Tip voor Brazilië (zuid)
vrijdag 9 september 2011 om 13:33
Over anderhalf maand is het eindelijk zover: Brazilië! Lekker rondtrekken en mijn eigen dingen doen, het lijkt me heerlijk! Nu bezig met de voorbereidingen en dus ook kijkende waar ik ongeveer heen ga. Nu is Sao Paulo mijn vertrek- en eindpunt en heb ik in gedachte om richting Rio de Janeiro en Pantanal te gaan. Is er iemand die dit ook heeft gedaan en voor mij tips heeft?
Thnx!
Thnx!
vrijdag 9 september 2011 om 14:15
Hallo!
Dit klinkt best wel zoals onze reis naar Brazilie (2008). Wij vlogen op Sao, toen direct de bus gepakt naar Rio (6 uur). Daar een weekje gebleven, toen naar Iguasu watervallen (Niet missen!!) (24 uur in de bus ofzo), toen naar het noorden van de Pantanal (28! uur met de bus) (zuiden is dichter bij Iguasu maar was verkeerde seizoen voor) en toen gevlogen naar Sao.
Tips.... vooral over wat ik anders had willen doen achteraf!
Rio: Wij hadden een jeugdherberg in de wijk Copacabana gereserveerd, wat op internet heel goed leek, maar toen we er waren toch wel erg in een achterafbuurt leek te liggen. Niet genomen dus en ter plekke wat gevonden. Achteraf zou ik eerder in de wijk Ipanema nemen. Zelf op pad gaan in Rio gaat prima naar de suikerbroodbergberg (hoe heet dat ookalweer? met die kabelbaan), maar voor de rest had ik achteraf graag wat meer met een gids ofzo gedaan, zoals een favela bezoeken of een carnavalsvernening of salsa optreden. Niet gedaan en spijt. De eerste dag dat het helder weer is direct naar het christusbeeld gaan. Je weet nooit of het de rest van de dagen bewolkt is. Op Copacabana strand kan je heerlijk zwemmen overdag, maar 's nachts is het niet veilig. Check de laatste info over welke buurten veilig zijn en welke niet.
(meer volgt)
Dit klinkt best wel zoals onze reis naar Brazilie (2008). Wij vlogen op Sao, toen direct de bus gepakt naar Rio (6 uur). Daar een weekje gebleven, toen naar Iguasu watervallen (Niet missen!!) (24 uur in de bus ofzo), toen naar het noorden van de Pantanal (28! uur met de bus) (zuiden is dichter bij Iguasu maar was verkeerde seizoen voor) en toen gevlogen naar Sao.
Tips.... vooral over wat ik anders had willen doen achteraf!
Rio: Wij hadden een jeugdherberg in de wijk Copacabana gereserveerd, wat op internet heel goed leek, maar toen we er waren toch wel erg in een achterafbuurt leek te liggen. Niet genomen dus en ter plekke wat gevonden. Achteraf zou ik eerder in de wijk Ipanema nemen. Zelf op pad gaan in Rio gaat prima naar de suikerbroodbergberg (hoe heet dat ookalweer? met die kabelbaan), maar voor de rest had ik achteraf graag wat meer met een gids ofzo gedaan, zoals een favela bezoeken of een carnavalsvernening of salsa optreden. Niet gedaan en spijt. De eerste dag dat het helder weer is direct naar het christusbeeld gaan. Je weet nooit of het de rest van de dagen bewolkt is. Op Copacabana strand kan je heerlijk zwemmen overdag, maar 's nachts is het niet veilig. Check de laatste info over welke buurten veilig zijn en welke niet.
(meer volgt)
vrijdag 9 september 2011 om 14:18
Over de bussen in Brazilie: Wij hebben er flink in gezeten, (6, 24 en 28 uur) en ik moet zeggen dat ze goed te doen zijn. Luxe in de bus is te vergelijken met business class in het vliegtuig, super brede stoelen die ver naar achteren kunnen. In Brazilie hebben veel reizigers een hoofdkussen mee, en wij hebben er toen ook 1 gekocht, om goed te kunnen slapen. Uitzicht vanuit de bus is ook vaak leuk. Bus heeft een WC aan boort en stopt regelmatig langs wegrestaurants voor maaltijden. Dat gezegd hebbende... 24 uur in een bus is natuurlijk wel ontzettend lang! Actheraf had ik misschien meer kleine trips gemaakt, meer tussenstops.
Minas Gerais schijnt ook heel leuk te zijn en ligt in die regio.
Minas Gerais schijnt ook heel leuk te zijn en ligt in die regio.
vrijdag 9 september 2011 om 14:23
Iguasu watervallen was echt een heel leuk hoogtepunt. Prachtig!! je kan er een paar dagen blijven: 1/2 dag is nodig voor het bekijken van de braziliaanse kant (zou ik als eerste doen), 1 hele dag voor de argentijnse kant. Trip naar argentijnse kant kan je gemakkelijk ad-hoc regelen vanaf Foz de Iguasu. Ook heel leuk vanaf Foz is het vogelpark, een soort dierentuin met vogels, wij deden dat voordat we naar de Pantanal gingen dus herkenden de vogels toen we ze in het wild zagen. (ook leuk voor foto's). Ook zijn we naar de Itaipu dam geweest (stuwdam) waar we de technische rondleiding kregen; ik vond het helemaal fantastisch om binnen te gaan en (in het Engels) uitleg te krijgen hoe het allemaal werkt en gebouwd werd, maar dat moet je liggen.
vrijdag 9 september 2011 om 14:26
Toen dus pantanal...Wij hadden vantevoren per e-mail 'geboekt' bij een gids, maar ter plekke bleek dat we moesten 'wachten' tot er andere toeristen waren, zodat we een trip met tenminste 4 personen konden doen. Een paar dagen een beetje verspild met saaie tripjes. Maar toen we uiteindelijk gingen was het helemaal te gek. We hebben boottripjes gemaakt, paard gereden, gewandeld, nachtwandeling gemaakt etc. We hebben veel dieren en vogels gezien, maar minder (goed) dan ik vantevoren verwacht had; in Afrika op safari zie je veel meer. Het was de natte tijd en ik vond de natuur heel mooi. Gids was erg goed en bleek het wachten waard. Overigens gewoon een naam uit de Lonely Planet genomen.
vrijdag 9 september 2011 om 14:29
Wij hadden de ervaring dat hotels die in 'het boekje' stonden (lonley planet of Rough Guide) opeens 3x zo duur en 2x zo slecht waren geworden. We moesten vaak toch flink even rondkijken voor we iets goeds hadden.
Vliegtuig hadden we gewoon ter plekke geboekt (en betaald) in een reisbureautje, maar bij aankomst op het vliegveld bleek de boeking niet bevestigd. Toen hebben ze op het vliegveld het reisbureau waar we het geboekt hadden gebeld, en werd het alsnog geregeld... pfff...
Ook voor een hotel kan het zo zijn dat een geboekte kamer toch vol is. Plannen is niet echt de sterkste kant van Brazilianen!
Vliegtuig hadden we gewoon ter plekke geboekt (en betaald) in een reisbureautje, maar bij aankomst op het vliegveld bleek de boeking niet bevestigd. Toen hebben ze op het vliegveld het reisbureau waar we het geboekt hadden gebeld, en werd het alsnog geregeld... pfff...
Ook voor een hotel kan het zo zijn dat een geboekte kamer toch vol is. Plannen is niet echt de sterkste kant van Brazilianen!
vrijdag 9 september 2011 om 14:38
En tenslotte Sao Paulo... was ik niet van onder de indruk. Ik denk dat 1 dagje daar voldoende is, en dan vooral om te zorgen dat je op tijd bent voor je vliegtuig. Wel heel leuk: ong. een uur buiten Sao was een ´artisans market´ ofzo, dit was echt heel gezellig en ideaal voor ons om souvenirs te kopen. Wacht ik zoek het even op... Embu. In het weekend is het markt maar door de weeks ook leuk. Ze hebben souveniers van heel Brazilie, dus als je geen zin hebt om alles het land door te sjouwen kan je het daar kopen. Er gaat een bus van het centrum van Sao naar dit dorpje.
woensdag 14 september 2011 om 17:30
Ik ben zelf ook in Brazilie geweest, 2 jaar terug.
Sao Paulo vond ik niks aan, veel te druk, te veel hoge gebouwen en geen sfeer. Wel leuk daar is de wijk Liberdade ( japanse wijk ) daar kan je heerlijke sushi eten. Je kan er komen via de metro.
En idd de Iguacu watervallen mag je echt niet missen, dat is het mooiste natuurschoon wat ik ooit gezien heb.
Ook een tip is Paraty, een schattig dorpje in de buurt van Rio.
Rio zelf vond ik geweldig, relaxte sfeer, fijne mensen, lekker eten en een mooi strand. Veel leuker dan Sao Paulo, heb daar zelfs alleen rond gelopen over straat en lekker geshopt. Vond het er heel erg veilig.
Ipanema strand ook erg leuk en lekkere eettentjes.
Ja ik vond Brazilie geweldig, prachtig land, lieve mensen en een mooie gebouwen en leuke dorpjes.
Sao Paulo vond ik niks aan, veel te druk, te veel hoge gebouwen en geen sfeer. Wel leuk daar is de wijk Liberdade ( japanse wijk ) daar kan je heerlijke sushi eten. Je kan er komen via de metro.
En idd de Iguacu watervallen mag je echt niet missen, dat is het mooiste natuurschoon wat ik ooit gezien heb.
Ook een tip is Paraty, een schattig dorpje in de buurt van Rio.
Rio zelf vond ik geweldig, relaxte sfeer, fijne mensen, lekker eten en een mooi strand. Veel leuker dan Sao Paulo, heb daar zelfs alleen rond gelopen over straat en lekker geshopt. Vond het er heel erg veilig.
Ipanema strand ook erg leuk en lekkere eettentjes.
Ja ik vond Brazilie geweldig, prachtig land, lieve mensen en een mooie gebouwen en leuke dorpjes.