Tunis, een aanrader?

04-11-2007 22:01 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
momenteel is er geen tijd om op vakantie te gaan, maar ik vind het toch wel leuk om een beetje op internet te surfen op zoek naar mogelijk leuke reisbestemmingen.

Over Tunesië kan ik niet echt heel veel reisverhalen vinden, dus ik vroeg me af of iemand hier misschien tips heeft?

Zon-zee-strand is aan mij niet besteed, ik ben een cultuurreiziger die een beetje warmte ook wel prettig vindt :-) Voor zover ik begreep is er in het oude centrum van Tunis wel het een en ander te zien, en Carthago ligt natuurlijk in de buurt.

Zijn er absolute aanraders, of juist afraders?

Groet,

Melanthe
Hoi, ik ben nooit in Tunis geweest maar wel in Tunesie in een badplaats (monastir) jaar of acht geleden. Ik vond het niet zo;n aanrader want destijds was het echt heel armoedig vergeleken met Europa, en dan op een vervelende commerciele manier. Ik had me best veel voorgesteld van de culturele plekken maar dat viel erg tegen: er was geen info beschikbaar is westerse taal. We gingen bv naar een zeer bekende moskee in Sousse maar dat was een soort stoffige binnenplaats waar niks te zien was en verder mocht je nergens naar binnen dus wel kaartje kopen en dan niks te zien.... Ik kreeg sterk het idee dat je als westerse toerist zoveel mogelijk geld werd geacht uit te geven (dagdeel kamelentocht geboekt, 'hoogteunt' was soort bezoek aan 'authentiek' dorpje waar je overal fooien moest geven en foto's kopen enzo...en de mensen waren zo arm dat je je eigenlijk schuldig voelt als je niks koopt/geeft). Ook vond ik het overal heel vies (veel afval op straat, uitgemergelde zieke katten overal en plastic tasjes met afval in alle straten). Ik hoef er geen 2e keer heen...misschien is Tunis heel anders maar mij beviel het niet zo...
Ik ben in mei dit jaar geweest.

We hebben een tweedaagse tocht naar het zuiden van Tunesië gemaakt, naar de woestijn. Ondertussen onder andere gestopt bij een groot Colosseum. Verder door oases gekomen, zoutmeren, zandwoestijn en daar op de kameel de woestijn in. Overnachten in een hotel. Volgende dag naar de canyons, daar met een jeep naar een oase. Door steppelanden gereden. Dromedarissen, troglodites (mensen die nog in "grotten" wonen. Vond het een erg leuke trip.

Twee keer naar Tunis geweest, voornamelijk om te winkelen. Leuke souq. Maar loop dan ook eens heel diep die markt in, steeds minder commercieel.

Met de taxi naar Carthago geweest. Badhuis ruines waren wel heel uitgebreid, maar de rest viel een beetje tegen (we hebben alles tussenin gelopen). Vanuit Carthago naar een dorpje gelopen waar ik de naam van vergeten ben (boven op een klif, allemaal witte huisjes met blauw schilderwerk).

Ik heb me prima vermaakt. Je kan prima met het "openbaar" vervoer of de taxi.
Grappig, ook hier gemengd: de een vindt het leuk, de ander vindt het vies en vol met billenknijpende mannen....
Het is allemaal situatie en persoonsafhankelijk.

Mijn man is zelf arabisch, dus dat scheelt al een hoop.

Maar ik heb zelf eigenlijk helemaal geen overlast ondervonden. Ja, tuurlijk wordt het na een tijdje irritant als ze je van alles proberen te verkopen. Maar dat weet je vantevoren dat dat gaat gebeuren. Dus geen dingen aanwijzen die je leuk vindt. Grote zonnebril op. Enigszins degelijk gekleed gaan (ik droeg bijvoorbeeld een korte broek tot net boven de knieen met daarop een bloesje met korte mouwen en een paar stevige wandelschoenen). Niet met die mensen gaan kletsen als je niets wil kopen. Gewoon vriendelijk nee bedankt zeggen en doorlopen. Of gewoon nee schudden met je hoofd.

Ik vind zelf de sfeer gewoon heerlijk. Zo totaal anders...
Haha, vervelende verkopers heb je bv in Rome ook overal!
Ik vond Tunesië heerlijk ! We spreken beiden de Franse taal, dat zal wel hebben geholpen.

We zaten in Hammamet, (residence "La Paix") dat is niet zo toeristisch als bijvoorbeeld Sousse of Monastir. Tegen een villawijk aan, waar maffiosi en andere vage miljonairs vakantiehuisjes hebben. (Wij waren eens de weg kwijt en stonden ineens oog in oog met een gewapende bewaker. De man stond ons heel vriendelijk te woord, maar het was duidelijk dat we op verkeerd terrein waren). We hadden een schat van een obertje, hij had wel wat van Louis de Funès en hij verwende ons tot en met. Haalde apart voor ons dadels bij het ontbijt, en kwam met een pot muntthee aanzetten toen mijn vriend eens met maagklachten in bed bleef en ik in mijn eentje kwam ontbijten. Het heeft hem op het eind van onze vakantie een weeksalaris aan fooi opgeleverd, die we stiekem in zijn hand frommelden, de baas moest het niet zien.

We hadden al snel een privé-taxichauffeur, als je één keer in zijn taxi hebt gezeten dan ben je privé-eigendom, en doen ze er alles aan om te voorkomen dat je bij de concurrent in de taxi stapt. Zelfs als ze nog een andere passagier hebben, willen ze dat je instapt. En we zijn zelfs nooit verneukt met de meter.

We zijn een dagje met de trein naar Tunis geweest, hele leuke souk, maar pas op dat je niet in één van de achterafstraatjes terechtkomt, wij zijn daar als rijke toerist echt weggekeken. Daar heerste inderdaad erge armoede, mensen zaten afgedragen strandslippers te verkopen op een kleedje en het was duidelijk dat we daar niets te zoeken hadden. We zijn niet bedreigd ofzo, we werden aangekeken en een richting opgestuurd, toen waren we direct weer terug in de "veilige souk".

We hadden een treinretourtje gekocht, maar op de terugweg moesten we van de conducteur een toeslag betalen, wat bleek, voor de airco, die in onze trein bleek te zitten (op de heenreis hadden we geen airco). Tegen de tijd dat de conducteur het ons had uitgelegd waren we onze pen kwijt en was de conducteur blij.

We hebben in Tunis een prachtige leren jas gekocht, twee uur onderhandeld, weglopen, terugkomen, etc.etc. Maar we werden wel enthousiast de deur weer uitgeleid, met de mededeling dat we volgend jaar terug moesten komen, want dan zouden we vast wel een bébé hebben die óók in het leer gestoken moest worden.

Op de kamelenmarkt in Nabeul is geen kameel te bekennen, alleen maar leren en pluchen exemplaren. Ik ben bijna nog verkocht voor 2000 pluchen kamelen, maar het bleek dat mijn vriend niet handelingsbekwaam was, hij was tenslotte niet mijn vader of broer, dus de verkoop ging niet door.

Bijzonder land, je kunt er een fantastische vakantie hebben, maar pas je een beetje aan (geen bikini, of in een topje over straat). Overigens had ik zonder vriend in de buurt minder last van mannen dan mét hem in de buurt. Als Indo ben ik toch redelijk donker, en als ze geen man naast je zien, weten ze niet waar hij dan wél is, en nemen ze liever geen risico. Billenknijpers, hijgers, fluiters heb ik niet meegemaakt.

Je kunt er beter niet met een baby of dreumes heengaan, als ze een kleintje zien, dan moet die namelijk opgepakt en geknuffeld worden, dat brengt geluk. Het is daar normaal dat een wildvreemd puberjoch jouw dreumes oppakt en knuffelt, dus als je dat niet op prijs stelt, dan liever niet met kleintjes daarheen.
Haha, ja, het onderhandelen. Mooie outfit gezien: Normaal verkoop ik die voor 250 euro aan de toeristen, maar voor jullie doe ik het voor 200 euro... Uiteindelijk vond ik hem toch niet zo heel mooi, dus besloten verder te kijken. Wordt nog nageroepen: 60 dinar!!! Whaha, wat een verschil met 250 euro.

Maar de jurk die we wel wilden kopen wilden ze niet op de prijs omlaag gaan. Nou ja, ik had al drie outfits *grijns*

En even en passant in de winkel gezegd worden dat je een gezond lijf hebt en er wel mooie babies uit zullen komen. *grijns*

En als manlief mij achter zou laten zou hij 1000 kamelen krijgen (eigenlijk dromedarissen, maar dat heet hetzelfde)

Nou ja, overal werd aan manlief gevraagd waar hij vandaan kwam. En ineens was hij hun beste vriend (arabieren onder elkaar natuurlijk). Nu is hij een keiharde onderhandelaar (waar ik me toch regelmatig voor schaam), maar de prijs ging al gelijk omlaag. En dan moest hij nog lager...

Maar het leukste was in het zuiden van Tunesie bij een vrouwtje wat daar in een grot woont. Ze vond het toch zo fantastisch dat er een andere arabier haar kwam bezoeken (anders dan al die schreeuwende europeanen die wel even je hele huis door komen lopen, maar waar je verder niets van verstaat). We kregen een hele prive tour terwijl de rest van de groep met de gids in een andere kamer zat. En we moesten natuurlijk met haar op de foto etc.
Ook ik ben afgelopen voorjaar in Tunesie geweest. Ik heb in Sousse gezeten en heb me er prima vermaakt. Ik was samen met een vriendin, was een heerlijke vakantie. Nu was ik eerder in Afrika geweest, dus wel een beetje bekend met de "cultuur". Je weet dat ze je vanalles willen verkopen, tuurlijk, jij bent een blijft rijk in vergelijuking met hun, dus geef ze eens ongelijk. Je moet daar wel een beetje tegen kunnen. Ook de aandachht van de mannen en de 'vrije' manier waarop de mensen daar met je om gaan. Als je dat niet wilt moet je niet naar Tunesie op vakantie gaan. Denk eraan dat je in hun land bent en moet aanpassen aan de Arabische cultuur!!!!!
Oja, ben niet in Tunis geweest. Wel 2 dagen richting de Sahara en daar verschillende dingen gedaan en bekeken. Zoals in eerdere berichten geschreven. Ik vond dat zeker de moeite waard!
Het lijkt me nog steeds interessant :-) Denk wel dat ik er niet alleen heen wil gaan, maar dat het handiger is om met iemand samen te gaan (eens even rondvragen )
Ik ben wel in Tunis geweest, was daar bij familie van een vriendin. Het was geloof ik meer in een buitenwijk, Bab el Khadra. Ben daar van de 2 weken een week geweest en de andere week in een plaatsje 20 minuten verderop. Ik vond Tunis wel leuk, beetje rondgelopen. Verder kun je daar makkelijk de trein pakken. Vond wel dat het er druk was met openbaar vervoer en inderdaad hebben wij ook een billenknijper gehad en ze kijken je constant aan. Kreeg er zelf wel een minder fijn gevoel van. Maar ik denk dat dat meer kwam omdat ik in een niet toeristisch gedeelte zat en dat vooral de mannen mij aanstaarde alsof ik een albino was haha. De meeste mensen gaan toch naar Sousse, Hammamet.

Heb het er erg naar mij zin gehad, leert veel over het leven daar (o.a. wc'tje doorspoelen met een tuinslang), ben naar een bruiloft en op kraamvisite geweest.

Verder naar een museum in Bardo geweest, Zoo, dierenmarkt en gewone markt, moskee, stadspoort in Tunis, Sidi Bou Saïd (lieflijk dorpje, erg mooi), Carthage (leuk stadje met veel ruïnes), La Marsa (plaatsje met overdekt winkelcentrum), veder met de auto rondgereden langs de mooie kust, o.a. plaatsje Korbous, Nabeul, Hammamet. En naar het strand geweest, weet alleen niet of dat in Tunis kan, in het plaatsje van die familie wel...was alleen wel de enige geloof ik met bikini haha.

Het was voor mij geen gewone vakantie, maar wel ontzettend leuk. Veel plezier!
En ik zou er zelf ook niet zo snel alleen heengaan. Badplaatsen (Sousse, Hammamet) wel en als je excursies gaat doen dan wel met reisleiding. En draag ook geen opvallende sieraden. Familie van mijn vriendin is als eens overvallen 's avonds in Tunis. Overdag ben ik in het plaatjes van die familie wel eens alleen naar een supermarkt gelopen, dat kan allemaal wel. Gewoon op je spullen letten en absoluut niet 's avonds alleen over straat gaan in Tunis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven