Uppsala: Wat te doen in de winter?

12-11-2016 11:21 25 berichten
De komende weken ben ik voor mijn werk in Uppsala (Zweden) en het leek mij leuk om daar dan ook een paar weekenden te blijven in plaats van naar Nederland terug te vliegen. Ik heb al tripadvisor, lonely planet, destinationuppsala en de like-a-local-guide bekeken, maar daar staan naast de kathedraal, museum Gustavianum en Gamla Uppsala en de andere standaard bezienswaardigheden, voornamelijk veel zomer outdoor activiteiten op.

Op mijn lijstje staan naast de standaard bezienswaardigheden in Uppsala ook een bezoek aan Stockholm (al ben ik daar al vaker geweest) en cross-country skiing als er sneeuw ligt. Hebben jullie misschien nog andere tips voor mij, zodat ik mij in de weekenden kan vermaken? Tips voor dingen in de omgeving van Uppsala zijn ook welkom, want ik kan eventueel ook een auto huren. Ik weet ook dat er een aantal forummers in Zweden zitten, dus misschien hebben die nog een aantal inside tips voor mij.
Ik ben er ooit geweest, voor een kort weekend om een vriendin op te zoeken. De stad is ook leuk om er te winkelen en er zit een leuke Ierse pub (als die er nog is ) om op stap te gaan.

Veel plezier, ik vond het een leuke stad!
Alle reacties Link kopieren
Sneeuw ligt er zeker

Ik kom zelf niet uit Uppsala(maar een stad noordelijker) maar ik weet dat een forumster hier er woont. Hopelijk reageert zij nog.
Een andere tip: zorg voor goede warme schoenen met veel grip
In uppsala valt er niet veel te beleven. Een dagje in de stad rondwandelen, eens naar Gamla Uppsala. Als je in November komtis er het lichtfestival. Met de fiets kan je langs de rivier naar het meer rijden.

Uitstapjes in de buurt: sigtuna, skokloster, norrtälje, ...
Ik reageer later wel uitgebreider (ik woon in Uppsala). Maar zit nu met data roaming op mobiel
Fijn om te horen dat het een leuke stad en met een dag shoppen en tussendoor fika kan ik mij ook wel vermaken. Ik had al gezien dat er naast de grote ketens ook verschillende kleine boetiekjes om door te struinen.

Die schoenen liggen al in mijn koffer Ik had al gezien dat er de afgelopen week sneeuw was gevallen.
Norrtälje
Ik ben er in november en december, dus ik zal eens kijken naar het lichtfestival. En ook bedankt voor de tips in de omgeving, dat ziet er inderdaad leuk uit!
Oh ik zit in januari vlakbij Uppsala dus ik lees even mee!
Ik was er een keer in november en toen was er maar ongeveer 5-6 uur per dag echt genoeg daglicht. Dus plan je activiteiten daar omheen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Het daglicht wordt inderdaad steeds minder. Het wordt al rond 15.00 donker, maar dan komt de sfeer juist met alle lampen op straat en de sneeuw. En misschien zie je het Noorderlicht nog wel to
Ja zeker sfeervol. Maar ik weet nog dat ik mét daglicht om iets voor drieën een café in ging om even wat warms te drinken, en een soort van gedesorienteerd raakte doordat het vlak daarna al pikdonker werd. Ik werd er ook slaperig van, mijn lichaam dacht kennelijk dat al heel laat in de avond was.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ok, een langere post.

Je komt dus in november, dan kan je de stad zien via de route van het lichtfestival. Best wel gezellig. Domkyrkan, Slottet, Carolina Rediviva en het Gustavianum zijn de bezienswaardigheden in het centrum.

Als je het Gustavianum bezoekt, doe dan de begeleide wandeling (in het Engels). Ik vind dat met gids echt de moeite.

Als je naar het hoofdgebouw van de universiteit gaat, ga dan eens binnen en check of je in de grote aula kan kijken. Die is echt prachtig!

Met de bus of fiets kan je naar Gamla Uppsala. Daar heb je wat historische begraafheuvels en je kan er nog wel mooi wandelen. Er is ook een restaurant/café bij.

Er zijn heel veel natuurgebieden in en rond Uppsala. Mijn favoriet is Hågadalen (in de buurt van Flogsta). Kan je heel mooi wandelen en langlaufen. Als er veel sneeuw ligt is het de moeite om de route naar Hammarskog te volgen. Dan kom je bij het meer uit.

Een favoriet bij toeristen / expats is Fjällnora, een half uurtje rijden van uppsala. Je hebt er een meer waar je in de winter kan schaatsen, een aantal langlaufroutes en een verhuurplaats voor materiaal (daarom is het zo populair bij expats en toeristen). Je kan er met de bus naar toe, het nadeel vind ik wel dat je 2 km moet wandelen naar de bushalte van Fjällnora. Met de auto is prima, maar kan wel wat eng zijn als je niet gewoon bent om in de sneeuw + donker te rijden.

Als je een dagje wil downhill skieën of snowboarden: Kungsberget. In Uppsala (Ultuna) is ook een skiheuvel, maar volgens mij is die echt enkel wat voor kinderen.

Sigtuna is een leuk, gezellig dorpje aan het meer, 45 minuten rijden met de auto. Eventueel kan je op weg naar daar een omweg maken vi skokloster.

Soms rijden wij met de auto een willekeurige richting uit (bvb naar Norrtälje) en stoppen dan op alle plekken die aangegeven staan met # (ik weet niet hoe het tekentje heet, maar het lijkt op het command teken van apple). Zo kom je ook op veel leuke plekken terecht.

Voor Fika: Storken, Café Linné, Årummet... wil je typisch zweeds eten: Lingon. 's Avonds wat drinken is gezellig bij Magnussons (bij de rivier) of Katarin (achter het station). Voor de beste kanelbullar moet je in de fika-plek van de biblioteek zijn. De beste sushi vind je bij Yukikos (als je op BMC moet zijn voor je werk, gewoon Stadskogen oversteken en je kan er lunchen).

In Uppsala Konserthus kan je met de roltrap naar boven en heb je een mooi uitzicht over de stad. Maar je kan natuurlijk ook bovenop de berg van slottet gaan staan.

Is het te koud om in het centrum te shoppen, ga dan naar Gränby. Of neem de pendeltåg en ga naar Mall of Scandinavia (veel groter).
Fika betekent trouwens iets van pauze met eten. Voor het geval to het woord niet kent.
Heel erg bedankt voor jouw uitgebreide reactie Lilapie. Zo te horen is het zeker de moeite waard om in ieder geval een dag of twee een auto te huren en dan de omgeving te verkennen. Een aantal van jouw fika plekken stonden ook al op mijn lijst. Ik denk dat ik mij de komende weekenden in ieder geval niet hoef te vervelen als ik daar ben.
Uppsala is best wel klein en ik denk dat je daar met een weekendje wel op uitgekeken bent en de meeste tips zijn al in de voorgaande posts genoemd.

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is met de trein naar Gävle of wat verder weg naar Sundsvall. Geen idee wat er precies te zien is in Sundsvall, maar misschien heb je daar wat meer kans om het noordlicht te zien

De sneeuw die afgelopen week is gevallen, is nu hard aan het smelten... dus waterdichte schoenen zijn misschien wel handig om mee te nemen.

Sneeuwdiepte check je hier: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup
quote:hallon schreef op 13 november 2016 @ 14:55:

Uppsala is best wel klein en ik denk dat je daar met een weekendje wel op uitgekeken bent en de meeste tips zijn al in de voorgaande posts genoemd.

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is met de trein naar Gävle of wat verder weg naar Sundsvall. Geen idee wat er precies te zien is in Sundsvall, maar misschien heb je daar wat meer kans om het noordlicht te zien

De sneeuw die afgelopen week is gevallen, is nu hard aan het smelten... dus waterdichte schoenen zijn misschien wel handig om mee te nemen.

Sneeuwdiepte check je hier: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup

Als je van Uppsala naar Gävle rijdt, moet je eens stoppen bij Dragon gate :D

Een rijke Chinees heeft een grote Chinese tempel neergezet in the middle of nowhere.
Leuk om te lezen Lilapie!

Ik ben vlakbij Fjallnora in januari en we waren aan het twijfelen of we een auto moesten huren of gewoon alles met het ov konden doen.

We willen toch voornamelijk schaatsen, een dagje naar Uppsala en verder nog geen plannen.

Maar ik begrijp dat het qua bussen toch fijner is om zelf een auto te hebben? Ons huisje ligt in Marielund, is dat al beter bereikbaar dan de bushalte van Fjallnora?
Ik heb even op "resrobot" gekeken en volgens mij moet je voor Marielund al twee bussen nemen van uit Uppsala en ben je een uur onderweg.

Ik zou zelf voor een auto gaan. Het maakt je toch een pak meer mobiel. In de winter is het koud en donker, dan wil je niet 15 minuten aan een bushalte staan bevriezen. Ook als je boodschappen wil doen is een auto handig. De meeste benzinestations in Uppsala verhuren auto´s, maar ik weet niet of die gemakkelijk toegankelijk zijn voor toeristen (ik kan me zo inbeelden dat je een Zweeds social security nummer nodig hebt).

Fjällnora is echt fijn en veilig om te schaatsen. Het meer wordt sneeuwvrij gemaakt en er zijn veel mensen in de buurt voor als er iets gebeurt. Als je een ervaren schaatser bent en eigen schaatsen hebt, dan zou ik echter ergens anders gaan Fjällnora, daar zitten echt honderden mensen hetzelfde rondje te doen, zelf vind ik dat wel fijn want ik ben niet zo´n held op schaatsen. Er zijn heel veel kleine en grote meren in de buurt (Mälaren is het grootste).
Vriend is ervaren schaatser, ik wat minder.

Maar beiden schaatsen we eigenlijk alleen maar op de baan in Nederland, dus ik denk dat Fjällnora wel fijn is om ons natuurijs avontuur mee te starten.

Kunnen we later in de week eventueel nog naar Mälaren rijden.

Thanks voor de input over het OV.

Ik denk dat we inderdaad gewoon voor een auto moeten gaan
Ik denk dat Mälaren aan Hammarskog dan ook een leuke optie is voor jullie om te schaatsen.

Hierzo

Er is een café (hammarskogs herrgård), maar dat is vaak gesloten. Veel Zweden nemen een thermos met koffie mee en wat worstjes om te grillen. Aan Hammerskog heb je enkele barbecues, een overdekte picnic plaats, een ruimte om je te omkleden, ... Eigenlijk een beetje hetzelfde als wat je in Fjällnora vindt, maar zonder de schaats-verhuurplaats en dus zonder al die buitenlanders ;) Dat kan een aanrader zijn als je wat meer voor het Zweedse gevoel wil gaan en niet enkel Engels wil horen rondom jou.

Daar halen ze ook de sneeuw weg van het ijs en maken ze baantjes waar je kan op schaatsen. Volgens mij doen ze dat op veel plaatsen
Nog wat linkjes (nu ik eens niet mobiel surf):

Gustavianum: de guided tour in het Engels is om 13.00 op zaterdag en zondag.

Fjällnora: skiën, schaatsen, wandelen... Ook een aanrader: een sauna huren en dan in een gat in het ijs springen om af te koelen.

Kungsberget skiheuvel. Niet te vergelijken met de Alpen maar wel prima om die paar uurtjes dat er daglicht is door te brengen.

Sigtuna en skokloster

De zilvermijn van Sala

Het elandenpark van Sala
Ah super bedankt! Ik ga er eens goed doorheen lopen samen met vriend

Ons huisje heeft een sauna dus dat gat in het ijs is wel een goed idee
quote:patsy--stone schreef op 12 november 2016 @ 17:31:

Ja zeker sfeervol. Maar ik weet nog dat ik mét daglicht om iets voor drieën een café in ging om even wat warms te drinken, en een soort van gedesorienteerd raakte doordat het vlak daarna al pikdonker werd. Ik werd er ook slaperig van, mijn lichaam dacht kennelijk dat al heel laat in de avond was.Heel herkenbaar. En dan zetten ze in die landen ook nog eens de kachel lekker hoog in cafe's... Ideaal recept om vroeg in te dutten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven