Vaccineren egypte
maandag 31 augustus 2026 om 09:02
Wij willen wel eens naar Egypte.
Nu lees ik dat het advies is om je te laten vaccineren.
Is dit perse nodig?
Ik lees nl ook dat het niet nodig is.
Maar ik twijfel.
Het is een advies, dus niet perse nodig, maar kans op voedsel gedoe etc.
2jaar geleden zijn we naar Tunesie geweest en er totaal niet bij stilgestaan dat vaccinatie het advies was.
Gelukkig zijn we niet ziek geworden.
Het punt is dat ik altijd problemen heb met medicatie etc betreft heftige allergische reacties.
Vorig jaar heb ik mij moeten laten vaccineren voor hepatitis B ivm werk.
Ik ben daar goed naar van geweest.
Nu lees ik dat het advies is om je te laten vaccineren.
Is dit perse nodig?
Ik lees nl ook dat het niet nodig is.
Maar ik twijfel.
Het is een advies, dus niet perse nodig, maar kans op voedsel gedoe etc.
2jaar geleden zijn we naar Tunesie geweest en er totaal niet bij stilgestaan dat vaccinatie het advies was.
Gelukkig zijn we niet ziek geworden.
Het punt is dat ik altijd problemen heb met medicatie etc betreft heftige allergische reacties.
Vorig jaar heb ik mij moeten laten vaccineren voor hepatitis B ivm werk.
Ik ben daar goed naar van geweest.
dinsdag 1 september 2026 om 09:49
Nee, dat laatste ben ik dus met je eens. Mensen zien het als ‘ach, het is een advies, niet noodzakelijk’. Alsof het slechts een vage suggestie is. Maar het is een advies omdat het nou eenmaal niet verplicht is, maar wel degelijk een heel goed idee.Graze schreef: ↑01-09-2026 09:41Kan zijn dat het inmiddels anders geregeld is. De eerste keer dat ik vaccinaties nodig had kon GGD nog rechtstreeks bij zorgverzekering declareren. De laatste 2 keer moest ik dat zelf naderhand doen. Mijn laatste vaccinatie toen ik op reis ging is ook alweer jaren geleden. Maar dan nog het geld zou me niet tegen houden die vaccinaties te halen als dat geadviseerd wordt.
dinsdag 1 september 2026 om 09:54
dinsdag 1 september 2026 om 09:59
Wat opvallend is, is dat er ook vaccinatieadviezen worden gegeven wanneer je naar turkije gaat en marrokko.
En in vele gevallen wordt dat niet gedaan.
Waarom Tunesie en in dit geval Egypte dan wel?
Ik snap het advies wel, alleen bij mij is er een ernstige allergie probleem met o.a medicatie, o.a rontgenvloeistof, astma medicatie, hepatitis B vaccinatie, medicatie voor mijn darmen etc.
En dit heeft o.a geleidt tot in shock reacties.
En natuurlijk is overleg met je arts essentieel.
En die zegt "vaccineren beschermt je wel, maar je kan de gevolgen ervan dragen", en vervolgens is het dan mijn eigen keus.
Bepaalde medicatie mag ik nooit meer hebben, dan is het advies "nooit meer nemen".
dinsdag 1 september 2026 om 10:00
Ik begrijp door dit topic dat het bij iedere zorgverzekering anders is geregeld. Ik heb vorig jaar nog enkele reisvaccinaties gehad en die werden volledig en rechtstreeks vergoed als ik een bij hen gecontracteerde instantie koos. Daar stond de GGD niet bij trouwens.Graze schreef: ↑01-09-2026 09:41Kan zijn dat het inmiddels anders geregeld is. De eerste keer dat ik vaccinaties nodig had kon GGD nog rechtstreeks bij zorgverzekering declareren. De laatste 2 keer moest ik dat zelf naderhand doen. Mijn laatste vaccinatie toen ik op reis ging is ook alweer jaren geleden. Maar dan nog het geld zou me niet tegen houden die vaccinaties te halen als dat geadviseerd wordt.
dinsdag 1 september 2026 om 10:04
Tsja dat vind ik ook bijzonder. Blijkbaar is op vakantie gaan naar Turkije zo normaal geworden dat niemand meer denkt aan reisvaccinaties. Ik las hier ergens ook al dat dat bij Egypte het geval was. Verder ken ik ook mensen die ieder jaar naar de Kaapverden gaan en ook nog nooit hebben nagedacht over vaccineren.
dinsdag 1 september 2026 om 10:31
En dat allergieprobleem is er niet als je daadwerkelijk ziek wordt?Zuzzette schreef: ↑01-09-2026 09:59Wat opvallend is, is dat er ook vaccinatieadviezen worden gegeven wanneer je naar turkije gaat en marrokko.
Ik snap het advies wel, alleen bij mij is er een ernstige allergie probleem met o.a medicatie, o.a rontgenvloeistof, astma medicatie, hepatitis B vaccinatie, medicatie voor mijn darmen etc.
En die zegt "vaccineren beschermt je wel, maar je kan de gevolgen ervan dragen", en vervolgens is het dan mijn eigen keus.
Bepaalde medicatie mag ik nooit meer hebben, dan is het advies "nooit meer nemen".
Tja, dat heel veel mensen ongevaccineerd naar Turkije gaan moeten ze toch zelf weten? Een familielid van me heeft in Turkije Hepatitis A opgelopen, ook in een luxe resort. Het heeft toch een jaar geduurd voordat zij weer normaal kon functioneren, en zij blijft gevoelig op haar lever (vet eten en alcohol vallen niet goed).
dinsdag 1 september 2026 om 10:44
PoesMinoes schreef: ↑01-09-2026 10:00Ik begrijp door dit topic dat het bij iedere zorgverzekering anders is geregeld. Ik heb vorig jaar nog enkele reisvaccinaties gehad en die werden volledig en rechtstreeks vergoed als ik een bij hen gecontracteerde instantie koos. Daar stond de GGD niet bij trouwens.
Reizigersvaccinaties zitten niet in het basispakket. Jij hebt een aanvullende verzekering waaronder het vergoed werd. De basisverzekering is voor iedereen gelijk, voor aanvullende pakketten mogen verzekeraars zelf voorwaarden bepalen. Dat kan betekenen dat je bij een gecontracteerde partij wel volledig vergoed krijgt en bij niet-gecontracteerde partijen niet of maar een deel.
Als je toch al betaalt voor een aanvullende verzekering is het handig om even uit te zoeken en niet standaard naar de GGD te gaan. Mijn verzekeraar werkt bijvoorbeeld met een reizigersvaccinatiespreekuur bij een lokale huisartspraktijk en vergoedt dat volledig en GGD (niet-gecontracteerd) tot maximaal €75 uit mijn aanvullende pakket (dat ik weer een jaar opzeg als ik verwacht dat ik geen fysio / reizigersvaccinaties / anticonceptie nodig ga hebben).
dinsdag 1 september 2026 om 12:38
Het advies zoals het online staat is uiteraard alleen voor standaard gevallen, niet bij mensen met allerlei medische problemen. Dat staat er vrijwel ook altijd bij, dat je bij medische situaties altijd specifiek advies voor jou moet vragen.Zuzzette schreef: ↑01-09-2026 09:59Wat opvallend is, is dat er ook vaccinatieadviezen worden gegeven wanneer je naar turkije gaat en marrokko.
Als jij echt heel allergisch bent voor iets wat in een bepaalde vaccinatie zit, dan is het logisch als voor jóu het advies is om dat niet te doen. Want leuk dat je de kans op hepB wegneemt, maar daar heb je niet zo veel aan als je ondertussen dood bent door je allergie. Ook als je bv chemo krijgt of medicatie tegen afstotingen bij transplantaties, mag je niet zomaar gevaccineerd worden. In die uitzonderlijke gevallen kan de vaccinatie wél gevaarlijker zijn dan de ziekte die je probeert te voorkomen. Maar dat gaat wel echt om uitzonderlijke gevallen, niet om ‘ik was twee dagen hangerig van een vaccinatie’.
Overigens zou ik ook niet weten waarom je voor Marokko of Turkije niet zou vaccineren. Ik ga volgend jaar naar Marokko, en had juist al opgezocht of ik daar vaccinaties voor nodig had die ik nog niet had.
dinsdag 1 september 2026 om 13:44
dinsdag 1 september 2026 om 13:48
Ik maak geen onderscheid tussen Turkije en Egypte.Zuzzette schreef: ↑01-09-2026 09:59Wat opvallend is, is dat er ook vaccinatieadviezen worden gegeven wanneer je naar turkije gaat en marrokko.
Maar ik snap eerlijk gezegd niet dat als vaccinaties zo problematisch voor jou zijn, je niet een andere bestemming hebt gekozen.
Duiken ga je niet, misschien snorkelen. Als het vooral om het niets doen, mooi weer en lekker eten gaat, zijn er zoveel meer bestemmingen.
dinsdag 1 september 2026 om 15:08
Pelle schreef: ↑01-09-2026 13:48Maar ik snap eerlijk gezegd niet dat als vaccinaties zo problematisch voor jou zijn, je niet een andere bestemming hebt gekozen.
Duiken ga je niet, misschien snorkelen. Als het vooral om het niets doen, mooi weer en lekker eten gaat, zijn er zoveel meer bestemmingen.
Heb jij TOs bericht niet gelezen dat ze meestal naar Griekenland gaan, maar dat haar man graag eens naar Egypte wilde? Die andere bestemmingen komt ze vast nog wel weer eens.
dinsdag 1 september 2026 om 15:29
Ja hoor, wel gelezen. Maar een bestemming kies je toch met zijn tweeën?
Nu lijkt het alsof ze Egypte hebben gekozen en achteraf eens na gingen denken over vaccinaties.
En man wil niet naar Egypte voor de piramides, maar wil gewoon een week zon, lekker eten en verder niks.
Dan snap ik dus de keuze voor Egypte niet, als vaccinaties problemen geven.
pelle wijzigde dit bericht op 01-09-2026 15:42
0.33% gewijzigd
dinsdag 1 september 2026 om 15:34
Maar dan kan ze inderdaad beter medisch advies vragen. Ik begrijp het nut van dit topic dan niet zo.nausicaa schreef: ↑01-09-2026 12:38Het advies zoals het online staat is uiteraard alleen voor standaard gevallen, niet bij mensen met allerlei medische problemen. Dat staat er vrijwel ook altijd bij, dat je bij medische situaties altijd specifiek advies voor jou moet vragen.
Als jij echt heel allergisch bent voor iets wat in een bepaalde vaccinatie zit, dan is het logisch als voor jóu het advies is om dat niet te doen. Want leuk dat je de kans op hepB wegneemt, maar daar heb je niet zo veel aan als je ondertussen dood bent door je allergie. Ook als je bv chemo krijgt of medicatie tegen afstotingen bij transplantaties, mag je niet zomaar gevaccineerd worden. In die uitzonderlijke gevallen kan de vaccinatie wél gevaarlijker zijn dan de ziekte die je probeert te voorkomen. Maar dat gaat wel echt om uitzonderlijke gevallen, niet om ‘ik was twee dagen hangerig van een vaccinatie’.
a.k.a. canis-dinges
dinsdag 1 september 2026 om 15:38
Dat is toch logisch? Je hebt aanvullende verzekeringen van een paar euro per maand en van meerdere tientjes. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje simpel dat zoveel mensen hier zeggen dat het wordt vergoed als je aanvullend bent verzekerd, het hangt logischerwijs af van de voorwaarden van die aanvullende verzekering. Het is geen algemene regel dat je, waar en hoe je dan ook aanvullend bent verzekerd, dit soort vaccinaties vergoed krijgt.Pelle schreef: ↑01-09-2026 13:44Wij hebben destijds voor Turkije ook vaccinaties gehaald.
Mijn man heeft vorige week zijn 2e vaccinatie tegen rabiës gehaald en heeft alles kosten inclusief consult (GGD) van 220 euro vergoed gekregen.
Dus blijkbaar hangt het heel erg van je aanvullende verzekering af.
dinsdag 1 september 2026 om 15:39
Er zijn verschillende vaccinaties met verschillende hulpstoffen. Ik weet niet of TO allergisch is voor de werkzame stof of hulp stoffen. Als het echt de werkzame stof is zou ik dus echt niet naar Egypte gaan. Want dan ben je dus allergisch voor het virus zelf, wil dan niet weten wat er gebeurd als je het daar oploopt. Een naar virus waar je dan ook nog een allergisch voor bent. Geen goede combi.Pelle schreef: ↑01-09-2026 15:29Ja hoor, wel gelezen. Maar een bestemming kies je toch met zijn tweeën?
Nu lijkt het alsof ze Egypte hebben gekozen en achteraf eens na gingen denken over vaccinaties.
En man wil niet naar Egypte voor de piramides, maar wil gewoon een week zon, lekker eten en verder niks.
Dan snap ik dus de keuze voor Egypte niet, als vaccinaties dus problemen geven.
dinsdag 1 september 2026 om 15:48
Zeg ik ergens dat het niet logisch is?Lori schreef: ↑01-09-2026 15:38Dat is toch logisch? Je hebt aanvullende verzekeringen van een paar euro per maand en van meerdere tientjes. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje simpel dat zoveel mensen hier zeggen dat het wordt vergoed als je aanvullend bent verzekerd, het hangt logischerwijs af van de voorwaarden van die aanvullende verzekering. Het is geen algemene regel dat je, waar en hoe je dan ook aanvullend bent verzekerd, dit soort vaccinaties vergoed krijgt.
Maar de een zegt: alle vaccinaties worden vergoed, behalve rabiës. De ander zegt: bij mij worden de vaccinaties vergoed, maar niet van de GGD. Weer een ander zegt: bij mij alleen in het duurste aanvullende pakket.
terwijl mijn man dus 1) rabiës via 2) de GGD en 3) met de minst dure aanvullende verzekering alles vergoed heeft gekregen.
Dus ik bevestig alleen maar dat het van je aanvullende verzekering afhangt en je bijvoorbeeld dus niet kunt zeggen: je krijgt alles vergoed, behalve rabiës.
dinsdag 1 september 2026 om 15:51
Het nut van het topic begrijp ik sowieso niet. Want TO vraagt welke vaccinaties? Om vervolgens geen DTP te nemen, die wel wordt aanbevolen, onder de noemer: mensen die naar Turkije gaan, halen ook geen vaccinaties.canis-felis schreef: ↑01-09-2026 15:34Maar dan kan ze inderdaad beter medisch advies vragen. Ik begrijp het nut van dit topic dan niet zo.
dinsdag 1 september 2026 om 17:08
Die DTP vaccinatie heb je waarschijnlijk als kind ook gehad en is het nu alleen aan vaccinatie om dat weer up te daten of hoe je dat noemt. En die vaccinatie is ook handig voor in Nederland als je bijvoorbeeld een keer lelijk ten val komt en er veel vuil in de wond zit of als je gebeten wordt door een hond of gekrabt door een kat.
Heb je vroeger een allergische reactie op dat vaccinatie gekregen TO?
dinsdag 1 september 2026 om 19:36
ja met zo'n herhalingsprik kun je weer 10 jaar vooruit.Graze schreef: ↑01-09-2026 17:08Die DTP vaccinatie heb je waarschijnlijk als kind ook gehad en is het nu alleen aan vaccinatie om dat weer up te daten of hoe je dat noemt. En die vaccinatie is ook handig voor in Nederland als je bijvoorbeeld een keer lelijk ten val komt en er veel vuil in de wond zit of als je gebeten wordt door een hond of gekrabt door een kat.
dinsdag 1 september 2026 om 19:36
Zo werkt het niet bij allergieën. Mensen zijn vrijwel altijd allergisch voor een hulpstof in een vaccin, niet het virus/bacterie deeltje zelf. En die hulpstoffen verschillen per vaccin, afhankelijk van de fabrikant, wat voor soort vaccin het is, hoe het geproduceerd is enz. Het vaccin wat gebruikt werd in de jaren 80 is een andere dan die van nu, dus dat je destijds niet reageerde zegt niet veel over nu. Andersom trouwens wel, behoorlijk wat hulpstoffen zitten in meerdere vaccins, dus als je eerder een keer echt allergisch gereageerd hebt, moet je bij latere vaccinaties heel erg uitkijken.Graze schreef: ↑01-09-2026 17:08Die DTP vaccinatie heb je waarschijnlijk als kind ook gehad en is het nu alleen aan vaccinatie om dat weer up te daten of hoe je dat noemt. En die vaccinatie is ook handig voor in Nederland als je bijvoorbeeld een keer lelijk ten val komt en er veel vuil in de wond zit of als je gebeten wordt door een hond of gekrabt door een kat.
(En nog even ten overvloede: koorts krijgen, een stijve arm, wat hangerig zijn van een vaccinatie is allemaal totaal iets anders dan een allergie. Dat zijn zelfs geen bijwerkingen, maar gewoon onderdeel van de bedoelde werking: je afweersysteem wordt een beetje aan het werk gezet).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in