Stiltecoupé en toch doorkletsen.

18-08-2018 09:30 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga na mijn werk altijd bewust in een stiltecoupé zitten. Helaas komt het regelmatig voor dat er personen in deze coupé belanden die de stiltecoupé niet serieus nemen. Gezinnen met kinderen die maar blijven kletsen, vriendinnen van middelbare leeftijd die maar blijven ratelen enz. enz. Ook als ik het één keer netjes heb gevraagd gaan ze fluisteren en kinderachtig zitten giechelen terwijl ik op mijn beurt denk: ga dan ergens anders zitten. Je kunt al aan de buitenkant op de raam zien dat je in stiltecoupé binnengaat. Ik begrijp dat niet...
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Solomio schreef:
18-08-2018 10:01
*oma vertelt*

In mijn jeugd hadden heel veel mensen geen auto en gebeurde het meeste lopend of fietsend of met OV.
Ik heb al van heel jongs af aan geleerd om in het OV zachtjes te praten, zodat anderen er geen last van hebben.

Maar tegenwoordig zitten kinderen nog maar zelden in het OV, want bijna iedereen heeft een auto. Tegen de tijd dat ze dan hun studenten-OV-kaart gaan gebruiken zijn hun ouders er niet meer bij om ze een beetje OV-etiquette bij te brengen en praten ze dus in de trein net zo hard als buiten of in de auto.
:proud:

Dat zal idd wel meespelen, ik heb geen auto en moet altijd met het OV als ik ergens heen moet. Ik heb idd mijn kinderen ook geleerd zachtjes te praten
Solomio schreef:
18-08-2018 10:01
*oma vertelt*

In mijn jeugd hadden heel veel mensen geen auto en gebeurde het meeste lopend of fietsend of met OV.
Ik heb al van heel jongs af aan geleerd om in het OV zachtjes te praten, zodat anderen er geen last van hebben.

Maar tegenwoordig zitten kinderen nog maar zelden in het OV, want bijna iedereen heeft een auto. Tegen de tijd dat ze dan hun studenten-OV-kaart gaan gebruiken zijn hun ouders er niet meer bij om ze een beetje OV-etiquette bij te brengen en praten ze dus in de trein net zo hard als buiten of in de auto.
Ik snap dat ook niet zo goed. Mijn kinderen moesten zich altijd een beetje gedeisd houden in het OV. Natuurlijk kun je een peuter moeilijk vastbinden, maar een groep losgeslagen 8-jarigen kun je in ieder geval uitleggen wat gewenst gedrag is. Meestal wordt er niets van gezegd. In mijn Sprinter zitten in de vakantie vaak BSO-groepen en die leidsters hebben alleen aandacht voor elkaar, lijkt wel.
MinkeDeWit schreef:
18-08-2018 10:07
Ik snap dat ook niet zo goed. Mijn kinderen moesten zich altijd een beetje gedeisd houden in het OV. Natuurlijk kun je een peuter moeilijk vastbinden, maar een groep losgeslagen 8-jarigen kun je in ieder geval uitleggen wat gewenst gedrag is. Meestal wordt er niets van gezegd. In mijn Sprinter zitten in de vakantie vaak BSO-groepen en die leidsters hebben alleen aandacht voor elkaar, lijkt wel.
Met baby's, dreumesen en peuters gingen wij op het balkon zitten. Kon de jongste in de wagen blijven en de iets grotere een beetje rondlopen. Want rondlopende kleine kinderen in de trein vind ik ook vervelend. Inmiddels zitten we al jaren in de coupé, maar jongste (8) moet nog regelmatig gemaand worden om zachtjes te praten. Bv door de tieners :-D .
Ik maak dat ook wel eens mee, dat mensen blijkbaar niet doorhebben dat ze in een stiltecoupe zitten.
Ik ben meestal te schijterig om er wat van te zeggen.. :proud:

Bellende mensen vind ik sowieso al irritant, (slaat nergens op, ik bel zelf ook wel eens, ik weet het) helemaal wanneer ze van die ellenlange gesprekken over persoonlijke kwesties hebben.
Gister nog in de bus, echt bloedirritant en eigenlijk ook gewoon asociaal.
Volgens mij zijn er 3 soorten coupes: gewone waar je alles mag, werkcoupe's waar je wel heel rustig mag overleggen, en echte stiltecoupes waar je helemaal stil moet zijn. En soms heb je ook gedeeltes van een werkcoupe die tegelijkertijd stiltecoupe zijn. :O


https://nos.nl/artikel/2223973-verwarre ... ernis.html
Alle reacties Link kopieren
Ooit een keer tegen een stel oudere dames gezegd dat ze in de stiltecoupé zaten, of ze daar alsjeblieft rekening mee wilden houden. Ze giechelden ongeveer 2 minuten verder op iets wat moest lijken op 'fluiterniveau', om vervolgens weer helemaal los te gaan. Verschrikkelijk irritant.
The eyes are useless when the mind is blind.
Alle reacties Link kopieren
phoebe24 schreef:
18-08-2018 10:35
Ik maak dat ook wel eens mee, dat mensen blijkbaar niet doorhebben dat ze in een stiltecoupe zitten.
Ik ben meestal te schijterig om er wat van te zeggen.. :proud:

Bellende mensen vind ik sowieso al irritant, (slaat nergens op, ik bel zelf ook wel eens, ik weet het) helemaal wanneer ze van die ellenlange gesprekken over persoonlijke kwesties hebben.
Gister nog in de bus, echt bloedirritant en eigenlijk ook gewoon asociaal.
Ik werp zulk luidruchtig volk altijd eerst bij wijze van waarschuwing een érg geërgerde frons met één hoog opgetrokken wenkbrauw toe, als ze het dan nog niet snappen, dan zeg ik, zeg doe 's niet zo aso. Meestal is die frons genoeg.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Gewoon afschaffen. Hoe meer differentiatie qua ruimtes, hoe minder efficient de benutting van de capaciteit is.
Mij maakt het niet uit waar ik zit want ik plof altijd neer waar er plek (in de 2e klasse) is vooral als het druk is. De ene keer beland ik dan in de stilte coupe en dan weer niet. Ik ga namelijk niet naar een andere coupe lopen en dan kans hebben dat ik daar niet meer kan zitten.

Heb het wel eens gehad met mijn moeder: Ik had door dat we in de stilte coupe zaten. Begint mijn moeder ineens te ratelen. Ik zeg: Ma we zitten in de stilte coupe.
Maar ze bleef maar praten en doen ook al negeerde ik het.

En ik word haast nooit gebeld maar helaas wel een keer in de stilte coupe, Had veel spullen bij me, midden in de spits dus was blij dat ik kon zitten. Telefoontje was belangrijk dus tja opnemen dan maar en blijven zitten want ik laat mijn spullen niet onbeheerd achter en had geen zin om mijn plekje op te geven aangezien ik nog een eind moest.

Kortom ik ben stil maar soms kan het even niet anders. Als ik alleen reis dan lees ik een boek, tijdschrift of een van de gratis kranten. Toen ik nog met de trein naar school ging was het vaak zowiezo stil in de trein op een paar mensen na want de helft was net wakker en sliep nog half. En op de terug was zag je dat veel mensen moe waren en dus ook gewoon uit het raam tuurden of een boek lazen.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 18-08-2018 11:20
0.73% gewijzigd
Langleve de auto :cheer:.
Alle reacties Link kopieren
iets_perzik schreef:
18-08-2018 09:55
Mee eens. In de bus of metro zijn ook geen stiltecoupés. Gewoon afschaffen en dat iedereen zich overal in het OV maar enigszins rustig houdt.
Maar daar zit je dan ook niet 2.5 uur in hé. In de metro zijn ook geen wc's en in de trein wel. Ook maar afschaffen?
Ik merk dat mensen zich snel ergeren aan alles, ik vraag mij eigenlijk af waar dat vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
18-08-2018 10:19
Met baby's, dreumesen en peuters gingen wij op het balkon zitten. Kon de jongste in de wagen blijven en de iets grotere een beetje rondlopen. Want rondlopende kleine kinderen in de trein vind ik ook vervelend. Inmiddels zitten we al jaren in de coupé, maar jongste (8) moet nog regelmatig gemaand worden om zachtjes te praten. Bv door de tieners :-D .
Ik ook. Als zoon te druk was gewoon in het middenstuk en dan het liefst zo'n ruimere. Kon ie lekker zijn ding doen.
Later kreeg hij door dat de drukte niet fijn voor hem was en zat hij het liefst met zijn laptopje en koptelefoon op.Toen zijn we in de stilte coupe gaan reizen.
Maar idd, veel mensen hebben er gewoon schijt aan.

Zoon was 5 of 6 en die zat bij het raam gewoon stil te zijn. 2 vriendinnen mét kinderen en maar kakelen. Een man sprak ze aan maar daar hadden ze een grote bek tegen (type amsterdam oost ) Ik heb ze toen ook aangesproken. Grote bek en kinderen kon je toch niet stilhouden... eh nee? Ik wees op mijn zoon én ik wees ze er op dat zij meer lawaai maakten dan de kinderen.

Ik snap sommige mensen niet. Ga dan lekker in een van de andere coupés zitten. En kinderen? Die hoeven niet steeds te praten en te roepen. En als het druk is en er is geen plek dan zal niemand zich storen aan een zacht "mag ik nog een snoepje" of "ik moet naar de wc" Maar kakelen? Nee, echt niet nodig.
Ik ga daar zitten voor de rust en de stilte.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
18-08-2018 11:16
Mij maakt het niet uit waar ik zit want ik plof altijd neer waar er plek (in de 2e klasse) is vooral als het druk is. De ene keer beland ik dan in de stilte coupe en dan weer niet. Ik ga namelijk niet naar een andere coupe lopen en dan kans hebben dat ik daar niet meer kan zitten.

Heb het wel eens gehad met mijn moeder: Ik had door dat we in de stilte coupe zaten. Begint mijn moeder ineens te ratelen. Ik zeg: Ma we zitten in de stilte coupe.
Maar ze bleef maar praten en doen ook al negeerde ik het.

En ik word haast nooit gebeld maar helaas wel een keer in de stilte coupe, Had veel spullen bij me, midden in de spits dus was blij dat ik kon zitten. Telefoontje was belangrijk dus tja opnemen dan maar en blijven zitten want ik laat mijn spullen niet onbeheerd achter en had geen zin om mijn plekje op te geven aangezien ik nog een eind moest.

Kortom ik ben stil maar soms kan het even niet anders. Als ik alleen reis dan lees ik een boek, tijdschrift of een van de gratis kranten. Toen ik nog met de trein naar school ging was het vaak zowiezo stil in de trein op een paar mensen na want de helft was net wakker en sliep nog half. En op de terug was zag je dat veel mensen moe waren en dus ook gewoon uit het raam tuurden of een boek lazen.
Denk je dat je spullen zo waardevol zijn dat ze er mee uit een rijdende trein springen dan? Want je kunt je handtas met geld gewoon meenemen natuurlijk en de rest laten staan. Beetje zwak excuus.
Het is ook niet zo dat die coupés zo groot zijn dat je door het raampje van het tussenstuk je plek niet kan zien hé.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoiets maar dan in het zwembad, je hebt de zwembaan en de babbelbaan en op de zwembaan kun je je kont niet keren door de bejaardenkliekjes die al wandelend kletsend de baan bezetten. Grr
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
18-08-2018 09:52
Heb ook jaren met de trein naar werk gereisd. Ik zat bij voorkeur niet in de stiltecoupé vanwege de opgefokte sfeer die daar heerst omdat mensen zo gefixeerd zijn op de kleinste irritaties en geluid.
Herkenbaar. Nu nog probeer ik (de enkele keer dat ik nog met de trein reis) de stiltecoupés te ontlopen, vind de sfeer in de normale coupés veel fijner.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
“RiRi” schreef:
18-08-2018 11:21
Ik merk dat mensen zich snel ergeren aan alles, ik vraag mij eigenlijk af waar dat vandaan komt.
Dit inderdaad. Net in een ander topic nog asociaal genoemd omdat ik op marktplaats producten niet meteen op verkocht zet :lol: waar gaat het over? Ik merk inderdaad ook dat iedereen andere mensen gauw ergerlijk vindt, ik denk dat het komt doordat iedereen in een veel meer persoonlijke bubbel zit. Het inlevingsvermogen dat sommige mensen anders zijn, en dat dat op zijn eigen manier prima is, lijkt vaak te ontbreken.
MissMaran schreef:
18-08-2018 11:29
Ik heb zoiets maar dan in het zwembad, je hebt de zwembaan en de babbelbaan en op de zwembaan kun je je kont niet keren door de bejaardenkliekjes die al wandelend kletsend de baan bezetten. Grr
Ik zwem altijd onder die kletsgroepjes door en duik dan vlak voor hun gezichten met veel geraas en gespetter weer op :proud:
Zeeepje schreef:
18-08-2018 11:34
Dit inderdaad. Net in een ander topic nog asociaal genoemd omdat ik op marktplaats producten niet meteen op verkocht zet :lol: waar gaat het over? Ik merk inderdaad ook dat iedereen andere mensen gauw ergerlijk vindt, ik denk dat het komt doordat iedereen in een veel meer persoonlijke bubbel zit. Het inlevingsvermogen dat sommige mensen anders zijn, en dat dat op zijn eigen manier prima is, lijkt vaak te ontbreken.
Ik ga dit topic niet kapen, ik open wel een topic over deze kwestie.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
18-08-2018 11:35
Ik zwem altijd onder die kletsgroepjes door en duik dan vlak voor hun gezichten met veel geraas en gespetter weer op :proud:
Hahaha ik ga altijd rakelings rondjes om ze heen zwemmen waar wel plek is.
nina1966 schreef:
18-08-2018 11:29
Denk je dat je spullen zo waardevol zijn dat ze er mee uit een rijdende trein springen dan? Want je kunt je handtas met geld gewoon meenemen natuurlijk en de rest laten staan. Beetje zwak excuus.
Het is ook niet zo dat die coupés zo groot zijn dat je door het raampje van het tussenstuk je plek niet kan zien hé.
Nou fijn dat je het geen probleem vind dat iemand je laptop meeneemt, of je camera.
Ik ben opgevoed met het feit dat je zuinig bent op je spullen, wat dat dan ook is, en je die niet onbeheerd achter laat.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn in mijn beleving vaak oudere mensen die denken boven alle regels te staan. Maar lees hier dat het ook jongeren of gezinnen zijn, dat zie ik minder vaak. M.i werkt het concept gewoon niet goed, mensen hebben het vaak niet door en velen kunnen er vervolgens niet tegen om aangesproken te worden. Afschaffen maar dus, of zet het groot en duidelijk op de deur. Die pictogrammen vallen echt niet op en ik moest ook al even nadenken wat er nou mee bedoeld werd (terwijl ik nog vaak met de trein reis).
Alle reacties Link kopieren
Ik reis jaarlijks meer dan 30.000 km met de trein. De meest luidruchtige passagiers zijn m.i. NS- en ProRail -medewerkers. Die zitten in de 1e klas vaak in groepjes bij elkaar op de beste plekken, met hele verhalen over falend management, roosters en vakanties. Dan is het dikke mik met elkaar.
Love is the meaning of life
Ik ben er vorige week niet bewust in gaan zitten, maar vond het wel prettig om te ontdekken dat ik in een stiltecoupé zat, na een drukke dag. Uiteraard stapten er vervolgens vier mensen in die bij elkaar hoorden en op luide toon over koetjes en kalfjes begonnen. Ik heb het een paar minuten aangehoord en heb ze er toen op gewezen dat het een stiltecoupé betrof. Ze dropen af. Maakt me dat dan een muizig kutwijf dat op luide toon zegt waar het op staat en wegkijkt, zoals hierboven werd gezegd? Dacht het niet, je kunt het ook normaal zeggen en dan houden mensen er meestal wel rekening mee.
Hier was een medewerker een keer vergeten de intercom uit te zetten dus kon de hele trein meegenieten met de gesprekken tussen medewerkers. Na 10 minuten had iemand van het personeel pas door dat die intercom nog aan stond.

De mensen die naar mijn idee de meeste herrie maken zijn:
- Vrienden/Vriendinnen groepen (helemaal als er alcohol gedronken is).
- Groepjes ouderen die 1x per jaar met z'n allen een uitstapje doen met de trein.
- Mensen met kinderen die niet veel met de trein reizen.

Ik stel me altijd in dat een trein nou eenmaal herrie geeft, al is het maar met in en uit stappen en de herrie die het spoor zelf kan geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven