Stedentrip polen, gaan of niet?
zondag 24 april 2022 om 07:38

zondag 24 april 2022 om 07:52
Bij de AH hier werkt een Poolse mevrouw. Zij is twee terug een weekje naar familie in Polen geweest.
Toen ik haar vroeg hoe het geweest en of ze iets van de oorlog had gemerkt, keek ze me aan of ik iets heel geks vroeg.
Haar antwoord was “de oorlog is niet bij ons, maar in Ukraine”.
Dus zij heeft er iig niets van gemerkt.
Toen ik haar vroeg hoe het geweest en of ze iets van de oorlog had gemerkt, keek ze me aan of ik iets heel geks vroeg.
zondag 24 april 2022 om 07:58
Inderdaad, je merkt het niet tenzij er oorlog is of je net langs een vluchtelingenkamp rijdt, waarschijnlijk.
Paar jaar geleden op Lesbos geweest voor een prikkie, nog voor de brand, velen eiland mijden i.v.m. vluchtelingen.
Die waren alleen in het afgelegen kamp en konden lopen naar de hoofdstad die ver van de toeristische plekken af lag.
Conclusie je merkte niks. Niemand spoelde ook aan.
En de Grieken daar leden veel omzetverlies.
Paar jaar geleden op Lesbos geweest voor een prikkie, nog voor de brand, velen eiland mijden i.v.m. vluchtelingen.
Die waren alleen in het afgelegen kamp en konden lopen naar de hoofdstad die ver van de toeristische plekken af lag.
zondag 24 april 2022 om 08:02
Dat hoeft toch ook niet nu? Steden kun je in de zomer ook makkelijk last minute boeken. Ik denk trouwens dat dat niet nodig zal zijn en je best naar Polen kunt.Purplepeanut schreef: ↑24-04-2022 07:56Als we niet gaan wil ik nog iets anders boeken dus vandaar dat ik er toch nu over nadenk
.
zondag 24 april 2022 om 08:42
Gelukkig dat je geen last had van de humanitaire ramp die zich een paar kilometer verderop voltrok.It-is-joysjuhhh schreef: ↑24-04-2022 07:58Inderdaad, je merkt het niet tenzij er oorlog is of je net langs een vluchtelingenkamp rijdt, waarschijnlijk.
*sarcasme uit*

zondag 24 april 2022 om 09:17
zondag 24 april 2022 om 09:34
Ik snap de twijfel echt niet.
Polen is geen oorlogsgebied en gaat dat ook niet worden.
Door wel te gaan en lokaal geld uit te geven steun je indirect de opvang van vluchtelingen. Zoals al opgemerkt werd hier, Griekenland heeft veel aan inkomsten uit toerisme gemist omdat toeristen wegbleven van eilanden waar vluchtelingen aankwamen.
Wij waren in 2015 op Chios. Hadden ons niet gerealiseerd dat daar destijds Syrische vluchtelingen waren. Zo triest, hele gezinnen sliepen in het park op dozen. We hebben toen voor een gezin met een baby luiers en babyvoeding gekocht en voor andere gezinnen shampoo en wat andere dingen.
In 2016 waren we er wederom en stonden er 2 nieuwe opvanglocaties.
Waarmee ik maar zeggen wil: mocht je vluchtelingen tegenkomen, angst is niet nodig. Een beetje medeleven wel.
Polen is geen oorlogsgebied en gaat dat ook niet worden.
Door wel te gaan en lokaal geld uit te geven steun je indirect de opvang van vluchtelingen. Zoals al opgemerkt werd hier, Griekenland heeft veel aan inkomsten uit toerisme gemist omdat toeristen wegbleven van eilanden waar vluchtelingen aankwamen.
Wij waren in 2015 op Chios. Hadden ons niet gerealiseerd dat daar destijds Syrische vluchtelingen waren. Zo triest, hele gezinnen sliepen in het park op dozen. We hebben toen voor een gezin met een baby luiers en babyvoeding gekocht en voor andere gezinnen shampoo en wat andere dingen.
In 2016 waren we er wederom en stonden er 2 nieuwe opvanglocaties.
Waarmee ik maar zeggen wil: mocht je vluchtelingen tegenkomen, angst is niet nodig. Een beetje medeleven wel.

zondag 24 april 2022 om 10:04
Purplepeanut schreef: ↑24-04-2022 07:56Als we niet gaan wil ik nog iets anders boeken dus vandaar dat ik er toch nu over nadenk
Dan plan je als backup een trip met de auto. Hotel boeken met annuleringsoptie tot enkele dagen tevoren. Misschien Berlijn?
zondag 24 april 2022 om 10:09
Want jij was daar op dat moment vluchtelingen uit hun bootjes aan het redden?
Ik denk het niet. Het maakt voor de vluchtelingen niet uit of je er 10 of 1000 kilometer vandaan zit. In beide gevallen verandert er niets aan hun situatie.
zondag 24 april 2022 om 10:44
Zal er nog van afhangen waar je zit in Polen natuurlijk.Merel7 schreef: ↑24-04-2022 07:52Bij de AH hier werkt een Poolse mevrouw. Zij is twee terug een weekje naar familie in Polen geweest.
zondag 24 april 2022 om 20:17
Dus dat land (Polen) vangt een paar miljoen vluchtelingen op, er komen onder andere dagelijks nieuwe treinen en bussen binnen in Warschau en een deel mensen denkt dat je daar niets van ziet?
Veel hangt dus ook af wat de plannen waren.
Ergens in een klein dorpje zou ik best eventueel vakantie willen gaan vieren.
Warschau, Krakau of andere grote steden - zeker oostwaarts - zou ik overslaan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 24 april 2022 om 20:24
Wat maakt het uit als je daar wat van ziet? Je zult het voornamelijk merken dat je veel Oekraïens op straat hoort, al denk ik dat de meeste Nederlanders het verschil tussen Pools en Oekraïens niet eens horen.Wissewis schreef: ↑24-04-2022 20:17Dus dat land (Polen) vangt een paar miljoen vluchtelingen op, er komen onder andere dagelijks nieuwe treinen en bussen binnen in Warschau en een deel mensen denkt dat je daar niets van ziet?
zondag 24 april 2022 om 21:33
Spreek je uit ervaring?Wissewis schreef: ↑24-04-2022 20:17Dus dat land (Polen) vangt een paar miljoen vluchtelingen op, er komen onder andere dagelijks nieuwe treinen en bussen binnen in Warschau en een deel mensen denkt dat je daar niets van ziet?
Zo ja, wat voor impact heeft het feit dat er vluchtelingen zijn op een doorsnee toerist?
zondag 24 april 2022 om 21:38
Ik loop zelf toch écht niet graag rond in een stad waar ik tijdens mijn verblijf élke dag oorlogs-slachtoffers zou zien toekomen bij 't minste dat ik een beetje in 't centrum rondloop*.
Niet echt stabiel en gezellig te noemen, wat mij betreft.
*Wat meestal wel de bedoeling van een city-trip is.
Is dit nu later?
maandag 25 april 2022 om 09:32
Maar je spreekt dus niet uit ervaring. Misschien heb je gelijk hoor maar dat weet je toch pas als je er bent geweest? Ik heb ook vakantie gevierd op een eiland waar dagelijks vluchtelingen aankomen. Merkte er niets van.Wissewis schreef: ↑24-04-2022 21:38Ik loop zelf toch écht niet graag rond in een stad waar ik tijdens mijn verblijf élke dag oorlogs-slachtoffers zou zien toekomen bij 't minste dat ik een beetje in 't centrum rondloop*.
Niet echt stabiel en gezellig te noemen, wat mij betreft.
*Wat meestal wel de bedoeling van een city-trip is.
maandag 25 april 2022 om 09:43
En ook al merk je er wel iets van, is het zo erg om een praatje te maken, iemand steun te betuigen, of een klein speeltje te kopen voor een kind?