Suriname

03-05-2012 14:28 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey allemaal!

Ik ga deze zomer voor 3 weken reizen door Suriname. Er zijn alleen een aantal dingen waarover ik met Googlen niet echt wijzer word. Ik hoop daarom dat er hier ervaringsdeskundigen zijn die mij een aantal tips en trucs kunnen meegeven!

Wij willen namelijk in die drie weken meerdere jungle-tours gaan doen. Hier zit ook een 8-daagse trip bij. Wat ik niet duidelijk op internet kan vinden zijn kledingadviezen voor in de jungle. Zijn lange broeken beter dan korte? Of kan je makkelijk korte broeken aan? Kan ik beter een paar goede wandelschoenen kopen omdat we ook flinke wandelingen gaan maken of volstaan teva's?

Dan zit ik nog met de vraag of we een anti-malariamiddel nodig hebben? Ik ga ook naar een reizigersadviescentrum om advies te vragen, maar vind het ook wel fijn om ervaringen van anderen te horen.

En kan ik tours het beste in Nederland boeken of pas in Suriname zelf (in het hoogseizoen)?

En als je in de jungle overnacht (in een hangmat), is dat dan wel altijd onder een afdak zodat je niet nat wordt? (ivm camera-apparatuur)

Wat vonden jullie de leukste tour, en waarom? Wat is niet leuk/aan te raden? Welke plekken zijn leuk als je graag wildlife spot?

Nou ja een boel vragen in ieder geval. Ik hoop dat er mensen zijn die hier een antwoord op weten!
Ik ben nooit in Suriname geweest, maar over het algemeen lijkt het me makkelijker om in de jungle met lange broek en dichte schoenen te lopen vanwege het ongedierte en bijv. muggen.

Op de rest van je vragen kan ik geen antwoord geven.
Het is voor mij alweer een paar jaar geleden (georganiseerde trip), dus misschien zijn wel een paar dingen veranderd:

Gedurende de boottocht had ik een kortere broek met t'shirt. Voor 's avonds had ik een broek met lange pijpen en een shirt met lange mouwen, tegen de muggen. Ik word altijd lekgeprikt

Ik had in de boot mijn Teva's aan, handig omdat je regelmatig de boot uit moet om die over stenen te dragen/trekken. Ik heb daarop ook wandelingen gemaakt, had niet nog een keer apart wandelschoenen mee. Maar het ligt er aan hoe lang je gaat lopen, op welk terrein en hoe makkelijk je er op loopt.

Ik heb Malarone geslikt.

We lagen onder een afdak in een hangmat.

Veel plezier, Suriname is mooi!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zou ook gaan voor de lange broeken en dichte schonen i.v.m. ongedierte.

Ben in Suriname aan de kust geweest in het oosten (grems met frans gyuana. daar hebben ze dus zandvlooien op het strand (niet fijn!). Was wel het mooiste van onze trip, want hebben daar zeeschildpadden eieren zien leggen en kleine schildpadjes uit het ei zien komen en naar zee zien rennen.

Wij zijn vooral rondom Paramaribo op dagtrips geweest, dus verder geen tips over jungle-tochten. Wel de tip om in Paramaribo goed op je spullen te letten, in toeristenstraat portemonnee kwijt, zoeken naar politiebureau, aangifte doen etc. (ook wel een avontuur, want heel anders als in NL), gelukkig snel genoeg bankpassen geblokkeerd.
Een vriendin, geboren in Suriname, is er nu. Als ze volgende week terug is kan ik het haar wel vragen maar daar heb je nu natuurlijk niets aan. Ik denk ook niet dat ze veel tochten maakt door de jungle, meestal is ze bij familie.
verba volant, scripta manent.
Mijn man en ik zijn 10 jaar geleden 6 weken in Suriname geweest. We zijn een keer een week bij de indianen in de jungle geweest en een keer zijn we zelf met een 4 wheel drive de jungle in geweest. Heel erg mooi maar achteraf eigenlijk te gevaarlijk. Wij hebben destijds alleen de vlucht in NL. Geboekt en de rest ter plaatse. Ging prima. Tegen malaria had ik malerone gekocht maar vergeten mee te nemen op reis. Ook niet echt slim:-)

Schildpadden zijn ook een aanrader! Mijn man en ik willen nog heel graag een keer terug!

Een tip nog: trek een zwemvest aan in de boot. Op de terugweg zijn we met de boot heel hard op een rots gevaren met als gevolg dat de boot in tweeën brak en wij ( voor mijn gevoel) een kilometer met de stroom mee zijn gesleurd. De helft van onze bagage hebben we niet terug gevonden maar gelukkig hadden we zelf op een paar schrammen na niets.

Zowel slippers als dichte schoenen meenemen, ik heb ook vrij veel schorpioenen gezien en ik hoop niet dat je angst hebt voor heeeeeel grote spinnen....
Hee, gaaf! Wij gaan deze zomer ook 3 weken naar Suriname, dus ik lees geïnteresseerd mee.

Wat ik heb gevonden is dat de jungletocht wel met minimaal 4 mensen wordt georganiseerd, en we zijn maar met ons tweetjes. En dan wordt het dubbel zo duur natuurlijk . Heb ji wel iets gevonden voor 2 personen toevallig?

We zitten hier net in de voorbereidingen en inlees-fase, heb er nu al super zin in!
quote:orchis schreef op 03 mei 2012 @ 15:10:

Wat ik heb gevonden is dat de jungletocht wel met minimaal 4 mensen wordt georganiseerd, en we zijn maar met ons tweetjes. En dan wordt het dubbel zo duur natuurlijk . Heb ji wel iets gevonden voor 2 personen toevallig?!

Misschien zijn er nog meer mensen die met zijn 2 een jungletrip willen doen, en dan worden jullie misschien samen gevoegd.

Het is logisch dat het duurder wordt met zijn 2, de boot moet sowieso varen/de auto moet rijden.
Wow, wat goed,al zoveel reacties!

Dank jullie wel allemaal!

@Missprincessa: Ik denk dat ik sowieso wel lange broeken meeneem, voor het ongedierte inderdaad.

@Himalaya: Dank je voor de tips! Ik ga denk ik Teva's aanschaffen dan. Ik neem dan wel een paar goede schoenen mee die vies mogen worden als 'dichte schoenen'.

Malariatabletten is dus wel een must als ik zo lees.

@Mugske: thanks voor de tips! Op internet staat dat het seizoen om schildpadden te zien loopt tot en met augustus. Betekent dit dat er in juli nog schildpadden zijn of is het dan al niet meer de moeite waard?

@Charlar2: Wow, 6 weken in Suriname, dat lijkt me helemaal het einde! Op dit moment hebben wij ook alleen nog de vlucht, we willen wel graag de trip die we écht graag willen maken al vastleggen, zodat we niet tegen een teleurstelling aan lopen.

Je verhaal over de crash *pardon my french* met de boot stelt mij niet echt gerust :P Ik wil graag mijn camera meenemen vanwege de mooie plaatjes die ik daar vast kan schieten maar zit er niet echt op te wachten hem kwijt te raken :P

Ik ben gelukkig niet bang voor spinnen. Kakkerlakken en ander ongedierte zit ik minder op te wachten, maarja het hoort erbij :P

Nog één vraag: ik wil dus graag mijn spiegelreflex meenemen om foto's te nemen in de jungle en van het wildlife, is dit een beetje te doen?

Hee, gaaf! Wij gaan deze zomer ook 3 weken naar Suriname, dus ik lees geïnteresseerd mee.

Wat ik heb gevonden is dat de jungletocht wel met minimaal 4 mensen wordt georganiseerd, en we zijn maar met ons tweetjes. En dan wordt het dubbel zo duur natuurlijk . Heb ji wel iets gevonden voor 2 personen toevallig?

We zitten hier net in de voorbereidingen en inlees-fase, heb er nu al super zin in!

Je kunt gewoon worden 'samengevoegd' met andere reizigers hoor!

Aanrader vond ik om te genieten van luxe in de jungle (en je kunt ook activiteiten doen zoals kabelbaan, kanoeen etc) is Berg & Dal

Veel plezier! Suriname is mooi!

(P.s. heb zelf nog nooit malariapillen of iets dergelijks geslikt. Hang er ook wel een beetje vanaf hoe diep en waar je de jungle in gaat.)

Leuk dat jullie ook gaan! Wanneer vliegen jullie? Ik weet eigenlijk niets over trips met minimaal 4 personen.. ik heb daar helemaal nog niet bij stilgestaan. Het staat op de websites van de aanbieders iig dan niet heel duidelijk aangegeven :P

Maar het is hoogseizoen, er zullen dan toch altijd wel trips gaan of denk ik nu te simpel en is er in Suriname niet echt een hoogseizoen?
quote:boeijend schreef op 03 mei 2012 @ 15:22:

Je verhaal over de crash *pardon my french* met de boot stelt mij niet echt gerust :P Ik wil graag mijn camera meenemen vanwege de mooie plaatjes die ik daar vast kan schieten maar zit er niet echt op te wachten hem kwijt te raken :P

Onze 3 boten zijn niet gecrasht, misschien stelt je dat weer gerust?

En sluit sowieso een goede reisverzekering af, zeker als je dure apparatuur hebt. En kijk even of je je daar apart voor moet bijverzekeren.
Je kunt best je spiegel reflex meenemen maar die zou ik in de boot in een waterdichte zak verpakken. Ook al wemelt het van de dieren in " het bos" verwacht niet dat je heel erg veel ziet. Het is niet te vergelijken met bv Afrika. Wel zul je veel mooie vogels (papagaaien) en insecten zien. Wanneer je wat langer in Suriname bent kun je ook voor een paar dagen naar Frans gyana gaan.

En... Ga roti eten bij Joosje in Paramaribo echt, na 10 jaar loopt het water me nu nog in de mond.... HEERLIJK
We hebben trouwens de trips met anderen gedaan, bij de reisbureautjes kun je aangeven dat je met een groepje wilt gaan en dan stellen zij die samen. Werkte perfect
En een broodje Pom in het Toraricahotel. Zo lekker!

Ik heb nog nooit malariapillen geslikt in Suriname trouwens.
Neem zeker een bezoek aan Jaw Jaw, als je een jungletrip gaat doen. Is ontzettend mooi! Je waant je bijna niet meer op deze wereld!

Deze 10 jaar geleden gedaan (toen er nog amper toerisme was)

en deze was heel erg goed georganiseerd.

Ook de Ralleighvallen waren een succes. Je kunt zelf kiezen of je mee gaat op een wandeling door de jungle. En er is genoeg te doen.

Ook de oude plantages zijn altijd mooi om te doen en te zien.

Deze trips zijn allemaal het makkelijkste te regelen in Suriname zelf. Ik weet nog dat er een toeristenbureau zat bij Fort Zeelandia.

veel succes, en heeeel erg veel plezier, geniet ervan!
Dat de trips duurder worden met ons tweetjes vind ik ook zeker logisch. Ik heb ons ook op zo'n lijst laten zetten dat ze ons zullen combineren met een paar anderen. Ga er idd van uit dat dat geen probleem moet zijn in de zomer.

Wij gaan in juli, zit helaas aan de schoolvakanties vast.

leuke tips al!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven