Tips voor een weekendje Berlijn?

17-06-2008 19:43 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!

Ik ga begin juli met een vriendinnetje naar Berlijn! Heeft er nog iemand tips wat betreft stappen, eten, shoppen enz enz?

De culturele dingen staan wel in allerlei boekjes, maar de leuke places to be... dat weet je gewoon door ervaring! Dus kom maar op!
Hoi Jufjip,

Ik ben nooit in Berlijn geweest, maar het moet een leuke stad zijn! Persoonlijk zweer ik bij de 'inyourpocket-guides'. Deze reisgidsjes zijn gratis te downloaden op www.inyourpocket.com en vaak te koop voo 1 of 2 ¤ in hotels e.d. Behalve alle bezienswaardigheden staat er ook in waar je het lekkerst + goedkoopst kunt eten, goed komt winkelen, overnachten etc. Bovendien worden ze elke maand uitgegeven en staat er een goede agenda in met leuke activiteiten. Er is er ook één van Berlijn.

Veel plezier!
Hoi, ik ga donderdag naar Berlijn! Weliswaar voor mijn studie, dus veel zien/doen op het gebied van kunst, cultuur, architectuur en dergelijke, maar ik neem aan dat er ook tijd is voor shoppen en lekker eten. Dus als ik terugkom (maandag) hoor je van me hoe het was!

Voor mij is het ook nieuw, dus als er hier mensen hun ervaringen met deze stad willen delen..graag :-)
Ik zet er even geen adressen bij, kun je op internet denk ik wel vinden...

Er is Berlijn 's nachts enorm veel te beleven, dus het hangt er erg van af wat je leuk vindt om te doen. Tresor is een gave club, erg berlijns, erg donker, harde muziek. Watergate is heel hip (vooral woensdag en zaterdag), wel streng deurbeleid, grote groepen komen er niet zo snel in.

Op donderdagavond is Ankerklause heel leuk, is meer een cafe met overvolle dansvloer, maar daar kom je echt allerlei mensen tegen. Russendisko-avonden in KaffeeBurger zijn het ook wel waard te bezoeken. Kulturbrauerei zijn ook vaak leuke feestjes. Probeer ook even naar Tacheles te gaan, is een groot kraakpand/kunstenaarshuis dat aan het eind van het jaar dicht gaat. Zit heel erg in het centrum.

Eten en winkelen kun je in de Bergmannstrasse heel leuk, allemaal cafeetjes, restaurantjes en winkeltjes.
Het Alexanderplatz en omgeving is erg leuk. Kastanienallee is ook een gezellige straat met leuke winkels en cafes.
Even gekopieerd uit een ander topic waar ik dit eerder in had geplaatst ;D

Berlijn is echt een hele leuke stad, dus alvast veel plezier! Je kan ook, als alternatief van de 48 uur OV kaart, een dagkaart voor zone AB kopen. Geloof 5,60 en dan kan je de hele dag de hele stad door, want alle belangrijke bezienswaardigheden liggen toch wel in die twee zones. Volgens mij kan je, als ik me niet vergis, ook nog naar Potsdam met zo'n kaart. Is ook een heel leuk stadje, veel paleizen, Hollands wijkje, maar als je maar een paar dagen gaat, is Berlijn meer dan zat.

Wat ik altijd erg leuk vind:

- Reichstag (koepel, mooi uitzicht over de stad). Wel rekening houden met wachttijden, dus daarom kan je beter vroeg of laat gaan.

- Brandenburger Tor

- Siegesaule, kan je beklimmen voor een paar euro

- Fernsehturm / Alexanderplatz

- Potsdamer Platz

- Unter den Linden

- Gendarmenmarkt

- Checkpoint Charlie, verschrikkelijk toeristisch, maar je moet het toch wel gezien hebben

- Topografie des Terrors

- Nikolaiviertel

- Gedachtniskirche

- Berliner Dom

- Hackese Hofe

- Olympisch Stadion

- Berliner Zoo voor de dierentuin liefhebber

- Kurfurstendamm, vlakbij het KaDeWe

- East Side Gallery (lang(ste) stuk muur, incl. allemaal mooie schilderingen)

- Neue Synagoge

- Denkmal ermordeten Juden Europas

En zo kan ik nog wel uren doorgaan Je kijkt er vast je ogen uit!

Je hebt ontzettend veel musea, ikzelf vind het Pergamonmuseum erg mooi. Verder heb je o.a. Agyptisches Museum, Gedankstatte Berliner Mauer, Alte museum,

Stasi museum en Haus am Checkpoint Charlie (vaak erg druk).

Je kan er prima winkelen, je hebt echter niet 'een' centrum. Elke wijk kent wel winkelstraten, maar je kan o.a. bij de Potsdamer Arkaden en bij de Friedrichstrasse goed winkelen Je hebt veel vlooiemarkten, o.a. deze: http://www.mauerparkmarkt.de/, voor anderen even google'en.

Met bus 100 of 200 kan je met een gewone buskaart langs alle toeristische bezienswaardigheden. Je ziet hetzelfde als in de 'sightseeing' bussen, maar je betaald geen 20 euro. Verder kan je bij de Berliner Dom op meerdere plekken op een bootje over de Spree varen. Kost ong. 7 euro voor een uur, maar is wel lekker als je moe bent van het vele lopen

Qua eten kan je overal wel terecht. Het is niet duur vind ik en je kan zeker in de wijkjes die wat meer van het centrum liggen goedkoop en goed eten. Donner Kebab bijv. en je hebt veel pizzaria's (o.a. viapiano), in de Potsdamer Arkaden zit een leuk chinees restaurantje, erg goedkoop (bovenste verdieping geloof ik)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven