Tips voor overnachting Gotthard?
donderdag 11 augustus 2011 om 16:16
Het kan voor de tunnel vreselijk druk zijn. Zelfs buiten het vakantiehoogseizoen zijn wachttijden van een uur geen uitzondering. Ik vind de tunnel vooral erg lang. Het is iets van 18 km. en ik wordt er altijd een beetje benauwd van. Het is een vrij oude tunnel, met maar één tunnelbuis, waardoor het tegemoetkomende verkeer in dezelfde buis rijdt,waardoor je constant in de lichten van de tegenliggers kijkt.
Ze hebben er wel alles aan gedaan om het zo goed mogelijk te laten verlopen: Zodra je de tunnel inrijdt, wordt je radio automatisch overgenomen door Radio San Gottardo. Een rustgevend muziekje, en een lieve mevrouw die je in Duits, Italiaans, en Engels verteld hoe je je moet gedragen in het tunnelverkeer. Het gaat wel stukken sneller dan de pas rijden. Binnen een half uur ben je het tunneltraject door. Je hebt vanaf hier gezien eerst een kortere tunnel, en dan pas de Gotthard.
Het grote voordeel van over de pas rijden vind ik dat het zo'n prachtig landschap is waar je doorheen rijdt. Je komt boven de boomgrens en emt een beetje geluk zie je in de zomer nog sneeuw liggen. Ook kun je bovenop even de benen strekken. Het is wel een bochtige weg met heel hoge stijgingspercentages, zeker in de bochten.
Op de snelweg wordt de pas ook goed aangegeven.
Als je de tijd hebt, en een mooi berglandschap kunt waarderen en geen al te onervaren chauffeur bent, zou ik zeker over de pas rijden.
Ze hebben er wel alles aan gedaan om het zo goed mogelijk te laten verlopen: Zodra je de tunnel inrijdt, wordt je radio automatisch overgenomen door Radio San Gottardo. Een rustgevend muziekje, en een lieve mevrouw die je in Duits, Italiaans, en Engels verteld hoe je je moet gedragen in het tunnelverkeer. Het gaat wel stukken sneller dan de pas rijden. Binnen een half uur ben je het tunneltraject door. Je hebt vanaf hier gezien eerst een kortere tunnel, en dan pas de Gotthard.
Het grote voordeel van over de pas rijden vind ik dat het zo'n prachtig landschap is waar je doorheen rijdt. Je komt boven de boomgrens en emt een beetje geluk zie je in de zomer nog sneeuw liggen. Ook kun je bovenop even de benen strekken. Het is wel een bochtige weg met heel hoge stijgingspercentages, zeker in de bochten.
Op de snelweg wordt de pas ook goed aangegeven.
Als je de tijd hebt, en een mooi berglandschap kunt waarderen en geen al te onervaren chauffeur bent, zou ik zeker over de pas rijden.
donderdag 11 augustus 2011 om 16:21
De pas is veel leuker rijden dan de tunnel. De tunnel is saai, druk en het stinkt. Maar wel sneller. De wachttijden voor de tunnel kunnen oplopen.
De pasweg is goed te rijden, ook als je wat minder ervaren bent. Bovenaan kun je leuk wandelen. Het kan wel slecht weer zijn, terwijl het in het dal goed weer is. Sneeuwen in de zomer is geen uitzondering.
Dat de radio wordt overgenomen hebben wij nooit ervaren, maar wij gebruiken ook alleen de CD functie op de radio.
De pasweg is goed te rijden, ook als je wat minder ervaren bent. Bovenaan kun je leuk wandelen. Het kan wel slecht weer zijn, terwijl het in het dal goed weer is. Sneeuwen in de zomer is geen uitzondering.
Dat de radio wordt overgenomen hebben wij nooit ervaren, maar wij gebruiken ook alleen de CD functie op de radio.
donderdag 11 augustus 2011 om 16:26
donderdag 11 augustus 2011 om 17:02
Als je al in de middag wil aankomen bij het hotel, kun je bijvoorbeeld Motel Stans-Sud nemen. Erg fijn en netjes hotel, langs de snelweg, half uurtje voor de Gotthard. Ze hebben daar ook familiekamers. Stans ligt bij Buochs, bij het Vierwaldstättersee en daar kun je mooi wandelen of lekker bij het meer liggen. S avonds heb je op loopafstand van het hotel een leuk restaurantje in het dal tussen de bergen met vrij uitzicht. Wij overnachten hier vaak en met veel plezier!
Betreft de Gotthard, als er file staat zou ik zeker de pas nemen! So wie so sneller dan. En de pas is prachtig! Wij zijn begin juli nog over de pas gegaan en hebben daar nog sneeuwballen gegooid!
De weg van de pas vind ik persoonlijk prima te doen. Wel bochtig en steil maar wel brede wegen met vangrails aan de zijkanten. Voelt erg veilig.
Fijne vakantie alvast!
Betreft de Gotthard, als er file staat zou ik zeker de pas nemen! So wie so sneller dan. En de pas is prachtig! Wij zijn begin juli nog over de pas gegaan en hebben daar nog sneeuwballen gegooid!
De weg van de pas vind ik persoonlijk prima te doen. Wel bochtig en steil maar wel brede wegen met vangrails aan de zijkanten. Voelt erg veilig.
Fijne vakantie alvast!
donderdag 11 augustus 2011 om 17:08
Er is niet echt een scheiding tussen de rijbanen, behalve een dubbele witte doorgetrokken streep.
Johny Cake, die tunnel voor de Gotthard zijn wel 2 tunnelbuizen. Dat vind ik het nare van de Gotthard, dat het maar één buis is. De lengte interesseert me niet zo, maar het idee dat er maar één auto over de witte streep heen hoeft te rijden, en drama's kunnen zich voltrekken.... Brrr, ik ben altijd blij als we erdoor zijn. En ik ben niet de enige, want aan beide uitgangen zijn grote restaurants, waar het altijd druk is.
Johny Cake, die tunnel voor de Gotthard zijn wel 2 tunnelbuizen. Dat vind ik het nare van de Gotthard, dat het maar één buis is. De lengte interesseert me niet zo, maar het idee dat er maar één auto over de witte streep heen hoeft te rijden, en drama's kunnen zich voltrekken.... Brrr, ik ben altijd blij als we erdoor zijn. En ik ben niet de enige, want aan beide uitgangen zijn grote restaurants, waar het altijd druk is.
donderdag 11 augustus 2011 om 17:16
Wanneer gaan jullie, mamasam? Wij zijn vorige keer de tweede helft augustus gegaan, ook doordeweeks gereden en konden meteen doorrijden. We waren wel om half zeven ofzo uit Stans vertrokken.
Er zit geloof ik geen scheiding tussen de rijbanen..maar is wel breed opgezet. Weet t niet meer zo goed, laatste keer hebben we de pas genomen. De tunnel is niet eng trouwens! Voelt heel veilig.
Er zit geloof ik geen scheiding tussen de rijbanen..maar is wel breed opgezet. Weet t niet meer zo goed, laatste keer hebben we de pas genomen. De tunnel is niet eng trouwens! Voelt heel veilig.
donderdag 11 augustus 2011 om 17:21
@ Katherina, nee wij hadden een ander hotel. Postiljon zit nog 5 km dichter bij de Gotthard, in Buochs! Ook een prima hotel trouwens. Is gewoon een leuke omgeving om te overnachten, je hebt daar al echt het vakantiegevoel met die joekels van bergen om je heen. Het dorpje Stans is inderdaad ook leuk om even een terrasje te pakken!
donderdag 11 augustus 2011 om 17:24
quote:Katherina schreef op 11 augustus 2011 @ 17:08:
Johny Cake, die tunnel voor de Gotthard zijn wel 2 tunnelbuizen. Dat vind ik het nare van de Gotthard, dat het maar één buis is. De lengte interesseert me niet zo, maar het idee dat er maar één auto over de witte streep heen hoeft te rijden, en drama's kunnen zich voltrekken.... Brrr, ik ben altijd blij als we erdoor zijn. En ik ben niet de enige, want aan beide uitgangen zijn grote restaurants, waar het altijd druk is.Maar wat voor drama's heb je dan in gedachten? Als je over de pas rijdt stort je in een ravijn als je remmen het begeven. En op de pas heb je ook tegenliggers. Ik heb me nooit zorgen gemaakt in die tunnel. Het verkeer wordt er netjes gereguleerd zodat je nooit stil komt te staan in de tunnel. De pas is gevaarlijker.
Johny Cake, die tunnel voor de Gotthard zijn wel 2 tunnelbuizen. Dat vind ik het nare van de Gotthard, dat het maar één buis is. De lengte interesseert me niet zo, maar het idee dat er maar één auto over de witte streep heen hoeft te rijden, en drama's kunnen zich voltrekken.... Brrr, ik ben altijd blij als we erdoor zijn. En ik ben niet de enige, want aan beide uitgangen zijn grote restaurants, waar het altijd druk is.Maar wat voor drama's heb je dan in gedachten? Als je over de pas rijdt stort je in een ravijn als je remmen het begeven. En op de pas heb je ook tegenliggers. Ik heb me nooit zorgen gemaakt in die tunnel. Het verkeer wordt er netjes gereguleerd zodat je nooit stil komt te staan in de tunnel. De pas is gevaarlijker.
donderdag 11 augustus 2011 om 19:00
Zou de keuze voor de pas of de tunnel van het moment laten afhangen. In september is de kans op files minder groot. Heen doen we meestal de tunnel en terug kwamen we tot nu toe meestal begin van de middag aan en toen stond er toch wel een beetje file. Ook half september. Terug nemen we dus altijd de pas. Vanaf de gotthard tot lago maggiore hangt er vanaf waar je zit. Wij zaten bij Lago Maggiore in Verbania, dat is inderdaad nog ongeveer 2-3 uur rijden na de tunnel. Wel een geweldige route langs het meer!!
donderdag 11 augustus 2011 om 21:46
Wij rijden altijd zonder te overnachten, dus aan een hotel kan ik je niet helpen, maar wij nemen wel altijd de tunnel. En nog nooit hoeven wachten. Nu gaan wij nooit in schoolvakanties dat scheelt, we gaan meestal in juni (terugkeer uiterlijk half juli).
Ik vind de tunnel niet eng, het is ruim genoeg, en vaak precies druk genoeg dat niemand het in zijn hoofd haalt in te gaan halen ofzo. En ongelukken, het kan altijd en overal gruwelijk misgaan, ik probeer dat altijd maar los te laten, anders kom ik nergens meer
Ik vind de tunnel niet eng, het is ruim genoeg, en vaak precies druk genoeg dat niemand het in zijn hoofd haalt in te gaan halen ofzo. En ongelukken, het kan altijd en overal gruwelijk misgaan, ik probeer dat altijd maar los te laten, anders kom ik nergens meer
vrijdag 12 augustus 2011 om 09:29
Het Lago Maggiore is echt prachtig. Wat Laabje ook zegt: zodra je het meer aan je rechterhand ziet verschijnen is het zo schitterend! De bergen, het water, alles zo groen, schattige dorpjes waar je doorheen rijdt. Naar welke plaats ga je? Want er zijn veel leuke dingen te doen, misschien kan ik je nog wat tips geven.