trein ergernissen

13-12-2015 12:05 384 berichten
Ik reis eigenlijk bijna nooit met de trein.

Maar soms is het wel eens handig.

Dus daar sta ik dan, te wachten op mijn station totdat de trein komt.

Prima op tijd, so far so good.

En dan... je stapt de trein in en echt iedereen zit alleen in een 2-zitje. Ook nog begrijpelijk.

Maar iedereen heeft zich zo geinstalleerd dat het tweede zitje geblokkeerd is... dus of aan het raam en zelf aan het gangpad gaan zitten.

Of de tweede stoel geblokkeerd met tassen en jas.

En dan die blik of je vraagt of je er naast mag zitten.....

Goed, tot zo ver mijn trein ergernis. Wat is de jouwe?
Alle reacties Link kopieren
Nog een ergernis ivm trappen/roltrap.

In een paar stations waar ik moet overstappen heb je een roltrap naar boven, én een gewone trap ernaast. Als er dan een trein stop waar iedereen afgaat, is het begrijpelijk een grote drukte met mensen die de trap naar beneden wandelen.

Én toch zijn er dan altijd wel een paar idioten die naar boven willen, en persé ook de gewone trap moeten nemen, ipv de roltrap, die dan leeg is.

En dan vraag ik mij af, wáárom, wáárom??? Vaak zijn het ook mensen die niet gehaast hoeven te zijn, dus ze kunnen gewoon 5 minuten wachten als ze de roltrap niet willen gebruiken, zodat de gewone trap leeg is.
quote:cerulli schreef op 13 december 2015 @ 13:02:

Ik erger me ook aan mensen die in de stiltecoupé praten, maar ik heb me er zelf een paar maanden geleden schuldig aan gemaakt. Per ongeluk, dat wel. Sommige nieuwe intercity's hebben niet meer een sticker op het raam met "stilte" erop, maar een mysterieus pictogram waardoor het mij niet echt duidelijk is of ik nou mag praten of niet. Wel jammer dat iemand gelijk tegen me begon te schelden: ik wist niet dat ik stil moest zijn, vond het ook geen probleem om mijn mond te houden, maar dat kan je me best beleefd vragen. "Hou je kop, kutwijf" is echt nergens voor nodig. Onbeleefde mensen: ook al zo onaangenaam.

En verder: als je een kaartje hebt, heb je geen recht op meer dan één stoel. Ik houd zelf mijn tas en jas op mijn schoot. Niet comfortabel, op drukke trajecten wel zo netjes. Hoe vaak ik geen vuile blik heb gekregen van mensen als ik vroeg of ik naast ze mocht zitten omdat er verder nergens meer een vrije stoel te vinden was. Als je geen mensen naast je wil, ga dan met de auto.Sterker nog, je hebt überhaupt geen recht op een stoel. Laat staan 2.
quote:Nikkie79 schreef op 13 december 2015 @ 13:05:

[...]

Haha ik hanteer precies het tegenovergestelde principe ;)

Dat is dan ook het juiste principe: Rechts staan, links gaan. Wordt zelfs zo geadverteert hier.

[...]

Haha ik hanteer precies het tegenovergestelde principe ;)Ook goed, als ik er maar ergens langs kan om mijn aansluiting te halen
quote:nephthys schreef op 13 december 2015 @ 13:07:

[...]

Dat is dan ook het juiste principe: Rechts staan, links gaan. Wordt zelfs zo geadverteert hier.Dat dacht ik ook, geen wonder dat Blue eyes zich ergert
Vanaf vandaag rijdt er op het traject waar ik het vaakst gebruik van maak geen intercity meer, maar alleen nog maar een stoptrein (eufemistisch Sprinter genoemd, dat klinkt sneller). Ritje van een half uur wordt nu 3 kwartier.

Nou hoef ik niet dagelijks, maar als je dat dus wel moet kost het je een half uur per dag, 2,5 uur uur per (werk)week.

Dat is mijn ergernis over het OV van vandaag.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Nikkie79 schreef op 13 december 2015 @ 13:09:

[...]

Dat dacht ik ook, geen wonder dat Blue eyes zich ergert Zij is waarschijnlijk ook die éne automobilist die zich altijd ergert aan die duizenden andere autos die in de verkeerde richting rijden
quote:Nikkie79 schreef op 13 december 2015 @ 13:09:

[...]

Dat dacht ik ook, geen wonder dat Blue eyes zich ergert

Blue eyes wil er gewoon langs. Of dat nou links of rechts is, zal blue eyes worst wezen.

Ook een ergernis: dat we als reizigers geen inspraak hebben in die veranderende dienstregelingen.
quote:nephthys schreef op 13 december 2015 @ 13:11:

[...]

Zij is waarschijnlijk ook die éne automobilist die zich altijd ergert aan die duizenden andere autos die in de verkeerde richting rijden O, nou snap ik waarom het niet vlot met mijn rijlessen!
quote:Solomio schreef op 13 december 2015 @ 13:09:

Vanaf vandaag rijdt er op het traject waar ik het vaakst gebruik van maak geen intercity meer, maar alleen nog maar een stoptrein (eufemistisch Sprinter genoemd, dat klinkt sneller). Ritje van een half uur wordt nu 3 kwartier.

Nou hoef ik niet dagelijks, maar als je dat dus wel moet kost het je een half uur per dag, 2,5 uur uur per (werk)week.

Dat is mijn ergernis over het OV van vandaag.Vroeger was alles beter 15 jaar geleden moest ik een paar keer per week van Haarlem naar Utrecht. Dat kon met een rechtstreekse intercity. Die stond er al ruim voor vertrek dus ik kon altijd zitten, in de rokerscoupé want dat mocht toen nog. Na max een kwartier rijden kwam er een meneer met koffie en thee. Prima te doen dus, met boek, koffie en sigaret. Tegenwoordig kom je nergens meer zonder overstappen (en dan vinden ze 4 minuten nog heel normaal).
Mensen die niet douchen en hun kleding vervangen.

Zelfs jassen kunnen zo stinken soms kokhals neigingen.
quote:Nikkie79 schreef op 13 december 2015 @ 12:44:

Mensen die de 2e klas te vol vinden en daarom denken recht te hebben op een zitplaats 1e klas. Heel asociaal. 9 van de 10 keer 50-plussers.

Yep! En die gaan dan ook zitten klagen over de jeugd van tegenwoordig. Het liefst luidkeels. In een stiltecoupé.

Ik heb wel een keer gehad dat de conducteur omriep of alle jonge mensen op wilden staan omdat er veel oudere mensen in de trein zaten (55+ beurs, mijn minst favoriete weken van het jaar, forensgewijs). Ik was een jaar of 20 en studeerde nog. Waar ik zat was echt genoeg ruimte. Naast mij zat echter een vrouw die haar neus in de lucht stak, de coupé afspeurde naar mensen die stonden en, toen dat niet het geval bleek, met oprechte teleurstelling tegen me zei: "Nou, dan mag je blijven zitten."

Nou, ik had best op willen staan maar dat bepaal ik nog altijd zelf wel, graftak.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

[...]

Haha ik hanteer precies het tegenovergestelde principe ;)

Volgens mij is het ook links lopen en rechts staan. Tenminste, op station Amersfoort staan er op de roltrap aan de linkerkant 'lopende' voetjes en aan de rechterkant staande.

Oh, mosterd zie ik.
quote:Marie89 schreef op 13 december 2015 @ 13:00:

[...]

Ik snap je punt een beetje, maar ben het er toch niet helemaal mee eens.

Ik zet eerst ook de tas naast me, maar als ik in de gaten heb dat het druk gaat worden, en als je in de spits reist wordt het gegarandeerd druk, dan zet ik de tas op tijd aan de kant. Scheelt trouwens ook voor jezelf, want dan hoef je je niet te ergeren op het moment dat iemand je vraagt om de tas aan de kant te zetten.

Het is niet zo dat de mensen zonder tas naast zich nou zo graag naast iemand willen zitten lijkt mij, maar het zijn wel de socialere mensen, om het zo te noemen. Ik ga ook liever naast iemand zitten die daar geen tas heeft staan, dan aan iemand te vragen om de tas weg te halen.

Ik reis nooit in de spits, en het traject word niet altijd druk . En als het druk is, dan is dat het laatste kwartier. Ik ga niet een uur oncomfortabel zitten, omdat het wellicht het laatste kwartier druk word.

Als ik zie dat het druk word, dan anticipeer ik daarop. Maar als ik bezig ben met mijn boek oid, dan hou ik niet in de gaten of het druk word of niet, dus dan mis ik het wel eens.
Ehm de trein die te laat komt. De trein die niet verder kan rijden wegens geen conducteur/machinist.

mensen die je niet uit laten stappen.

Mensen die nog voor je je tas weg hebt kunnen halen er al bovenop zitten.

Mensen die stinken

Luister dan weer wel graag naar de verhalen van anderen. Grappig om te horen wat iedereen meemaakt.
Ik heb jarenlang met de trein gereisd. Ik kan er hele verhalen over opschrijven maar laat maar.

Wat me nog wel bijgebleven is: een overvolle trein, mensen moesten staan. En toen hoorde ik opeens keihard GATVER!!! Wat bleek: schijnbaar was iemand in de hondenpoep gaan staan en vond het nodig om de schoenen aan de bank af te vegen. Jongen staat daar met zijn tas tegen en had zodoende allemaal hondenpoep aan zijn tas.
Eens met veel van het bovengenoemde. Degene die ik echt nog mis is mijn ergenis aan mensen die als het druk is proberen af te snijden via de eerste klas bij het instappen. Waardoor uitstappende mensen weinig ruimte hebben en er nog meer verdrukking ontstaat.
Ik reis inmiddels niet meer zo heel vaak met de trein maar wel heel lang mt de trein naar school gegaan.

Mijn ergernissen:

- Mensen die hun rotzooi niet opruimen.

- Mensen die dingen gaan doen die je beter niet in de trein kan doen zoals teennagels knippen en lakken.

- Mensen die je compleet negeren als je een vraag stelt.

- Mensen die met een grote koffer/trolley aankomn en dan naast je willen zitten en dan zo hun bagage neerzetten dat je geen beenruimte meer hebt en je vervolgens ook nog over de bagage moet klimmen als je eruit moet omdat die persoon z'n zooi niet aan de kant zet terwijl je tijdig aangeeft dat je er dadelijk uit moet en de zooi dus ff aan de kant moet.

- Mensen die zonder te vragen op je tas gaan zitten (als je het even vraagt of ik zie dat je wilt gaan zitten haal ik um echt wel weg hoor!)

- Mensen die wijgeren hun tas weg te halen als je het vraagt en dan boos zijn als je zelf dan maar die tas opzij zet om te gaan zitten ofzo.

- Mensen die een hele coupe van 6 stoelen voor zichzelf claimen en de deur dicht doen en barricaderen (serieus gezien in de spits).

- Mensen die in de spits per se naast elkaar willen zitten. Mij is wel eens gevraagd of ik ergens anders wilde gaan zitten zodat ze naast elkaar konden zitten. Vroegen het ook niet bepaald netjes en had geen zin om m'n plekje naast het raam op te geven dus nee.
- In de stiltecoupé moet het echt stil zijn. Mensen die niet vaak met de trein reizen hebben vaak niet in de gaten dat ze zich in een stiltecoupé bevinden. Geeft niks, want er is altijd wel iemand die ze daar vriendelijk op wil wijzen. Ook wel eens een discussie gehad; nou, we mogen toch wel zachtjes praten? Uhm, nee... Her en der in de trein hangen van die reglementen en het staat er echt. Is ook wel fijn dat dat meteen duidelijk is, want wanneer gaat zachtjes praten over in hard praten? Sommige mensen zijn ook gewoon niet in staat om zachtjes te praten. Er zijn veel mensen die een paar uur moeten forenzen, best fijn dat je dan nog wat leeswerk gedaan krijgt of je e-mail kan beantwoorden. In stilte.

- Ja, mensen die snel op het perron nog even drie sigaretten hebben weg gedampt. En dan naast je komen zitten. BAH!

- Nu met zwangerschapsverlof, maar in de weken voor mijn verlof ook nog gewoon met de trein naar het werk. Van te voren had ik me er al geen illusies over gemaakt, maar denk maar niet dat iemand voor je opstaat in een volle trein. Sterker nog, ik denk zelfs dat de meeste mensen niet eens zien dat je een dikke buik hebt. Alle ogen zijn gericht op de schermpjes. Nou vond ik het tot een week of 30 echt geen enkel punt om te staan, maar daarna werd het fysiek toch wel wat ongemakkelijk.

- Richting de 8 maanden zwangerschap liep ik niet meer zo heel hard. Je wordt links en rechts ingehaald door mensen die wederom niet kijken wie er nog meer de trein in stapt, bijkans overhoop gelopen... En dan snel op de laatste zitplaats gaan zitten terwijl ze je in het gangpad net hebben ingehaald. (Echt gebeurd.) Toen heb ik er wel iets van gezegd...

- Friet oorlog eten, met ui, in de trein. Moet dat echt?

- Mensen van de railcatering. Ze hebben altijd iets manisch wat ik een beetje griezelig vind.
En ja, die taarten die hun nagels knippen en vijlen in de trein. Dat heb ik nu al meerder malen gezien en dat vind ik echt niet kunnen. Ranzig. Bah.
Alle ergernissen zijn al genoemd
Gladde sporen zijn mijn ergenis. De laatste maanden rijdt bijna elke ochtend en middag mijn aansluiting niet vanwege 'gladde sporen'. Om gek van te worden.
If chocolate can't fix it, it's a real problem
De door tassen bezette stoelen zijn inderdaad ergernis nummer 1! En zoveel oncomfortabeler is het toch niet om je tas op je schoot te hebben, of voor mijn part in het rek boven, of achter je stoel?

Ik vind daarnaast smakkende mensen echt heel irritant. 'S ochtends vroeg is het vaak heerlijk rustig in de trein, totdat iemand een kauwgom ofzo neemt.

Stank in de trein vind ik ook enorm smerig. Kan de adem van de buurman zijn die regelmatig een diepe zucht slaakt (te ranzig), rokers, friet, nagellak.

Dat als het heel druk is, niemand doorloopt de coupe in maar op een kluitje op het balkon gaan staan.

Bij aankomst op het station vind ik de file voor de (rol)trap altijd heel irritant. Dat voelt zo nutteloos en dat kan best lang duren omdat er net twee intercity's aan zijn gekomen. En dan inderdaad niet doorlopen op de roltrap.

Tot slot de voordringende en duwende mensen bij het instappen.

Waar ik altijd een beetje om moet lachen zijn de heel nerveuze types. Die rennen een stukje met de trein mee om bij een deur te staan. Liefst bij de eersteklas, want daar stappen meestal minder mensen uit en kan je dus eerder naar binnen en dan lopen ze snel naar de tweede klas, waar iedereen nog aan het uitstappen is, maar kunnen zij wel als eerst een zitplaats scoren omdat ze vooraan in de rij staan
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
quote:Marie89 schreef op 13 december 2015 @ 13:04:

Is de stiltecoupé ook niet enigszins zoiets van: Doe het alsjeblieft zachtjes? Ik zat een keer bij een ouder echtpaar in de trein en die was in een voorgaande trein ook hardhandig verteld om stil te zijn en durfde nu helemaal niets meer te zeggen. Toen heb ik ze maar op het hart gedrukt dat af en toe zachtjes overleggen echt geen probleem is.Nee.
Silence is golden. Duct tape is silver.
quote:MinkeDeWit schreef op 13 december 2015 @ 13:14:

[...]

Vroeger was alles beter 15 jaar geleden moest ik een paar keer per week van Haarlem naar Utrecht. Dat kon met een rechtstreekse intercity. Die stond er al ruim voor vertrek dus ik kon altijd zitten, in de rokerscoupéwant dat mocht toen nog. Na max een kwartier rijden kwam er een meneer met koffie en thee. Prima te doen dus, met boek, koffie en sigaret. Tegenwoordig kom je nergens meer zonder overstappen (en dan vinden ze 4 minuten nog heel normaal).

Toch grappig dat je "vroeger was alles beter" en "rokerscoupé" in hetzelfde stukje gebruikt. Het feit dat er vroeger dus een rokerscoupé was, betekent al meteen dat vroeger dus niet alles beter was.

Voor mij is ergenis nummer 1 toch echt pratende mensen in de stilte coupé. Ik zit daar omdat ik in rust wil studeren, dus ga ergens anders lopen kleppen. Ik zeg er ook altijd wat van, en ik krijg gek genoeg altijd lelijke blikken. Hoewel ik ook vind dat die stiltecoupés vaak belachelijk slecht worden aangegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven