ik ooit gehad heb). En als je doorloopt voorbij het Nationalmuseet kom je op een soort eiland Skeppsholmen waar je lekker in het gras kunt zitten.

Hmm, wat hebben we nog niet gehad? Ja bij metrostation T-centralen kun je gewoon de normale winkels in (vergelijkbaar met V&D). Vandaaruit kun je lopen naar het parlement (een senaat hebben ze niet). En bij metrostation Hötorget heb je een plein met verschillende plekken waar je kunt eten. Als je van mcdonalds houdt, moet je de Zweedse versie eens proberen, genaamd Mac (als ze nog bestaan) en hun kerriesaus.

Voor een speciale overnachting zou je eens kunnen kijken naar die hostels op een boot. En verder als je groen wilt zien, kun je soms ook een zomerhuisje (die hebben veel mensen in Stockholm) huren op een van de eilanden buiten de stad (engels: archipelago, zweeds: skärgård). Maar dat zal niet makkelijk zijn. Je kunt ook gewoon een dagtocht doen, naar Bijvoorbeeld Sandhamn (daar hoorde ik he meeste over, weet nie welke ik heb gezien). Je kunt daar ook zeilen.
Weet iemand nog leuke betaalbare hotels in stockholm? Liefst in het centrum. welke wijken kan ik dan het beste kijken? Het hoeft niet superluxe te zijn maar wel met eigen badkamer en met ontbijt.
Ik vond Oslo niet heel super, nu waren wij er tijdens een hittegolf en dat is niet het beste moment om daar te zijn. Stockholm is superleuk en Helsinki vond ik ook bijzonder, veel moois te ontdekken.
Als stedentrip zou ik Stockholm of Helsinki adviseren.

Als vakantie IJsland of Noorwegen
Ja, Stockholm!!! Alles is leuk. Wij zaten in een Scandic hotel in Sollentuna, een voorstad/buitenwijk. Dit hotel lag aan een station en binnen een kwartier waren we midden in hetcentrum.

Ik was niet kapot van Oslo.
Ik zou niet in een buitenwijk gaan zitten. Ik zou Kungsholmen, Sodermalm, Norrmalm of Ostermalm aanhouden, lekker centraal.
Ben het eens met eerdere reacties! Ijsland is mooi, maar daar moet je echt gaan voor de natuur in het land, niet voor de stad Reykjavik, die stelt niet zo veel voor.

Noorwegen zou ik kiezen in combinatie met natuur, b.v stad Bergen en omgeving, fjorden etc.Oslo is niet zo boeiend. Zeker niet in vergelijking met Stockholm.

Stockholm noemt zichzelf 'capital of Scandinavia' , beetje arrogant, maar ik vind dat er wel wat in zit. Een erg mooie stad met veel groen en water. Idd heel goed te combineren met Helsinki en Tallinn. Ik zou als je een week hebt 4 dagen Stockholm, 2 dagen Helsinki en 1 dag Tallinn doen (Tallinn is erg leuk maar ook redelijk klein)

In Stockholm kun je erg makkelijk met de metro, kun je ook kaartje voor kopen voor bv. 1 of 3 dagen. dus als je hotel beetje uit het centrum ligt hoeft niet erg te zijn, als het dicht bij een metrostation is. Södermalm vind ik het leukst. Sommige hippe winkeltjes en bars liggen beetje afgelegen en moeilijk te vinden, vraag plattegrondjes voor deze buurt, in sommige cafe's en winkels zijn die gratis te krijgen, of kijk op internet bij 'SoFo', zo noemen ze het hippe gedeelte van Södermalm.

Het Thaise cafe + restaurant in SoFo genaamd Koh Phangan is heel erg leuk. Dan waan je je even in Thailand...

Veel plezier alvast
youth is wasted on the young

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven