Tsjechië, welk gebied?

20-01-2013 21:21 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alvast begonnen met vakantievoorpret, nu in de oriënterende fase. En... ik denk aan Tsjechië! Nu ben ik dr al eens doorheen getrokken en ik vind het een prachtig land. Praag wil ik ook zeker nog een keer zien, maar daar willen we niet overnachten..

We gaan ergens voor een huisje op het platte land of in een dorpje. Huisje wordt wel geregeld. Das niet het probleem.

Maar... Nu is de vraag: waar?!! Moeten we zuid/west/midden/oost Bohemen? Of Moravië? Of een bepaald gebergte? Ik heb geen idee.. Alles lijkt wel leuk eigenlijk... Dus ook vooral: waar niet? Dus waar is geen zak te doen? Waar is de natuur en cultuur dusdanig saai dat je het er nog geen dag uithoudt?!

Nouja de wensen:

- we gaan met de auto. Dus mag de middle of nowhere zijn

- een beetje mooie natuur, mag wel ruig zijn waar we lekker (met hond) kunnen wandelen.

- geen naaldbossen, dat vind ik niet fijn

- veel kastelen, kathedralen, kloosters enzo.. En andere cultuur dingen, leuke dorpjes, mooie stadjes...

- beekjes, stroompjes, riviertjes en meertjes zijn een pre.

- bergen zijn ook een dik pluspunt

- we zijn best in staat om af en toe 1 a 2 uur in de auto te zitten op weg naar iets moois.

Nouja, roep maar!
Wij gaan dit jaar ook naar Tsjechie. Voor het eerst. We gaan naar het reuzengebergte. Het plaatsje Cerny Dul. Kijk maar eens op www.svemico.nl
Net was er op tv een reisprogramma over Tsjechie. Van BNN. Hoe heet het ook alweer; 3 op reis ofzo. Misschien terug te zoeken via internet.
Als ik jouw wensen lijstje lees zou ik naar het Reuzengebergte gaan.
Ah ik ga even googelen op het reisprogramma, reuzengebergte ziet er prachtig uit! Sowieso qua natuur, iemand ervaring met de cultuur?
Het is gewoon een Europees land hoor, een echte cultuurclash moet je niet verwachten

Wel dat de talenkennis van veel Tsjechen niet veel verder gaat dan Tsjechisch en (vaak letterlijk) 4 woorden Duits. De jongere generatie begint een klein beetje Engels te kennen maar zelfs dat..

Verder hele fijne mensen, ik ben er altijd graag
Ik weet t ben er al geweest, handen en voetenwerk. Echt wat een gigantisch moeilijke taal zeg! In praag viel het mee, maar daarbuiten was het zeker lastig communiceren..

Met cultuur (itt tot natuur) bedoel ik ook geschiedenis. Dus mooie oude dorpjes, musea, dat werk.

Wat vind jij een mooi gebied?
Ik vond het Tjechisch paradijs heel mooi. De regio rondom Liberec is dat. Veel bijzondere rotsformaties en mooie plekken om te wandelen, ook wat bijzondere kastelen. Heel veel mooie (wandel)plekken erg dicht bij elkaar. Praag is te doen in een dagtocht (eventueel met de trein, en dan toch een nachtje hotel). Wij hebben ons er prima vermaakt voor twee weken en hebben de meeste dagen wel iets ondernomen (maar niet alle ietsen waren even groot).

Ik vond Kuks Betlem leuk om even heen te gaan, wij zijn daar gestopt op weg naar het voormalige hospitaal in Kuks. Goed in 1 dag te bereiken vanuit Nederland met de auto ook.

Het jaar daarvoor zijn we in de buurt van Ceszky Krumlov geweest, vonden we ook een mooie regio.
Zuid Moravië, dicht bij de Oostenrijkse grens ! Valtice/Lednice/Mikulov... prachtig !!!!
Goh, ik heb eigenlijk op dit moment geen idee wat ik het mooist vond, de laatste keer zijn we richting Moravië (Brno-Olomouc) getrokken en dat was ook best mooi

We hebben wel 1 keer in een skigebied bij of in het Reuzengebergte gezeten, in de zomer. Daar was niet zo heel veel aan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven